Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Doelgericht zoeken naar of je aanbieden als opstapper kan hier.

LET OP: Berichten worden niet direct geplaatst, maar pas als een moderator heeft beoordeeld dat deze passen in de opstapper database!
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Van Maasbracht naar Heerenveen

Van Maasbracht naar Heerenveen 17 jan 2009 17:44 #55164

  • Linux
  • Linux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
Wil/moet mijn Friendship23 van Maasbracht naar Heerenveen varen. Tweede helft van mei 2009. Deel op zeil, veel op motor. Wil het grootste deel alleen doen. Zoek een ervaren schipper/coach/loods die me gedurende enige uren wegwijs kan maken en door de - nader te bepalen - moeilijkste stukken veilig kan loodsen. Mijn plan is bij aankomst in NL eerst een week les te nemen 'to brush up the old skills' en vaarbewijs en marifooncertificaat te halen.
Over het eerste deel tot Zutphen maak ik me meer 'zorgen' dan daarna. Wil eerst vroegere buren met vaarervaring af om te zien of ze zin en tijd hebben, maar orienteer me alvast of er anderen zijn die interesse hebben om een dagje mee te varen. Reiskosten - mits redelijk - zou ik wel willen vergoeden voor iemand die in staat is me vooruit te helpen.
Boten: 17\' Thistle genaamd Anchor Management en een 12\' Paisley Catboat genaamd Barquito
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht naar Heerenveen 17 jan 2009 18:35 #55168

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik ben in principe wel bereid om je over de Waal te loodsen, hangt een beetje van de datum af waarop je dit traject gaat varen. Laat maar weten wanneer je een datum hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht naar Heerenveen 17 jan 2009 18:56 #55170

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3203
Voor het stuk van arnhem naar het noorden wil ik wel een stukje mee. Dat is wel niet je eerste vraag, maar woonplaatstechnisch beter te doen.

het is al even terug, maar heb genoeg binnenvaart-ervaring om dat stuk desnoods alleen te varen. Er liggen nog veel meer bruggen die niet open kunnen. (arnhem, doesburg, brummen, etc) Het kon raadzaam zijn de mast gewoon plat te laten liggen.

Ga je bij Zwolle het Zwartewater op en dan binnendoor langs Giethoorn, of de ijssel af en dan IJsselmeer?

Groeten, Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht naar Heerenveen 17 jan 2009 18:58 #55171

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Hartstikke goed, Htraudes, daar is de eerste al!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Maasbracht via Utrecht naar Heerenveen 23 jan 2009 04:10 #55943

  • Linux
  • Linux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
Was even afgeleid door MLKday en Obama-inauguratie, ben er nu weer helemaal bij. Kreeg net de ANWB Vaarkaart opgestuurd van een vroegere buurman. Blijkt dat ik ook op de Maas af en toe mijn 9.25 m mast een aantal keren zal moeten strijken. :(
Denk bijna dat ik - een zeiler onwaardig, ik weet het - de Maas en het MWkanaal maar op de motor doe, en de mast alleen opzet op Waal en Pannerdense, dan bij Arnhem weer neer, en ook de IJssel en de rest op de motor. Heb de detailkaarten nog niet en weet niet welke bruggen verantwoordelijk zijn voor de doorvaarhoogterestricties in Maas (Venlo in elk geval)en IJssel (Brummen, Zutphen, ....?).
Arcadia's idee om op de Waal de fok op te zetten - bij een FS23 groter dan het grootzeil - om motor te helpen en schip oostelijk te houden klinkt goed, als de wind een beetje meewerkt.
Grootzeil kan onderin blijven. Hoop dat Dennis en Rob inderdaad willen helpen, vooral die ene 'spannende' dag (circa zondag 17 mei). Bij Zwolle richting Zwarte Meer. Ben nog niet aan IJsselmeer-toestanden toe.
Boten: 17\' Thistle genaamd Anchor Management en een 12\' Paisley Catboat genaamd Barquito
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht naar Heerenveen 23 jan 2009 11:44 #55965

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Eerste ervaringen zijn altijd de moeilijkste. Je eerste paard, je eerste meid, je eerste boot en dan je eerste reis.
Ik had het Spaans benauwd de eerste keer, onder Lands End toen ik die gore grauwe massa water voor me zag.
Maar je moet er door heen. Net zoals ik (nog steeds) de schurft heb aan de Oranjesluizen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht naar Heerenveen 23 jan 2009 11:46 #55966

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Aan de Oranjesluizen heb ik nu niet meer de schurft.
Wel aan mijn eerste meid :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht naar Heerenveen 23 jan 2009 11:52 #55967

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Idem :evil:
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Maasbracht naar Heerenveen 23 jan 2009 13:28 #55982

  • Linux
  • Linux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
Aan mijn eerste meid heb ik niets dan goede herinneringen. Was trouwens de dochter van een binnenschipper. Je hebt gelijk dat een deel 'anxiety' is, maar ik wil ook leren van de ervaringen van anderen. Lannes heeft gelijk maar ging Lands End (eindpunt van ZW Engeland?) ook niet om zonder eerst wat informatie van anderen te vragen.
Boten: 17\' Thistle genaamd Anchor Management en een 12\' Paisley Catboat genaamd Barquito
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht naar Heerenveen 23 jan 2009 13:39 #55985

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Htraudes - Volkomen juist. En ook heel verstandig dat je het doet. :idea:
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Maasbracht naar Heerenveen 27 jan 2009 16:36 #56475

  • Linux
  • Linux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
Als roblisto nou eerst met nicolette de ijssel op en stukkie waal af vaart, dan kan ie met mij terug naar zwolle........ :idea:
Boten: 17\' Thistle genaamd Anchor Management en een 12\' Paisley Catboat genaamd Barquito
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht naar Heerenveen 17 feb 2009 16:28 #59485

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8665
Als je niet zo ervaren bent, is met stroom mee de rivieren afzakken niet zo'n goed plan. Een goed alternatief is van Maasbracht via de Zuid-Willemsvaart naar Den Bosch, klein stukje Maas af, dan Gedempte Maas naar Gorinchem, via Merwedekanaal naar Utrecht en via de Vecht naar Muiden. Mast omhoog en via Markermeer/IJsselmeer naar Lemmer. Misschien een kleine omweg, maar deze route kun je alleen makkelijker varen, want zo ontloop je stroom en veel vrachtverkeer. Stuur een berichtje als je hulp nodig hebt.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht naar Heerenveen 17 feb 2009 17:49 #59493

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Als je niet zo ervaren bent, is met stroom mee de rivieren afzakken niet zo'n goed plan. Een goed alternatief is van Maasbracht via de Zuid-Willemsvaart naar Den Bosch, klein stukje Maas af, dan Gedempte Maas naar Gorinchem, via Merwedekanaal naar Utrecht en via de Vecht naar Muiden. Mast omhoog en via Markermeer/IJsselmeer naar Lemmer. Misschien een kleine omweg, maar deze route kun je alleen makkelijker varen, want zo ontloop je stroom en veel vrachtverkeer. Stuur een berichtje als je hulp nodig hebt.

Dit moet als grap bedoeld zijn :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Maasbracht naar Heerenveen 18 feb 2009 01:21 #59622

  • Linux
  • Linux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
La Mavare, exact dezelfde suggestie kreeg ik eerder, voordat ik me tot dit forum wendde. Zie onder reisvoorbereiding. Ik ben niet overmoedig maar ook eigenlijk nergens bang voor (behalve Sinterklaas dan....) maar wilde vooral meningen peilen en suggesties genereren. Dat lukte aardig.
De ZWV ziet er ongezellig uit, en heb je daar juist niet vaker met de beroepsvaart te maken? Ik verheug me vooral op de bredere delen van de Maas. En dan bij Muiden de mast op, dat lijkt me wel leuk, want op de rivierenroute, vooral de IJssel, komt het er nooit van. Heb nooit gevaren op Eem- en Veluwemeer, maar met een ZWwind in de grote fok - eventueel een tikkie gereefd - van de FS23 moet je zelfs af en toe het roer los kunnen laten. Ik weet niet wat tondini's bezwaar tegen je reaktie was. Ik hoop dat hij/zij dat kan uitleggen. Veel commentaren waren erg positief over hoe mooi de IJssel is, maar ff lekker uitwaaien op ruim water na al dat gepiel op de rivieren - steeds maar in je almanak moeten kijken wie er nou weer voorrang heeft en je leesbril niet kunnen vinden, haha - voelt ook goed.
Boten: 17\' Thistle genaamd Anchor Management en een 12\' Paisley Catboat genaamd Barquito
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht naar Heerenveen 18 feb 2009 11:08 #59652

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8665
Mijn reactie was ook gebaseerd op:
-je idee om zo veel mogelijk alleen te varen
-de beperkingen van je boot, m.n. je motor.
De ZWV is zeer beperkt in gebruik voor de beroepsvaart en tsja, een beetje saai is die vaart wel. Tussen Veghel en Den Bosch wordt het wat breder en iets minder rustig. Je komt de nodige sluisjes en bruggen tegen, dus dat kost tijd, maar als je haast hebt, kun je de boot beter over de weg laten vervoeren. Vanaf Den Bosch wordt de omgeving steeds mooier en dwars door Utrecht en over de Vecht, is geweldig. Anders dan op de grote rivieren heb je overal mogelijkheden om te pauzeren en/of te fourageren.
Vanaf Muiden kun je natuurlijk via de randmeren, maar dan moet het wel bezeild zijn (vanaf Nijkerkersluis tot Ketelmeer is de vaargeul smal, daarbuiten vrij snel ondiep, dus kruisen kun je daar wel vergeten), anders is het gemakkelijker (en sneller) om via Markermeer en IJsselmeer te varen, afhankelijk van de wind via Lelystad of Enkhuizen. Voor dit traject is een ervaren opstapper wel gewenst.
De FS23 is ook zeilend goed alleen te varen. De genua wil bij het overstag gaan nog weleens haken achter de mast, maar dat los je simpel op om die dan even een metertje in te rollen voor de overstag. Succes![/list]
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht naar Heerenveen 18 feb 2009 11:17 #59654

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik heb de indruk dat tondini's opmerking meer sloeg op jouw mening dat "stroomafwaarts varen" geen goed idee zou zijn.

Ik zou die knoop maar eens doorhakken en gewoon gaan.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht naar Heerenveen 18 feb 2009 11:21 #59656

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9735
Ik snap de angst voor de IJssel die velen hebben niet. Zo moeilijk is de IJssel echt niet. Het stroomt een beetje ja, maar ook dat valt mee. De beroepsvaart is echt niet rijen dik en komt echt niet dicht onder de wal. Als je als pleziervaart netjes suurboord blijft varen (en dat kan je makkelijk) dan is er echt geen enkel probleem. Als je al met een boek op schoot de voorrangsregels moet interpreteren op het water heb je in mijn ogen überhaupt al een probleem ongeacht welk water.
Doorvaarthoogte voor de meeste bruggen is ongeveer 10 meter (afhankelijk waterpeil). Dus met een korte mast heb je nauwelijks last.

Voor de goede orde. Ik woon op een steenworp afstand van de IJssel, ben er mee opgegroeid en vaar er een paar keer jaar op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht naar Heerenveen 18 feb 2009 19:46 #59709

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Kijk hieronder de roete die het mooiste is.
Als ik zo een route kon met voor 90 % het tij mee, is me nog niet gelukt
daar waar ik vaak vaar gaat het na 6 uur weer de andere kant op,
maar jij bent een mazzelaar om het de hele ( bijna héle ) tocht het tij mee hebt.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Maasbracht naar Heerenveen 19 feb 2009 20:50 #59877

  • Linux
  • Linux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
Oei, mooie kaart. Inderdaad mooie tocht. Totaal verval is een dikke 200 meter, denk ik, over een lengte van circa 300 km.
Hopelijk legt La Mavare uit welk probleem hij of zij ziet met stroomafwaarts varen. Wil ik echt graag horen.
Niet op tijd kunnen reageren op situaties? Wat ik hier in de USA op de Mississippi merk is dat je natuurlijk vaart moet hebben om roer te hebben en dat stroom- plus vaarsnelheid samen een hoge oeversnelheid opleveren en dat je dus bij bruggen, sluizen en druk verkeer meer moet opletten dan stroomopwaarts. Als je weet waar de bredere plekken zitten dan kun je daar even tegen de stroom in gaan liggen voor overleg, uitluisteren marifoon, hengeltje uitgooien, etc. Op de Mississippi moet je vreselijk opletten voor niet-betonde ondieptes en voor nogal veel boomstammen die komen langsscheuren. Daar zijn de NL rivieren heel beschaafd bij. Waar ik zit hebben we gelukkig nog geen krokodillen. Misschien wel als het klimaat verder opwarmt. Pelikanen hebben we al.
Ik weet nog steeds niet wat voor stroomsnelheden te verwachten op de NL rivieren in de tweede helft van mei. Mijn boot roert al goed bij 2 a 3 knopen. Met een stroomsnelheid van 2 knopen is mijn minimum vaart dus 4 a 5 knopen. Met goed zicht, de kaart bij de hand en goed opletten op de oplopende beroepsvaart is er m.i. tijd om gevaarlijke situaties te voorkomen. Is dat waar je aan denkt?
tondini, kun je dat laatste stukkie boven Zwolle uitvergroten? Dank.
Boten: 17\' Thistle genaamd Anchor Management en een 12\' Paisley Catboat genaamd Barquito
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht naar Heerenveen 19 feb 2009 21:18 #59885

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Uw bestelling. 8)




Die rivieren in ons land gaan zo hard dat als je een touw aan een bolder aan een kade vast maakt,
je kunt waterskiën. :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht naar Heerenveen 19 feb 2009 21:19 #59886

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Tja, stroomafwaarts varen... gaat heerlijk snel, je moet alleen bij bruggen heel goed uitkijken (vraag maar aan mn foktrommel :oops:). Even stilliggen is er niet zomaar bij als je 3 knoop op de kont hebt. Globaal gesproken moet je de mast plat vanaf Zutphen (als je niet wilt wachten op de brug) of voor Hattem, gerekend vanaf Arnhem. Over het traject daarvoor weet ik net te weinig.

Doe die mast tijdig naar beneden en je gaat supersnel. Geen enkel probleem met stroom af varen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Maasbracht naar Heerenveen 20 feb 2009 01:12 #59927

  • Linux
  • Linux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
Ton bedankt voor de snelle service.
Waterski? Ik hoop dat je overdrijft. Anders heb je net een nieuwe sport uitgevonden: white water ski..... tussen de kayaks door proberen overeind te blijven in een bergstroom.....
Dennis, het moet ook niet te gauw voorbij zijn!
Bij sluizen en stuwen is de strategie natuurlijk om van de stuwzijde van het water weg te blijven en de stroomluwte voor de sluis op te zoeken. Bij bruggen is dat anders. Stroomluwtes ontbreken en er zijn maar zoveel openingen.... stroom mee heeft voorrang bij nauwtes, dat helpt.
Is een anker trouwens een 'must' op de rivieren?
Boten: 17\' Thistle genaamd Anchor Management en een 12\' Paisley Catboat genaamd Barquito
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Maasbracht naar Heerenveen 20 feb 2009 14:05 #59982

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8665
Nogmaals, mijn opmerkingen waren gebaseerd op een relaxte tocht en je veiligheid: weinig ervaring met de boot en met snel stromend vaarwater én veel alleen willen varen geeft beperkingen. Inmiddels begrijp ik dat je de Mississipi beheerst, dus waar maak je nog zorgen over?
Blijft dat je op mijn route een flink stuk kunt zeilen en dat je die prima alleen kan doen.
Doe je de rivierenroute ....
- doe het dan niet alleen
- hou de mast omlaag, tenzij je een snelle maststrijkinstallatie hebt
- zorg dat je een backup hebt voor je (buitenboord)motor.
Een anker is bruikbaar als backup voor een weigerende of onvoldoende sterke motor en om her en der op de rivier een pauze te kunnen inlassen.
Een FS23 heeft een rompsnelheid van max. 6 knoop en dan heb je al een fikse en betrouwbare motor nodig om stroom snel dood te varen. Achteruitslaan heeft geen zin. De stroomsnelheid op de Waal heeft een gemiddelde van ongeveer 1m/s, dus 2 knoop, maximale waarden liggen rond de 4 knoop!! Zie: www.kennislink.nl/web/show?id=84303 . Gemiddelden op het Pannerdensch Kanaal 1,5 en IJssel 1 knoop, met voor beiden maxima tot 4 knoop. Zie voor een beschrijving van de rivieren: www.vierstromen.nl . En voor de nerds onder ons: hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/chw/show.cgi?fid=501 .
Tot slot onderstaand een mooie foto van de plek waar de Rijn zich splitst in Waal en Pannerdensch Kanaal. Het aantal kribben illustreert fraai hoe hard het hier kan stromen. Ook best smal vaarwater! En een ruime bocht vanaf de Waal lijkt me zeer wenselijk.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Maasbracht naar Heerenveen 21 feb 2009 01:01 #60051

  • Linux
  • Linux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
La Mavare, zeer bedankt voor de uitleg vol bruikbare informatie.
In mei zijn de stroomsnelheden tenminste niet maximaal, maar altijd te respecteren.
Beheersen van de Mississippi doet niemand ooit. Een rivier die zeer veeleisend is. De dagen van Mark Twain heersen nog steeds, ondanks de diverse stuwen. Mississippi en Missouri samen dekken een enorm regengebied, terwijl oever- en vaargeulmanagement een versnipperd geheel van duizenden eigenbelangetjes is. Het deel van de Mississippi tussen La Crosse, Wisconsin, en Keokuk, Iowa is goed te zeilen breed en de natuur is waanzinnig mooi. Wat ook helpt is dat in de USA een beetje bbmotor zo 100 pk is en dat ze minder dan de helft kosten van de prijs in NL. Enne.... benzine is nu omgerekend 40 cent per liter. Toch trekt 'thuis'. Babi pangang, Leidse kaas, Beerenburg, gerookte paling,....... ahhhhhhhh........
IJssel is ook heel mooi, maar uw argument dat je op de Vecht vaker kunt aanleggen spreekt me aan. Dat is een van de redenen waarom ik van Limburg weg wil en Friesland opzoek. Ik zal iets meer op de randmeren studeren. Grindplassen in Limburg zijn 'OK' voor een open zeilbootje voor een dag, of om met een motorjacht met een boek en een krat drank een week in de haven te liggen, maar trektochten maken en dorpen bezoeken en even langs een winkel of een terras gaat daar helemaal niet.
Boten: 17\' Thistle genaamd Anchor Management en een 12\' Paisley Catboat genaamd Barquito
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Maasbracht naar Heerenveen 21 feb 2009 01:42 #60052

  • Linux
  • Linux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
Jammer alleen dat de kennislink en kennisbank links niet werken. :(
Boten: 17\' Thistle genaamd Anchor Management en een 12\' Paisley Catboat genaamd Barquito
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl