Gezellig mannen!
Het idee achter de uitspraak onderschrijf ik in ieder geval, vaak is de reis op zich al de moeite waard..
Met de gegevens die mijn AIS elke minuut logt kun je toch leuke dingen doen, ook al is het dan alleen tijd, positie, koers en snelheid. Even wat statistieken:
Heen:
TG 04/10 01:08
DS 04/10 21:53
Tijd dus 20:45 uur, afgelegde (grond)afstand 119.7nm, gemiddeld 5.8kn (max 9.2kn). Overige gegevens onbekend
Terug:
DS 05/10 15:30 (eigenlijk tankstation op Helgoland)
TG 06/10 14:40
TIjd 23:10 uur en 122.5nm, gemiddeld 5.3kn (max 8.6).
Retourfoto TG is er niet vanwege het weer, heb 'm zelfs niet gezien, maar onze track loopt er langs dus heb de eerste lengte west van TG genomen in de log.
TG op de heenweg hebben we geprobeerd te filmen, ga straks die footage bekijken of er wat bruikbaars tussen zit. Düne-S is wel gezien, maar vanwege de omstandigheden (motor en weer) niet gefototood of -filmd.
Denk dat we ondanks de stop in Helgoland (kan ik eenieder aanraden trouwens) een serieuze kans maken om in de top 10 van dit jaar te komen. Heb een kennis in de jury, zeg maar..
Ben overigens ook van mening dat als we wél van plan waren geweest om non-stop te gaan het verstandig zou zijn geweest de haven aan te lopen. Grenzen verleggen, en met een nieuw oud schip 6-7 Bft is zeker een paar sprongen omhoog geweest! Maar ook aan het verleggen van grenzen zitten grenzen..
Ook onze (als er schuld bij hoort: mijn) keus om Helgoland in zuidelijke richting te verlaten in plaats van oostelijk met een rondje linksom is verstandig gebleken. We hebben relatief kort (echt) slecht weer gehad en hadden op dat moment een hele serie van alternatieven om relatief snel aan te kunnen lopen. Eerst Vlieland, daarna West-Terschelling, Harlingen en in de Slenk uiteindelijk besloten de korte route naar Den Helder te nemen omdat we het tij mee hadden en dus rond hoogtij de drempel te kunnen passeren.
Oops, ben al bijna begonnen met mijn verhaaltje, nou ja knippen en plakken kan ook nog