Ik ben zo’n 18 jaar in het bezit geweest van een Jeanneau Fantasia uit één van de eerdere bouwjaren (1983). Ik had de kielmidzwaard versie. Als kielmidzwaardboot moet je wat inleveren bij het aan de wind zeilen. Op ruimere koersen maak je dat wel weer goed. Als veel Janeau’s is het schip destijds standaard met een 150 procent genua uitgerust. In combinatie met een rolfokinstallatie niet ideaal. Je moet bij windkracht 4 of 5 al teveel wegrollen. Ik heb er al snel een 130 procent genua opgezet die ook nog een keer is vervangen. Dat is alvast een beter uitgangspunt. Schip heeft niet veel zeil nodig om met meer wind op vrijwel romsnelheid te varen en dat vaart best comfortabel. Zwakste punt is dat het roer bij veel helling snel zijn grip verliest. Het midzwaard heeft ook een hebbelijkheid. het staat met een kleine hoek naar voren. Dat is in waterplanten rijk gebied een goede manier om die waterplanten mee te slepen. Als je er op bedacht bent kun je het zwaard vooraf al deels intrekken.
Het interieur heeft zich altijd goed gehouden Ik sliep samen met mijn vrouw achterin Niet heel ruim wel knus. De indeling Iin de kajuit oogt ruimtelijker dan op veel andere 27 voeters. Dat is zo kan ik uit ervaring melden prettig als je een keer een dagje verwaaid en verregend over ligt.
De deklay-out is ook een pluspunt. Het platte voordek is ook voor opvarenden zonder zeebenen goed werkbaar bij aanmeren en in in sluizen en de gangboorden zijn voor een 27 voeter riant. Je moet helaas wel genoegen nemen met een zeerailing die die term met 40 cm hoogte niet helemaal verdient,
Ramen zijn al snel na aanschaf in 2001 vernieuwd voor volledig gelijmde exemplaren.
Let op de geplaatste motor, Destijds was er keuze uit een7,5 als 9,9 pk versie van Yamar. De 7,5 pk versie komt tekort in ruigere omstandigheden.
Jenneau had in die jaren net als andere Franse werven de hebbelijkheid om door elkaar heen rvs en alluminium te verwerken met als resultaat dat bijvoorbeeld de septerpotten zich niet eenvoudig laten losschroeven.
De Jeanneau Fantasia 27 is best lang gebouwd en heeft een hele generatie schepen opgeleverd De 28 en 29 voeter die volgden waren volgens de zelfde lijnen opgezet en deelden veel interieur delen maar ook onderdelen als scepterpotten. Dat kan wellicht nuttig zijn als je opzoek gaat naar een specifiek onderdeel.