Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Preparing for the Med

Preparing for the Med 13 okt 2010 17:51 #154563

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Ok, het loopt niet zo'n vaart, maar we zijn er stillekes aan mee bezig :-)
Af en toe zal ik hier dus wat posten.

Ben begonnen met de "arc solaire" aangezien ik daar de tijd voor moet vinden om te lassen, te plooien en te passen. Hiervoor moet ik anderen lastigvallen en dan is plannen niet altijd eenvoudig.

Even een proefmodel in pvc-buisjes omdat ik opmeten erg lastig vind.
Als dit voldoet dan maak ik het zo sterk mogelijk zodat er niet teveel beweegt tijdens het transport en... lassen maar!





Het is de bedoeling dat hierop het zonnepaneel komt, een ankerrol voor het hekanker en twee davits om de bijboot te kunnen optakelen.
Laatst bewerkt: 13 okt 2010 18:22 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Preparing for the Med 13 okt 2010 19:52 #154591

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1804
Ilex,

ik heb niet de bedoeling om je topic te kapen,maar toch een vraag.

Gezien je doel begrijp ik de beugel voor het aanbrengen van allerlei apparatuur en toebehoren. Ben je alleen niet bang dat je schip, volgens de foto een vrij smalle kont, van achter te ver inzinkt. Hier kun je veel last mee hebben om je schip op snelheid en koersvastheid te trimmen.

Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe je dit corrigeert, en of je dit corrigeert. Wellicht de vraag doortrekken naar je gehele schip. Voor langdurige tochten is er meer gewicht aan boord dan bij de gemiddelde weekend en vakantie zeiler. Hoeveel effect heeft dit in snelheid, gedrag, is dit te corrigeren?

Pure nieuwsgierigheid ( en om op termijn hier lering uit te trekken voor mezelf )

En moderators, als ik echt te ver off topic ga, apart dingetje opstarten?

Bij voorbaat dank voor onderbouwde ideeen hierover.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Preparing for the Med 13 okt 2010 20:16 #154606

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Wij hadden ook davits achterop tijdens ons reisje op de Med, maar daar heeft eerlijk gezegd nooit een bootje in gehangen.

Probleem is dat je bijna geen loopplank meer kunt gebruiken als je met de kont naar de kade gaat liggen. Ook het afmeren zelf wordt lastiger omdat je niet meer fatsoenlijk op het zwemplateau kunt gaan staan met je landvasten. Bij ons lag het bootje op het voordek, of we sleepten hem er achter aan. Dat ging prima eigenlijk.

Soms zie je wel iemand die het bootje dan heel laag in de davits hangt en dan de loopplank boven over het bootje hangt. Ideaal is het niet, zeker niet tijdens het aanleggen zelf. Je kunt nl niet meer zo even van de boot op de kade stappen.

Je kunt de davits wel erg handig misbruiken voor het fixeren van de loopplank. Ik zou overigens kiezen voor een "vaste" loopplank die je verticaal trekt als je gaat varen. Anders heb je weer zo'n los ding aan dek. Daar moet je ook even over nadenken, over hoe je die ophangt (bv blokje hoog in de achterstag).

Voor de zonnecellen is zo'n beugel wel ideaal. Je kunt de constructie misschien ook nog integreren met de bimini.
Laatst bewerkt: 13 okt 2010 20:18 door Wijnja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Preparing for the Med 14 okt 2010 11:02 #154732

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Geen paniek: ik kan kritiek verdragen en heb het zelfs graag. Voor je het weet draaien je gedachten in een rondje en maak je onverstandige keuzes. Dus: shoot!

Ben niet volledig geweest in de uitleg over davits.
Het is niet de bedoeling de bijboot daar in te hangen als we zeilen: die zal wel volgen aan een lijntje.
Ook wanneer we een haven zouden aandoen zit het ding daar in de weg om de redenen die Wijnja reeds heeft aangehaald (was ik al uit ;-) ).

Ik dacht de davits te gebruiken voor de bijboot als we een tijdje het binnenland zouden verkennen. Het voordek is dan misschien een betere plek?

Verder lijkt een davits gemakkelijk om dingen aan boord te takelen: of het nu een motortje is of een drenkeling.
Maar het wordt herbekeken.

De boog zou inderdaad ook dienen voor loopplank en een soort mini-bimini over de roerganger. Verder doortrekken gaat niet door de overloop.
Laatst bewerkt: 14 okt 2010 11:09 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Preparing for the Med 14 okt 2010 11:08 #154739

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
@Dekadent: ik denk niet dat de kont te ver zal zinken met dit extra gewicht achterop. Weet anders niet hoe dit te compenseren is.
Ik verwacht dat het hele schip een stuk dieper zal liggen, maar dat de gewichtverdeling voldoende gecentreerd/verdeeld is zodat geen voorover of achterover trim ontstaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Preparing for the Med 14 okt 2010 13:44 #154786

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Misschien is een enkel uitklapbaar 'kraantje' al voldoende, want een davits zit meer in de weg dan dat het nut heeft.

Daarbij moet ik opmerken dat elke zeilboot eigenlijk standaard al zo'n uitklapbare kraan heeft, namelijk de giek... eventueel een paar extra blokjes en een goeie kraanlijn eraan, dan kan je er vrijwel alles mee de kuip in hijsen... makkelijker dan met een niet-zwenkbare davits.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Preparing for the Med 15 okt 2010 08:32 #154926

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 793
Ilex schrijft:
Het is niet de bedoeling de bijboot daar in te hangen als we zeilen: die zal wel volgen aan een lijntje.
[/quote]

Dat is niet aan te bevelen.Ik heb veel ellende gezien van bijbootjes tijdens tochten(jes)op de med. Plotseling aanwakkerende wind en de bijbehorende golven zorgen ervoor dat het bootje tot een ware last wordt achter het schip. Denk aan een golf die het bootje een beetje optilt, wind eronder en het bootje draait om en is een gigantische rem.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Preparing for the Med 15 okt 2010 09:04 #154931

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Gaat wel goed hoor, iig t/m 45 kts ware wind zowel op de kop als van achter. De truc is om de boot op maximaal 10 centimeter van je spiegel te houden en aan 2 lijnen naar de uiterste hoeken van je boot. Iets van bescherming op je spiegel zodat het niet uitmaakt dat ie er continu tegenop botst en varen maar. Ding kan geen kant op dan, want wordt direct afgeremd door z'n lijnen of de spiegel. Eea ervan uitgaande dat de bijboot een opblaas geval is, bij een veel zwaarder bootje wordt 't natuurlijk allemaal wat lastiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bijboten: altijd een rubberboot? 15 okt 2010 12:37 #154949

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26258
FMJ schrijft:
Eea ervan uitgaande dat de bijboot een opblaas geval is, bij een veel zwaarder bootje wordt 't natuurlijk allemaal wat lastiger.

Ik heb bovenstaande quote even gekaapt uit het draadje 'Prepairing for the Med'.

Bijboten vind ik altijd wel een aardig onderwerp, temeer omdat ik een groot liefhebber van ankeren ben, maar mezelf, na een tijd varen ook wel graag wil vertreden. Al is het maar om constipatie tegen te gaan.

Het nadeel van een rubberboot is dat er eigenlijk alleen lekker mee te varen valt met een bb-motor. Over het algemeen roeien ze waardeloos.
En zo'n bb-motor, ook al is ie klein, is weer een extra stuk uitrusting waar ik eigenlijk niet op zit te wachten. Het is namelijk niet alleen de motor; je moet er ook weer benzine voor meenemen. Het zijn ook ideale objecten om van de preekstoel te jatten.
Daarom ben ik nog steeds een aanhanger van een stijve bijboot, waarbij de vaareigenschappen beter kunnen worden gericht op roeiriemen als voortstuwing.
Ik heb er wel eens zelf 1 ontworpen en gebouwd. Ik knutsel ook graag met tripex en epoxy, namelijk. Het ding is eigenlijk net iets te groot om aan boord mee te nemen (1,80 m.), maar op beschut water makkelijk te slepen.
Sinds ik een nogal royaal voordek heb, denk ik over het bouwen van een deelbare bijboot, waarvan de helften in elkaar vallen (een 'nesting dinghy' voor de kenners). Voordeel is dat je bij minder ruimtebeslag toch een wat langere bijboot kunt meenemen. Lengte loopt, zoals we allemaal weten. En dat geldt nog sterker voor een roeiboot.

Ik ben wel benieuwd naar de ervaring binnen het forum met bijboten en de overwegingen daarbij. Speciaal de ervaringen met 'stijve' bijboten en eventueel 'nesting dinghies' hebben mijn warme belanstelling..

NB: in tweede instantie leek het me wijzer om een volledig nieuw draadje over bovenstaande te beginnen. Reacties dus graag daar om off-topic vervuiling hier te voorkomen.

--
stegman
Laatst bewerkt: 15 okt 2010 12:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bijboten: altijd een rubberboot? 19 mrt 2011 19:01 #184087

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
De boog krijgt vorm (nog geen foto's) maar is sterk vereenvoudigd: diep in de bakskist gedoken merkte ik dat een dergelijke boog niet haalbaar was. Het achterste schuine stuk van de Etap-kont zit namelijk vol schuim. Zo was het niet mogelijk bouten aan de onderkant vast te zetten.

Daarstraks over de motor gebogen. Deze startte al een tijdje moeizaam. Dadelijk na de start kwam er veel lichtgrijze rook. Ook draaide hij in het begin op twee poten ipv drie. Na een tweetal minuutjes was de rook weg en hoorde je de derde verstuiver in gang schieten. Mijn vermoeden was dan ook een kapotte gloeibougie en een "pisser". Dat is mooi Vlaams voor een lekkende verstuiver ;-)



Zelfs zonder te testen blijkt dat dit gene vette meer is. Hier komen er drie nieuwe in.
Nummer drie baart me wat zorgen... roest en roet.
De verstuivers er uit!



Ook hier nummer drie... de pisser!

Veel roet en zwart tot op de schroefdraad.

De andere twee zien er nog goed uit lijkt me.


Hier blijkt dat er een olielek is aan het kleppendeksel. Vandaar waarschijnlijk de zwarte schroefdraad.

Nu de verstuivers er uit liggen is dat het ideale moment om de kleppen te stellen: ronddraaien gaat veel gemakkelijker.
Toch even schrikken als het deksel eraf ging...

Wat een zwarte troep is dat?




Alle verstuivers binnen gedaan om even af te persen en bij te stellen.
Onder de verstuivers zitten koperen dichtingsringen die vervangen moeten worden als je de verstuivers losmaakt. Daaronder zit er precies een vastgeperst koperen kapje. Blijft dit zitten? (Penta 2030)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preparing for the Med 20 mrt 2011 06:20 #184133

regelmatig als de motor goed warm is ,een tijdje volgas laten varen.
schijnt goed te zijn tegen vervuiling.
als je de bijboot sleept gaat de boot een stuk korter mee
bij ons ligt hij altijd op het voordek onder een uv zeil,als we langer weg zijn ligt hij opgevouwen in de bakskist,alleen op korte stukjes slepen we de rubberboot
let op de zonnestralen daar ,maken meer kapot dan je lief is
over de diefstal van BBmotoren ,gewoon lelijk maken. dan willen ze hem niet meer stelen
je hebt al een windmolen(of is dat de boot naast jullie?)
ik zou een zonnepaneel los meenemen en in de zon leggen aan de kant waar je voor anker de meeste zon hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preparing for the Med 20 mrt 2011 08:27 #184160

  • wimpy
  • wimpy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Als de reis naar de MED buitenom gaat zou ik geen bootje slepen of ophangen, ook geen panelen hoog boven achterdek. Falmouth - la Coruna duurt zomaar 4 etmalen daar kan heel veel gebeuren! Als wij onze Avon Redcrest achterop hadden gehangen, was deze ons op onze terugreis van La Coruna- Dartmouth voorbij gevlogen of in de zaling blijven hangen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preparing for the Med 28 mei 2011 16:54 #197730

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Het begint te naderen...
Boot eruit

Een jaartje in het water geweest. Weinig aangroei, slijmerige laag. Micron Extra (slechts één laagje) heeft zijn werk gedaan.


Niet gesmeerd onderaan de kiel ;-)


Even de hogedruk erop

Vaar waarschijnlijk te weinig op motor want er is aangroei op schroef

Zeilen wassen en drogen in klein tuintje




Vloerplaten eruit en kuisen maar

Was nodig :blink:

In de vloerplaat worden luikjes gemaakt... was nog plaats voor flessen wijn ;-)

Beugel voor reddingsvlot is veel te zwaar... die krijgt een kleine liposuctie

6,5 kg lichter
Laatst bewerkt: 28 mei 2011 16:56 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preparing for the Med 28 mei 2011 17:15 #197733

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Tussendoor loopbrugje gemaakt van gekregen ladder en stuk oude traanplaat.


Inox voor beugel zonnepaneel is eindelijk binnen. Sterk vereenvoudigd ontwerp wegens schuim op plaatsen waar ik dacht de grondplaat te kunnen vastbouten.
Wordt volgende week gelast.




Blijkbaar ergens een visdraad opgepikt... Zou dit medeoorzaak van lek in saildrive kunnen zijn??


Olie aflaten. De stop zat vorig jaar bonk vast. Nu een joekel van een schroevendraaien erop en een steeksleutel... zo gebeurt! Geen grijntje pijn! Even verbaasd dat er een nylon o-ring tussen de stop zit, maar dat is logisch natuurlijk :blush:
Met een stukje karton voorkom ik dat de wind de olie op de buurboot blaast...


Vieze troep

Het stuk is niet netjes meer door gebrekkige werking anode vorige eigenaar...
Kwam gemakkelijk los, gelukkig. De epoxyverf van vorig jaar ook :S


Hier zitten de keerringen

De as en de slijtsporen. Motor heeft +1500 uren gelopen.





Een klein kapje doet vermoeden dat er al eens aan gewerkt is geweest... Weet niet direct hoe dit op te lossen. Hopelijk sluit de nieuwe o-ring voldoende af
Laatst bewerkt: 28 mei 2011 17:17 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preparing for the Med 28 mei 2011 17:27 #197734

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Stuk van saildrive wordt thuis op het gemakske aangepakt.
Op de boot is er nog werk genoeg :-)
Zoals dit...



Volvo onwaardig! Dat wordt knutselen.

Ondertussen heb ik ontdekt dat het losmaken van de mast niet geheel zonder schade is gegaan... Ik meldde al dat één van de spanners knotsvast zat... hier het resultaat van te hard wringen...

Moet vervangen worden zeker?

Alle stagen en zalingen van de mast gehaald. En netjes voorzien van een naamplaatje.


Sporen van roest op verstaging en terminals. Is dit normaal?
Boot heeft nagenoeg enkel op oceaan en Middellandse Zee gevaren.








De mast in zijn blootje
Laatst bewerkt: 28 mei 2011 17:30 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preparing for the Med 12 juni 2011 17:13 #200968

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653


Het huis had ik in antifouling gezet, de schroef zelf niet.



Veel vet zat er niet meer in...





Wat schuren en eens goed de vetpomp gebruiken en dat ding kan er weer tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preparing for the Med 12 juni 2011 17:30 #200970

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653


De zonneboog is klaar! Een collega heeft het laswerk op zich genomen.
Zoals je kan zien is de "boog" erg vereenvoudigd. Dit heeft een aantal redenen: buizen plooien zat er niet in dus moest ik met hoeken werken; een boog is zelden of nooit mooi... met zo'n smalle boog is het verwijderen en nadien in de garage wegmoffelen geen probleem.



Ogen bovenaan om ook een zonnescherm aan te kunnen knopen. De grotere beugels zijn om het zonnepaneel te houden en zijn eenvoudig verstelbaar om het laatste restje zon op te pikken.



Onderaan eenvoudig los te koppelen voor na de reis...



Mooi werk!

Gaten boren in de spiegel is best spannend!
Het voorbereidende denkwerk wierp zijn vruchten af en in minder dan een uurtje zat de boog erop.





Het bestaande gat van de windmolen heb ik behouden.



Binnen moest ik wat schuim wegsteken. Zullen dus minder drijfvermogen hebben :P



Zo staat ie.



Weliswaar nog met een touwtje... De staafjes worden morgen gemaakt.
Laatst bewerkt: 12 juni 2011 17:43 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preparing for the Med 12 juni 2011 17:36 #200972

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653


Het roostertje voor de koelkast vond ik veel te klein om een goede verluchting te garanderen.



Deze is meer dan dubbel zo groot. Nog aan het twijfelen of ik de gaten niet beter naar boven open kan laten... Gezien warme lucht stijgt...



Ondertussen ook de lek in de saildrive aangepakt.
Het ging vlotter dan verwacht!



Netjes op zijn plaats!
Laatst bewerkt: 12 juni 2011 17:38 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preparing for the Med 13 juni 2011 09:39 #201032

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
ik heb er (nog) weinig vertand van maar ik vind de Med een mooie boot en ben benieuwd wat je nog meer van plant bent.
Verder denk ik als je de roosteropeningen naar boven zou doen, er meer stof in zou komen, dus zit dan nu goed toch?

succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preparing for the Med 13 juni 2011 13:10 #201067

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Voor koeling van de compressor kan je ook een 12V ventilatortje gebruiken van een PC. Verbruikt zeer weinig en kan lang draaien tegen lage aanschafkosten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preparing for the Med 13 juni 2011 15:22 #201111

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Ventilatortje van pc zit er ook in! Dan nog moet de warmte vlot weg kunnen natuurlijk vandaar het grotere rooster.
ik vind de Med een mooie boot

;-) de Med is onze boot niet, maar we plannen een reis nààr de Med (lees: Middellandse Zee). Bedankt voor het compliment, hoe dan ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preparing for the Med 13 juni 2011 15:34 #201116

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653


Het weggeroeste plaatje van de gashendel, nu in inox. Dik in kit om contact met het aluminium te vermijden.



De zonneboog: nu een stevige zelfgemaakte verbinding ipv het touwtje.



Zo staat de eenvoudige boog op de spiegel. De rechte paal is van de windmolen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preparing for the Med 27 juni 2011 16:36 #204113

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Nog een weekje, nog een weekje!!
Het wordt spannend, nu het er aan zit te komen...!

Het is hier thuis een bende, de boot is ook een bende, de lijstjes zijn nog lang niet weggewerkt.
Ik zal wat werkjes meenemen voor op de kanalen, 't zal daar toch rustig werken zijn zo tussendoor ;-)

Woensdag gaan we er in. Dan is het boot kuisen (binnen, buiten zal ook voor op de kanalen zijn :-)) en beginnen volstompen met van alles en nog wat. En proviand natuurlijk.

De achterhut offeren we voorlopig op: daar komen grootzeil, genua, radardome, zalingen, stagen, zonnepaneel,rodkicker, overloop... en alles wat op de boot geplaatst wordt als de mast er ook terug recht op staat.

De nieuwe buiskap en kuiptent zijn gelukkig op tijd klaar geraakt. Bedankt V&S!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preparing for the Med 27 juni 2011 19:51 #204181

  • wiack
  • wiack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
Omdat ik volgend jaar ook naar de Med wil vertrekken zal ik aandachtig jouw belevenissen en ervaringen volgen, ik veronderstel dat je ergens een blog hebt ?

gr,
Wilfried
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Preparing for the Med 28 juni 2011 16:58 #204443

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Euh, nee ;-)

Ik weet dat het hip is zo iets te hebben, maar ik voel het een beetje aan als een verplichting...
Misschien als ik tijd heb (:-)) post ik wel eens iets.
En als we terug zijn doe ik uiteraard uitgebreid verslag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.341 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl