Deze winter toch de Waronne maar wat meer aandacht geven, ik had in het dek een paar minder mooie plekjes slecht geplamuurd en wat scheurtjes hier en daar, toch maar alles kaalhalen ( weer ) en in de epoxie zetten, injecteren glasmat ( bah eng woord op een houten boot )
Daarna dek geschuurd en alles in de 2compenenten van De Ijssel gezet, het blanke lakwerk ook kaal en hierop 1 laag karaat 6 lagen tweecolux en 3 lagen uv coating.
Super mooi gezicht, foto's hiervan volgen later.
Ik loop de hele zomer al met een aluminium verlenger te sturen, dat ding is lelijk zwaar en past gewoon niet mooi.
Tijdje met de 1010 van harris gezeild en werd wel fan van zijn verlenger mooi van hout zelfde als je helmstok, ziet er gewoon gelikt uit!
Boek gekocht '' Zelf het eigen schip afbouwen '' schitterend boek, boordevol goede tips echt een aanrader voor de klussers onder ons!
Hierin stond stap voor stap beschreven hoe je zelf een verlenger moest maken. Zo gelezen zo gedaan!
- Arnhemse fijnhout handel 2 planken gehaald, essen en mahonie
- de latjes 22mm breed gemaakt en 85 cm lang en 3mm dik!
Alle latjes netjes gezaagd op de tafelzaag en toen alles op dikte maken met de vlakdiktebank, mooi werk!
De helmstok over getekend op een dikke steigerbalk, dit uitgezaagd met een lintzaag en daarna netjes geschuurd om hem recht te krijgen.
Vervolgens 6 latjes aan elkaar gelijmd met epoxie. ( 3x essen 3x mahonie )
Dit 24 uur laten drogen en het is nog goed gelukt ook!
Na enig schuurwerk:
En nu de knop maken dat is het lastigst, hoe moet je zoeits in hemels naam doen, een hele middag in de werkplaats gezeten en maar tekenen en denken.
Ik moet denken aan de tijd dat ik grondwerker was in de riolering aan de steel van de bats zat een simpel rond handvat waar je je extreem goed op kon vasthouden tijdens het leunen.
Deze maar ongeveer nagemaakt:
Flink schuren met de bandschuurmachine
En zie hier het resultaat, miss niet het allermooiste en het beste, maar voor een 1e keer ben ik al aardig tevreden.
Nu maar laten drogen, ondertussen ook bezig met een nieuw roer van Marcel Wigman, deze aangepast op het formaat voor een ondiepe kiel ( bedankt harris! )
Foto's en beschrijving volgen!