Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Restauratie Brasemermeerkruiser

Restauratie Brasemermeerkruiser 01 juni 2007 09:46 #17668

  • Hans Lettinga
  • Hans Lettinga's Profielfoto
Beste lezer,

Twee maanden geleden ben ik begonnen met de restauratie van een klassiek houten jachtje. Volgens mij is het een Brasemermeerkruiser , maar zeker daarvan ben ik niet.

Nu moet ik verschillende spanten vervangen en daarom ben ik op zoek naar mensen die mij misschien wat informatie kunnen geven over het inbouwen van spanten of die zelf een zeilboot gerestaureerd hebben.

Bijgevoegd zijn een paar foto,s van de bilge, voorschip en achterschip met rondspantconstructie. De spanten zijn van eiken 20 bij 30 mm.

Veel spanten zijn redelijk vervuild, vooral onder in de bilge. Hier weet ik niet wat het verstandigste is. Afkappen en nieuw deel aanzetten of gehele spant vervangen?
In het voorschip zijn op gelijke hoogte 4 spanten gebroken Hier wou ik zelf nieuwe spanten naast zetten maar misschien is het beter op ze geheel te vervangen?

In het achterschip zijn de slechtste spanten.

Ik zou er erg mee geholpen zijn als U mij informatie kunt geven of dat u misschien iemand kent die mij (verder) :?: kan helpen.

Met vriendelijke groet

Hans Lettinga
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Brasemermeerkruiser 01 juni 2007 12:38 #17671

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Ik heb wel verstand van hout, iets minder verstand van houten boten. Maar ik zou er voor kiezen om de spant in zijn geheel te vervangen. Ook al zijn de huidige lijmen sterker dan hout, een las in een spant is een zwakke plek.

Een lange lat kan je zonder problemen buigen, lijm je er een blok op dan zal hij bij buiging breken op de plek waar je 'versteviging' zit. De krachtenverdeling wordt anders.

Daarnaast heb je een mooier en orgineler eindresultaat.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Brasemermeerkruiser 01 juni 2007 15:53 #17677

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Waren de originele spanten gezaagd of gebogen? Dit is te zien aan het verloop van de houtnerf. In principe zijn gebogen (door stomen) spanten beter bestand tegen krachten dan gezaagde (tenzij dit zeer zware spanten zijn). Breuken kunnen eenvoudiger optreden bij gezaagde spanten (is mijn ervaring met een Vrijheid) omdat deze dan breken op de nerven van het hout. Ik zou er altijd voor kiezen om spanten in zijn geheel te vervangen, hiermee bereik je een stijf en stevig resultaat.

Succes!

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie 04 juni 2007 22:32 #17791

Beste Hans,

ik weet niet waar je woont maar in Gerkesklooster ligt een Beulakermeer die intensief gerestaureerd is/wordt, misschien iets om maar te kijken.

Het zusteren van spanten werd veel gedaan, een spant naast de bestaande zetten. Vaak toch een noodoplossing want snel en gemakkelijk, je hoeft niets te slopen dus goedkoop.

Je moet je van te voren goed realiseren hoe je wilt restaureren. Wil je de boot in oorspronkelijke staat herstellen? Wil je de boot vaarklaar hebben zonder te kijken nnaar de oorspronkelijke bouwwijze? Of iets daar tussenin? Wil je oude technieken gebruiken of juist nieuwe?Of juist nieuwe met het resultaat dat het oud lijkt?
Allemaal keuzes die invloed hebben op tijd, geld, materiaal en moeite die je er voor moet doen.

Misschien zijn de spanten in de bilge niet rot, alleen maar vuil. Schoonmaken helt al veel, door met een 5 mm boortje de spant in te boren krijg je een idee van het binneste van de spant. vervangen van spanten kun je ook bereiken door het lamineren van strips vna +/- 1 cm dikte, gemakkelijker te buigen.
Zo zijn er veel dingen die je kunt doen.

Met duidelijke keuzes krijg je ook een duidelijker antwoord, we willen je daar graag bij helpen.

Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl