Zo, weer een paar maanden verder. Tijd voor een update. Helaas nog niet aan zeilen toegekomen, maar wel een 5pk 4-tact langstaart gekocht. Afgelopen weekend de Lanaverre via een boothelling te water gelaten. Toch spannend, ik blijf het gevoelsmatig vreemd vinden je auto met aanhanger achteruit het water in te rijden
Maar goed, dit ging allemaal prima (hoefde niet eens de kantelfunctie te gebruiken). Klein duwtje en de boot dreef zo de trailer af. Doel van ons was om a. het te water laten op de boothelling onder de knie te krijgen, b. te kijken of de boot niet afborrelde, c. de nieuwe buitenboordmotor uitproberen. Het was windstil dus de zeilen zijn in de tas gebleven.
Maar nu, samen met vriendin ingestapt en het motortje (aan stuurboordzijde opgehangen) gestart. Ging prima, maar dan het varen. Gelijk ruzie met helmstok/roer en buitenboordmotor. Dus aan jullie, geachte lezers, de vraag: hoe doen jullie dat?
Het viel ons op dat bij het varen sturen met het roer van de lanaverre weinig impact had, boot wil heel sterk rechtdoor. Toen een tijdje simultaan gestuurd, maar daar word je erg moe van

Uiteindelijk het roer eraf gehaald en met de motor gestuurd, dat ging prima. Graag jullie ideeen. Verder hebben we heerlijk op de motor wat rondgevaren en geoefend met sturen enzo.
Verder nog wat andere vraagjes (ja, ik ben echt een beginner):
- het roer kan scharnieren, loopt een draadje waarmee ik het roerzwaard omhoog kan trekken, maar ik zie nergens een manier om het vast te zetten (dit is toch de bedoeling als je gaat varen?), hoe doe je dit?
- als je het midzwaard uitklapt om te gaan zeilen, zet je dit dan nog op enige manier vast? Ons zwaard klapt prima uit, maar we zagen geen mogelijkheid om dit ergens te fixeren.
Zo, dit weer voor nu, verdere avonturen volgen. Bootje staat nu weer bij huis om weer wat verder te klussen.