Hello, ik heb deze winter ook nieuwe raampjes geplaatst in een jacht, en ga ook die van onze clubboot, ook een Puma 23, vervangen (zijn nu lelijk overschilderd).
Voor verwijderen dikke resterende strip kit geen verfstripper gebruiken: mogelijk gaat de hitte de kuststof beschadigen (haarbarstjes).
Beter is met scherpe beitel in éne hand in de strip steken en met andere hand strip lostrekken van ondergrond terwijl de beitel in de strip snijdt.
Laatste restanten ‘afrippen’ met 3M ripper: op asje gemonteerde zachte kunststof flapjes die op boormachine worden gezet (wordt gebruikt in schadeherstelling om 2-way-tape te verwijderen van koetswerk zonder lak te beschadigen, de preciese naam ontsnapt me nu…)
Polycarbonaat ramen zijn een uitstekende oplossing. Ook de oude ramen kun je hergebruiken, zijn echter bijna niet te polijsten (materiaal is vrij zacht en dus krasgevoelig). Als je toch de moeite gedaan hebt om Lisa pikfijn te maken, vervang dan ook gelijk de raampjes.
Trukje: kleef de (donkere) folie aan de buitenzijde na aanbrengen van de ruitjes:
Voordelen: geen probleem met hechting kit, glans zit aan de buitenkant en maskeert de krasjes, geen luchtbelletjes zichtbaar onder folie.
Voor kleven altijd beide ruit en wand goed zuiver maken en transparante hechtprimer aanbrengen. Gedeelte waar geen lijm op mag komen goed aftapen, binnenkant van de ruiten met een PU-schuimstrip beschermen om teveel kit tegen te houden (dunne donkergrijze antitochtstrip, ik had nog een restant van strip die op autoruiten wordt gebruikt)
Dikke strip polyuretaankit aanbrengen (zorgen dat ook rond de montagebouten kit is aangebracht : waterdichtheid!). Tussen ramen en kajuit dunne stripjes elektriciteitsdraad aanbrengen in de kit om gelijke kit-dikte te garanderen.
Aandrukken maar nog niet aanschroeven.
Na droging moertjes aan de binnenkant aantrekken zonder de boutjes nog te draaien, en teveel aan kit wegsnijden met breekmesje.
Als bouten gebruikte ik RVS-inbusbouten met verzonken kop: oogt mooier, is handiger bij montage.
Voor schoonmaken van RVS-bouten gebruik volgende systeempje: ik plaats de RVS-bouten op een boormachine, doe wat polijstpasta op een Scotch-brite schuurmatje grijs (fijn), en druk de bouten al draaiend in dit schuurmatje. Nadien herhaal ik dit met een fijnere polijstpasta op een zacht doekje. Geeft een prachtig resultaat voor lange tijd. Is ook geschikt voor aluminium, geeft zeer hoge glans.
Voor RVS-wantspanners of andere onderdelen gebruik ik Scotch-brite strips die je op een boormachine kan plaatsen, alweer met wat polijstpasta erop.
Mijn volgende project: kurkstrippen in de kuip en op zitbanken kleven, lijkt van ver op teak, maar is aangenamer en gemakkelijker aan te brengen, is anti-slip en net iets zachter om op te zitten

.
Veel succes en courage,
Belgische groetjes, Frank