Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Winterproject: Refit Puma 23 (update)

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 12 okt 2007 19:52 #22188

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Een optie is om multiplex te beitsen met mahoniebeits en dan afhankelijk van je wensen 0-3 lagen blanke lak erover. Levert een strak resultaat op, al moet je wel goed kijken naar de kwaliteit van je multiplex. Ik heb het zelf met meranti gedaan, en het werkt behoorlijk goed moet ik zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 16 okt 2007 15:31 #22263

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Nog even wat vraagjes:

Ik heb binnen mahonie,

Tot hoever moet ik dat schuren om opnieuw te lakken?
Bestaat er ook Mahonie repair (vuller)?
Welke lak kan ik het beste gebruiken?
Hoeveel lagen?

Kan ik ook alle staande schotten er in 1 keer uithalen, of doet dat teveel afbreuk aan de 'staande constructie'?

Alvast bedankt voor de reacties!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 16 okt 2007 22:57 #22280

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9760
Uithalen schotten, laten we daar eens mee beginnen: kijk goed hoe de constructie is, dragen deze schotten bij aan de vorm of zijn ze los geplaatst. Bedenk goed voor je alle schotten eruit haalt of dit de constructie aankan......

Schuren, schilderen: Hangt erg af van de slijtage. Als het alleen een beetje kaal is dan goed schuren tot glad en dan schilderen. Anders alles goed kaalhalen, slechte plekken repareren en opnieuw schilderen. Ik zelf vind interieurlak in eiglans mooier dan hoogglans, vind dat zeker in kleine ruimtes rustiger..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 17 okt 2007 11:34 #22295

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Het lakwerk is in principe in goede doen.

Wat lichte beschadigingen onderin (voetenwerk) en wat kleurverschil (door de zon).

Dan is licht schuren voldoende of moet de oude lak er helemaal af?
Wat is eigenlijk het verschil tussen lak en vernis?
Hoeveel lagen 3/4 ofzo?

Iemand nog tips over mahonie vuller?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 17 okt 2007 11:42 #22296

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9760
Als de oude lak nog in goede conditie is zou ik alleen schuren en 2 nieuwe lagen opzetten. Lak of vernis worden door elkaar gebruikt en is volgens mij niet goed te onderscheiden van elkaar. Vernis is vaak wat blanker heb ik het idee, maar weet het niet zeker....... lak zelf met Epifanes vernis (!)...... :?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 19 okt 2007 09:04 #22360

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Zoeken bij watersportwinkels en houtspecialisten naar mahonievuller.. Niet te vinden.

Maar vanochtend bij de Hubo om de hoek.. mahonievuller van Albestine. :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooi project, 22 okt 2007 19:44 #22492

  • kelt800
  • kelt800's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Mooi project MT74, ik ben zelf net begonnen met een kelt 800 in ongeveer de zelfde staat, aleen was alles op het dek reeds verwijderd, en heeft de boot zo een jaar lang de nodige water binnen gekregen, jammer.

Dat is nu droog, en binnen is alles nu perfect, tot mijn verbazing loopt zelfs de motor netjes, onderschip is ook netjes, maar het hele dek moet kaal, de dunnen gel laag laat hier en daar een beetje los, en de vorige eigenaar was al begonnen met het schuren, dus ik heb geen keus, ik moet het afmaken.

Dus al je info over hoe je geschuurd hebt, lees ik met aandacht.

Ook alles over je verf keuze is zeer informatief, ik ben benieuwd hoe het verder loopt, wij hebben ook veel onderschat maar hopen, volgende zomer te varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 12 dec 2007 09:40 #24376

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Project heeft tot afgelopen weekend praktisch stil gelegen.. :oops:

Afgelopen weekend en week toch een beetje tijd kunnen vinden..

Van binnen is hij bijna leeg, alleen de twee hoofdschotten staan nog. Deze laat ik nog even staan tot dat de andere schotten gelakt zijn, dan plaats ik die eerst terug voor de hoofdschotten eruit gaan.

Al met al maakt het nu wel een trieste indruk zo'n gestript schip..

Ik was verrast om te zien dat de watertank gewoon een vast onderdeel is van de boot en dus geen losse tank.. :? Die kan ik niet verwijderen, dan maar een nwe tank in de huidige 'tank' (een bak). Helaas kan deze niet groter dan 45l worden.

Delen van het binnen houtwerk heb ik thuis al geschuurt en gerepareert. Daar gaat wederom veel tijd inzitten.

Komende tijd van binnen het polyesterwerk binnen schuren en plamuren.

Zal van de week even wat foto's plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 14 jan 2008 10:13 #25387

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Kleine update op www.zslisa.nl met foto's. (kluslog)

Grote update volgende week met meer foto's. :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 14 jan 2008 20:29 #25419

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Doe eens lief en zet een RSS feed op je klusblog, dat trekt nog meer bezoekers want je komt op de frontpage van Zeilersforum ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 15 jan 2008 08:02 #25430

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Doe eens lief en zet een RSS feed op je klusblog, dat trekt nog meer bezoekers want je komt op de frontpage van Zeilersforum ;)

Daar was ik laatst al mee bezig, maar kom er niet helemaal uit.. :? Heb jij een een simpele 'how-2' toevallig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 04 feb 2008 13:25 #26425

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Vandaag contact gehad met Eerland..

Motor is weer klaar. :D

Het volgende is er aangedaan:

- Oliefilter vervangen (zwaar vervuild)
- Carterpakking vervangen
- 'Carterdeksel' vervangen voor een alu versie (is org kunststof en was vervormd door warm draaien 2007)
- O-ringen vervangen
- Keerringen vervangen
- Impellor vervangen
- Nieuwe olie motor+staartstuk

Al met al is hij nu weer in perfecte staat en verdere revisie was niet nodig.

De prijs wisten ze nog niet. Laten we hopen dat het mee valt, dan kunnen ze er meteen een elec.start opbouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 18 feb 2008 15:43 #27646

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
De tijd gaat snel, het weer blijft aan de koude kant (wat niet gek is in de winter..). Toch afgelopen weekend, 16 feb, eindelijk weer eens een hele dag geklust aan boord. Het zonnetje was volop aanwezig maar het was toch behoorlijk koud.

Bij het openen van het luik schrokken we toch wel.. door het afdekken met zeil heeft het slecht geventileerd. Overal oppervlakkig 'weer' in het polyester. Dat is op zich goed schoon te maken, maar erger was dat er binnen ineens 'mini-osmose' aanwezig is. Op het plafond zitten allemaal kleine blaasjes met vocht (stinkt niet), schrik! Gelukkig schuur je het makkelijk weg.





De ramen hebben we inmiddels ook gedemonteerd. De kit rondom was keihard en half vergaan, dus dat we af en toe lekkage binnen hadden was niet verwonderlijk. Het wordt nog wel een klusje om alle kitresten te verwijderen. Jammer is ook dat het mahonie raamframe aan de binnenzijde volledig gekit is en er niet uitkan. Dit gedeelte moet dus aan boord geschuurt en gelakt worden.
De ramen zijn behoorlijk gekrast dus deze ga ik proberen te polijsten en daarna 'blinderen' met raamfolie. Hopenlijk geeft dat een mooi resultaat.

Het zwarte is allemaal kit..



En nog een foto van de 'vaste watertank'.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 18 feb 2008 16:11 #27658

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Meteen tijd voor vragen..:

- Hoe kan ik de kit het beste verwijderen? (schrapen met raamkrabber?)
- Hoe laat ik straks de kit het beste uitvloeien? (zodat het er aan de buitenzijde strak uitziet)
- Zal ik een randje 'blank raam' niet beplakken met folie ivm met de kit?
- Wat is een goede wijze om de krassen op de ramen te verminderen?
- Iemand een idee wat een setje nwe ramen ongeveer gaat kosten?
- Hoe reinig je RVS schroeven, moeren en bouten het beste? (liefst een 'weekwijze' in een bakje ipv van een poetsdoek..)

Alvast mijn dank! :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 19 feb 2008 12:01 #27774

  • badduh
  • badduh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 266
Ik heb de kit op mijn boot verwijderd met een aardappelmesje, plamuurmes en verfstripper. Krassen verwijderen is lastig, er is een middels in de handel voor het reinigen en polijsten van auto ruiten, je zou het eens kunnen proberen.
De kosten voor de ruiten hangt af van het gekozen materiaal, persplex is redelijk betaalbaar maar je wil eigenlijk polycarbonaat hebben, dit is vrijwel onbreekbaar en vrij krasvast, maar meteen ook een stuk duurder.
Ik heb mijn ruiten gewoon heel goed schoongemaakt en aan de binnenkant beplakt met die getinte folie voor op auto ruiten, aan de buitenkant heb ik ze in de wax gezet, ziet er netjes uit en scheeld een hoop geld.

Ik weet niet hoe je rvs schroeven weer schoon krijgt, ik heb alles vervangen maar ik zou het zelf met soda proberen of ze een paar dagen in een bak met thinner leggen.

Om je een idee te geven van het resultaat van wax en folie hier nog even twee foto's, ik heb helaas niet een duidelijker foto van de buitenkant.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 25 feb 2008 09:03 #28059

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Bedankt voor je antwoorden.

Maar Kit en een verfbrander is dat wel een goede combi? Als de kit hard is laat hij toch makkelijker los?

Iemand nog een tip voor het reinigen van RVS schroeven, moeren en bouten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 25 feb 2008 09:40 #28063

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9760
Ik heb destijds mijn schroeven, bouten en moeren gewoon een paar dagen in de thinner gegooid. Paar keer goed roeren tussendoor en daarna de boel even naspoelen met schone thinner en laten drogen. De boel was snel en goed schoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 28 feb 2008 16:01 #28268

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Van de week maar eens aan de gang dan met thinner en een bakje om alles weer schoon te krijgen.

Vandaag nog even naar Kniest geweest en een pot Sikkens Interior Varnish gekocht.
Ook nog twee Copenhagen Gold kwasten (nog nooit zoveel geld voor 2 kwastjes uitgegeven..)

Dit weekend het binnenwerk lakken. Ik ben wel benieuwd naar het eind resultaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 09 mrt 2008 13:28 #28954

  • Frankvdb
  • Frankvdb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Hello, ik heb deze winter ook nieuwe raampjes geplaatst in een jacht, en ga ook die van onze clubboot, ook een Puma 23, vervangen (zijn nu lelijk overschilderd).

Voor verwijderen dikke resterende strip kit geen verfstripper gebruiken: mogelijk gaat de hitte de kuststof beschadigen (haarbarstjes).
Beter is met scherpe beitel in éne hand in de strip steken en met andere hand strip lostrekken van ondergrond terwijl de beitel in de strip snijdt.
Laatste restanten ‘afrippen’ met 3M ripper: op asje gemonteerde zachte kunststof flapjes die op boormachine worden gezet (wordt gebruikt in schadeherstelling om 2-way-tape te verwijderen van koetswerk zonder lak te beschadigen, de preciese naam ontsnapt me nu…)

Polycarbonaat ramen zijn een uitstekende oplossing. Ook de oude ramen kun je hergebruiken, zijn echter bijna niet te polijsten (materiaal is vrij zacht en dus krasgevoelig). Als je toch de moeite gedaan hebt om Lisa pikfijn te maken, vervang dan ook gelijk de raampjes.

Trukje: kleef de (donkere) folie aan de buitenzijde na aanbrengen van de ruitjes:
Voordelen: geen probleem met hechting kit, glans zit aan de buitenkant en maskeert de krasjes, geen luchtbelletjes zichtbaar onder folie.
Voor kleven altijd beide ruit en wand goed zuiver maken en transparante hechtprimer aanbrengen. Gedeelte waar geen lijm op mag komen goed aftapen, binnenkant van de ruiten met een PU-schuimstrip beschermen om teveel kit tegen te houden (dunne donkergrijze antitochtstrip, ik had nog een restant van strip die op autoruiten wordt gebruikt)
Dikke strip polyuretaankit aanbrengen (zorgen dat ook rond de montagebouten kit is aangebracht : waterdichtheid!). Tussen ramen en kajuit dunne stripjes elektriciteitsdraad aanbrengen in de kit om gelijke kit-dikte te garanderen.
Aandrukken maar nog niet aanschroeven.
Na droging moertjes aan de binnenkant aantrekken zonder de boutjes nog te draaien, en teveel aan kit wegsnijden met breekmesje.
Als bouten gebruikte ik RVS-inbusbouten met verzonken kop: oogt mooier, is handiger bij montage.

Voor schoonmaken van RVS-bouten gebruik volgende systeempje: ik plaats de RVS-bouten op een boormachine, doe wat polijstpasta op een Scotch-brite schuurmatje grijs (fijn), en druk de bouten al draaiend in dit schuurmatje. Nadien herhaal ik dit met een fijnere polijstpasta op een zacht doekje. Geeft een prachtig resultaat voor lange tijd. Is ook geschikt voor aluminium, geeft zeer hoge glans.
Voor RVS-wantspanners of andere onderdelen gebruik ik Scotch-brite strips die je op een boormachine kan plaatsen, alweer met wat polijstpasta erop.

Mijn volgende project: kurkstrippen in de kuip en op zitbanken kleven, lijkt van ver op teak, maar is aangenamer en gemakkelijker aan te brengen, is anti-slip en net iets zachter om op te zitten :D .

Veel succes en courage,
Belgische groetjes, Frank
420 - Puma 23 - X-1ton - Tiga 265 - Dart 18 - KiteWing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 10 apr 2008 14:40 #30741

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
@Frank: bedankt voor de tips, daar ga ik zeker wat mee doen.

Onze Puma is idd uitgevoerd met een saildrive. Die kom je zelden tegen af werf. Hij past precies onder de trap.


Na het weekend zal ik het topic weer eens een update geven, we komen langzaam al weer verder..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 18 apr 2008 07:39 #31101

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Binnen is kaal, ontvet en de craquele weggeschuurt.

Moet nu met epoxy plamuur aan de gang.

Maar wat voor een soort handschoenen heb je daar voor nodig?
De omschrijving van De IJssel zegt 'veiligheidshandschoenen'. En zegt ook dat vele niet geschikt zijn maar ze doen geen uitspraken over welke je wel kan gebruiken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 21 apr 2008 07:48 #31239

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Update:

In de kajuit het craquele helemaal weggeschuurd tot de vezels zichtbaar werden.
Alles schoon gemaakt, geschuurd en daarna ontvet om vervolgens aan de slag te gaan met Epoxy plamuur. De temp was net genoeg om het toch te laten uitharden.
Echt alles is uit de kajuit, dus alle schotten, houtwerk, wc, kranen, etc. Volledig casco binnen.

De anti-fouling is er ook al voor de helft af. Vorig weekend nog aan het klooien met een goede driehoekskrabber, maar afgelopen weekend toch een hard stalen krabber bij Compass aangeschaft. Wat een verschil, het blijkt weer goed gereedschap is het halve werk.

Onder de anti-fouling zit toch wel wat craquele.. :x Moet dat geplamuurt worden of is een epoxy-coating (4 lagen, HB Coating van De IJssel) voldoende? :?

Dit weekend ook een keuze gemaakt, met lichte tegenzin, maar wat heel veel tijd gaat besparen.. : op het dek komt weer nieuwe treadmaster. Het hele dek + opbouw plamuren gaat zo veel tijd in beslag nemen dat we pas weer in augustus het water in kunnen..

De nieuwe planning is eind juni.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 22 apr 2008 07:15 #31302

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Onder de anti-fouling zit toch wel wat craquele.. :x

Moet dat geplamuurt worden of is een epoxy-coating (4 lagen, HB Coating van De IJssel) voldoende? :?

Dank voor de antwoorden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 22 apr 2008 07:21 #31304

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9760
De craquele is denk ik vooral comsmetisch. Goed inpakken in de epoxy lijkt me voldoende, mits de craquele niet los zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterproject: Refit Puma 23 (update) 22 apr 2008 11:09 #31315

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
De craquele is denk ik vooral comsmetisch. Goed inpakken in de epoxy lijkt me voldoende, mits de craquele niet los zit.

Je moet eens weten.., hoe blij ik ben met dit antwoord.. :D

Als ik dat allemaal moet uitschuren en plamuren ben ik weken verder..

Cosmetisch maakt weinig uit want er komt toch weer anti-fouling overheen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl