Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Reparatie gebroken mast H21

Re: Reparatie gebroken mast H21 08 aug 2011 11:26 #212302

beewee schreef :
Even in knijpen, ring omhoog en hij zit los... :( Ik doe er wel een dikke tie-wrap omheen, gewoon voor de gemoedsrust. Mijn voorste onderwanten hebben ook een sliphaak, maar daar zit al een beschermer omheen (en daar kom je vanaf de wal ook niet bij tenzij je hééééle lange armen hebt).

dan loop je wel de kans dat een of andere idioot op een idee wordt gebracht, waarom zit die wrap erom heen, oja, mesje en losgooien.
voor de zekerheid zou ik achteruit inparkeren, stap je ook gemakkelijker op de wal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie gebroken mast H21 08 aug 2011 11:37 #212306

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Weet je wat? Speciaal voor grapjassen zoals Sietse doe ik er nog een dubbel hangslot en beschermer overheen..

(mijn box ligt niet tegen de steiger maar langs een soort van toegangspad, ik wil nog wel een beetje privacy als ik een andere broek aantrek...)




Nu weer naar de mast van TeamOSD ;)
Laatst bewerkt: 08 aug 2011 11:38 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie gebroken mast H21 08 aug 2011 16:37 #212358

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Zoals Capo en anderen al aangaven; de borgringen heb ik vervangen door splitpennen, onder én boven. Afgetaped en voor het nette doe ik er van de winter witte tubano buis overheen. Geprobeerd bij 1 en het staat heel netjes.

De mast en verstaging mogen dan geleend zijn van een cat, de belastingen erop zijn hoger. Normaal staat er 22m2 op maar op ruime wind gaan we over de 50m. Daar moet 1300 kg boot en lading mee voortgesjouwd worden, zo licht en snel als een catamaran is het allemaal niet. Het tuig krijgt best op z´n donder, en dat wil ik nog verder beveiligen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie gebroken mast H21 23 okt 2011 20:33 #234142

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Als gezegd, een evaluatie van de reparatie.
Na de eerste test volgende een 2e, met nog meer wind, regen en golven. Daarna een aantal vaarten met het familieteam en als besluit nog 2 solovaarten. Totaal 7 keer, meer zit er niet in dit jaar.
Maar de eerste 2 zijn gevaren net onder de limiet van de boot en de laatste vaart met het volle tuig (50m2) en flink gegooid en gesmeten.

Alles ziet er redelijk netjes uit;
- geen delaminatie
- ook de verstaging is spanning gebleven, dus geen krimp of verplaatsing

Alleen tpv het beslag v/d neerhouder is 1 van de 4 boutjes iets gaan stuiken in het kevlar. Dat kan gebeuren als 1 van de boutgaten niet 100% zuiver is geplaatst, dat was ook gebeurt met aluminium. De bout krijgt dan alle belasting voor z´n kiezen, wordt scheef of kromgetrokken tot de andere bout gaat meewerken.

Niets serieus los ik deze winter wel op. Op de vraag of ik zoiets weer zou doen moet ik zeggen -denk ´t wel. Met de reparatie heb ik namelijk tevens een probleempje van de H21 opgelost; slijtage aan het schanierpunt mast.

Van de winter begin ik met een nieuw project; een beweegbare boegspriet. Eentje waarmee ik de gennaker minimaal 60cm naar links of rechts kan bewegen. Zou dat voldoende zijn of moet het 1m zijn?

Waarom? Tot halve wind is de gennaker goed te gebruiken. Alleen plat voor de wind (vanaf koers 160-165) gaat niet vanwege de windschaduw van het grootzeil. Door de vele vaargeulen op de randmeren wordt je vaak wel tot die koersen gedwongen. Als ik de gennaker uit de windschaduw van het grootzeil kan trekken heb ik een perfecte mix van enorm grote genua en spinnaker.

Bij 60cm denk ik aan een boegspriet van ruim 1m voor de punt. Bij 1m aan 1,6m voor de punt. Daarnaast moet deze makkelijk op te ruimen zijn.

Ben nu nog helemaal ´blanco´ mbt de invulling, dus tips zijn meer dan welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie gebroken mast H21 24 okt 2011 05:48 #234165

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Nou, mooi dat 't goed gelukt is, in zo'n situatie kun je niet altijd voorzien of het in de praktijk goed uitpakt. Er staat hier op het forum volgens mij nog een oud draadje van Delphi 32, over de boegspriet op zijn Defender, samengesteld van koolstof mastjes van surfplanken. Interessant leesvoer in dit geval.

Hoe diep is je Huzar eigenlijk? Mijn vorige boot van 1,28 m diep kon op het Veluwemeer overal komen binnen de recreatiebetonning (maar wat is het Ketelmeer een verademing zeg...).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie gebroken mast H21 24 okt 2011 21:10 #234522

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Beste Bee Wee,
ik heb de 111 ! bijdragen van Delphi32 - Defender vlug doorgebladdert maar niet tegengekomen. Maar als je ´t wel vindt; het gaat denk ik over een ´vaste´ spriet en die zit er nu al op. En ja, met ´n gennaker zeilt ie nu al als een zwaar opgevoerde brommer. Maar plat voor de wind niet.

De kiel van onze boot steekt 158cm, eerst liet ik ´m helemaal zakken. Binnen de tonnen valt ´t best mee; af en toe sjokt ie even over de bodem, klapt ´n stukje naar binnen en de boot schiet meestal weer door. Nu ik ´m iets opgelierd heb raak je nergens de bodem.

Deze winter heb ik veel plannen, de meeste ervan zijn met weinig middelen te bereiken. Zo wil ik team en opstappers nieuwe ´zitposities´ geven waardoor de boot effectiever en veiliger moet worden. Verder; gewichtsreduceren en verbeteren verstaging. Tja, en die boegspriet.. daar open ik tzt een topic voor; Opvoeren van Miss Peach...hoever kun je een 20 ft familycruiser pushen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.236 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl