Lauwrence schreef :
Hoopte ik toch op een onderbouwd verhaal, maar helaas blijkt arrogantie het relaas.
nou, de onderbouwing dan maar, ik ben wel arrogant
maar in dit geval heb ik ook nog wel wat argumenten voor je, ik zou het zonde vinden als je veel tijd en geld gaat uitgeven aan een boot ie dat m.i. niet waard is. Your choice......
- de 16m2 is ontworpen als een boot voor GOEDKOPE AMATEURBOUW.
- dat is met mallen die meteen de spanten worden, en met gespijkerde latten
- dat is haast 100% in tegenspraak met 'goede zeileigenschappen'
- dat ontwerpdoel (goedkope, makkelijke zelfbouw) heeft nogal wat gevolgen voor de zeileigenschappen:
- heel veel buiswater
- een veel te klein roer dat niet fatsoenlijk wil sturen als het erop aan komt
- een nogal slappe romp, eigenlijk een half ei (slap door die mallen/spanten, en te weinig echte spantjes)
- een kiel zonder profiel, een vlakke plaat.
- voor de wind in wat golven gaat een 16m2 duiken. Het hele voordek vol water. Als je heel snel oploeft voorkom je dat de voorsteven de bodem raakt...
De polyester versies ervan (idd rond 1974 voor het eerst gebouwd) zijn zodanig slap (het te dunne polyester) en de wrangen voor de kielbouten zijn zodanig klein dat de kiel in de meeste gevallen zwabberend onder de boot hangt.
Ook vervormt de boot door de spanning op de stagen. Die worden met romp en dek omhoog getrokken, ==> katterug.
Ik heb vanaf 1974 een tiental jaren op zeilscholen onder meer in poly-16m2 lesgegeven. Echt, ik ken ze, en op zeilscholen zul je ze niet meer vinden. Te slecht.
Een klasseorganisatie is geen enkel bewijs voor zeilkwaliteiten.
De nieuwbouw in de 16m2 is ongeveer nihil, al tientallen jaren.
Vergelijk dat eens met de Valk, en dan speciaal de Polyester versies.
10duizenden zijn er daarvan gebouwd en nog in de vaart. Duizenden malen meer dan 16m2. En hoe komt dat? Omdat een Valk onvergelijkbaar beter zeilt en stijver is (door de knikspant romp en de betere bouw) dan een poly 16m2. EN ook omdat er geen behoefte meer is aan een ontwerp voor 'goedkope amateurbouw'
En zo zijn er nog wel een paar. De Randmeer, de Sail/Seahorse, de Efsix, etc etc. Allemaal een stuk prettiger zeilend dan de 16m2.
De 16m2 heeft zijn tijd gehad, zo rond 1940-1960. De plastic versie was een weinig geslaagde poging om het moeizame leven te rekken.
De boot is links en rechts ingehaald door betere ontwerpen.
Je kan er wel plezier van hebben, natuurlijk, dat zal best.
Je kan echter veel meer plezier hebben met een beter schip, zonder daar vele dagen en veel geld aan te gaan uitgeven.
Your choice.....
groet
t