Sinds vorige maand ben ik eigenaar van een Laser Standaard. Hij ziet er nog heel aardig uit. Het is een Laser standaard met een wit bovendek. De romp is wit en heeft 3 verschillende blauwe banen op. Het zeilnummer is 88581 (de eerste 8 is rood op 1 zijde van het zeil).
Er is lichte schade aan de boegpunt. Het polyester is beschadigd op het dek. Ook is er lichte schade, barstjes op de boeg. Mogelijk dat hij een keer op de kant is gevaren. Rondom is de rand, waar het bovendek aansluit op de romp, op sommige plekken licht gebarsten op de naad. In het kuipje zitten een reparatieplek die opnieuw aandacht moet krijgen. Uit informatie van de vorige eigenaar is er mogelijk een lekkage in de mastvoet/mastkoker. Er is nog niet eerder een reparatie uitgevoerd (geen inspectieluik op het dek). Verder is het bovendek licht beschadigd en wat ruw/poreus.
Er zit ook een waltrailertje bij. Dit is een polyester steun dat als as dient met twee luchtbandjes. Twee buizen ondersteunen en dienen als handvat. De buizen zijn poreus en op twee plekken gebroken. De bandjes zijn zacht en het polyester moet opgeknapt worden.
De Laser had in 2010 voor het laatst gevaren en had hierna zonder dekzeil in de openlucht gestaan. Er zat veel aanslag op. Met een goede botenshampoo van International "super cleaner" hem schoongemaakt. Daarna met de variolans van de drukreiniger schoongespoten. Hij friste hier aardig van op. Via de lensplug, op de spiegel, er water in laten lopen en er spoelde een aantal naaktslakken uit die tussen de schalen zaten. Via de lensplug zag ik dat er tussen de schalen een aantal luchtzakken in de Laser zitten.
Vandaag heb ik de Laser overgebracht naar mijn garage. Ik wil de Laser restaureren zodat hij constructief en kwalitatief weer in zeer goede staat is. Ik lees op een aantal sites dat de mastkoker een gevoelige plek is. Voordat ik begin met het polyesterwerk vergaar ik kennis van anderen. Ik ontvang graag tips en adviezen van ieder die ervaring heeft met het opknappen van een Laser.
Ik heb nog geen restauratiesites gevonden van Laser opknappers en hobbyisten. Graag ontvang ik informatie hoe ik op een professionele wijze de Laser kan restaureren zonder dat het ten koste gaat van het merk Laser.
Hoe kan je testen of de mastkoker lekt? Ik begreep van anderen dat de mastkoker een teer punt is en constructief niet echt doordacht is. Hij zou binnen in de romp steunen op een stuk purschuim. Ik lees dat de versteviging van de mastkoker niet zonder een gat in het bovendek aanbrengen kan. Welke handelingen zorgen voor het verstevigen? Welke materialen? Heeft het versterken invloed op de wedstrijdeisen die aan een Laser worden gesteld?
Ik ontvang graag links van andere sites waar restauratieprojecten aan Lasers op staan.
Het verdere restauratieproces zal ik komende maanden in woord en beeld brengen.
Een nieuw project, een nieuwe uitdaging!