Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Laser Standaard 88581 Restauratie

Laser Standaard 88581 Restauratie 11 sept 2011 20:33 #221637

Sinds vorige maand ben ik eigenaar van een Laser Standaard. Hij ziet er nog heel aardig uit. Het is een Laser standaard met een wit bovendek. De romp is wit en heeft 3 verschillende blauwe banen op. Het zeilnummer is 88581 (de eerste 8 is rood op 1 zijde van het zeil).



Er is lichte schade aan de boegpunt. Het polyester is beschadigd op het dek. Ook is er lichte schade, barstjes op de boeg. Mogelijk dat hij een keer op de kant is gevaren. Rondom is de rand, waar het bovendek aansluit op de romp, op sommige plekken licht gebarsten op de naad. In het kuipje zitten een reparatieplek die opnieuw aandacht moet krijgen. Uit informatie van de vorige eigenaar is er mogelijk een lekkage in de mastvoet/mastkoker. Er is nog niet eerder een reparatie uitgevoerd (geen inspectieluik op het dek). Verder is het bovendek licht beschadigd en wat ruw/poreus.



Er zit ook een waltrailertje bij. Dit is een polyester steun dat als as dient met twee luchtbandjes. Twee buizen ondersteunen en dienen als handvat. De buizen zijn poreus en op twee plekken gebroken. De bandjes zijn zacht en het polyester moet opgeknapt worden.



De Laser had in 2010 voor het laatst gevaren en had hierna zonder dekzeil in de openlucht gestaan. Er zat veel aanslag op. Met een goede botenshampoo van International "super cleaner" hem schoongemaakt. Daarna met de variolans van de drukreiniger schoongespoten. Hij friste hier aardig van op. Via de lensplug, op de spiegel, er water in laten lopen en er spoelde een aantal naaktslakken uit die tussen de schalen zaten. Via de lensplug zag ik dat er tussen de schalen een aantal luchtzakken in de Laser zitten.



Vandaag heb ik de Laser overgebracht naar mijn garage. Ik wil de Laser restaureren zodat hij constructief en kwalitatief weer in zeer goede staat is. Ik lees op een aantal sites dat de mastkoker een gevoelige plek is. Voordat ik begin met het polyesterwerk vergaar ik kennis van anderen. Ik ontvang graag tips en adviezen van ieder die ervaring heeft met het opknappen van een Laser.



Ik heb nog geen restauratiesites gevonden van Laser opknappers en hobbyisten. Graag ontvang ik informatie hoe ik op een professionele wijze de Laser kan restaureren zonder dat het ten koste gaat van het merk Laser.



Hoe kan je testen of de mastkoker lekt? Ik begreep van anderen dat de mastkoker een teer punt is en constructief niet echt doordacht is. Hij zou binnen in de romp steunen op een stuk purschuim. Ik lees dat de versteviging van de mastkoker niet zonder een gat in het bovendek aanbrengen kan. Welke handelingen zorgen voor het verstevigen? Welke materialen? Heeft het versterken invloed op de wedstrijdeisen die aan een Laser worden gesteld?



Ik ontvang graag links van andere sites waar restauratieprojecten aan Lasers op staan.
Het verdere restauratieproces zal ik komende maanden in woord en beeld brengen.

Een nieuw project, een nieuwe uitdaging!
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laser Standaard 88581 Restauratie 12 sept 2011 04:39 #221647

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Elke modificatie die niet expliciet is toegestaan door de Laser klasseorganisatie is "illegaal". Naar mijn weten mag er inmiddels enkel wat gerommeld worden het het beslag op mast en giek.

Dus als je die-hard wedstrijden wil varen, dan is dit niet de boot. (sowieso al niet vanwege de ouderdom).

Maar als je wat clubwedstrijdjes wilt varen, dan wordt de soep niet zo heet gegeten, en kan je doen en laten wat je wilt.

De mastvoetslijt nogal eens door, door de draaiende mast, vaak in combinatie met zand. Idem voor de zwaardkast. Hoe controleer je dat? simpel: als jij de mastvoet vult met water, en een dag later is het verdwenen....

De krassen en scheurtjes moet je uitkrabben, en vullen met topcoat van de juiste kleur.

De mastvoet: PU schuim verwijderen, en de mastvoet aan de binnenkant vastlamineren aan de bodem, met polyesterhars en glasmat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laser Standaard 88581 Restauratie 12 sept 2011 16:50 #221859

@ Herman: Dank voor je info en je lijntjes naar de sites. Zoals ik uit je reactie opmaak ligt de toekomst eerder in het recreatief zeilen en eens een clubwedstrijd meepakken i.p.v. deelname aan de klassewedstrijden.

@ all: Ik ben benieuwd naar reacties van anderen die ook met dit bijltje hebben gehakt. Prettig als dit ondersteund kan worden met foto's.

Op termijn zou ik een 4.7 zeiltje op de kop willen tikken met een onderste mastdeel. Dit zodat mijn kids er ook alleen mee kunnen zeilen. Is hier tweede hands makkelijk aan te komen?
Huidige vloot van klein naar groot: 1 Optimist, 1 Splash, 1 Laser 1, 1 Laser 2 en 1 Centaur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laser Standaard 88581 Restauratie 12 sept 2011 18:01 #221887

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2600
Lekken in de romp opsporen:

Boot insmeren met een sopje en een flinke fietspomp op de lensdopdinges (hoe noem je zo'n ding eigenlijk? een lensgat?) zetten. Waar het bubbelt is-ie lek. Net als een binnenband!

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Laser Standaard 88581 Restauratie 12 sept 2011 18:51 #221909

  • tasar298
  • tasar298's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Bij het lektesten moet je ook de verbinding tussen dek en zwaarkast meenemen. Bij de bouw wordt hier soms te weinig vulmiddel tussen gedaan en komt er in het zwaardkast klotsend water hierdoor in de romp terecht.
Let op dat er onder de hangband voorin bij de zwaardkast een klein gaatje zit dat expansie door temperatuur verschillen compenseert. Zonder dat gaatje gaat de romp gegarandeerd kapot, en met dat gaatje verlies je druk, dus bij lektesten even afplakken en niet vergeten weg te halen als je klaar bent met druktesten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.256 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl