Lente 2007:
Ik heb de 470 in mei gekocht. Voordat ik hem kocht was het wel duidelijk dat er wat aan moest gebeuren. Hier heb ik een opsomming van wat er aan de boot sowieso moest gebeuren. Ik kreeg wel heel veel katrollen en klemmetjes bij de boot.
- Schootvoering voor de fok bedenken.
- Constructie bedenken om het grootzeil en de fok te hijsen.
- Mechanisme bedenken om het zwaard op te halen en te laten zakken.
Zo zag de boot er uit toen ik hem net had gekocht. We waren natuurlijk ook erg nieuwsgierig of de boot wel helemaal water dicht was. Dit bleek later niet helemaal het geval. Aan de voorkant van de boot zat een gat en die was dicht gemaakt met plamuur of iets wat er op lijkt. Dit lekte natuurlijk gelijk naar 10 minuten zeilen. Toen we de boot er weer uithaalde bleek ook, dat de boot lekte bij de achterspiegel. Dit kwam door het grote blok hout wat over de achter spiegel is heen gezet, wat overigens gekit was met Bisonkit. Verder vertrouwden we de bevestigingspunten van de zijstagen niet. Al snel hadden we een lijstje wat we met de boot wilden doen. We wilden ook heel erg graag zeilen met de boot. Dus hadden we maar besloten om te zorgen dat het technische gedeelte van het opknappen te doen in de zomer, zodat we in de zomer uitgebreid konden testen met de boot en kijken of hij wel heel bleef. Als de boot heel bleef wilden we in de winter verder gaan met het cosmetische gedeelte en de puntjes op de i zetten van het technische gedeelte. Omdat het in mei in juni van dit voorjaar mooi weer was en veel buiten konden polyesteren, hebben we de boot maar achter in de tuin geschoven ipv in de garage. Voordat we ermee konden beginnen hadden we natuurlijk veel informatie nodig over de schootvoering van de 470. Een echte goede Nederlandse site over de 470 bestaat jammer genoeg nog niet. Dus moesten we maar uitwijken naar buitenlandse sites
www.470.fr. Hier hebben we erg veel informatie kunnen weg halen door middel van plaatjes te bekijken. Al snel hadden we een lijstje wat we aan de 470 wilden doen. Dit lijstje zag er ongeveer zo uit:
- Schootvoering
- Bevestigingspunten zijstagen nakijken
- Platen hout van de boot af slopen
- Diverse spanten waren geknapt waardoor de boot erg slap was
- Aluminium strip op de kielbalk verwijderen
- Nieuwe stootrand
- Neerhouder
- Trapeze
- Zwaard constructie bedenken.
We zijn maar begonnen met de spanten. Bijna alle spanten waren geknapt waar door de boot erg slap was van geworden. Deze hebben we bijna allemaal gerepareerd door middel van een glasvezel mat over de originelen spanten te lamineren. Op zich niet echt moeilijk werk zou je zeggen, maar omdat je overal moeilijk bij kan was het bijna lamineren met de ogen dicht. Dit nam erg veel tijd in beslag door het drogen.
Tegelijk met de spanten zijn we maar begonnen met de zijstagen. Al snel kwamen we er achter dat deze al een keer eerder waren vervangen. Na een paar keer meten, stonden we aardig verbaasd te kijken naar het linker bevestigingspunt. Ze was gewoon 5 cm te ver naar voren gezet ten opzichte van de rechter(originele). Deze linker zou dan weer terug gezet moeten worden. De lat waar ze ingeschroefd zitten was verrot, deze moest dus worden vervangen.
De nieuwe lat deze hebben we geschroefd door de boot en tegelijk ook nog gelamineerd + plus vastgeplakt met vezelpasta. Dit hebben we gelijk maar voor beide kanten gedaan.
De aluminium strip op de kielbalk was alleen maar lastig en het deed ook nog pijn ook als je er langs schuurde met blote voeten. Deze hebben we er dus maar afgetrokken het hout wat er onder zat was niet eens verrot dus daar hadden we daar weer mazzel mee. We hebben we een glasvezelmat er over gelamineerd zodat er geen water bij kan komen.
Omdat er ook water via de achterspiegel binnen kwam hebben we de houten platen van 2x 5 cm dik er ook maar afgehaald. Dit zat wel met Sikaflex vast gekit en met veel moeite toch los gekregen.
Een stuk strakker dacht ik zo :roll:
Toen hadden we 2 gaten in de achterspiegel waar origineel de zelflozers zitten. Dus moesten we maar zien dat we zelflozers maakten. Na lang te hebben nagedacht hebben we 2 stukjes polyester op maat gemaakt en met een stuk hangband en elastiek aan de achter spiegel bevestigd.
Het stuk hout op de zwaardkast eraf gehaald. Daarna werd ook duidelijke waarom ze dat stuk hout er overheen hadden gezet. Een van de vleugels die aan de zwaardkast zit was geknapt, wat de vorige eigenaar met een stuk hout had opgelost. Deze vleugel hebben we ook gerepareerd met vezeldoek en polyesterhars.
Nu was het lamineer werk wel zoon beetje allemaal klaar. En we wilden dolgraag zeilen om te kijken of de boot wel heel bleef. Alleen moesten er nog een aantal dingetjes gebeuren voordat we konden zeilen.
Omdat op een 470 een fok zonder leuvers zit moesten we iets bedenken waarmee we de fok goed op spanning konden krijgen. We hadden iets bedacht met twee drie dubbele katrollen, dit werkte wel redelijk.
Ook moest er nog een neerhouder komen deze heb ik 2e hands viavia gekocht en was als nieuw.
Natuurlijk moest er nog een stootrand omheen die hebben we gemaakt van 4 latjes 2 per kant.
Dus konden we eindelijk zeilen en dat was een groot succes de boot liep als een trein en ik kon super hoog aan de wind. Echter was ik wel benieuwd hoe lang hij het vol zou houden.
Zomer 2007
In de zomer hebben we veel met de 470 gezeild. Zelfs een paar keer met windkracht 6 misschien wel 7. De boot hield zich vrij goed en bleef sterk. Ik leerde telkens meer met de snelheid om te gaan. Ik heb een paar probleempjes gehad zo trok ik 1 van de katrollen voor de fokkeval kapot. En brak het roerbeslag met als gevolg dat ik geen roer meer had. Dit waren twee simpele klusjes die we zo wel konden oplossen.
Eind oktober 2007
Nu het zeilseizoen is afgelopen moest denken wat ik met de boot wilde doen. Op den duur had ik al een aardig lijstje van verbeterpunten. Dit waren ze:
- Boot compleet oververven / spuiten
- Bevestigingspunt van de voorstag maar eens vervangen
- Bierstrekker voor de fok
- Genuarails naar de binnenkant van de boot
- Spinaker + schoten en de hele mikmak
Zo stond de boot erbij:
Zondag 21 oktober zijn we dan maar begonnen met het strippen van de hele boot (klemmen etc.). Mijn vader was ondertussen al begonnen om een driehoek uit het voordek te halen om bij het bevestigingspunt van de voorstag te komen.
Alle ouwe verf moest er natuurlijk af, maar de verf zat er aardig goed op waardoor schuren moeilijk was. We kwamen op het idee om maar eens een potje verfafbijt te proberen, dit werkte goed en ging niet door de gelcoat heen(wat ook niet de bedoeling was).
Na een paar dagen hard werken en de boot compleet te strippen staat hij er zo bij:
Mooi sleur oog :roll: