Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project ooZoo

Project ooZoo 18 feb 2008 21:28 #27729

  • Vanguard
  • Vanguard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Wij zijn begonnen met de restauratie van een stalen zeiljacht.
Een Vanguard 1.
Weinig ervaring met zeilen en al helemaal geen ervaring met de restauratie van een stalen zeiljacht.
Het gekke is, hoe uitzichtlozer, hoe meer plezier wij eraan beleven.
www.projectoozoo.nl
Op korte termijn (twee weken van nu) ga ik een lasapparaat aanschaffen en begin ik met een lascursus.
Gaat het echte werk eindelijk beginnen.
Alle adviezen en hulp is welkom.
Het advies stoppen!!!! en koop een andere tweedehands, hebben we al veel te vaak gehoord.
Dit advies helpt ons niet meer en hier zijn wij inmiddels immuun voor geworden.
Daarom alle advies wat ons verder helpt met DEZE boot is oozoo welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project ooZoo 18 feb 2008 21:53 #27736

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9735
Tja adviezen...welke adviezen heb je nodig, er zijn er zo veel te geven :wink:

Maar in ieder geval veel succes met het project, zo te horen hebben jullie er zin in!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project ooZoo 18 feb 2008 22:12 #27738

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Koop je wel een echt lasapparaat!

Tip 1, goed gereedschap is het halve werk!

Mijdt alles wat in de buurt komt van praxis/gamma/karwei wanneer je gereedschap wilt kopen.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project ooZoo 18 feb 2008 22:19 #27740

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Hey Jan, ik heb je eerdere posts nog eens nagelezen en jullie site bekeken.
Ziet er goed uit, en wat ervaring betrefd, volgens mij ben je al een aardig eindje op weg.
Wat de boot betreft, inderdaad stoppen er mee en wat anders kopen :!: :twisted: .........geintje natuurlijk.

Wat die Yamaha aangaat, die laadt bij mij m'n twee 55 Ah perfect bij, een tegelijk wel te verstaan, met een keuze schakelaar er tussen.
Ik moet zeggen dat mijn energie verbruik aan boord laag is.
Een zonnepaneel is wellicht een oplossing.

Voor een boot van 3 ton is de 9.9 mischien wat licht, je zou een 15 pk kunnen overwegen, deze is nagenoeg van de zelfde afmeting.

De afstands bediening op een andere plaats monteren zodat de kabelloop gunstiger wordt, is denk ik de oplossing.

groet

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koop je wel een echt lasapparaat! 19 feb 2008 09:14 #27760

  • Vanguard
  • Vanguard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Betreffende het lasapparaat.
Komende week kan ik enkele verschillende lasapparten uit proberen.
Vrijwel zeker wordt het MIG lassen.
Uiteraard ga ik het staal gebruiken wat ik wil gebruiken voor onze boot (tussen de 1,5 en maximaal 5 mm).
Dan pas gaan we een keuze maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project ooZoo 19 feb 2008 09:28 #27761

  • Vanguard
  • Vanguard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Voor een boot van 3 ton is de 9.9 mischien wat licht, je zou een 15 pk kunnen overwegen, deze is nagenoeg van de zelfde afmeting.

Hallo Ron,
Ik weet het gewicht niet van onze boot echter, ik denk dat deze beduidend zwaarder imoet zijn als 3 ton. Ik heb alleen al 1592 kg aan ballast (ponsdoppen en schroot) uit de kiel gehaald. De hele romp is van 5 mm!! staalplaat. Ik heb dit na kunnen meten nadat ik de afsluiters heb verwijdert. De opbouw is van 4 mm staalplaat. Al met al denk ik dat onze boot met 4 volwassenen en alle overlevingspakketten voor een weekendje weg tegen de 5 ton aan zit.
De 15 pk zal vermoedelijk het minimale zijn. Wij willen het liefste de Wadden op, ook in het voor en naseizoen.
Het valt niet mee om formules te vinden om dit te berekenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project ooZoo 19 feb 2008 09:35 #27762

  • Vanguard
  • Vanguard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Tja adviezen...welke adviezen heb je nodig, er zijn er zo veel te geven

Eigenlijk alles, Klinkt hebberig, en dat is het ook.
Met het klussen aan eigen boot kom je denk ik altijd wel eens wat tegen dat de moeite waard is om te delen met een ander. Ook al is het onderwerp nog niet van toepassing, ik sla het op in een soort van database waar ik later op kan terug vallen.
Alles, en dan ook letterlijk alles moet aan onze boot worden aangepakt.

Bedankt voor jullie positieve reacties.
Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project ooZoo 19 feb 2008 10:11 #27766

  • detaman
  • detaman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177
hou je ook rekening met het gewicht van je buitenboord motor. een motor van meer dan 15 pk weegt nog al wat. en dat gewicht komt allemaal op een plek waar je het absoluut niet wilt hebben. relatief hoog achter aan de spiegel. Beter 300 kilo extra in de kiel dan 50 kg extra aan de spiegel werd mij ooit door een werfeigenaar vertelt.
Tevens schiet het brandstofverbruik nogal omhoog en dientegevolgen je brandstofvoorraad. (benzine).
Ik kan je maar 1 advies geven, hou de 15 pk aan als maximum. je hebt een zeilboot en geen motorboot. de verschuiving van het gewicht gaat behoorlijk ten koste van de vareigenschappen.
Ik zou me eerder met jou boot op de waddenzee wagen met een 9,9 pk bb motor dan met een 25 pk bb motor. Overweeg eventueel het inbouwen van een kleine diesel.

verder nog een advies. koop een lang/ultralang staart. anders kun je remmen op de motor wel vergeten. (spreek uit ervaring)

mvg
bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project ooZoo 19 feb 2008 10:29 #27767

  • Vanguard
  • Vanguard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Ik zou me eerder met jou boot op de waddenzee wagen met een 9,9 pk bb motor dan met een 25 pk bb motor. Overweeg eventueel het inbouwen van een kleine diesel.

We zijn ons aan het orienteren om een inboard diesel te plaatsen. Dit houdt nogal wat in, maar we denken dat het uiteindelijk de extra werkzaamheden wel de moeite waard is. We schrokken echter van de prijzen. Alle mensen, of je een complete nieuwe auto in je boot plakt.
Met een 15 pk inboard diesel komen we een heel eind denken wij. Veel effectiever als huidige benzine bb. De Yamaha 9.9 heeft een relatief korte staart (voor meer was ook geen plaats) en je hebt gelijk, onze boot was inderdaad niet te stoppen.
Aan het schroefwater zag je ook dat het deze manier van aandrijving erg on-economisch was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project ooZoo 19 feb 2008 11:07 #27771

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Hoi Jan

Een vaste motor van vijftien pk. heeft meer effect dan een buitenboordmotor van vijfentwintig.
En al helemaal in z’n achteruit, dan is een bbm. nergens.
Daar komt nog bij dat de schroef van een bbm. met een klein beetje golfslag al lucht staat te verplaatsen in plaats van water.

Heb je trouwens al gedacht aan een gereviseerde tweedehands diesel?
Dat kan aardig in de prijs schelen t.o.v. een nieuwe.
Nog een ding, neem liever geen benzine binnenboordmotor.
Hoewel goedkoper in aanschaf, zijn ze verrekte duur in brandstof.
Ook kan je met benzine gevaarlijke dampen (knalgas) in de boot krijgen.

Vr. gr. Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project ooZoo 19 feb 2008 11:20 #27772

  • Vanguard
  • Vanguard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Heb je trouwens al gedacht aan een gereviseerde tweedehands diesel?
Dat kan aardig in de prijs schelen t.o.v. een nieuwe.
Nog een ding, neem liever geen benzine binnenboordmotor.

Als we overgaan op een inboard motor dan wordt het een diesel.
Gereviseerde diesels? Ik kan ze niet vinden op internet.
Wel tweedehands niet gereviseerd, maar dan heb ik mijn twijfels en eenmaal geinstalleerd en het blijkt een miskoop??? Niet aan denken.
Uiteraard houden we ons aanbevolen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project ooZoo 19 feb 2008 12:12 #27776

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Bel eens met Berkelaar in Wilnis. Zij hebben ontzettend veel tweedehands (én gereviseerd) spul staan en nemen rustig de tijd voor je aan de telefoon, is mijn ervaring. Tel 0297286000.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project ooZoo 19 feb 2008 13:17 #27781

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Als bezitter van een stalen sneekermeer met BB motor in de bun, kan ik je echt aanraden om voor een inboard motor te gaan. Dat komt de bestuurbaarheid echt ten goede. Betere gewichtsverdeling en omdat ik nu de motor achter het roer heb, heb ik pas druk (dus actie) als de boot enige vaart heeft.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project ooZoo 19 feb 2008 13:31 #27784

  • Vanguard
  • Vanguard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Als bezitter van een stalen sneekermeer met BB motor in de bun, kan ik je echt aanraden om voor een inboard motor te gaan.

Bedankt, dit bevestigd wat wij vermoeden.
Gezien de kosten gaan we eerst op zoek naar gereviseerd en als dat niet lukt zullen we er echt aan moeten geloven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project ooZoo 19 feb 2008 15:56 #27791

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
In dit geval kost emotie geld. Beter is het om de boot in te ruilen tegen een exemplaar die wel voldoet aan je eisen. Bij boten is het zo dat het totaal minder waard is dan de som der delen (omgekeerde synergie).

Maar ik weet dat het tevergeefs is omdat je deze raad al vaker gehad hebt. Koop dan een boot met een goede motor, haal de motor eruit en verkoop de rest als restauratie project.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Project ooZoo 20 feb 2008 09:20 #27836

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Heb je trouwens al gedacht aan een gereviseerde tweedehands diesel?
Dat kan aardig in de prijs schelen t.o.v. een nieuwe.
Nog een ding, neem liever geen benzine binnenboordmotor.

Als we overgaan op een inboard motor dan wordt het een diesel.
Gereviseerde diesels? Ik kan ze niet vinden op internet.
Wel tweedehands niet gereviseerd, maar dan heb ik mijn twijfels en eenmaal geinstalleerd en het blijkt een miskoop??? Niet aan denken.
Uiteraard houden we ons aanbevolen.

Een 2e hands motor is goedkoper dan een revisie. Mss een 2e handse aanschaffen en die beperkt reviseren, dan weet je zeker wat je hebt.

Revisie is nogal een ruim begrip. De één vervangt alle bewegende- en mechanische delen. De ander alleen zuigers, honen en veren en noemt dat ook een volledige revisie.

Het verbruik van een kleine benzine motor valt best mee. Ik heb een 7,5pk Volvo Penta saildrive en die verbruikt nog geen liter per uur, dat is bijna gelijk aan een diesel. Bij een bezine motor is een elec. afzuiging verplicht dus de kans op ontploffende benzinedampen is dan beperkt.

Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl