Apae schreef :
waverider82 schreef :
Overigens... Draak, Rivier klasse of Fries Jacht, dat zijn nogal verschillende bootjes.
Ik zie er nog wel wat gemeenschappelijke zaken in:
-hout
-klassiek
-gelikte, luxe, afwerking
Met name dat laatste heb ik nog niet gezien van oostblok-houtbouwers. Wat niet uitsluit dat ze het best kunnen. Maar ik zou ook eens kijken wat een scandinavische volksboot tegenwoordig kost in de scandinavische landen, met zo'n verlanglijstje. Of gewoon bij Kroes, want Nico Bakker wil best weer een perfecte bouwen!
Zweden kom ik heel veel tegen in.. Polen. Het is echt vlakbij voor ze en in Zweden verkoopt men het vervolgens als "Zweedse degelijkheid". Whahahaa! Echt hoor. Mijn collega zit in Zweden en vertelt me soms leuke verhalen.
Het is ook niet zo moeilijk, over heel de wereld zie je hetzelfde verschijnsel: arbeidsintensieve producten of massa productie worden (deels) uitbesteed aan bedrijven in landen waar de kosten van arbeid en vestiging goedkoper zijn. Hier ligt de productie maar niet altijd de afzet (..). Bedrijven in afzetgebieden, waar de "rijke" consument woont, die assembleren het vaak tot een kwaliteitsproduct. Dit zie je zelfs, eigen ervaring, bij zeer delicate communicatieproducten die moeten opereren op niveau "Staatsgeheim Geheim".. Blijkt er in dit dure kwaliteitsproduct toch gewoon allemaal Chinees spul te zitten
En ik heb al eerder aangegeven: hoeveel % van je auto/boot/fiets etc. komt tegenwoordig nog uit een west Europees land? En vaak zijn het toch gewoon goede, zeer goede producten. Wie typt er op een pc/laptop van Nederlandse makelarij?
(ik besef uiteraard dat een boot geen pc/tv/auto/fiets is.. probeer duidelijk te maken dat de wereld niet ophoudt bij de grens)