Beste Forumlieden,
Een korte introductie.
Ik heb een maand of 3 geleden een Domp 770 gekocht.
Ik ben zo stom geweest er geen vakman / kenner naar te laten kijken
voordat ik overging tot kopen.
(heb geklopt hier en daar , maar geen vlakdiktemeting laten doen)
Ik heb het schip goedkoop gekocht..maar zoals altijd blijkt is goedkoop ; duurkoop,
en als iets te mooi is om waar te zijn dan moet je het niet doen.
De vorige eigenaar vertelde mij het schip in 2010 nog op de wal
te hebben gehad en dat ze zo nog een paar jaar vrijwel onderhoudsvrij
te water kon blijven.
Ik heb op een aantal plaatsen geprikt , de boot nagelopen, maar
hem niet uit het water gezien voor ik hem gekocht heb.
De boot heeft geen mast en verstaging, het is een oude
zeilboot die nu op de BB motor wordt gevaren.
Lang verhaal kort, ik ben begonnen met het opknappen van de kajuit,
kwam bij het houtwerk en lichtte de vloerdelen in de kajuit om
het vuil en sotf van het schuren op te ruimen.
Ik pakte er een krabber bij om wat losse roest weg te krabben en *krak / kaplonk..
Lek / rond gat in het stalen schip van ongeveer 1 cm , wat ik
(schrok me kapot)
met mijn vinger heb weten te dichten tot ik er een kurk in kon rammen.
Ik was ten einde raad en belde met mn vinger in het gat een bekende met een boot
die me heeft geholpen het gat improvisorisch te dichten met cebarpoeder / snelcement.
Nu ben ik bang dat het onderwaterschip op meerdere plekken zo dun is dat als ik hard krab ik erdoorheen prik, en ik heb geen idee
wat ik logischerwijs het beste kan doen.
Ik weet dat het schip op de kant moet voor ik meer weet over de staat van het onderwaterschip / het staal.
Ik belde de scheepswerf waar een bekende van mij ligt
om te vragen naar de mogelijkheden , maar de eigenaresse wilde hem niet uit het water halen
omdat ze vermoed dat het een vrijwel hopeloze zaak is,
en haar werf dit soort klussen niet kan / wil aannemen.
Ik ben ten einde raad..
ik zit met een boot die nu niet lekt maar
waarschijnlijk veel en duur laswerk nodig heeft om op te knappen.
Ik kan niet overzien wat het me ongeveer zou gaan kosten om hem
te laten schoonspuiten / lassen / misschien wel het staal geheel dubbelen ... /
opnieuw in een verfsysteem zetten,
en kom niet verder met de werf die ik via via ken.
Mijn dilemma is ; ga ik heel veel geld in een bodemloze put gooien
en het schip laten opknappen (als ik al iemand/ een werf kan vinden die dat ziet zitten )
en zo nee, hoe kom ik van mn (afgeschreven) boot af ?
ik kan hem varen op de BB naar een werf of sloop in amsterdam of
directe omgeving.
kan ik hem het beste aan een sloop verkopen ?
laten afvoeren en bergen ? wat voor kosten komen hierbij kijken ?
kan ik hem in huidige staat T.E.A.B aanbieden aan een avontuurlijke
ziel die hem op zou willen knappen ?
alle adviezen zijn welkom.
Alvast veel dank ~
een droevige eigenaar.