Hallo allemaal,
Eerst even voorstellen, ik ben Roland en woon met het gezin in Breda. Vorig jaar is de liefde voor de watersport weer opgekomen bij ons. Ik zelf heb in het verleden al eens een klein bootje en een waterscooter gehad en de wederhelft welke Jolanda heet is de dochter van een binnenvaart schipper.
In het laatste kwartaal van 2012 hebben wij een Ten Broek 760 OK gekocht welke een refit verdiende. Inmiddels is dat al in een stadium dat het bed en de keuken er weer in kunnen en dan is die al een heel eind. Als bouwjaar heeft meneer 1970 op zijn briefje staan en het leuke is dat de originele Solo mini1 diesel er nog in staat welke in 2011 een complete revisie heeft gehad. Mede daardoor ben ik aan het bootje begonnen, een beetje een zwak voor wat oudere motoren zeg maar
Onlangs was ik iets aan het zoeken voor erbij en ja dan kom je ineens iets tegen waarvan de lijnen zo mooi zijn dat je nog maar een ding denkt hebbe hebbe hebbe

Afspraak was snel gemaakt omdat de verkoper er vanaf wilde omdat de motor niet meer liep en er wat dingen aan moesten gebeuren.
Qua ligplaats ligt hij perfect, Amsterdam. Leuke stad om bij mooi weer door de grachten te tuffen.
Tijdens de aankoop bleek dat de boot in 2009 onder handen is genomen en dat er daarbij niet is gekeken op 500 kg staal om te lassen, werkelijk alles wat staal heet op dit schip is nieuw, vernieuwd. Ook is de kiel weg gehaald en is dit omgebouwd naar twee kimkielen voor stabiliteit van de boot. Wel vertelde de vorige eigenaar dat hij daardoor minder diepgang had maar niet meer geschikt zou zijn om te zeilen.
Qua motor ligt er een mooie watermota 4 Pitter Pre Crossflow met originele keerkoppeling. Het gas geven was in het begin echt een ramp omdat de vorige eigenaar twee linker handen had en alles zelf wilde maken zo had hij de gashendel omgebouwd naar een ananas schiller waar je aan moest trekken
Eerste dag op de boot opgenomen wat ik qua materiaal nodig had om hem aan de praat te krijgen, een nieuw contactpuntje, andere gashendel (tijdelijk) en wat verse benzine en een volle accu.
Dag twee terug, contactpuntje er in en hop de ananasschiller weg nemen en een gashendel maken, accu aansluiten en benzine erin.
Oeps spannend ............... Contactsleutel omdraaien tot stand contact aan spannend zou hij het doen?................. Nah niet zeuren en doordraaien, broem, broem, snor, snor was het ineens WHAAAA hij loopt en nog netjes ook zeg. En dat na een jaar stil te hebben gelegen.
Proefvaren was dus ook direct aan de orde, wel viel het vermogen van de 4 cilinder mij tegen en de achteruit was zeer slecht kan bijna beter zeggen dat die het niet deed. Terug naar de oever en eens kijken wat we daaraan kunnen doen. Ook lekte er een beetje koelwater uit een slang en een beetje benzine bij een aansluitnippel.
Aansluitnippel los genomen en opnieuw gemonteerd en weg was de lekkage dan ook maar even de carburator inwendig schoon maken en terug schroeven.
Koelwaterslang was een lekje omdat iemand er een kunstof stukje tussen had gemaakt waar spanning op stond en daardoor open gescheurd was. Dit vervangen voor nieuwe slang en een messing koppeling zo weet ik zeker dat ik daar geen omkijken meer naar heb.
Twee lekken verder eens kijken naar de keerkoppeling, olienivo stond aardig laag dus deze opgevuld en varen maar weer. Ging al een stuk beter tot ik terug wou varen..................... Kling en geen aandrijving meer GRRRRRRRR op de pedel terug naar de oever. Eenmaal aangekomen de trossen vast gemaakt en me spullen gepakt omdat het al te laat was en te donker werd. Volgende dag, op tijd aangereden zodat ik zolang mogelijk daglicht zou hebben en dat heeft me wel geholpen. Ik vond een stalen staafje wat ergens had gezet en aan een kant van de aandrijfas zat alleen een gat HMMMM dat hoort daar maar is afgebroken. Oké vandaag snel klaar en morgen even een nieuwe stift scoren.
Met een nieuwe stift en een verse doos boren terug gegaan om alles netjes in elkaar te zetten.
Trossen los! Hey er gebeurt niets, de matroos was er niet bij dus moest ik het zelf doen hahahahahaaa
Eenmaal los was het schakelen en varen, WHOW wat een trekkracht ineens even het gas terug en in zijn achteruit

yes hij ging ineens lekker achteruit. Weer vooruit en eens kijken wat hij doet als de motor warm is, even een buiten stukje gezocht waar ik harder mocht als 7,5 km/H en tot mijn verbazing gaat ie als de brandweer. Zonder een hoop herrie zodat je niemand meer kan verstaan wat een genot.
Technisch nu nog een andere gashendel monteren omdat de huidige na wat afstel werk geen volledig gas open kan bereiken.
Verder zit er wat schilderwerk aan de buitenkant aan en moet er in de kajuit een andere vloer in van mij omdat de huidige vloer is gemaakt uit delen welke elkaar overlappen en dat wil ik niet. Verder wat laswerk aan de rechterzijde omdat ze zee reling los is gekomen door het tegen de betonnen wal aan slaan. Tijdelijk heb ik de reling even los genomen en opgebonden tot ik een lasser in Amsterdam heb gevonden welke het wil lassen.
Nu vraag ik mijzelf wel af welk merk en type boot is dit? Op de zeilen die er nog bij zitten staat DK 77 / 62
Wie het weet of denkt te weten reageren want alle info is welkom

qua LOA heb ik gemeten 9,60 meter bij een breedte van 2,75