Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Extra bootje erbij

Extra bootje erbij 20 apr 2013 10:33 #389710

  • MX4
  • MX4's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Hallo allemaal,

Eerst even voorstellen, ik ben Roland en woon met het gezin in Breda. Vorig jaar is de liefde voor de watersport weer opgekomen bij ons. Ik zelf heb in het verleden al eens een klein bootje en een waterscooter gehad en de wederhelft welke Jolanda heet is de dochter van een binnenvaart schipper.

In het laatste kwartaal van 2012 hebben wij een Ten Broek 760 OK gekocht welke een refit verdiende. Inmiddels is dat al in een stadium dat het bed en de keuken er weer in kunnen en dan is die al een heel eind. Als bouwjaar heeft meneer 1970 op zijn briefje staan en het leuke is dat de originele Solo mini1 diesel er nog in staat welke in 2011 een complete revisie heeft gehad. Mede daardoor ben ik aan het bootje begonnen, een beetje een zwak voor wat oudere motoren zeg maar :)

Onlangs was ik iets aan het zoeken voor erbij en ja dan kom je ineens iets tegen waarvan de lijnen zo mooi zijn dat je nog maar een ding denkt hebbe hebbe hebbe :)
Afspraak was snel gemaakt omdat de verkoper er vanaf wilde omdat de motor niet meer liep en er wat dingen aan moesten gebeuren.
Qua ligplaats ligt hij perfect, Amsterdam. Leuke stad om bij mooi weer door de grachten te tuffen.
Tijdens de aankoop bleek dat de boot in 2009 onder handen is genomen en dat er daarbij niet is gekeken op 500 kg staal om te lassen, werkelijk alles wat staal heet op dit schip is nieuw, vernieuwd. Ook is de kiel weg gehaald en is dit omgebouwd naar twee kimkielen voor stabiliteit van de boot. Wel vertelde de vorige eigenaar dat hij daardoor minder diepgang had maar niet meer geschikt zou zijn om te zeilen.

Qua motor ligt er een mooie watermota 4 Pitter Pre Crossflow met originele keerkoppeling. Het gas geven was in het begin echt een ramp omdat de vorige eigenaar twee linker handen had en alles zelf wilde maken zo had hij de gashendel omgebouwd naar een ananas schiller waar je aan moest trekken :)

Eerste dag op de boot opgenomen wat ik qua materiaal nodig had om hem aan de praat te krijgen, een nieuw contactpuntje, andere gashendel (tijdelijk) en wat verse benzine en een volle accu.
Dag twee terug, contactpuntje er in en hop de ananasschiller weg nemen en een gashendel maken, accu aansluiten en benzine erin.
Oeps spannend ............... Contactsleutel omdraaien tot stand contact aan spannend zou hij het doen?................. Nah niet zeuren en doordraaien, broem, broem, snor, snor was het ineens WHAAAA hij loopt en nog netjes ook zeg. En dat na een jaar stil te hebben gelegen.

Proefvaren was dus ook direct aan de orde, wel viel het vermogen van de 4 cilinder mij tegen en de achteruit was zeer slecht kan bijna beter zeggen dat die het niet deed. Terug naar de oever en eens kijken wat we daaraan kunnen doen. Ook lekte er een beetje koelwater uit een slang en een beetje benzine bij een aansluitnippel.
Aansluitnippel los genomen en opnieuw gemonteerd en weg was de lekkage dan ook maar even de carburator inwendig schoon maken en terug schroeven.
Koelwaterslang was een lekje omdat iemand er een kunstof stukje tussen had gemaakt waar spanning op stond en daardoor open gescheurd was. Dit vervangen voor nieuwe slang en een messing koppeling zo weet ik zeker dat ik daar geen omkijken meer naar heb.
Twee lekken verder eens kijken naar de keerkoppeling, olienivo stond aardig laag dus deze opgevuld en varen maar weer. Ging al een stuk beter tot ik terug wou varen..................... Kling en geen aandrijving meer GRRRRRRRR op de pedel terug naar de oever. Eenmaal aangekomen de trossen vast gemaakt en me spullen gepakt omdat het al te laat was en te donker werd. Volgende dag, op tijd aangereden zodat ik zolang mogelijk daglicht zou hebben en dat heeft me wel geholpen. Ik vond een stalen staafje wat ergens had gezet en aan een kant van de aandrijfas zat alleen een gat HMMMM dat hoort daar maar is afgebroken. Oké vandaag snel klaar en morgen even een nieuwe stift scoren.
Met een nieuwe stift en een verse doos boren terug gegaan om alles netjes in elkaar te zetten.
Trossen los! Hey er gebeurt niets, de matroos was er niet bij dus moest ik het zelf doen hahahahahaaa

Eenmaal los was het schakelen en varen, WHOW wat een trekkracht ineens even het gas terug en in zijn achteruit :) yes hij ging ineens lekker achteruit. Weer vooruit en eens kijken wat hij doet als de motor warm is, even een buiten stukje gezocht waar ik harder mocht als 7,5 km/H en tot mijn verbazing gaat ie als de brandweer. Zonder een hoop herrie zodat je niemand meer kan verstaan wat een genot.

Technisch nu nog een andere gashendel monteren omdat de huidige na wat afstel werk geen volledig gas open kan bereiken.
Verder zit er wat schilderwerk aan de buitenkant aan en moet er in de kajuit een andere vloer in van mij omdat de huidige vloer is gemaakt uit delen welke elkaar overlappen en dat wil ik niet. Verder wat laswerk aan de rechterzijde omdat ze zee reling los is gekomen door het tegen de betonnen wal aan slaan. Tijdelijk heb ik de reling even los genomen en opgebonden tot ik een lasser in Amsterdam heb gevonden welke het wil lassen.

Nu vraag ik mijzelf wel af welk merk en type boot is dit? Op de zeilen die er nog bij zitten staat DK 77 / 62
Wie het weet of denkt te weten reageren want alle info is welkom :) qua LOA heb ik gemeten 9,60 meter bij een breedte van 2,75
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra bootje erbij 20 apr 2013 10:54 #389712

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
DK in het zeil is van Dompkruiser, dacht ik. Die is 7,70 lang, dus ik vrees dat je zeiltjes wat aan de kleine kant zijn.
Heb je wel een mast, of eigenlijk: is de tuigage nog wel aanwezig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra bootje erbij 20 apr 2013 11:10 #389714

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Er zijn ook grotere DK's. 9.50 of 9.60 en nog groter en dan ook nog met achterkajuit. Ga hier eens kijken. www.dompzeilers.nl/index.php?page=15§ion=7
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra bootje erbij 20 apr 2013 11:19 #389715

  • MX4
  • MX4's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Tuigage is nog aanwezig, ik heb alles in een grote specie kuip gedaan welke bijna gevuld is hahahahaha
Qua zeil is er slechts 1 zeil geheel open geweest waar de tekst op te lezen is, binnenkort eens alle zeilen open leggen en opmeten, dat is dan ook makkelijker als ik ze weg wil doen.
De mast zit er helaas niet meer bij.

Dus jullie denken aan een Domp, ik dacht zelf eerder aan een model alla sneekermeer 800 maar ik wacht nog even wat reacties af.

Wat ik wel weet is dat de kajuitramen niet origineel zijn, wel uiterst robuust gemaakt zodat ze er nooit of te nimmer uit zullen komen door een plons water van buiten af.

Ps als naam staat er aan de zijkant MX4 of dat zo zal blijven weten we nog niet. De standplaats was vroeger Sneek want dat staat er nog op de spiegel.
Laatst bewerkt: 20 apr 2013 11:20 door MX4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra bootje erbij 20 apr 2013 11:34 #389716

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Foto's nu pas bekeken. Zou best een zelfbouw kunnen zijn. Vraag eens bij Abma in Sneek. De werf bestaat nog , maar ze bouwen nu motorboten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra bootje erbij 22 apr 2013 09:11 #390145

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Hij heeft i.d.d. wel wat overeenkomsten met een dompkruiser maar nog veel meer afwijkingen t.o.v. mijn eigen Dompkruiser 770.
http://http://www.zeilersforum.nl/index.php/Forum/56-projecten/248547-qgiszmoq-domp-770]

Gangboord, mastvoet, hoek van de boeg, vorm kuip e.d.
Daarbij zijn de meeste Dompkruisers gewone knikspanten en lijkt dit wel een multiknikspant.

Zonder de preekstoel kom je waarschijnlijk wel op de lengte van een Dompkruiser.

Maar het zou natuurlijk heel goed een afgeleide zelfbouw kunnen zijn.

Laat vooral je enthousisastme niet door dempen en geniet van het opknappen en varen met je gezin. Gezien de foto's zijn jullie daar al lekker mee bezig.
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Laatst bewerkt: 22 apr 2013 09:12 door TimoDino.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra bootje erbij 22 apr 2013 19:06 #390306

  • MX4
  • MX4's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Leuk om alle verschillende reacties te lezen :)

Eens kijken of ik morgen of overmorgen in staat ben om even af te reizen naar A'dam om de gashendel om te gaan bouwen zodat dat voor 30-april gereed is.
De ramen zijn zoals ik al eerder schreef echt zelf bouw maar op het eerste zicht super degelijk gemaakt. Binnenkort eens kijken of ik de verf van de RVS raamlijsten er een beetje netjes af kan krijgen zodat ze niet meer wit zijn maar de originele RVS kleur en uitstraling gaan geven.
En als ik daar dan toch mee bezig ga dan wil ik ook graag nieuw plexiglas er in maken wat van de binnenkant een mooie donkere folie zal krijgen zodat de eerste inkijk van buiten weg is en er een betere zonwering in de kajuit is.

Verder zit ik te denken om de motor eens uitwendig mooi schoon te maken echter weet ik nog niet waarmee, zat eerst te denken om het met diesel te doen maar dat gaat zo stinken dat die lucht er de eerste tijd nooit uit zal komen. Iemand goede betaalbare alternatieven?

En qua verfklus? Na 30-april gaat de epifanes primer en lak mee om de buitenzijde van de kajuit onder handen te nemen en de gangboorden. Kleur? Heb nu alles in het spierwit en lichtgrijs staan maar zat zelf eerder te denken aan een mooie donkere grijze kleur en voor de romp een grijs tint die nog donkerder is. Dit alles in combi met zwarte fenders en landvasten en de mooie kleur van RVS
Laatst bewerkt: 22 apr 2013 19:06 door MX4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra bootje erbij 27 apr 2013 12:54 #391495

  • MX4
  • MX4's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Update,


De gashendel is inmiddels omgebouwd en de bediening is nu echt vele malen beter. Zelfs vol gas cq de carb. Geheel open is nu wel mogelijk :)
Was wel een hele klus om vier gaatjes tbv M6 boutjes te boren en te tappen, staal is bikkel hard en minimaal 4 millimeter dik pfffffff
Maar goed liever dat ie qua huid te dik is als te dun.

Vandaag nog 26 meter touw 16mm gekocht om landvasten van 2x 10 meter en 1x 5 meter te kunnen maken, zelf een oog eraan gesplitst en een eindsplits gemaakt.
Ging zeer goed en een super eindresultaat.

Ook tijdens de aanwezigheid de brandstof bijgevuld en tot mijn verbazing de laatste keer in twee dagen maar 15 liter benzine verstookt dus dat valt mij reuze mee.

Maandag alle proviand aan boort brengen zodat we dinsdag op tijd uit kunnen varen voor koninginnnedag 2013 in A'dam.
Nu duimen draaien dat het zonnig droog weer gaat worden dinsdag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Extra bootje erbij 28 apr 2013 09:59 #391654

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Wat het weer betreft wordt je waarschijnlijk verwend!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl