Beste medeforumleden,
Onder mijn Sturgeon 28 hangt een extra ondiepe kiel (van lood) zodat de diepgang ca. 1,05 meter is. Een soort "Frieslandkiel", door de Fiboconwerf ontworpen voor een beperkt aantal kopers die vnl. op de Friese meren of ander ondiep water voeren. De boot ligt prima op het roer. Bij mijn weten zijn er in ieder geval twee van deze gemaakt voor de in totaal 37 à 38 geleverde jachten. Veel plekjes zijn hiermee bereikbaar.
Toen we de boot vorig jaar kochten dacht de toenmalige eigenaar dat dit de standaard kiel was. Maar de gebruikelijke standaard kielen bleken voor een diepgang van ca. 1,25 en 1,60 m. De onderkant van de romp is als het ware voorgevormd zodat de aanstroming van elke kiel onder de Sturgeon 28 goed is. Dit heeft wel als gevolg dat de bovenkant van de kiel goed moet aansluiten op de kielbalk.
Nu wil ik i.v.m. ons vaargebied toch evenveel diepgang creëren als de standaard kiel van ca. 1.25 m diepgang. Ik heb op dit Forum al veel gelezen over diverse aspecten die spelen, de discussies gevolgd en veel literatuur opgezocht op internet. Er zijn natuurlijk een aantal manieren om dit aan te pakken:
1)De huidige kiel losmaken en met ca. 20 cm stophout en verlengde kielbouten terug-monteren. Dit heeft echter de nodige gevolgen voor het zwaartepunt en de belasting van de romp en de ophanging. Ook de overgang van romp naar kiel gaat er dan wat vreemd uitzien.
2) De kiel laten zitten en onder de kiel 20 cm vulhout maken met een s.g. van minimaal 1,0. Bijvoorbeeld Bankirai o.i.d. Het voordeel is dat het zwaartepunt e.d. gelijk blijft. Dit kan dan een houten klos worden met een mooi NACA-profiel. Gelijk dan ook natuurlijk met dikke epoxy het bestaande minieme bulbje profileren en beiden afwerken met lagen glasweefsel en epoxy.
3) Wellicht de beste en duurste optie. De huidige loden kiel verwijderen en van plaatijzer een nieuwe optimaal gevormde kiel laten) lassen. De vorm van de bovenkant kan ik overnemen van de bestaande kiel en de rest wordt een NACA-profiel. Bodem en staande tussenschotten van bijv. 8 mm staal en de zijkanten van 4mm. Dan vullen met loodbrokken en -grit en bijv. afgieten met epoxy. De kielbouten kunnen vastgelast aan de tussenschotten of later ingeboord in de lood/epoxy-vulling.
Mijn huidige loden kiel kan ik wellicht inruilen bij een leverancier van lood. Nadeel hiervan is wel dat ik niet zou weten waar ik e.e.a. moet doen als ik dit zoveel mogelijk zelf zou willen doen. Ik ben geen
lasser en je moet met redelijk dik staalplaat werken om vervormingen tegen te gaan. Ook moet er met een kiel van zo'n 1000 kg gesleept worden.
De gemakkelijkste optie zou zijn om mijn kiel te ruilen met een andere Sturgeon 28 eigenaar voor een kiel met een diepgang van ca. 1,25 m. Dat is een gietijzeren bulbkiel.
Omdat er maar een beperkt aantal Sturgeon 28-ers zijn gebouwd en de Fibocon-werf begin '80-er jaren failliet is gegaan is dit wel lastig.
Wie heeft, met kennis van de voorgaande discussies hierover en begrip voor een smalle beurs, reacties op voorgaande. Als er iemand is die nog ergens een 1,25 m kiel voor een Sturgeon 28 weet te staan die niet meer gebruikt wordt...ook prima natuurlijk. Wellicht dat jullie iemand kennen met een Sturgeon 28 die wil ruilen.
Ben benieuwd naar jullie reacties,
Krullevaar