Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Restauratie Efsix 1097

Restauratie Efsix 1097 07 aug 2013 15:25 #422688

Hallo allemaal,

Ik ben een restauratie aan het afsluiten van een efsix (Foacon). Bootje is voor de kinderen.
Romp heeft volledig nieuwe buitenschaal gekregen en een nieuwe kuipvloer.Kielkast is ook gerestaureerd en schuim is droog. Schilderwerk van 7 lagen is ook afgesloten.

Nu de afwerking van het beslag. Dit gaat mijn kennis echter een beetje te boven.
Hiervoor zoek ik het advies van de echte zeilpro's.

a) Blokken giek ontbreken. Ik wil geleidelijk over gaan op Harken beslag.
Welke blokken adviseren jullie? Hoe verbinden met giek?

b) Giekneerhouder ontbreekt volledig. Ik heb ook geen enkel foto hoe deze moeten zitten. (geen bevestigingspunten). Heeft iemand een fotootje?

c) Beslag rondom mast is onduidelijk.

d) Vallen zijn van staaldraad en verbonden met voorlooplijn. Lijn is met een oog verbonden met een oog van staaldraad. Lijkt me niet de goede oplossing. Wat is de juiste verbinding).

e) Trapeze (zal voorlopig niet gebruikt worden). Hoe zie het lijnplan er. Welk beslag op welk punt.

Ruwweg weet ik hoe e.e.a. eruit ziet. De details ontbreken echter.

Alvast een eerste plaatje van het resultaat.

ART
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 07 aug 2013 15:38 #422691

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Dat resultaat ziet er alvast keurig uit!

Stuur even een pb naar wiebe slot, dat is een efsix-fanaat.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 07 aug 2013 18:08 #422735

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
wellicht kan de EKON je verder helpen, de klassevoorschriften zijn erg duidelijk en laten weinig aan de fantasie over.
www.efsix.nl/
De club is trouwens een aanrader, leerzaam en gezellig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 07 aug 2013 18:43 #422761

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8392
Allereerst mijn complimenten. Ziet er goed uit. Leuk werk om er weer wat moois van te maken he. B)
Vervolgens, ik had een Fritzmeijer dus deze kan in detail verschillen van jou Foacon.

a) Blokken giek ontbreken. Ik wil geleidelijk over gaan op Harken beslag.
Welke blokken adviseren jullie? Hoe verbinden met giek?

Er zitten 2 enkelschijfs blokken op de giek. Ik heb een tekening van de giek met de plaatsen van het beslag.

b) Giekneerhouder ontbreekt volledig. Ik heb ook geen enkel foto hoe deze moeten zitten. (geen bevestigingspunten). Heeft iemand een fotootje?

Ik had twee oogmoeren op de achterste bouten waarmee de mastvoet vast zit. Hierop had ik een kort stukje staaldraad om de krachten over de linker en rechter oogmoer te verdelen. op dit staaldraadje had ik een blokje zitten.
De eigenlijke neerhouder was een 4x vertraagde met een simpel blokje met zo'n v vormig klemmetje. De neerhouder zat op een beugel op de giek. Zoals gezegd, ik heb een tekening van Giek en Mast die ik je beschikbaar kan stellen.



c) Beslag rondom mast is onduidelijk.
Zie eerder


d) Vallen zijn van staaldraad en verbonden met voorlooplijn. Lijn is met een oog verbonden met een oog van staaldraad. Lijkt me niet de goede oplossing. Wat is de juiste verbinding).
Klopt wel. De voorloop is puur om de eigenlijke val uit de mast te trekken en op de spanner de zetten. De spanner op de mast (grootzeilval hefboomspanner / bierstrekker voor de fok) Let wel op dat je een flexibel (en vrij lang oog hebt zodat je niet de staaldraadklem uit de mastvoet moet trekken

e) Trapeze (zal voorlopig niet gebruikt worden). Hoe zie het lijnplan er. Welk beslag op welk punt.

Zie eerder. De boot zelf heeft helemaal, zeg maar ter plaatse van het boegbeslag een blokje onder tegen het dek gemonteerd. Om de trapezehaak op zijn plek te houden loopt een een lang eind shockcord vanaf een gaatje in de wandputting, via het blokje voorin de boeg naar de andere wandputting. Beide einden hebben bovendeks een haakje.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 09 aug 2013 16:41 #423477

Leuk al deze reacties!
Het is ook een aardig klusje geweest.

Ekon heeft inderdaad goed geholpen, evenals EJ (restauratie efsix 1397) gerestaureerd. Tja, het is echter vakantie tijd, en dan zijn mensen op het water.

A) Een tekeningetje ontvang ik graag van Koetz. Alvast bedankt.

A2) Nieuw probleem: Ik kan de blokken niet vast maken.... Klinkt gek. Er zit een gootje waarin twee beugeltjes met plaatje in moeten. Deze ontbreken... (Ermat). Op internet is niets te vinden. De Vrijheid (Loosdrecht) kan niets aan onderdelen vinden. En Kloet (werf) is op vakantie... Hoe dit probleempje oplossen? (zie foto?)

A3) Het gaat iets verder: de vorige voetje/harpjes lijken vaker uit de goot te zijn gebogen/gebroken. Kennelijk is de goot niet sterk genoeg. Is het een optie om naar drie blokken te gaan? (Zie foto)

B) Koetz, goed idee met die oogmoertjes! Overigens, er staat mij bij dat de bevestiging zo laag mogelijk moeten zitten. Klopt dat? Dat brengt met op een idee: een rvs plaatje op en in de goot van de ondermast en deze verbinden met bout en ringmoer. Alu is 7 mm dik. Kortom, kan wel wat hebben. Twee oplossingen! Mooi.
Aanvulling: welke klem gebruiken en waar monteren?

D) Het gebruik van de voorlooplijn is niet het probleem. Wat ik vreemd vind is dat deze met een lus aan een lus van de staalkabel zit. Slijtage in de lus van de voorlooplijn is duidelijk te zien. Lijkt met niet erg sterk. Anderzijds kan ik mij voorstellen dat hierdoor de verbinding klein blijft. Persoonlijk zou ik eerder een lus-lus verbinding maken. Of is dat weer te dik?

E) Trapeze: Nooit gebruikt. Maar nu is het met duidelijk, tenminste, hoe het schockcord van bb naar sb gaat via boeg.

Ach kijk, nu valt het kwartje, Koetz is EJ. Zonder je adviezen was dit allemaal niet gelukt. Geweldig bedankt!

Nog een kiekje dan. Kun je zien wat het is geworden.


Arthur
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 09 aug 2013 20:15 door aretwoare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 10 aug 2013 18:38 #423896

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Ik ga je morgen even uitgebreid antwoorden.

Groet, Wybe
Tevens technische commissie EKON
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 11 aug 2013 15:58 #424158

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
aretwoare schreef :

a) Blokken giek ontbreken. Ik wil geleidelijk over gaan op Harken beslag.
Welke blokken adviseren jullie? Hoe verbinden met giek?

aan de giek 57mm harken carbo T2 blokken. Bevestigen met ca. 40cm aangesplitste lijn aan de ogen op de giek. Foto op aanvraag
Ogen voor aan de giek ga ik even achteraan. Heb dezelfde giek en dezelfde ogen.kom ik op terug.
b) Giekneerhouder ontbreekt volledig. Ik heb ook geen enkel foto hoe deze moeten zitten. (geen bevestigingspunten). Heeft iemand een fotootje?

Giekneerhouder is een 4 of 6 loper. Aan mastzijde zit op de oogbouten van de mastvoet een lijntje, over dit lijntje loopt een katrolletje waaraan het onderste blok zit. Foto volgt.
c) Beslag rondom mast is onduidelijk.
Aan BB zijde komt de grootzeilval uit de mast. Deze wordt met een klapspanner op spanning gebracht. Aan SB zijde komt de fokkeval uit de mast. Deze gaat met de lus op de haak van de bierstrekker en wordt zo op spanning gezet.
Aan de achterzijde komt de spival eruit. Deze loopt vaak via een blokje op de kielbout naar een klem ter hoogte van de stuurman.
d) Vallen zijn van staaldraad en verbonden met voorlooplijn. Lijn is met een oog verbonden met een oog van staaldraad. Lijkt me niet de goede oplossing. Wat is de juiste verbinding).
Klinkt wel als de juiste manier. Lange lus in staaldraad. Daarin zit de lus van de voorlooplijn gesplitst.
e) Trapeze (zal voorlopig niet gebruikt worden). Hoe zie het lijnplan er. Welk beslag op welk punt.
Zie antwoord Koezt
Ruwweg weet ik hoe e.e.a. eruit ziet. De details ontbreken echter.

Alvast een eerste plaatje van het resultaat.

ART
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 16:00 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 13 aug 2013 17:39 #425506

Wybe,

Bedankt voor de reactie!

Vandaag is boot het water in gegaan.

Bijzonder..... hangend in de lucht ziet de boot er nog het beste uit.. :)


Ad a) Beslag giek ontbreekt....

Beslag is terecht. Bleek ergens in een apart zakje - goed weggestopt - te zitten. :blush:
Blokjes zitten er bij. Dat probleem is opgelost.


Ad b) Beslag giekneerhouder zat er (helaas) niet bij.

Begrijp ik het goed dat de oplossing met de oogbouten de officiele oplossing is?

c ) Beslag rondom Mast.
Gebruik van klapspanner en bierstrekker begrijp ik.

Wat ik bedoel is echter de klemmen die rondom de mast zijn geplaatst. (en vooral de meest praktische locatie)? Er zaten volgens mij twee of drie curry klemmen op het dek (rondom mastvoet). Ik begrijp alleen niet waarvoor. De Cunningham? Fotootje zou handig zijn.

d) Nieuw probleempje gevonden.
De Lummel was een eigen maaksel van de vorige eigenaar. Leek te werken. Deze blijkt echter te schuiven in de goot/uitspraring. Kortom, zeil is niet strak te trekken (zeker niet zonder giekneerhouder. Waar kan ik lummelbeslag krijgen (voor ermat mast). Kloet?

e) Nat schuim is een beetje obsessie geworden.. :evil:
Hoeveel cm moet spiegel boven water steken (onbemand en zonder motor).

f) Laatste vraag. Bij eerste test-vaartje (twee volwassenen en 2 kinderen en motoren) viel me op dat best veel water de kuip in komt, wat vervolgens in het achter-onder verzamelt.... Normaal? (Aan wal liep het allemaal weer netjes weg)

Art
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 13 aug 2013 18:14 #425532

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Giekneerhouder op de oogbouten is de officiele oplossing. Ik heb zelf overigens twee beugeltjes op de zijkant van de mastvoet gezet ipv de oogbouten.

Curryklemmen rond de mastvoet. Ik heb er drie, twee naast de mastvoet en 1 erop. Rolfoklijn, spiboomophouder en cunningham.

Lummelbeslag is lastig, die van mij is ook aan vervanging toe. Ik ben bezig met een ontwerp, wat ik dan bij de Kloet zal neerleggen. Ben ook nog aan het zoeken naar een bestaand alternatief.
Heb je een foto van jouw constructie?

Tja, nat schuim. De enige betrouwbare methode is wegen. Ekon heeft voor leden een meetklok te leen. Onbemand moet de spiegel goed vrij liggen. Post maar eens een foto.

Ik zal morgen een paar foto's maken.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 13 aug 2013 19:03 #425565

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
De buurman van de Kloet - Filippe - is erg handig met aluminium en RVS, die kunnen ongetwijfeld die lummels maken.

Vwb de ogen voor de grootschootblokken: zijn die verplicht te gebruiken? Anders kan je je de moeite getroosten om dat op te lossen, is namelijk behoorlijk achterhaald. Tegenwoordig bevestig je al dat soort dingen in principe dmv stroppen om de giek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 13 aug 2013 19:16 #425569

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Stroppen om de giek zijn een beetje lastig als je geen losse broek hebt.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 13 aug 2013 19:23 #425571

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Hoe oldschool! Twee kleine gaatjes onderaan de broek dan, net zoals die er vaak inzitten om de smeerrepen rond de giek te kunnen knopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 14 aug 2013 04:52 #425605

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Lummelbeslag had ik destijds gemaakt van een goed passende kabel terminal (gewoon een rol/pers-type, geen Norseman of zo). Werkte 100% perfect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 14 aug 2013 05:04 #425607

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8392
Hallo Art,

Bijgaand de tekening van mast en giek.
Als je meer details nodig hebt, wil ik nog wel even mijn foto archief in duiken.
Bijlagen:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 14 aug 2013 12:18 #425789

Lummelbeslag had ik destijds gemaakt van een goed passende kabel terminal (gewoon een rol/pers-type, geen Norseman of zo). Werkte 100% perfect.


OK. Heel eenvoudig.

Maar hoe bevestigd op mast?

Art
Laatst bewerkt: 14 aug 2013 12:19 door aretwoare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 14 aug 2013 12:19 #425790

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8392
Wat wil je precies weten?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 14 aug 2013 12:24 #425796

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
hier een foto van mijn (ermat) lummelbeslag
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 14 aug 2013 12:31 #425800

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8392
Hier de onderkant van de mast bij mij:
Bierstrekker voor fokkeval
Klapspanner voor grootzeilval
Lummelbeslag




Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 14 aug 2013 12:32 #425804

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8392
Diverse details nieuwe Efsix op Boot Holland 2012













Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 14 aug 2013 17:55 #425981

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Wat het lummelbeslag betreft. Op mijn boot was alleen de pin beschadigd. De rest was volgens mij identiek aan de foto hierboven en nog prima in orde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 14 aug 2013 21:32 #426047

De Openstaande vragen....

a) Beslag giek is terecht. Probleem opgelost.

a-2) De Giek ziet er een beetje gehavend uit. De beugels hebben op enkele plekken het profiel/goot uitgebogen (scheurtjes te zien). Hoe beste repareren?

b) Er zaten een batterij curry klemmen rondom de mast op de dek.. Uit opmerking van Wybe, lijkt het dat ik deze vooralsnog niet nodig heb, behalve cunningham. Blokje aan zijkant mastvoet lijkt inderdaad handiger.
Overigens, de Cuningham gaat door blokje aan zijkant mastvoet. Aan de andere kant zit er ook z'on klein blokje. Dient dit nog ergens voor?

d) Lummel beslag is eigen maaksel van vorige eigenaar. Leek aanvankelijk afdoende -> lummel op slede die in de groef zit. Probleem is dat lummel niet vast zit, en dus mee omhoog wordt getrokken.
Een foto volgt morgen. Graag ideeen om dit op te lossen. (probeem staat nog open)

e) Nat schuim. Zoals gezegd, is een beetje een obsessie geworden.
Veel aan gedaan om het droog te krijgen. I dacht dat spiegel uit het water moest blijven, ook met bemanning aan boord. Tijdens te-water-lating, lag spiegel wel in het water (inclusief bemanning). Kreeg toen een hartverzakking. Stom, stom, ik had inderdaad moeten wegen. Tijdens eerste proefvaart (twee volwassenen en twee kinderen) kwam veel water naar binnen. Het hele achteronder stond vol, wat het gevoel versterkte dat romp te zwaar zou zijn. Het zal toch niet ....

Thuis foto's op internet opgezocht. Blijkt dat met twee man spiegel ruim (enkele cm's) in het water ligt. Oef..

Vandaag tweede proef-vaart gemaakt. Bij aankomst ligplaats was het wind-stil. Het water was een spiegel. Mooie gelegenheid om waterlijn onder spiegel te meten. Deze zat 3,5 cm onder laagste punt van spiegel. Ook de loosers stonden ruim boven waterlijn.... (zie foto).
Net nog even de blog van Koezt nagelezen. Volgens tekening zou waterlijn.... 2,5 cm onder spiegel moeten zitten... ...(alsjemenou,... beter dan specs...!?). Kortom, lijkt vals alarm...

Tijdens tweede proef-vaart bleek overigens dat water via de naden van de loosers en kielkast naar binnen te stromen. Tja, kan kloppen: zowel loosers als kiel zijn (nog) niet afgedicht.
Kortom, kielkast en loosers afkitten. Sika kit lijkt me meest voor de hand liggend. Andere suggesties?

f) ben beetje verbaasd dat giek via oogbouten gaat. Fotootje zou handig zijn. Hoe wordt lijn vervolgens vastgemaakt.... blok met klem?

g) Dank voor foto's... Spanner is iets anders in mijn mast. Nu zie ik dat tevens twee schijven aan de achterkant van de mast ontbreken. Er zit bij mij gewoon een gat in de mast. Voor spival neem ik aan.

Samengevat: Openstaande vragen:
- reparatie scheurtjes uitsparing giek
- lummel beslag (ik zal morgen foto maken)

Grt. Art

NB mooie foto's van Kloet efsix. Vreemd, onderste blok van giekneerhouder zit ruim boven de mastvoet bouten...
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 15 aug 2013 04:32 #426081

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
aretwoare schreef :
De Openstaande vragen....

a) Beslag giek is terecht. Probleem opgelost.

a-2) De Giek ziet er een beetje gehavend uit. De beugels hebben op enkele plekken het profiel/goot uitgebogen (scheurtjes te zien). Hoe beste repareren?
beugeltjes monteren op onbeschadigde plek als dat mogelijk is. anders andere beugels op de giek met popnagels monteren of nieuw giek.
b) Er zaten een batterij curry klemmen rondom de mast op de dek.. Uit opmerking van Wybe, lijkt het dat ik deze vooralsnog niet nodig heb, behalve cunningham. Blokje aan zijkant mastvoet lijkt inderdaad handiger.
Overigens, de Cuningham gaat door blokje aan zijkant mastvoet. Aan de andere kant zit er ook z'on klein blokje. Dient dit nog ergens voor?
Yep, dit blokje gebruik je om de spiboomophouder naar de klem te leiden.
d) Lummel beslag is eigen maaksel van vorige eigenaar. Leek aanvankelijk afdoende -> lummel op slede die in de groef zit. Probleem is dat lummel niet vast zit, en dus mee omhoog wordt getrokken.
Een foto volgt morgen. Graag ideeen om dit op te lossen. (probeem staat nog open)
Boutje erdoorheen om op mast te fixeren?
e) Nat schuim. Zoals gezegd, is een beetje een obsessie geworden.
Veel aan gedaan om het droog te krijgen. I dacht dat spiegel uit het water moest blijven, ook met bemanning aan boord. Tijdens te-water-lating, lag spiegel wel in het water (inclusief bemanning). Kreeg toen een hartverzakking. Stom, stom, ik had inderdaad moeten wegen. Tijdens eerste proefvaart (twee volwassenen en twee kinderen) kwam veel water naar binnen. Het hele achteronder stond vol, wat het gevoel versterkte dat romp te zwaar zou zijn. Het zal toch niet ....

Thuis foto's op internet opgezocht. Blijkt dat met twee man spiegel ruim (enkele cm's) in het water ligt. Oef..

Vandaag tweede proef-vaart gemaakt. Bij aankomst ligplaats was het wind-stil. Het water was een spiegel. Mooie gelegenheid om waterlijn onder spiegel te meten. Deze zat 3,5 cm onder laagste punt van spiegel. Ook de loosers stonden ruim boven waterlijn.... (zie foto).
Net nog even de blog van Koezt nagelezen. Volgens tekening zou waterlijn.... 2,5 cm onder spiegel moeten zitten... ...(alsjemenou,... beter dan specs...!?). Kortom, lijkt vals alarm...

Tijdens tweede proef-vaart bleek overigens dat water via de naden van de loosers en kielkast naar binnen te stromen. Tja, kan kloppen: zowel loosers als kiel zijn (nog) niet afgedicht.
Kortom, kielkast en loosers afkitten. Sika kit lijkt me meest voor de hand liggend. Andere suggesties?
Zelflosers heb je afgekit bij monteren neem ik aan? Een beetje water kan er altijd doorheen komen als ze dicht staan, maar ik heb ze tijdens het varen eigenlijk altijd open staan.
Kiel kan je afdichten door in de kielkast, waar de flens op rust celrubberstroken te plakken. Niet afkitten, want dan kan de kiel niet meer omhoog.

f) ben beetje verbaasd dat giek via oogbouten gaat. Fotootje zou handig zijn. Hoe wordt lijn vervolgens vastgemaakt.... blok met klem?
Ik maak vanavond even fotootje

g) Dank voor foto's... Spanner is iets anders in mijn mast. Nu zie ik dat tevens twee schijven aan de achterkant van de mast ontbreken. Er zit bij mij gewoon een gat in de mast. Voor spival neem ik aan.
idd voor spival. Ronstan heeft daar mooie blokjes voor.
Samengevat: Openstaande vragen:
- reparatie scheurtjes uitsparing giek
- lummel beslag (ik zal morgen foto maken)

Grt. Art

NB mooie foto's van Kloet efsix. Vreemd, onderste blok van giekneerhouder zit ruim boven de mastvoet bouten...

Groet, Wybe
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 04:33 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 16 aug 2013 10:00 #426817

Foto's lummel beslag
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 16 aug 2013 10:18 #426825

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Dat ziet er nogal geknutselt uit.
Ik ben even aan het zoeken geweest, en met een beetje aanpassen, zou volgens mij het Selden (voorheen Proctor) lummelbeslag passend gemaakt moeten kunnen worden.
Orignele lummelbout is 10mm, Selden is 12,7mm. Dit zal dus aangepast moeten worden.
kan je nog even een foto plaatsen van de giekzijde?

bijgaand een paar foto's van mijn giek

Uitgebogen



en hier verstevigd
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Restauratie Efsix 1097 17 aug 2013 08:43 #427191

Bijaande de foto's aan giekzijde.


Welke Selden lummelbeslag had je in gedachte? (type nr.)


Art
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl