Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Re: Refit Coppelia 11 mrt 2014 14:10 #494740

Mijn dame zeurt niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 11 mrt 2014 16:32 #494798

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Zuinig op zijn... :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 11 mrt 2014 18:26 #494843

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
boarderbas schreef :
Mijn dame zeurt niet.
die van jou ook al niet :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 11 mrt 2014 19:12 #494866

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
boarderbas schreef :
Mijn dame zeurt niet.

Nee, ze commandeert! :evil:
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 12 mrt 2014 06:57 #494994

Ter lering:

Gisteravond een prima epoxysysteem van mn roer af zitten krabben....


....omdat er een dikke laag zelfslijpende antifouling onder zat.


Dood, en doozonde...


Overigens is het roer op wat lokale rotte plekjes in uitstekende staat en zelfs veel droger dan ik had verwacht!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 12 mrt 2014 07:09 #495001

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8005
boarderbas schreef :
Mijn dame zeurt niet.
Mag jij dat ook niet zeggen dan... :whistle:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 12 mrt 2014 10:50 #495052

Het roer zal na vanavond geheel kaal zijn. Dan gaat het de verwarming op om uit te dampen.

Wie heeft er ervaring/tips om het roer weer op te bouwen? (in een korte tijd)

Ik denk er aan het roer goed in de epoxy te zetten en een voordelig zelfslijpend AF'tje er op te zetten en dan volgend jaar de lagen verder op te bouwen.

Mijn voorstel nu is afschuren, rotte plekken uitkrabben, plamuren met epoxie/microballoons/katoen mengsel, mooi afschuren en dan een paar lagen blanke epoxie of microballoon gevulde epoxie op te zetten.

Ik twijfel nog over een laagje glas.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2014 10:50 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 12 mrt 2014 10:57 #495054

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Als je toch aan het epoxiën bent is een laagje glas zo gezet.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 12 mrt 2014 11:04 #495058

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8005
Wat voegt een laagje glas toe als je volgend jaar toch bezig gaat? Heeft er tot nu toe toch niet op gezeten en het roer is toch niet af?
Zou lekker het minimale doen en dan komende winter een mooi nieuw roer maken waar je voor 100% achter staat.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 12 mrt 2014 11:42 #495073

Ik denk voorlopig niet aan een nieuw roer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 12 mrt 2014 11:50 #495075

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8005
Dan zou ik het zeker doen. Al was het alleen maar als hulpmiddel om lekker veel laagdikte op te bouwen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 12 mrt 2014 11:53 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 12 mrt 2014 12:20 #495080

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Ik zou er zeker glas op zetten, drie lagen keperweefsel. De impact weerstand (beschadigingen)neemt daardoor enorm toe en ook de stijfheid van het blad als totaal. Alleen als je er een enorme haastklus van moet maken kan je er van af zien, maar dan mis je wel een grote kans nu je het roer toch kaal hebt. Ook zal wel of geen glas niet zo heel veel qua tijd uitmaken, dit wordt toch grotendeels bepaald door de hardingstijd.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 12 mrt 2014 12:46 #495087

Mijn ervaring met glas is dat het toch wel even wat meer aandacht vergt qua ontluchten van het laminaat dan gewoon epoxie soppen.

Ik ga en normaliter helemaal in mee, maar als ik zie dat er in de 31 jaar dat het blad onder de boot zit er geen impactbeschadigingen op zitten ga ik twijfelen of het opweegt tegen het dikker maken van het profiel van het roer en de tijd die het kost om het te doen...

Ik zal wel even aanzien hoeveel tijd ik er vrij voor kan maken.

Maar is gewone epoxie goed genoeg of raden jullie gelshield achtige producten aan?

Woodsealer bijvoorbeeld?
Laatst bewerkt: 12 mrt 2014 12:51 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 13 mrt 2014 20:29 #495523

Zo, roer kaal. Wát een pokkewerk. 2 compo + verfbrander is niet makkelijk, zeker niet als er stukken zompig hout onder zitten.

Morgen post ik wel even pics.


Ondertussen slaap ik slecht van de stress. Zo veel te doen en zo weinig tijd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 13 mrt 2014 20:55 #495533

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Dan stel je plons toch gewoon even uit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 14 mrt 2014 07:45 #495591

Niet mogelijk. Pasen wacht niet. Ik moet en zal dan mijn tanden zetten in een lauwe , schuimloze pint in de Butt&Oyster.


Terug naar het roer:

Ófwel het roer is aan de bovenzijde verlengd, óf (waarschijnlijker) het was gespleten bovenin, dat gebeurt meestals bij deze roeren. Hoedanook, er zit een "nieuw" stuk hout op :



Niet helemáál netjes in profiel, maar soit, plamuur doet wonderen.

Hoe het vastgeplakt zit? Geen idee. Er lijkt wel glasvezel tussen te zitten:


Het grootste "rotte" plekje



Verder veel kleine zompige stukjes




En waarom het fout ging:



Telt u even mee?

-Primer
-Plamuur
-Lak
-ANTIFOULING
-Gelshieldachtige laag
-ANTIFOULING
-Gelshieldachtige laag
-ANTIFOULING
Laatst bewerkt: 14 mrt 2014 07:46 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 14 mrt 2014 08:38 #495603

boarderbas schreef :
Telt u even mee?

-Primer
-Plamuur
-Lak
-ANTIFOULING
-Gelshieldachtige laag
-ANTIFOULING
-Gelshieldachtige laag
-ANTIFOULING

een knoeiroer van een vorige refit.
ik hoop dat de huidige eigenaar het een beetje serieuzer aanpakt en niet een haastklus ervan maakt, anders zit de volgende eigenaar weer met de shit ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 14 mrt 2014 09:58 #495616

Het plan:

Insoppen met epoxie en lekker laten trekken
Plamuren met epoxie en veul Microballoons
Shapen met schuurmachine
Lakken met epoxie, verdikt met een beetje microballoons om laagdikte te maken, waarschijnlijk 2x.
Keping rond de koning hakken, dichtkitten
(Primer) Wel nodig?
VC17m

Ik hoef me niet uit te sloven voor een volgende generatie hoor. Zo snel mogelijk zo veel mogelijk plezier hebben van een goede boot met een goede basis en daarna een prima boot verkopen. Het is geen museumstuk.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2014 09:59 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 14 mrt 2014 10:07 #495617

ik heb kiel en roer gedaan met zeker 50/50 epoxy en microballoons , schiet lekker op, is lichter, schuurt makkelijk en is toch waterdicht. Hoe meer balletjes hoe beter!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 14 mrt 2014 10:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 14 mrt 2014 10:20 #495624

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Onder stress nemen mensen niet de beste beslissingen..........

Het lamineren met glas (of weefsel, ik weet nooit welke van de twee) kost nauwelijks meer tijd en een beetje meer moeite dan zonder. Als ik jouw roer zo zie is het oud, al een keer gerepareerd en toe aan een grondige beurt en kan enige versteviging echt geen kwaad. Zeker een roer is nu niet het allermoeilijkste deel. Als je dikker weefsel pakt ben je in 2 keer al een heel eind. Met een spatel werk je de lucht er zo onder uit, zo moeilijk is dat niet.
De tijd zit echt meer in drogen dan in werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 14 mrt 2014 10:28 #495627

Glas is nog in optie. Even zien hoe veel ik nog heb liggen.

Het roer is structureel in uitstekende staat. Ik heb geen enkele twijfel bij de stijfheid. Het doet al 32 jaar wat het moet doen en zal dat vast nog wele even blijven doen.

Ohja, altijd weefsel. Matjes zijn voor polyester.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2014 10:31 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 14 mrt 2014 11:53 #495658

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Insoppen met epoxie en lekker laten trekken
Plamuren met epoxie en veul Microballoons
Shapen met schuurmachine
Lakken met epoxie, verdikt met een beetje microballoons om laagdikte te maken, waarschijnlijk 2x.
Keping rond de koning hakken, dichtkitten
(Primer) Wel nodig?
VC17m
Eerst keping hakken. Daar wil je ook epoxy (en daarna afkitten)

Verder is je werkwijze op zich prima. Ik zou:

-drogen (zet het ding bij de CV)
-keping bij roerkoning hakken
-impregneerlaag (kan met gewone epoxy
-plamuren met epoxy en microballoons
-schuren (met schuurplank en grof schuurpapier korrel 40), je wilt toch een strak roer?)
-2x glasweefsel 300 gr/m2 lamineren (gaat net zo snel als 2 lagen epoxy rollen)
-schuren
-nogmaals epoxy
-schuren
-afkitten roerkoning
-VC17
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 14 mrt 2014 14:07 #495683

Genoeg daarover, volgende klusje; mast inscheren!

Onderin mijn mast zitten een aantal gaten waar de vallen uit kunnen komen:

Stuurboord:

Mastuitgang voorzijde hoog
Mastuitgang achterzijde iets lager

Bakboord:

Mastuitgang voor nét boven giek
Mastuitgang midden hoog, met kikker er onder
Mastuitgang achter giekhoogte (kniehoogte)

Wat doe je waar? Dat wat voor de mast in gaat wil je voor de mast uit laten gaan ivm kruisen lijnen.

Kikker moet vervallen, die was voor de spiboom up, maar die gaat naar de kuip.

Stuurboord wil je minimaal de spival hebben zodat de mastman kan hijsen aan de hoge kant bij het aanlopen van de bovenboei over bakboord.

Is er verder nog logica om in acht te nemen bij de keuze van inscheren?
Laatst bewerkt: 14 mrt 2014 14:08 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 14 mrt 2014 14:40 #495689

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Genuaval ook uit een hoge, dat hijst veel sneller bij de benedenboei. Lichte voorkeur voor bakboord ivm bezetting van de lieren (spival kan al om stuurboord klaarliggen, of spi lijschoot zit aan stuurboord (loef) op vallier).

Laatste wat hogere zou ik dan gebruiken voor het grootzeil, hijsen op de mast gaat een stuk sneller / soepeler.

Topping als het kan aan stuurboord uit de mast ivm boom zetten vanaf loef.

Verder maakt het volgens mij weinig uit, zo doen dat het de rest zo min mogelijk in de weg zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 14 mrt 2014 16:30 #495712

Spival aan de lage zijde? kun je er lekker aan hangen bij de mast...maar zoals FMJ het zegt, zo zit het bij mij ook
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.819 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl