Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Refit Coppelia 28 mei 2019 18:35 #1049900

dehler schreef :
Tip: kajuit verlichting bak en stuurboord gescheiden houden.
Apart een zekering of een rocker met een ingebouwde beveiliging.

Ik doe mijn best, maar kan geen voordeel bedenken...
Waarom de radio een aparte aan/uit knop?

Omdat je nooit weet of je er nog eens een ander systeem achter hangt. "audio" dus. Dat kon nog wel eens een wifistreamer + versterker worden ipv een autoradio.



De eerste onderdelen druppelen binnen. Ik ahd al een flinke berg schroefjes van microschroeven.nl (m2 rvs verzonken kop o.a.), nu bracht "hoe lang" mij een doosje met een Battery monitor.

Na eerdere ervaringen lag de lat niet erg hoog, maar het was keurig verpakt. De bouwkwaliteit is goed en de manual is niet onaardig. Leuke feature die Ali niet beschreef is dat de backlight gaat knipperen al er word geladen. Dat vind ik erg handig. Ik was al aan het prakizeren hoe ik dat op het paneel ging laten zien, hoeft nu dus niet meer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 28 mei 2019 19:30 #1049919

  • kdp
  • kdp's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 445
Linkje naar de monitor? Ik heb nog geen budget versie gevonden en wil er eigenlijk op elke accu eentje....
als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren
als het golft dan golft het goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 28 mei 2019 19:40 #1049922

Link

Ze zijn er ook met grotere shunts en met een afgewerkt frontje

Er is ook een versie met een groter display

Ik heb nu deze, maar die telt niet terug bij laden!
Laatst bewerkt: 28 mei 2019 19:41 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 28 mei 2019 19:57 #1049930

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 28 mei 2019 20:13 #1049934

  • kdp
  • kdp's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 445
Alleen voor lifepo4 of kan hij ook op een lood accu?
als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren
als het golft dan golft het goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 28 mei 2019 20:16 #1049937

Ga niet in mijn projecttopic vragen wat gewoon op Ali staat :evil: :woohoo:

Het is een meter zonder peukert, dus niet erg geschikt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 28 mei 2019 20:30 #1049946

peukert ? wat bedoel je daar mee, er zit toch wel een shunt bij

denk je niet dat het knipperen storend is als je 'gewoon' binnen zit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 28 mei 2019 20:48 #1049953

Peukert is een compensatiefactor voor op/ontlaadefficiëntie van een lood/zuur accu. Dat heeft Lithium niet nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mei 2019 09:34 #1050350

Bij de installatie van mijn LiFepo4 accus's kocht ik een lader van EV-power. Die word geleverd met een IEC netsnoer en aan de uitgang twee speelgoed accuklemmetjes.
Het apparaat is een geribte aluminium behuizing met rubberen apparaatvoetjes. Geem montagelippen of iets dergelijks.

Tot nu toe was de laaddoctrine op de coppelia als volgt; 3m verlengsnoertje bij de kaartentafel inpluggen, bank bij de mast waar de accu's staan open, lader aansluiten en laden.

Dat klinkt heel omslachtig, maar zo heel vaak laadt ik niet. een keer of 3-4 per seizoen. In de zomervakantie misschien een keer extra.

Een poos terug dacht ik dit aan te pakken. Ik kocht een losse steker en een aluminium z-profiel, met de intentie de lader permanent te monteren en het verlengsnoer netjes en permanent weg te werken.
Op een zekere mooie klus-woensdag nam ik de boel mee. Maar andere klussen liepen uit en de crew kwam al aan boord, dus werd de klus uitgesteld.

Na het na-biertje op de club stapte ik in de auto en ergens tussen Lelystad en Dronten achter mij een oorverdovend lawaai op de weg. Blijkbaar had ik met uitpakken het aluprofiel even tegen de roofrack op het dak gelegd. :blush:

Gisteren naar de Hornbach, nieuw profiel halen. Zo goed als ze gesorteerd waren, geen z-profiel. Dus kocht ik een j-profiel. Dat zou de montage spannend maken, maar de schroeven daarbij volledig uit het zicht werken.





Omdat de dekseltje wat groter zijn dan de geribte behuizing "klikt" de lader in de strakke passing en is verdere borging niet nodig!
Laatst bewerkt: 30 mei 2019 09:41 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mei 2019 10:59 #1050386

  • Falathar
  • Falathar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 487
Na het na-biertje op de club stapte ik in de auto en ergens tussen Lelystad en Dronten achter mij een oorverdovend lawaai op de weg. Blijkbaar had ik met uitpakken het aluprofiel even tegen de roofrack op het dak gelegd. :blush:

Blij dat ik mijn biertje voor jou leeg had!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mei 2019 11:37 #1050402

Glaasje op, laat je rijden...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mei 2019 12:33 #1050416

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Ergens vraagt iemand zich af hoe dat profiel op zijn voorruit kwam.. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mei 2019 13:37 #1050427

Biertje = 1
Biertjes = 2 of meer

Het vergeten iets werd vóór het zeilen op het dak gelegd en is zo goed als zeker niet meer opgemerkt omdat het donker was, niet vanwege een biertje (dat overigens ook wettelijk is toegestaan)

't lijkt er op dat een aantal lui hier roomser zijn dan de paus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mei 2019 13:57 #1050428

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
"Als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan" :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mei 2019 14:43 #1050437

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
hierendaar schreef :
Biertje = 1
Biertjes = 2 of meer

Het vergeten iets werd vóór het zeilen op het dak gelegd en is zo goed als zeker niet meer opgemerkt omdat het donker was, niet vanwege een biertje (dat overigens ook wettelijk is toegestaan)

't lijkt er op dat een aantal lui hier roomser zijn dan de paus.

In het geheel niet. Het geeft maar aan dat een ongeluk in een klein hoekje/profieltje kan zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mei 2019 16:53 #1050473

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
boarderbas schreef :
Omdat de dekseltje wat groter zijn dan de geribte behuizing "klikt" de lader in de strakke passing en is verdere borging niet nodig!
Van dit soort klein geluk op een boot wordt ik altijd heel blij. Netjes!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 30 mei 2019 22:55 #1050576

hierendaar schreef :
Biertje = 1
Biertjes = 2 of meer

Het vergeten iets werd vóór het zeilen op het dak gelegd en is zo goed als zeker niet meer opgemerkt omdat het donker was, niet vanwege een biertje (dat overigens ook wettelijk is toegestaan)

't lijkt er op dat een aantal lui hier roomser zijn dan de paus.

Tja soms heb je gewoon iets vergeten of domweg een pechje , bier of geen bier.
Mooie oplossing trouwens die j profieltjes!
Maar hoe verder?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 31 mei 2019 20:29 #1050807

Thijsnoort schreef :
Mooie oplossing trouwens die j profieltjes!
Maar hoe verder?

Wat bedoel je?

Ondertussen hemelvaartweekend. Lekker aan het varen. Zojuist even met de zakla.p tussen de tanden de easy dvbt er uit gesloopt. Waar je ook graait...overal loze kabels of écht totaal waanzinnig gebrei.




Weet u nog wat plus en min was?
Laatst bewerkt: 31 mei 2019 20:30 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 31 mei 2019 20:32 #1050809

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Succes, bas. Ik durf de kabelboom van onze boot nog niet te posten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 01 juni 2019 22:55 #1051042

boarderbas schreef :
Thijsnoort schreef :
Mooie oplossing trouwens die j profieltjes!
Maar hoe verder?

Wat bedoel je?

Ondertussen hemelvaartweekend. Lekker aan het varen. Zojuist even met de zakla.p tussen de tanden de easy dvbt er uit gesloopt. Waar je ook graait...overal loze kabels of écht totaal waanzinnig gebrei.




Weet u nog wat plus en min was?

Ik neem aan dat je met het in het j profiel schuifen van de lader nog niet klaar was.
Dus eigenlijk benieuwd hoe je de permanente(re)aansluiting gemaakt hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 01 juni 2019 22:58 #1051043

redshift schreef :
Succes, bas. Ik durf de kabelboom van onze boot nog niet te posten...

Hou op schei uit, de vorige eigenaar van onze boot had maar 1 soort draad; zwarte 4mm2 en daar mee was alles aangesloten.
Van de lader naar de accu was dus 50mm2/4= 13x een zwarte 4mm2 in 1 klem enz enz. :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 02 juni 2019 20:25 #1051218

Thijsnoort schreef :

Ik neem aan dat je met het in het j profiel schuifen van de lader nog niet klaar was.
Dus eigenlijk benieuwd hoe je de permanente(re)aansluiting gemaakt hebt.

...helaas is mijn post met pics verdwenen :dry:

De lader zit met aangepaste ogen aan de plus van de accu en de installatiezijde van de shunt in de min leiding. Zo meet mijn coulombmeter zometeen lading én ontlading. Nu nog met wat overlengte, totdat alles definitief is gemaakt.

Gisteren nog even wat wezen knutselen aan het boord NMEA netwerk... en weer een zak vol loze kabels er uit. Het totaal is nu naar schatting twee boodschappentassen vol....




Tevens had ik de stekkerverbinding van de stuurautomaat al menig keer uit elkaar gehad wegens slecht contact. Ik hield het steeds op mn eigen lompheid en kabelbreuk, maar nadat ik weer alles nagezien had heb ik de stekker weggegooid. Dit weekend heerlijk gevaren met een zeker contact....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 02 juni 2019 21:04 #1051232

Vanmiddag gespot bij sluis Lelystad zuiderzijde
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 02 juni 2019 22:26 #1051252

boarderbas schreef :
Thijsnoort schreef :

Ik neem aan dat je met het in het j profiel schuifen van de lader nog niet klaar was.
Dus eigenlijk benieuwd hoe je de permanente(re)aansluiting gemaakt hebt.

...helaas is mijn post met pics verdwenen :dry:

De lader zit met aangepaste ogen aan de plus van de accu en de installatiezijde van de shunt in de min leiding. Zo meet mijn coulombmeter zometeen lading én ontlading. Nu nog met wat overlengte, totdat alles definitief is gemaakt.

Gisteren nog even wat wezen knutselen aan het boord NMEA netwerk... en weer een zak vol loze kabels er uit. Het totaal is nu naar schatting twee boodschappentassen vol....




Tevens had ik de stekkerverbinding van de stuurautomaat al menig keer uit elkaar gehad wegens slecht contact. Ik hield het steeds op mn eigen lompheid en kabelbreuk, maar nadat ik weer alles nagezien had heb ik de stekker weggegooid. Dit weekend heerlijk gevaren met een zeker contact....

Op zich al een kunst om een kroonsteen in zo'n gaatje te prutsen.
Maar niets verbaasd mij meer wat stroom aan boord betreft.
De meeste booteigenaren hebben echt geen idee wat ze aan het doen zijn. Of en in het geval dat ze het wel weten, dan zijn ze gewoon ronduit te stom voor woorden.
Laatst bewerkt: 02 juni 2019 22:27 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 03 juni 2019 05:42 #1051273

Je begrijpt dat ik dat kroonsteentje er zelf ingezet heb? Niet permanent natuurlijk, maar dit heeft me even het hemelvaartweekend door gebracht. Ik denk dat de boot vele eigenaren heeft gehad. Oordelend vanuit de hoeveelheid schroefgaatjes en donkere aftekeningen in het hout van spullen die reeds lang niet meer aan boord zijn.

Er is met name veel uit geknipt lijkt het, zonder de oude bekabeling te verwijderen.
Laatst bewerkt: 03 juni 2019 06:35 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.695 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl