de edel 2 is bijna 2 meter korter als een dufour 24, en weegt minder als d helft (580 kg vs 1361
een 4 of 5 PK is echt wel meer als genoeg voor een edel. zeker met een werkschroef er onder.
Mijn Friendship 23 (1150 kg) had ook een yamaha 4 pk met werkschroef, heb nooit gemerkt dat ie te kort kwam qua vermogen. heb nu inmiddels wel een 10 PK 2 cylinder 4 takt (met werkschroef inmiddels ook)
en ja dat is in verhouding een stuk stiller en plezieriger, maar vooral zwaarder aan de spiegel, die heeft er versteviging voor nodig.
Als de 4 pk niet gestolen was had ie er nog achter gehangen.
zeker met een nog lichter scheepje geloof ik niet dat het heel veel zin heeft om er meer als 4 pk achter te hangen, met 4 pk heb je al extra vermogen. zeker de werkschroef heeft een positieve invloed op het vaargedrag.
en als je denkt dat mijn boot met de 10 pk beter tegen stroom in vaart als met de 4... nee dat valt eigelijk best tegen, het scheelt net een halve knoop op het gemiddelde. enkel de getrokken golf wordt hoger, de rompsnelheid is de beperkende factor.
wel komt het schip sneller op gang wanneer deze afgeremd wordt door een golft, maar voor die halve knoop winst per uur icm het hogere brandstof gebruik.... nee, en zeker niet achter die edel.
qua verf: 2 componenten primer (bijvoorbeeld ZF primer van de ijssel) icm 2 componenten yachtlak (epifanes, international, de ijssel, hempel enz enz) of DD lak is perfect. kan je gewoon rollen met 2 componenten rolletjes. op het forum is veel te vinden over het schilderen met 2 componenten verven. het is duur, maar wel het best en blijft het langst mooi