Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Motortje en lakken

Motortje en lakken 07 sept 2013 17:37 #434902

  • Butters
  • Butters's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Dag allemaal,

Sinds dit seizoen bezit ik een edel2 zeilboot. Ik moet nog een buitenboordmotor kopen, maar weet niet goed wat voor motor ik zou moeten hebben. Ik wil er bij Giesbeek de plassen op, maar mogelijk ook de IJssel op. De een zegt dat een 5 PK langstaart voldoende is, de ander zegt minimaal 10 PK ( voor op de IJssel). Heeft iemand hier ervaring mee en advies voor mij?

Andere vraag:. Is het in jullie optiek nodig om de boot in de winter uit het water te halen? De een zegt "met polyester gebeurt niks" de ander raadt het wel aan. Geen idee of het verstandig is om m in het water te laten liggen. Wat vinden jullie?

Tot slot: ik wil de boot komende jaren gaan lakken, maar weet niet zo goed waar te beginnen. Kennen jullie goede sites hierover? Op internet tref ik bizar veel verschillende adviezen aan die zien op het lakken van polyester bootjes...

Gr.

Edel2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motortje en lakken 07 sept 2013 18:55 #434910

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Zelf ben ik met mijn Dufour 24 (7,35m) en 6pk 4-takt buitenboordmotor in bun over de Waal gegaan. Stroomopwaarts. Dat ging maar nét. Deze heeft wel een high-thrust grotere werkschroef. Ik zou je minimaal 6pk aanraden.

Elke winter haal ik 'm uit het water, en elk jaar een klein laagje anti-fouling. Misschien is dit niet nodig, maar bij de vereniging gaan alle boten eruit.

Als je iets gaat lakken zou ik je wel 2-componentenlak aanraden ivm de zware omstandigheden waaraan de boot bloot staat. Dit is krasvast en goed bestand tegen UV. Zelf heb ik op de Dufour met DoubleCoat gewerkt en ook bij de FJ gaat DoubleCoat zijn werk doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motortje en lakken 08 sept 2013 12:44 #435066

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
de edel 2 is bijna 2 meter korter als een dufour 24, en weegt minder als d helft (580 kg vs 1361

een 4 of 5 PK is echt wel meer als genoeg voor een edel. zeker met een werkschroef er onder.

Mijn Friendship 23 (1150 kg) had ook een yamaha 4 pk met werkschroef, heb nooit gemerkt dat ie te kort kwam qua vermogen. heb nu inmiddels wel een 10 PK 2 cylinder 4 takt (met werkschroef inmiddels ook)

en ja dat is in verhouding een stuk stiller en plezieriger, maar vooral zwaarder aan de spiegel, die heeft er versteviging voor nodig.

Als de 4 pk niet gestolen was had ie er nog achter gehangen.

zeker met een nog lichter scheepje geloof ik niet dat het heel veel zin heeft om er meer als 4 pk achter te hangen, met 4 pk heb je al extra vermogen. zeker de werkschroef heeft een positieve invloed op het vaargedrag.

en als je denkt dat mijn boot met de 10 pk beter tegen stroom in vaart als met de 4... nee dat valt eigelijk best tegen, het scheelt net een halve knoop op het gemiddelde. enkel de getrokken golf wordt hoger, de rompsnelheid is de beperkende factor.

wel komt het schip sneller op gang wanneer deze afgeremd wordt door een golft, maar voor die halve knoop winst per uur icm het hogere brandstof gebruik.... nee, en zeker niet achter die edel.

qua verf: 2 componenten primer (bijvoorbeeld ZF primer van de ijssel) icm 2 componenten yachtlak (epifanes, international, de ijssel, hempel enz enz) of DD lak is perfect. kan je gewoon rollen met 2 componenten rolletjes. op het forum is veel te vinden over het schilderen met 2 componenten verven. het is duur, maar wel het best en blijft het langst mooi
Laatst bewerkt: 08 sept 2013 12:47 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motortje en lakken 08 sept 2013 12:54 #435068

de IJssel maakt voor de PK's niets uit, je boot zal met voldoende PK's de rompsnelheid kunnen varen t.o.v. het water, of dat nu stilstaat of stroomt. En harder ga te toch niet, dus als de stroom tegen staat heb je gewoon meer tijd nodig.
5 a 6 pk zou voldoende moeten zijn.

In de winter in het ijs ligt een boot beter ondersteund dan op de wal op 4 kleine steuntjes (of, erger, 3 lege oliedrums of zo).
Wel de afsluiters (als die er zijn) met antivries beveiligen tegen bevriezen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motortje en lakken 13 sept 2013 16:42 #437590

  • Butters
  • Butters's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Dank voor de reacties. Ik meen ook dat het ijs/water beter ondersteunt dan een paar blokken. Daarnaast was het ook mijn idee dat een 5 PK voldoende zou zijn (alle boten van vergelijkbare grootte in de haven hebben ook 5pk)....

Voor wat betreft het lakken ben ik er nog niet uit. Twee componentenverf is duidelijk, maar hoe pak je zoiets praktisch aan? Schuren? Ontvetten? Misschien domme vragen maar weet niet waar te beginnen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motortje en lakken 13 sept 2013 17:32 #437623

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8392
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motortje en lakken 13 sept 2013 17:37 #437626

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik zou niet voor een 5 PK gaan. Is namelijk een 1 cylinder.
Koop je een 7,5 PK heb je een twee cylinder, die loopt een stuk rustiger. Omdat, zoals je schrijft, ook de IJssel op wil; dus ook langere tripjes wil maken.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motortje en lakken 13 sept 2013 17:57 #437636

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Mee eens faran, een 2 cylinder en zeker een 4 takt is absoluut rustiger.

echter is een 2 cylinder gelijk zo veel zwaarder (qua gewicht en stuwdruk) dat de motorophanging verstevigd moet worden. zowel de steun als de spiegel. dat moet je het wel waard vinden.

qua vermogen is 7.5 PK wel erg ruim bemeten voor een edel.
Laatst bewerkt: 13 sept 2013 17:58 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motortje en lakken 13 sept 2013 20:03 #437669

Ik heb op mijn bootje een 5pk met gewone schroef (kajuitbootje van 6,2). Dit gaat snel genoeg en als je wat modernere 2-takten neemt zijn die ook stiller (als in meer geluidsisolatie). 8pk is al overkill als je het mij vraagt. Wij hebben vorig jaar met scouting met een 10 en 8pk (beide 4takten) over de maas en hollands-diep naar de hrevelingen gevaren. Ook stroom tegen op de maas. De 8 pk trok 3 lelievletten (incl zichzelf, grofweg 1,75t per stuk beladen) en de 10 had er 4. Beide moesten wel hard werken maar geen teken dat ze te klein waren, we hadden zelfs vermogen over.

Samengevat. 6 pk normale schroef is prima, maar licht vooral aan je vaargebied (bij haven in en uit zou 2,5 bv ook al genoeg zijn)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motortje en lakken 13 sept 2013 20:13 #437671

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Zal best wel, heb 4 jaar in Giesbeek gelegen, maar kwam met onze houten Draak met een 7,5 honda amper tegen de stroom in op de IJssel. Vooral bij hoogwater stroomt de IJssel toch wat hard.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motortje en lakken 14 sept 2013 05:22 #437703

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6412
ik heb een sportina 680, weegt zo'n 1100 kg, met een yamaha 8 pk 4 tact, 2 cylinder, met werkschroef (30 kg of zo)
met rustig weer haalt hij met minder als half gas rompsnelheid
met 3/4 gas haalt hij onder alle omstandigheden rompsnelheid

door omstandigheden heb ik tijdelijk met een yamaha malta 4 pk 2tact, 1 cylinder met standaard schroef gevaren (12 kg of zo)
met rustig weer haalde ik met half gas ook rompsnelheid
en bij vol gas ook bij slechte omstandigheden ook rompsnelheid

het is dat de staart van de malta eigenlijk te kort is, anders ging de 8 pk er alleen achter tijdens vakantie( brandstofverbruik is lager als de malta)
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motortje en lakken 14 sept 2013 07:36 #437744

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Edel 2,
Welkom op het forum.
Betreffende de keuze van een buitenboordmotor;
Als het de bedoeling is om vanuit Giesbeek regelmatig richting Deventer,Zwolle en Kampen te gaan heb je met een 7,5 pk geen enkel probleem. Het is immers stoomafwaards.
Stroomopwaards is een probleem want bij hoog water is de stroomsnelheid van de ijssel behoorlijk hoog en had motor van 7,5 pk
een heel zware klus. Vergeet ook niet het beroepsverkeer op de IJssel
Tussen de 15 en 20 vrachtschepen binnen 5 uur is niet vreemd en deze minderen echt geen vaart voor een zeilboot met hulpmotor.

Een 10 pk tweecylinder is dan geen luxe; zie het advies van Faran.
Deze ervaring opgedaan met een houten zeilschip, R v.d. Stadtontwerp,
7,40 mtr lang alsmede met een waarschip, hechthoutbouw 5.70 mtr lang met een 10 pk langstaart b.b. motor.
Omtrent de keuze van het schilderwerk; kijk eens rustig rond op dit forum want hierover zijn vele paginas geschreven en onder het bewuste hoofdstuk aanwezig.
Bepaal dan uit de grote scala van mogelijkheden een keuze en stel dan bij twijfel op het forum de vragen.
Succes gewenst ,
Alphons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motortje en lakken 14 sept 2013 07:53 #437746

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7345
Edel, koop geen zwaardere motor dan een waarmee je de rompsnelheid van je boot haalt. Bij meer vermogen trek je alleen maar meer hekgolf en ga je niet sneller. Lees in dit forum maar eens wat er geschreven is over rompsnelheid. Stroomopwaarts de Ijssel kost gewoon meer tijd. Ik deed het destijds met een kano moeiteloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motortje en lakken 14 sept 2013 07:54 #437747

Ik begrijp een aantal argumenten niet die hier gebruikt worden. Als je een motor hebt die je boot op rompsnelheid kan brengen, dan maakt stroom mee of stroom tegen niet uit. Je boot gaat er echt niet harder van. Rompsnelheid is rompsnelheid, en om harder te gaan kun je alleen proberen te planeren, maar dat zal je met een Edel2 waarschijnlijk niet lukken.

Wat wel een rol kan spelen is flinke tegenwind, dat kan extra motorvermogen vragen. Om wind én stroom tegen genoeg vaart te blijven lopen over de grond, zouden een paar extra pk's misschien van pas komen.

Naar mijn idee moet 5pk ruim voldoende zijn voor een Edel2. Aspecten als lawaai, benzineverbruik, gewicht en niet te vergeten prijs kunnen wel een rol spelen om al of niet voor meer pk's te kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl