Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: De restauratie van een Pampus

Re: De restauratie van een Pampus 10 nov 2008 22:47 #49155

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Dat schaven van de zwei is een onderdeel van het pasmaken van de gang. Toen wij dit deden bij de kleine roeiboot namen we de hoek op ter hoogte van alle spanten en zetten die uit op een 'bevelboard' om vervolgens op de gang uit te zetten hoe ze schuim moest worden geschaafd.

Daar was het idee: maak een supernauwkeurige uitslag van de gang inclusief de zwei en maak dan de gang in 1 keer na. Op het moment dat we gingen corrigeren werd het moeilijk: gang sluit hier...opent daar.

In ieder geval een goede lamp eronder...

Bead en cove? Waarom niet. Mag het wel volgens de klassevoorschriften?
Weet je al hoe je de binnenkant van de gang hol gaat schaven?

Heb je nog gekeken naar dat boek dat ik je had aangeraden?

Ben benieuwd naar je ervaringen.

Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 11 nov 2008 07:55 #49184

Ik heb inderdaad naar het boek gekeken. Erg interessant allemaal. Goede tips. Ook hebben we met enkele scheepsbouwers gepraat. Die zeggen hetzelfde als wat jij zegt, hoeken opmeten en overzetten. En de breedte van de gangen is gewoon de grootte van de opening per spant aan één kant meten en dat delen door het aantal gewenste gangen.

Over het wel of niet mogen van bead and cove kan ik in de klassevoorschriften niets vinden. Ms maar eens bellen met de Pampusclub of de KNWV.
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 15 nov 2008 09:41 #49552

Inmiddels de spiegel eruit gehaald. Hij bestond uit 4 lagen, allemaal rot. Verder de kielbalk afgetekend en de nieuwe spiegel. Volgende week zagen, schaven en plaatsen. Dan begint de nieuwe vorm weer te komen. Foto's komen als ik niet vergeet de camera mee te nemen. :wink:

Nog een vraag. Is er aan de hand van de tekeningen de zwei aan de wrangen te bepalen? Nu wordt het passen en meten, niet zo erg, maar als het anders kan. t Zelfde geldt voor de spiegel, zou ook handig zijn!!
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 15 nov 2008 10:26 #49557

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
In het boek van greg rossel staat hoe je de vorm van de spiegel, dus de binnen en buitenomtrek moet construeren uit de tekeningen. Ik kan dat niet in een paar regels aangeven. Ik mocht de spiegel maken en met een beitel een kleine blockplane en een spookschaaf was dat in een paar uurtjes klaar, maar we hadden al een mal van de binnen en de buitenkant...

Zwei van de wrangen is niet zo extreem als die van de spiegel. Ik zou die gewoon met een strooklatje pasmaken,

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 15 nov 2008 10:48 #49559

Bedankt voor de tip, ik ga maar weer in het boek lezen. :)
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 18 jan 2009 21:50 #55330

Wellicht al bekend bij je, maar kwam dit tegen op het pretnet www.jachtwerfdejong.nl/fto/fot...hp?map=43&tid=Pampus .

Nog verder gekomen afgelopen tijd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 19 jan 2009 08:37 #55354

Bedankt voor het meedenken, ik kende hem inderdaad al wel. Hij heeft veel foto's geplaatst over de opbouw, wel handig om te zien hoe een werf dit doet.
Verder schiet het bij ons al aardig op ja. Vaak het wiel opnieuw uitvinden. Alles is nieuw voor ons, dus advies vragen en dan zelf doen. Inmiddels zit de kielbalk er dus in. Ook aan beide kanten de eerste twee gangen. Gaat allemaal aardig goed. Vorm opnemen dmv een pasvorm, die overleggen op de plank waar de gang uit moet komen. Dan een lijn trekken langs de pasvorm, dit is de kant die tegen de gang komt die er al zit. Vervolgens een centrale lijn tekenen en aan de hand daarvan om de 10 cm de breedte van de gang uitzetten. Daarlangs zagen aan twee kanten en de gang is zo goed als klaar. Werkt prachtig. Wel nog een beetje drukken en trekken bij plaatsing, maar het is zeer goed te doen. De zwei wordt bij ons niet overal toegepast. Ons is aangeraden om de naden uit te frezen en latjes van 4 mm breed in de naden te verlijmen met epoxy. Daarna alles gald schuren en dan de hele boot in de epoxy te zetten. Dit omdat we zowat de hele huid vervangen. Bij zo een rigoreuze restauratie is epoxy een goede manier van conserveren. Verscheidene werven hebben ons dit verteld. Nou dan doen we dat toch.
Zaterdag weer aan de gang. t Gaat natuurlijk niet zo hard als je alleen maar zaterdag werkt.. maar het gaat. :wink:

BIj jou schiet het ook al aardig op zag ik. Moet jij nog gangen vervangen of enkel schuren en lakken etc?
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 20 jan 2009 22:19 #55632

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Heb je ook een efficiente manier gevonden om de gangen aan de binnenzijde hol te maken?

Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 19 feb 2009 19:30 #59859

Even wat nieuwe foto's, dat is alweer zo lang geleden.
Momenteel is hij helemaal dicht. Nu zijn we nog bezig met het gedeeltelijk vernieuwen van de achterste gangen. Die waren te kort en rot.







Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 19 feb 2009 19:40 #59860

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9760
Ik zie dat voor nood het gereedschap al op de plank ligt........... :wink: :D (motorzaag)

Maar het ziet er goed uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 19 feb 2009 19:43 #59862

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Mooi werk jo
maar hoe laat komt de Bus langs? :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 19 feb 2009 19:46 #59863

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Mooi stukje werk, proficiat!
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 19 feb 2009 20:49 #59875

  • Treamos
  • Treamos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
Ziet er strak uit hoor! ;)
Jeroen

Jeanneau SO 24.2 KMZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 20 feb 2009 19:15 #60015

Dank voor de complimenten mensen. We doen ons best.
Wat nu volgt is het afmaken van de gangen aan de achterkant. Vervolgens alle naden, incluis de naden van de goede gangen, uitfrezen. Hier worden mahonie latjes in gelijmd. Dit is ons geadviseerd door meerdere pampusbouwers. Motivatie: als je een boot zo grondig restaureert bouw je hem nagenoeg nieuw. Alleen omdat het een oud schip is kan dit gaan werken wanneer je hem lakt. Maak er dus latten in en verlijm dit alles met epoxy. Daarna de buitenkant en binnenkant in de epoxy zetten voor de beste conservering. We gaan dus voor epoxy in plaats van een lakbehandeling.
Hiervoor moet het dek er eigenlijk wel af. Hier verdiepen we ons momenteel nog in. Liever in één keer... we zullen zien.
Iemand die hier ervaring mee heeft bij oude schepen? We willen het dek er in één keer afhalen, anders vergaat het teak dek. Laat maar horen.
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 23 feb 2009 19:50 #60337

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9760
Zorg bij het afhalen van het dek dat je verband niet uit de boot gaat. Breng daarom buitenom hulpspanten aan zodat de boot in model blijft, anders kan je het dek nooit meer op dezelfde wijze terugbregen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 15 mrt 2009 10:50 #62854

Waarschijnlijk laten we het dek zitten. Het brengt meer schade en werk met zich mee dan goed is denk ik.

We zijn op het moment bezig met informatie verzamelen over het optuigen/trimmen van de boot. We willen het eerst maar eens zo universeel mogelijk doen, omdat we allebei nog niet al te veel ervaring hebben. Dus waarom duur, t kost al genoeg. Hier zoeken we dus informatie over. Duidelijke foto's van beslag op pampussen oid. Of technische tekeningen van beslag. We kunnen eigenlijk alles zelf maken. Dus als iemand een pampus heeft en we mogen een dag beslag op komen meten.. ?! VOor een mooi bosje bloemen.. of een fles wijn. Laat maar weten. Het kost al genoeg allemaal. En voor arbeid betalen die ik zelf ook kan verrichten vind ik jammer.

Ik hoop dat er informatie gekregen wordt!! Vast dank!!
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 25 mrt 2009 19:38 #64246

Iemand enig idee waar ik een wormlier kan kopen om de diamantverstaging mee te spannen? Wordt op de mast gemonteerd.



Foto'tje even geleend van de Pampusclub.
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 20 apr 2009 10:12 #67972

Vorige week weer flink wat kunnen doen. De boot is inmiddels helemaal dicht. Grof gladgeschuurd, klaar om de sleuven voor de latten in te frezen en dan de latten inlijmen met epoxy.











Oh ja, en kent iemand de lier uit de vorige post? Ik ben naarstig op zoek, maar kan niets vinden. :cry:
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 22 apr 2009 20:48 #68390

Kijk aan, dat gaat al snel de goede kant op!

Hebben jullie de gangen nu geplaatst samen met epoxy of smeer je deze later aan? Daarbij vraag ik mezelf nog steeds af waarom het nodig is om latten in te frezen. Wanneer je de boot aan de buitenkant in pindakaas dikke epoxy zet, dan vormt dit toch een substituut voor het hout?

Wat betreft de lier; Volgens mij heb je al contact gehad met die Pampus bouwer, kwam je daar niet mee verder? Een alternatief zou heel misschien iemand kunnen zijn die wij spraken in de Botenloods, deze is bezig met de Poolvos. Hij gaf aan dat hij diverse "oude" lieren maakt, wellicht kan hij jullie ook helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 22 apr 2009 21:01 #68401

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9760
Wellicht bij Lamme in Loosdrecht?

vrijheidwatersport.nl/over-ons.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 02 mei 2009 14:01 #69459

Kijk aan, dat gaat al snel de goede kant op!

Hebben jullie de gangen nu geplaatst samen met epoxy of smeer je deze later aan? Daarbij vraag ik mezelf nog steeds af waarom het nodig is om latten in te frezen. Wanneer je de boot aan de buitenkant in pindakaas dikke epoxy zet, dan vormt dit toch een substituut voor het hout?

Wat betreft de lier; Volgens mij heb je al contact gehad met die Pampus bouwer, kwam je daar niet mee verder? Een alternatief zou heel misschien iemand kunnen zijn die wij spraken in de Botenloods, deze is bezig met de Poolvos. Hij gaf aan dat hij diverse "oude" lieren maakt, wellicht kan hij jullie ook helpen.

We frezen latten in omdat deze verbinding vele malen sterker is dan de manier van verbinden nu, namelijk koud op elkaar met oude kit tussen de gangen. Onze nieuwe gangen hoeven nu ook niet helemaal pas op elkaar te zitten, omdat we sleuven frezen waar latten in verlijmd worden. Dit dus met epoxy wat een zeer sterke verbinding geeft. Daarna inderdaad de boot opsluiten in epoxy, zodat het hout niet meer zal werken en door de goede verbindingen ook niet meer zal gaan scheuren oid. We doen dit op advies van botenbouwers en na eigen inzicht lijkt het ons een zeer goede methode.

Inmiddels bij De Jong een lier gevonden. Dank voor de adviezen. De prijs bleek hier redelijk, verder overal schrikbarend duur..

Nu zijn we bezig met het kiezen van een spoxysysteem. Iemand tips? We zien door de bomen het bos niet meer.. Van bijna ¤ 500,- per 10 kg tot ¤ 200,- per 10 kg. Iemand ervaring met een systeem en adviezen voor ons? Er is wel wat geschreven op dit forum, maar echt een eye opener geeft dit niet.

Volgende week willen we de eerste helft inlijmen. De sleuven zijn afgelopen week gefreesd. Foto's volgen later weer.
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 02 mei 2009 15:50 #69465

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Voor een compleet systeem denk ik aan de IJssel of Polyservice. Alhoewel mij soms het vermoeden bekruipt dat Polyservice een merknaam is en de producten van de IJssel af komen.
Ik zou dus zeggen een van de twee.

De rest?

Zowel de IJssel als Polyservice hebben zich geheel toegelegd op de DHZer en/of Profi. Je krijgt een goed advies en hun materiaal is redelijk geprijsd.

SP is een ander verhaal. Machtig goed spul maar met moeilijke mengverhoudingen.

Maar er zullen forummers zijn die hierop nog wel het een en ander aan te vullen hebben.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 12 mei 2009 16:22 #71264

Zo, de eerste helft is gefreesd. Nu de latten erin. We hadden dit afgelopen zaterdag willen doen, maar de epoxy was er nog niet. Komende zaterdag weer een poging.





Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 14 mei 2009 19:32 #71676

Die freesbanen zien er erg strak uit! Heb je wat details voor ons over hoe jullie dat hebben opgelost? Gaarne met wat foto's, kwestie van goed voorbereid te zijn.

Wat betreft de epoxy, ik zie dat je een bestelling hebt geplaatst. Waar ben je voor gegaan, wij rijden namelijk zaterdag ter orientatie langs de bekende adressen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 14 mei 2009 20:34 #71697

Die freesbanen zien er erg strak uit! Heb je wat details voor ons over hoe jullie dat hebben opgelost? Gaarne met wat foto's, kwestie van goed voorbereid te zijn.

Wat betreft de epoxy, ik zie dat je een bestelling hebt geplaatst. Waar ben je voor gegaan, wij rijden namelijk zaterdag ter orientatie langs de bekende adressen.

Op de eerste foto zie je een lat met dwarslatjes op de kielbalk liggen. We hebben steeds de maat van de frees tot de lat opgemeten tot hart van de naad die gefreesd dient te worden. Vervolgens de lat vastgespijkerd door middel van de dwarslatjes die op hun beurt vastgeschroefd zijn op de lat. Steeds de spijkers in de nog te frezen naad slaan, dat wordt toch gefreesd.

Foto's van het proces hebben we niet, maar dit moet toch aardig de boel beschrijven. Voor meer info, vraag maar raak.

Epoxy hebben we uiteindelijk bij Poly-service besteld. VOor de ervaring die we ermee hebben willen we niet het duurste van het duurste. Geen idee wat de verschillen zijn, iedereen geeft een mooi verhaal, maar als je naar de specificaties kijkt wordt het nog niet duidelijk. De één is alleen twee keer zo duur dan de ander. En over Poly-service hebben we veel positieve berichten gelezen. We zullen het zien zaterdag.

Jij bent ook al goed bezig met de draak. Toch nog verrotte gangen tegengekomen? Zelf maken en vervangen of laat je dat doen? Succes in ieder geval daarmee!!
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl