Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: De restauratie van een Pampus

De restauratie van een Pampus 20 sept 2008 13:43 #43828

Goedendag allen,

onder het kopje projecten is een mooie ruimte om ons topic te openen.
Samen met een broer heb ik afgelopen week een Pampus gekocht en opgehaald. Lijkt enorm leuk. Het is een flinke opknapper en dus project.

Hier hopen we eens vorderingen neer te zetten en vragen te stellen met de hoop op antwoorden. Tekeningen zijn reeds besteld en al het overige.. is een grijs gebied. :wink:
De Pampus dateert uit '45 en is bovenwater alleraardigst. Onderwater alleronaardigst. Dat wordt het meeste werk, nieuwe gangen plaatsen en nieuwe kiel maken.

Foto's plaatsen ga ik nog uitzoeken, maar dat zal terzijnertijd komen.

Allen gegroet en tot de update's.
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 20 sept 2008 14:32 #43830

Hierbij vast wat plaatjes zoals we hem aantroffen bij de verkoper.





En vast wat vragen:

- Bij het plaatsen van nieuwe gangen (mahonie) wat voor lijm dienen we dan te gebruiken? Ik lees stukken over epoxy en PU lijm. Bij gebruik van epoxy lijm, dient de boot dan ook in de epoxy gezet te worden ter conservatie?
- Waar is het verstandig beslag te halen, internetshops? We willen alles vernieuwen. Wordt een aanzienlijk aantal onderdelen en bedrag, maar we willen het wel goed doen. Wat voor merken raden jullie aan?
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 20 sept 2008 18:17 #43841

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9749
Voor het lijmen zou ik waterbestendige PU lijm gaan gebruiken, je gangen kunnen dan nog werken. En beslag, tja dat kan je zo duur maken als je wilt. Als je precies weet wat je wilt is het afzoeken op internet best lonend, anders zou ik proberen een dealtje te maken bij een goede watersportzaak. Als je alles in een keer koopt zijn sommige zaken best bereid iets aan de prijs te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 20 sept 2008 18:38 #43842

Die PU lijm, is dat dan de 'bruis' lijm van Bison, bij elke doe-het-zelf zaak te koop? Of haal je hier nog weer aparte 2K lijm voor?
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 21 sept 2008 11:05 #43870

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9749
Nee hoor, je kan prima de bruislijm van Bison gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 21 sept 2008 15:57 #43880

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zoals Eric al zei, van Bison is de bruislijm goed en (zee)water bestendig. Er zijn wel verschillende soorten met verschillende uithardingstijden. Als je snel wilt werken moet je daar op letten. Bison PU TEX moet 4 uur geklemd worden maar er is ook een snellere soort, (0,5 uur uitharding geloof ik) maar typenr. weet ik zo niet.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 21 sept 2008 16:51 #43883

Bedankt voor de verduidelijking.
Ik heb even bij Bison Konstruktielijmen gekeken.
Er zijn meerdere soorten, maar de Bison Konstruktie TIX en TIX Topspeed bedoelen jullie waarschijnlijk. Dit zit in kitkokers. D4 staat daar bij.
Er is ook nog een soort in een flacon, maar dit zal mekaar niet veel schelen.

Ok, gewoon verlijmen met deze lijm en het moet dus goed komen.
Verder ben ik al even op zoek geweest naar beslag. Harken lijkt goed, maar is duur. Nog maar even uitstellen dus.
Verder zijn we ook nog het standaard beslag nodig voor een Pampus. Zoals lummelbeslag, giek- en mastringen en overig. We willen RVS materiaal. Waar zouden we dit kunnen kopen. Scheepswerf De Jong bv? Dan betaal je natuurlijk wel de hoofdprijs.

Iemand tips of ideeen?
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 21 sept 2008 18:44 #43891

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9749
Probeer anders Lamme in Loosdrecht. Die heeft ook de nodige Pampussen gebouwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 24 sept 2008 09:53 #44201

Bij Lamme te Loosdrecht kan ik niet echt een werf vinden. Wel een persoon die momenteel jachthavenmeester is in Loosdrecht. Moet ik die hebben?

Verder hebben we gisteren de boot op haar definitieve plek gezet voor de restauratie. En eindelijk alles eens rustig kunnen bekijken. Flink wat gaten en halve oplapperij. Er zit het nodige werk in. :)


Algeheel plaatje


Plaatje van de voorkant


De kiel mist een stukje


8 Gangen vanuit de kiel naar beide kanten vervangen


Achterkant is een beetje een oplapperij, ook maar vervangen?


Wel mooi


Gat in de spielel voor hoospomp, niet echt prachtig


Achterste gedeelte van de kielbalk doorgerot. Toch vervangen?


Oplapperij iets beter te zien


Gat in de romp


Spanner


De voorkant is wel mooi droog gebleven


Mooi dik stukje teakdek


Hier en daar enige rottigheid

Zoals jullie zien moet er wel wat gebeuren.
Eerst maar eens de kiel er onderuit. De wrangen eruit. De boot omdraaien en de gangen eraf. Kielbalk inspecteren en al dna niet vervangen. Dan nieuwe gangen eraan en een nieuwe spiegel. Omdraaien en nieuwe wrangen monteren. Dan eens kijken hoe het dek geod behouden dient te worden, kit eruit, schuren enzovoorts.
Wanneer dit gebeurt is zijn we wel een tijd verder. Lijkt dit een beetje een goede volgorde?

Oh ja, bij de spiegel is het een beetje een oplapperij We dachten een nieuwe spiegel te plaatsen en dan aan de achterkant de korte stukjes gang dicht bij het dek weg te halen en opnieuw en voorbij de spiegel te maken. Dit met de nieuwe gangen van het vlak ook. Dat lijkt al een stuk beter. Alleen blijven het dan bovenwater korte stukjes. :? Niet het mooiste, maar om nu álle gangen te vergangen lijkt ons een beetje vergaand.

Reageer maar eens. We hebben het nog nooit gedaan, dus alle tips en handigheden zijn zeer welkom.

Dit weer voor nu.
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 24 sept 2008 10:27 #44204

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9749
Lamme is ook welbekend als watersportbedrijf Vrijheid in Oud-Loosdrecht.

www.vrijheidwatersport.nl/

Dit is de winkel, maar er zit/zat ook een werf bij. Ben daar vroeger regelmatig geweest voor informatie over de restauratie van mijn Vrijheid. Waren toen de bouwers van Vrijheidjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 30 sept 2008 19:17 #44879

Fantastisch project, praktisch hetzelfde traject als hetgeen wij nu ingaan. Ik blijf de vorderingen met veel genoegen bekijken :!:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 01 okt 2008 06:39 #44924

Dank. Het is wel een werk, weet waar je aan begint. Wij hebben er nu aardig zicht op. Hij ligt nu op de kop. Kielbalk moet vervangen worden en 7 gangen beide kanten op. Verder de wrangen en enkele spanten.
We laten wel weer eens wat horen.
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 02 okt 2008 15:48 #45148

De tekeningen zijn binnen. Het echte werk kan beginnen.
Gangen eraf, en een nieuwe keilbalk erin. Ms een nieuwe voorsteven, maar dat is nog even kijken. Spiegel moet ook vervangen worden. Die is lelijk. Aan het werk dus.
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 02 okt 2008 17:01 #45150

Dumbass Q:

De gangen zijn de gangboorden en de kielbalk is de balk waaraan de kiel met bouten gemonteerd wordt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 03 okt 2008 16:28 #45276

Jep, dat was wel onze benaming ja. :wink:

Iemand nog tips om gangen te maken? Dingen om rekening mee te houden etc.?
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 03 okt 2008 18:32 #45304

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12627
De gangen zijn niet de gangboorden -de plankies naast de kuip waar je met je togus op zit als het spannend wordt- maar de plankies die op de spanten zitten en er voor zorgen dat al dat natte water búítenboord blijft.
:roll: :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 08 okt 2008 14:24 #45892

Is ook zo, bedankt voor de correctie. Sommige dingen hebben in de 'volksmond' nog wel eens switching van definitie ondergaan.

Verder hebben we contact gelegd met enkelen voor RVS beslag. Volgende week ergens kijken. Lijkt positief.
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 11 okt 2008 07:42 #46102

Gisteren weer een tijd bezig geweest. We hebben aan beide kanten van de kielbalk 3 gangen verwijdert. De andere gangen komen later. Eerst een nieuwe kielbalk voor de nodige stijfheid. De oude kielbalk is er inmiddels ook uit, samen met de rotte wrangen.
Bedoeling nu is om een nieuwe kielbalk er in te lamineren over nog goede wrangen en enkele nieuwe die we dan vast maken aan de overige gangen. Daarna weer verder kijken.

Hieronder enkele foto's:













Spui uw commentaar maar weer. :wink:
Oh ja, ook nog een vraag. Waar kan ik trim-plannen vinden voor een pampus? Met trim-plan bedoel ik dan hoe je de boel optuigt. Ben nog niet zo thuis in de terminologie van het zeilen..
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 11 okt 2008 08:19 #46104

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9749
Je bedoeld het zeilplan :wink: . In principe moet je die bijgeleverd krijgen bij de bouwtekeningen van de Pampus. Via het KNWV kan je die wel verkrijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 11 okt 2008 14:22 #46113

De gang zit er goed in :!:

Ben benieuwd hoe je het nieuwe Mahonie gaat "buigen" over de spanten. Zag op de Draak (net als op de Pampus) dat de planken uit een lengte bestaan, is dat nog verkrijgbaar in die afmetingen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 11 okt 2008 15:33 #46116

Ok, het zeilplan dus. Die heb ik inderdaad gekregen. Maar bij de Pampus zijn er meerdere manieren om hem op te tuigen (ws net als bij elk ander schip). Met of zonder overloop. Of met een rail voor de grootschoot in de kuip in plaats van montage op één punt in het midden. Wat zijn de verschillen, voordelen en nadelen van deze systemen?

En wat de lengte gangen betreft. Het plan is om dit in één keer te doen ja. Ws zijn de lengtes er nog wel, zijn net bij een scheepsbouwer geweest. En hoe te buigen.. ja daar ben ik ook benieuwd naar. Eerst de kielbalk en de wrangen maar eens. :wink:
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 12 okt 2008 19:52 #46202

Even een vraag over beslag.
We zitten te denken over het dekbeslag dat we aan moeten schaffen. Voor eventueel wedstrijdgebruik van de Pampus (waar we wel rekening mee willen houden) komen we gauw uit bij Harken of Ronstan. Harken is iets duurder dan Ronstan heb ik het idee.
Vraag: wat is het kwalitatieve verschil tussen deze merken en wat raden jullie aan? Nog meer tips hierover?
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 13 okt 2008 18:58 #46315

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9749
Oke, duidelijker zo. Als je echt wedstrijdaspiraties hebt zou ik goed nadenken over alle trimmogelijkheden die je nodig denkt te hebben. Ik zou eens contact opnemen met de klassevereniging en eens met de verschillende eigenaren praten. Je ziet den meteen hoe zij de boot uitrusten en je kan hun ervaringen eens horen. Neem dan ook meteen goed beslag, bezuinig hier niet op. Of je nu wilt wedstrijd zeilen of niet, goed beslag wat werkt is alleen maar een genoegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 15 okt 2008 18:48 #46602

En wat de lengte gangen betreft. Het plan is om dit in één keer te doen ja. Ws zijn de lengtes er nog wel, zijn net bij een scheepsbouwer geweest. En hoe te buigen.. ja daar ben ik ook benieuwd naar. Eerst de kielbalk en de wrangen maar eens. :wink:

Stomen zou een oplossing kunnen zijn, dat vind ik hier oa op het forum terug maar ook op andere sites (google is je beste vriend). Een korte omschrijving over hoe het nog meer kan lees je op http://home.zonnet.nl/harmdoornbos/Canadees.html. Hij heeft zijn Mahonie spanten gebogen doormiddel van gasbrander en stalen pijp gevuld met water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De restauratie van een Pampus 10 nov 2008 15:14 #49094

Wat betreft de gangen ben ik inmiddels wel van mening dat die zo krom te buigen zijn over de wrangen en spanten. Op de plekken waar het lastig wordt (voor en achterkant) is het mogelijk dit met lijmklemmen te verhelpen.

Een ander probleem van de gangen is het op maat maken ervan tov de andere reeds aanwezige gang. Normaliter gebeurt dit door het schaven van de gang op maat. Wanneer dit past wordt er een zwei (schuine kant) aan geschaafd, zodat hij goed aansluit op de bestaande gang.

Nu lijkt mij dit juist een moeilijk punt. Over een lengte van 6 m overal de passende zwei schaven. Mijn vraag is nu:

Is het mogelijk dit te doen dmv een 'bead and cove' verbinding. Google er eens op. Een bolle kant die in de holle kant van de andere gang valt. Dit lijkt me eenvoudiger dan het schaven van een zwei.

Verder is er nog de vraag wat voor nauwkeurigheid vereist is. We hebben mahoniehout voor de gangen met een vochtigheid van 10-13 %. Kan alles strak op elkaar, moet er een kier tussen en wat gebeurt er als we hem in het water laten wanneer alles strak op elkaar zit en hij gelakt is. Met epoxy kan, geloof ik, alles strak op elkaar.

Tot zover even de vragen weer.

Inmiddels is de kielbalk gelamineerd uit eikenhouten lagen, klaar om verwerkt te worden en in het schip gebouwd te worden. Foto's komen later weer.
Volg de restauratie van de Pampus no. 240 op http://pampus240.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl