Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Revolution deel 2 Interieur

Re: Revolution deel 2 Interieur 05 dec 2013 14:17 #463960

Roland27 schreef :
Rev: heb je voor jezelf wel eens wat ze noemen een payload lijst gemaakt? Een lijst van alles wat je denkt mee te gaan nemen en de gewichten die daarbij horen. Je kunt het meeste vwb gewichten wel op internet opzoeken. En het handigst is dat per categorie te doen: ankers en kettingen, lijnen en vallen, spare parts, eten en drinken, zeilgarderobe, veiligheidsmiddelen, kattenbakgrint (niet vergeten!), water, jezelf en je poezelige echtgenote niet te vergeten, kleding (ook zeilgoed en laarzen), electronica (maar ook laptop, camera, batterijen). Etc etc etc.
Maar ook de gewichtstoename voor al die extra vallen en stagen, boegspriet, code zero, uitgebouwd grootzeil ipv normaal, plaatje rvs hier en daar, alu plaatjes, noem het maar op. Ok je motorgewicht gaat er dan wel vanaf, maar daarvoor komen accu´s en een electromotor voor terug. Gewoon eerlijk die lijst maken en jezelf niet voor de gek willen houden.
Je zult versteld staan hoeveel gewicht dat werkelijk is (ik heb dit namelijk al eens tot in verregaand detail gedaan).

Roland ik doe momenteel niet anders, daarom doe ik ook het interieur in lamineren met PIR platen in plaats van hout dat scheelt mij ruim 75% alleen al gewicht in materiaal tussen hout en PIR. Kan nu het hele interieur doen met het gewicht wat normaal 1 plaat hout weegt en er gaat gauw 15 m2 in.

Ik werk met een excel sheet en ga van het slechtste uit en vandaar probeer ik steeds gewicht te besparen, boot wordt ook afgebouwd in het water zodat ik ook de originele waterlijn in de gaten kan houden dus de balance voor en achter en ook SB en BB.

Zeilen idem dito nu staan alle zeilen die ik heb op de lijst dat is ongeveer 0,7 m3 straks blijft daar niet veel meer van over. van de 9 zeilzakken nu hoop ik er straks nog 3 over te houden.

En zo ben je constant bezig.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revolution deel 2 Interieur 05 dec 2013 16:16 #464002

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Mag ik vragen wat voor totaalgewicht je nu hebt? Dus alles wat in de boot meegaat, er aangeschroefd gaat worden, jullie, eten/drinken etc?
Ben erg benieuwd.

Ik heb ook zo´n "vertreklijst" gemaakt een poosje terug en kwam tot zo´n 2400 kilo.......En dat was dus naast de standaard boot, waar de motor, accu´s, bedrading, mast, zeilen en vallen al in zaten. Dat is wel ruim 30% van het totale standaard bootgewicht.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revolution deel 2 Interieur 05 dec 2013 16:32 #464008

Gas, water, licht, aandrijving en sanitair plus diverse 585 kg
Levende haven. 215 kg
Kleding, handdoeken etc. 150 kg
Kussens, matrassen en beddengoed 175 kg
keuken en kook gerij 200 kg
diverse 100 kg
Proviand 1000 kg

24 a 2500 kg kom je wel aan.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 16:39 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revolution deel 2 Interieur 05 dec 2013 17:06 #464020

1000 kg proviand? Hoelang ben je van plan daar op te teren?
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revolution deel 2 Interieur 05 dec 2013 17:15 #464026

2500 kg zal je boot ongeveer 34cm dieper doen inzinken, dat lijkt me niet echt wenselijk met oog op stabiliteit en zeegedrag.

1000kg proviant is ook wel erg veel voor twee personen. Ik denk dat je voor een beetje oversteek aan 200-250kg al wel genoeg hebt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revolution deel 2 Interieur 05 dec 2013 17:16 #464027

Starnakel schreef :
1000 kg proviand? Hoelang ben je van plan daar op te teren?

Joh ik nog een proviandlijst ben nu alleen nog maar met interieur bezig en dat weet ik wel wat wat weegt.

Misschien wel astronauten voer tegen die tijd. Ik kan nu niet anderhalf jaar vooruit kijken wat er allemaal op de markt is, voor dat we vertrekken hang ik de boot nog wel een keer in de weegschaal voor de statistieken.
Weeg haar zowiezo nog een keer als ze helemaal klaar is.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revolution deel 2 Interieur 05 dec 2013 17:19 #464030

ik reken voor de oversteek naar de overkant vanaf tenerife op niet meer dan 50 kg, water niet meegerekend. weinig aardappelen, veel droge peulvruchten en rijst en aardappel puree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revolution deel 2 Interieur 05 dec 2013 17:21 #464031

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Ik verslikte me even in mijn wijntje. 1000 kilo voer?? Neem je in een keer alles mee voor drie jaar ofzo??
Of zijn die katten in werkelijk tijgers of leeuwen die hele koeien moeten vreten?

Maar dan nog wat....dat is (veel) meer gewicht dan die hele boot!! Het bootje is maar 1800 kilo ofzo. Ik denk dat de sierlijn de nieuwe waterlijn wordt!
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 17:22 door Roland27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revolution deel 2 Interieur 05 dec 2013 17:22 #464032

Erikdejong schreef :
2500 kg zal je boot ongeveer 34cm dieper doen inzinken, dat lijkt me niet echt wenselijk met oog op stabiliteit en zeegedrag.

1000kg proviant is ook wel erg veel voor twee personen. Ik denk dat je voor een beetje oversteek aan 200-250kg al wel genoeg hebt.

klopt Erik schreeuwde nu ook zomaar even wat heb wel een sheetje gemaakt zoals jij adviseerde maar daar staat proviand nog echt niet op.

Ik zit nu voor een +/- 12 cm boven waterlijn achter +/- 10 cm maar dat heeft er mee te maken dat de mast er niet op staat.
Als ze straks op de waterlijn ligt wil ik max nog 5 cm zakken tot op de onderkant wittelijn.

Per onderdeel kijk ik hoe ze op het water ligt en naar haar stabiliteit en pas ik de sheet weer aan.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 17:24 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revolution deel 2 Interieur 05 dec 2013 17:40 #464040

Oké je hebt dus een sheet waar je de gewichtposten in noteert, maar hoe wil je daarmee de stabiliteit uitrekenen? Heb je een stabiliteit boek of een 3d file van het lijnenplan?
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revolution deel 2 Interieur 05 dec 2013 18:19 #464056

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7676
Proviand: streven van één (1) kilo per persoon per dag...
Zonder water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revolution deel 2 Interieur 05 dec 2013 18:22 #464057

Starnakel schreef :
Oké je hebt dus een sheet waar je de gewichtposten in noteert, maar hoe wil je daarmee de stabiliteit uitrekenen? Heb je een stabiliteit boek of een 3d file van het lijnenplan?

Schip is van 1973 nee ik heb geen 3D sheet of lijnen plan.

Hier werk ik momenteel mee om het mijn inziens zo goed mogelijk te verdelen en in te richten.




Het enigste wat ik kan doen is het gewicht zo laag mogelijk houden en de verdeling voor en achter en SB / BB en uitgaan van de waterlijn.

Er zal best wel iemand zijn die de boot even kan in meten en daar een 3D plan kan maken maar zonde van me geld.

Of anders een brief schrijven naar Mallard of Finot die hebben in de archieven misschien nog iets liggen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revolution deel 2 Interieur 05 dec 2013 18:37 #464061

Eigenlijk het enige dat je weten wilt is de hoogte van eht gewichtszwaartepunt van de boot die zeil klaar is. En die kun je gewoon zelf opmeten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Revolution deel 2 Interieur 05 dec 2013 18:40 #464062

:-)
Rob,
Je verhaal lijkt me wel helder...
het doel is om het op dit bootje te passen... Dat is dus het criterium...
Wanneer dat uiteindelijk met lichter eten of minder water moet dan pas je dat aan.
Die maat van je heeft het ook gedaan op een 24 ft.. dus het bewijs dat het kan is geleverd.. Je werkt met lichte intimmering...
Ben benieuwd naar je resultaat bij de start en je verhalen tijdens en na de tocht :-)...
Je test allerlei ideeën uit hier op het forum en pakt vervolgens wat je past... Super!
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 18:41 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl