Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Ontwikkeling van de "Adventure 40"

Re: Ontwikkeling van de "Adventure 40" 29 dec 2013 18:34 #471472

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7226
Ik was en scheer me met een halve Pieter kokend water aangevuld met een halve liter koud water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwikkeling van de "Adventure 40" 29 dec 2013 18:46 #471474

Nooit een douche gehad en altijd gemist. Die gaat er nu dus wel komen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwikkeling van de "Adventure 40" 29 dec 2013 19:39 #471489

Gefeliciteerd met je project Eric! Heeeeel gaaf!
Goed idee ook om een soort 'platform' te creeren dat geheel af is, maar verder uitgebreid kan worden met allerhande niknaks.

Heel erg veel succes toegewenst!

En mocht het ergens even niet lekker lopen: It`s only an adventure if something goes wrong (Yvon Chouinard) B)
Laatst bewerkt: 29 dec 2013 19:48 door Alfa Ursae Minoris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwikkeling van de "Adventure 40" 31 dec 2013 11:03 #471899

  • Tikoes
  • Tikoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 369
Erikdejong schreef :
Tikoes schreef :
maar is er van deze mensen ook iemand bereid om blind 200 k$ te committeren?
Er zijn 400 mensen die aangegeven hebben dat ze de boot graag zouden kopen (zonder tekeningen gezien te hebben), en van die 400 hebben er 52 serieus aangegeven dat ze gelijk al een aanbetaling willen doen. Nu is dat geld nog niet binnen op de bankrekening, maar het aantal geintereseerden zal significant toenemen als het ontwerp daadwerkelijk op tafel ligt.
maar hoe zit het echt met de business case en het businessplan? Hoe verhoudt zich dit business wise tot de Varianta van Hanse (?)? Wat voor marktonderzoek is echt gedaan?
Zoals je onderandere in dit topic hebt kunnen lezen zijn we nog bezig op het business plan op te zetten, dat kun je past vast omlijnen als het ontwerp er ligt, en ook daar word nog aangewerkt. Maar zoals je hebt gelezen ben ik er nog maar net een paar weken mee bezig en moet ik het naast mijn bestaande werk doen omdat ik er op het moment nog niet voor betaald word. Dus het plan is nog steeds in ontwikkeling en zal pas klaar en vast omleind zijn in Februari of Maart.
Hopelijk blijft het niet bij een concept, maar wie gaat het schip bouwen en stelt zich garant voor het product (200 k$ blijft een hoop geld)
Dat ga ik doen, samen met een bestaande werf die het polyester werk gaat anleveren, een meubelmaker die interieur modules aan gaat leveren en een hele grope vakmensen die staan te springen om aan het werk te gaan om alle onderdelen samen te voegen
wie neemt het financiële risico en gaat er uiteindelijk geld aan verdienen (lijkt me geen liefde werk oud papier bij de volumes waarover gesproken wordt)
Mede omdat er nog geen ontwerp ligt is het lastig praten met investeerders, maar ik heb al gesprekken gehad met een aantal potentiele investeerders die naar het project als geheel hebben gekeken en die razend enthausiast zijn en graag een definitief ontwerp, kostenplaatje en ontwikkelingsplan onder ogen krijgen. Dat gaat dan om het investeren in de ontwikkelingskosten voor de bouw en het testen van het prototype. De uiteindelijke garantstelling voor de individuele boten word door mij gedaan en door mijn toeleveranciers. op het moment, zonder dit project, zijn de betrokken bedrijven gezamelijk al goed voor en jaar omzet van 10tallen miljoenen, dus een garanatie op een boot van 200k geven is maar een klein percentage. Zeker als je weet wat we met het prototype gaan doen voordat de boot daadwerkelijk in productie genomen gaat worden.
en waarom denk je dat er blijvend klantencommitment is bij een onduidelijke planning?
Dat denken we omdat er sinds het ontstan van het idee een enorme vaste schare aan potentiele klanten zich aangemeld heeft, en die zijn al twee jaar lang potentieel en worden steeds overtuigder van het feit dat dit toch echt is wat ze willen. We hebben de lijstenmet namen, adressen en telefoonnumers van deze grote grope mensen. Iedereen die van de zijlijn geinterseerd is en zich nooit heeft aangemeld tellen we dan nog niet eens mee.
Verder lijkt het marktsegment tamelijk smal, met heel veel eigenwijze mensen die mogelijk afhaken als hun ideeën niet gerealiseerd worden, of is de gedachte dat dit schip een echt nieuwe markt aan zal boren van mensen met ander wensenpakket en budget? Rechtvaardigt de prijs echt het aanzienlijke volume of is dit wishful thinking?
Zoals gezegt, we hebben 400 klanten die zich ingeschreven hebben voor de boot zonder ook maar tekeningen gezien te hebben, en 52 die graag een aanbetaling willen doen om het project tot leven te kunnen roepen. En uiteindelijk hebben we maar 30 bestellingen nodig om de boot voor de prijs af te kunnen leveren. Als blijkt dat er daarna geen klanten meer zijn, dan gaan we gewoon weer wat anders doen. De makers van de rompen, interieuren, motoren, tuigages etc. zijn allemaal bestaande bedrijven die blijven bestaan als we zouden stoppen na 30 bouwnummers, dus die blijven uiteraard gewoon garant staan voor hun product. Gezien de overweldigende response vanuit de hele wereld op dit project, denk ik dat 30 boten geen probleem is, maar dat het er makkelijk 10 keer zoveel kunnen worden.
Daarnaast gaan we eerst een prototype bouwen dat een jaar lang misbrukt gaat worden door ervaren zeilers. Zo zal de boot minimaal 6 keer de oceaan over gestuurd worden, zullen er minimaal 1000 uren op de motor gezet worden, word het anker minimaal 500 keer uitgezet en weer opgehaald, zal de boot naar Groenland en de Carieb gaan om daar een korte poos te verblijven. De boot zal ook moedwillig op de rotsen gezet worden, uit een hijskraan worden gedropt, ondersteboven worden getrokken aan de mast en nog meer van dit soort testen om alle zwakke punten uit het ontwerp te halen voordat we aan de productie gaan beginnen. Er is geen enkele andere bouwer terwereld die dat soort garanties en bewijzen van integriteit kan leveren met hun schepen.

Waarom denken we dat dit een gat in de markt is?
Wel heel eenvoudig, zoek een willekeurige bluewater cruiser van 40 voet en je ziet dat de vanaf prijs een half miljoen in dollars bedraagt. Een bedrag dat heel veel mensen niet hebben of zich niet kunnen veroorloven als ze langer op reis willen. kijk je dan vervolgens naar de segmenten met goedkopere boten (ik noem dan Hanse, Beneteau, Bavaria etc) die zijn niet geschikt om jaren lang de oceanen op te sturen zonder daar eerst nog 10 tallen duizenden euros in te pompen.

Dus waarom denken wij dat wij kunnen wat zij niet kunnen? Dat denken we niet, iedereen kan het, maar je moet anders gaan denken. Dat houd onder andere in dat je onnodige zaken als teakdekken, houten interieuren, dubbele stuurwielen en nog veel meer van dat soort ongein vaarwel moet zeggen, en het vrijgekomen geld investeren in een hoogwaardigere constructie van de boot. Et voila, de Adventure 40 is geboren :)

Daarnaast zijn we dit project begonnen vanuit een andere insteek dan de "concurentie". Wij willen geen (assemblage)werf beginnen of overiend houden omdat we graag bootjes willen bouwen of geld willen verdienen, maar omdat we een gat in de vraag naar jachten willen vullen die momenteel niemand op zich lijkt te willen nemen, vrmoedelijk omdat niet eens weet dat het bestaat. De betrokkenen die veel tijd in het project steken willen niet meer er voor terug dan een redelijke boterham.

Zonder je hele antwoord te quoten:
Ik wens je veel succes met dit business avontuur en hoop van ganser harte dat je slaagt in wat je wilt bereiken.

Wat ik je verder nog wilde vragen (hoort eigenlijk in topic "Ik heb je gezien"): Ik zat van de week naar de BBC detective "Shetland" te kijken die zich rond Bressay afspeelt en ik dacht een glimps op te vangen van de Bagheera (afgemeerd in de haven). Kan dat?

Bart
Allemaal gekkigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwikkeling van de "Adventure 40" 31 dec 2013 11:26 #471904

Hoi Bart,

Dank voor je geluk wensen, lees ook mijn onderschrift, dat geld voor iedere vorm van avontuur ;)

Maar het zou inderdaad kunnen zijn dat je Bagheera op de Shetlands hebt gezien, ze is daar 1 keer geweest, dat was in 2010 op doorreis naar het noorden. Ik ga eens kijken of ik deze bewuste episode kan vinden, zou toch leuk zijn :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 31 dec 2013 11:27 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ontwikkeling van de "Adventure 40" 31 dec 2013 12:28 #471922

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Wat een prachtig project, zit al tijden alle posts te lezen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de "Adventure 40" 03 dec 2016 11:48 #789302

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3466
Ik begrijp dat John (Attainable Adventure Cruising) zich uit het Adventure 40 terugtrekt.

www.morganscloud.com/2016/12/0...e-adventure-40-free/

Erik, misschien kun je iets vertellen over de huidige status van dit mooie project. Johns bericht suggereert dat herhaalde vertragingen en substantiële meningsverschillen tussen jou en hem tot zijn beslissing hebben geleid.

Het zou jammer zijn als de ontwikkeling van de Adventure 40 stopt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de "Adventure 40" 03 dec 2016 12:41 #789319

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7226
Eerlijk gezegd kijk ik hier niet van op, hoe aardig ik het initiatief ook vond.
Teveel lastige mensen, niet in de laatste plaats John zelf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de "Adventure 40" 03 dec 2016 17:50 #789385

Sunday slaat de spijker op de kop; John is eigenlijk niet mee te werken. We hebben nu een groepje mensen die oprecht geintereseerd is om een boot te kopen. Het ontwerp is allang klaar, maar we verschilden van mening over technische details. Ik wilde daar geen concessies op doen op bepaalde vlakken, met name als het op de uitrusting uitkomt. Nu dat John er geen invloed meer op wil hebben ga ik nog wat aanpassingen doen zoals ik het beter en praktischer vind. Ik verwacht er de komende twee maanden veel tijd in te steken.

Met het groepje geintereseerden gaan we nu het financiele plan verder uitwerken en gaan we de boot (laten) bouwen. Ik ga die kar echter niet trekken, het is een prachtig project, een goede boot en gezien de reacties is er zeker een markt voor. Voor mij zal het hoogst waarschijnlijk nooit een vetpot worden en een boot heb ik al. Ik heb nu, zonder daarvoor iets in rekening gebracht te hebben een ontwerp op tafel gegooid, het is nu aan de anderen om de boot daadwerkelijk te gaan bouwen. Waar nodig geef ik techische hulp. Als er eenmaal 5 gebouwd zijn dan is mijn input ook niet meer nodig.

Er is een project manager (een praktische!) opgestaan in San Francisco en hij gaat de leiding op zich nemen. Er hebben zich al enkele investeerders aangemeld om de mallen te laten maken, maar voordat we geld aannemen gaan we eerst het financiele plaatje met de werf rond maken gebaseerd op een ietwat aangepast ontwerp.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de "Adventure 40" 03 dec 2016 19:04 #789393

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3466
Dank voor de update. Goed om horen dat het project niet doodgebloed is.

Wordt de Adventure 40 in Europa (Nederland) gebouwd?
En wat bedoel je met 'een ietwat aangepast ontwerp'?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de "Adventure 40" 03 dec 2016 19:54 #789399

Ik wil wat aanpassingen maken aan het interieur en het dek layout. Ook de styling van de boot kan nog wel wat aandacht gebruiken. Verder wil ik af van dat 'geen opties' geneuzel en wil ik de boot niet standaard met een radar boog achterop geleverd hebben. Er zijn teveel aanmeldingen van mensen die een dergelijke boot kopen en die bereid zijn extra te betalen om de radar boog weg te laten. Dat is omgekeerde wereld als je het mij vraagt. Maak dat ding gewoon in serie, dan heb je de voordelen en kosten van seriebouw en slechts 1 maal de ontwikkel kosten, maar wellicht wil een kwart van de kalnten dat ding niet gemonteerd hebben, of misschien later als ze na een paar jaar varen eens verder weg willen. Voor de mensen die er wel een willen zal de kostprijs van de boot niet hoger zijn, voor hen die het niet willen zal de kostprijs lager zijn.

Dat is tenminste mijn mening, en dat ligt nu op tafel ter discussie met de rest van de groep.
Berichten zullen volgen.
De werf wil ik nog niet vrijgeven, ze hebben me gevraagd om het voor me te houden tot we een financiele overeenkomst hebben en dat zal ik respecteren. Het is dus ook nog niet 100% zeker dat we een overeenkomst hebben. Gaat als alles goed gaat in Europa gebouwd worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de "Adventure 40" 04 dec 2016 10:17 #789456

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5820
Erik, de keuze om niet voor staal te gaan,had dat louter te maken met de first 10 year low maintenance? Of waren er nog andere beslispunten ?
Laatst bewerkt: 04 dec 2016 10:17 door nardus. Reden: Typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de "Adventure 40" 04 dec 2016 18:12 #789530

In staal kost de boot aanzienlijk meer om te bouwen. Daarbovenop zijn er maar weinig mensen die en stalenboot willen hebben vanwege de slechte reputatie van het materiaal.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de "Adventure 40" 04 dec 2016 21:33 #789570

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 297
Hoe gaat er verder gecommuniceerd worden? AAC zou enkel de mensen informeren die hiervoor betaalde. Blijft dit zo of komen er bijkomende kanalen?
Laatst bewerkt: 04 dec 2016 21:34 door nepal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de "Adventure 40" 05 dec 2016 01:46 #789594

Er zal meer bijkomen. De komende twee weken gaat er een hoop gebeuren. Ik vind het niet gewoon dat je betalen moet om je aan te melden om eventueel een boot te kopen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 05 dec 2016 01:47 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de "Adventure 40" 29 dec 2016 22:50 #795530

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15203
De discussie over de Offshore 42 is afgesplitst naar een eigen draadje: www.zeilersforum.nl/index.php/...e-offshore-42#791795
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 29 dec 2016 22:51 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de "Adventure 40" 23 juni 2021 12:38 #1298337

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3086
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de "Adventure 40" 23 juni 2021 13:47 #1298356

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3466
JotM schreef :
Maar wel zonder 'onze' Erik, die na de meningsverschillen met John Harries het Offshore 42 project is gestart.

Sinds 2017 lijkt de ontwikkeling daarvan - als de berichtgeving erover een indicatie is - stil te liggen.
Maar Erik zal daar ongetwijfeld meer over weten.

Benieuwd of een van deze initiatieven op afzienbare termijn daadwerkelijk een gefabriceerde boot op gaat leveren.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 juni 2021 13:47 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwikkeling van de "Adventure 40" 24 juni 2021 16:47 #1298653

Mooi om te zien dat het project mogelijk toch doorgezet word en ook mooi om te zien dat John niet meer zo op zijn princiepes lijkt te staan zoals hij 5-6 jaar terug wel deed en waar het op fout gelopen is. Ik hoop oprecht dat het ze gaat lukken want het is een heel mooi concept.

Het offshore 42 project is gestrand. We zijn er met ons drieën ingestapt, maar door familie omstandigheden heeft een van de drie af moeten haken en de derde persoon dacht even snel rijk te kunnen worden van het project. Hij wilde de buit verdelen nog voor we wisten of we uberhaubt de boot wel konden bouwen, laat staan wat het financiele plaatje zou worden. Daar ben ik snel klaar mee.

Zelf heb ik nooit de intentie gehad om de boot te gaan bouwen of de bouw daarvan te gaan organiseren. Dat is een voltijd baan voor meer dan 1 persoon en ik ga mijn 6 maanden per jaar zeilen daarvoor echt niet opgeven. Daar ben ik altijd heel duidelijk over geweest, ook naar John toe. Het ontwerp en de specificaties van de boot zijn al jaren klaar, zelfs toen John en ik nog wel samenwerkten was het al lang klaar om het naar de volgende fase te brengen. Echter niemand wilde erin stappen en de klanten die John zogezegd zou hebben voor de boot kwamen maar niet opdagen. Geen klanten geen boten, zo simpel is het.

Het is een prachtig concept en mogelijk zelfs een gat in de markt. Echter is het ook een boot die ik zelf niet wil hebben. Ik heb het ontwerp en de specificaties op vrijwillige basis gemaakt, ik heb er nooit een cent voor ontvangen (ook geen dank je wel trouwens) en ik mag graag mensen helpen om hun dromen te verwezenlijken, maar zodra er van me verwacht gaat worden dat ik ergens tijd en geld in ga steken dan houd het een keer op, dan moeten er ook centen op tafel gaan komen. Zowel John als mijn partners in het offshore 42 project hebben het niet voor elkaar gekregen om ook maar 1 klant te vinden die een boot wilde kopen of investerders in het project om het van de grond te krijgen. Dan houd het op.

Maar nogmaals, ik hoop oprecht dat deze jongens het wel voor elkaar krijgen en dat John zich er niet te veel mee zal bemoeien, dan heeft het een behoorlijk grote slagingskans. Geruchten gaan al een tijdje in de Franse jachtbouw wereld dat Jeaneau het concept op hun manier aan het uitwerken is en dat ze het zelfstandig op de markt gaan brengen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 24 juni 2021 16:49 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.274 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl