Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Avanti

Re: Avanti 03 mei 2014 20:21 #511616

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Een hele klus, maar inderdaad beter in 1 keer goed aanpakken, scheelt straks een hoop werk en ergernis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Avanti 03 mei 2014 20:25 #511618

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Balletje kan raar rollen. Het begon met 1 roestplek onder de vloer en uiteindelijk heb ik nu zelfs de afsluiters eruit geslepen ;-)
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Avanti 03 mei 2014 20:29 #511619

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Tja, herkenbaar. Je begint ergens aan en voor je het weet is het ineens totale renovatie....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 20 dec 2014 00:04 #581191

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Ik zie dat ik nog een paar foto's achterloop.

De kiel loopt ook door onder de achterkajuit. Even een proefgaatje boren. Dat zwarte streepje rechts onder en de plas op de grond horen daar niet.



Dan maar even een luikje slijpen. Dat is trouwens serieus water, wist niet dat ik een watergekoelde slijper had.



Even een kijkje.



die moet dan leeg



en natuurlijk ook weer vol.



Zelfde stuk vanaf de andere kant. oude afsluiters vervangen, nieuwe anodes,nieuwe bovenkant schroefaskoker. dat was het waternivo in de kiel.

mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 01:18 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 20 dec 2014 00:23 #581192

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
De afsluiters, op het eerste gezicht zagen de stalen pijpen er nog goed uit. Ook nadat ik ze eruit geslepen had bleek huid en pijp dik genoeg. Het funest zat hem in de schroef verbinding tussen pijp en afsluiter. Die was zover heen, minder dan een mm dat ze gewoon afbraken.

Kijk maar hoe dun, brak gewoon af tijdens het demonteren.



Uiteindelijk ervoor gekozen om alles te vervangen door Trudesign doorvoeren, afsluiters en tulle.



Alle oude gaten dichtgelast



Nieuwe gaten geboord



En opnieuw gemonteerd. Om de kromming van de romp te volgen van hardhout een passtuk gemaakt.



Bij het te water laten de Avanti in de kraan laten hangen totdat ik alle afsluiters gecontroleerd had. En gelukkig alles in een keer droog.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 01:26 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 20 dec 2014 07:23 #581205

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Ziet er goed uit Marvin. Werner kijkt zijn ogen uit. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 20 dec 2014 08:56 #581223

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Werner heeft het resultaat al gezien. Dit zijn nog foto's van voor de vakantie. Tijdens de vakantie is Werner nog op de Avanti geweest. We hebben thuis een nieuwe NAS zodat ik bezig was met het uitzoeken van de foto's. Er komt nog meer. ;-)
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 20 dec 2014 09:47 #581230

Doe je goed !
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 20 dec 2014 10:25 #581239

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Ja hallo, toch een stevig klusje zeg. Knap werk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 20 dec 2014 10:34 #581243

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Hmmm, bij het zien en lezen beginnen mijn vingers weer te jeuken, wat een mooie klus en doordacht en weloverwogen uitgevoerd !! De komplimenten !! ;) ;) Begin het bijna jammer te vinden dat ik geen stalen boot heb ! :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 23 dec 2014 00:18 #581707

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
De ankerbak.

Een deel van het probleem in de kiel werd veroorzaakt door de ankerbak. Deze bleek niet te lozen, maar liet het water gewoon in de kiel lopen.

plakaat roest binnenzijde ankerbak



Bodem was weggeroest, er was een gat ontstaan onder de loospijp



Vond een loze pijp onder de badkamervloer. Maar even een trekveer erin...

... het zal toch niet. Dus wel, dit was de loospijp van de ankerbak. Het resultaat is hierboven al te lezen.



Ik had aan de binnenkant een dikke plak roest gezien, dus de breektest. Een tik met de hamer en ik sloeg er zo doorheen, dus verder onderzoek (lees de haakse slijper). Goed is te zien dat de huid op het spant dun is en een paar centimeter verderop gewoon dik genoeg is. Dat was het beeld wat ik op meerdere plekken zag.



Even passen en meten voor een nieuwe bodem en een RVS pijpje naar buiten toe.



En alles weer dicht





Ik heb helaas geen foto van het eind resultaat. Omdat de spanten haaks op de romp staan, blijft daar potentieel weer water op staan. Ik heb met beton de ruimte boven de spanten gevuld zodat het water naar het midden loopt. Daarna met een paar lagen 2C Sigma Cover afgewerkt zodat er geen water tussen staal/beton komt.

Edit: foto gevonden. Zo ziet trouwens de hele boot er nu van binnen uit, hij lijkt wel geplastificeerd.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 01:40 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 23 dec 2014 11:48 #581751

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
De kiel.

Doordat de huid dun was, moest de boot uit het water. Tijdens het takelen liep er water uit de kiel, zie straaltje onder de hijsband. Niet echt iets wat je wilt zien wanneer je een probleem in het vlak verwacht.




Toen het schip op de blok werd gezet spoot het water op alle 4 de hoeken waar hij op de bok rust eruit. Ik kan erbij vermelden dat je op dat moment even niet meer weet wat te doen.



Eerste gedachte was dat de kiel lek was geweest en dat dit door een dubbeling rondom gemaakt was. Dat de dubbeling niet goed was gedaan en dat de kiel nu onder het gewicht begon te bezwijken. Meerdere lassers gesproken, sommige begonnen er niet eens aan, enkele wilden de boot binnen hebben staan op werkhoogte. Uiteindelijk sprak ik er een en die zei simpelweg ik las er wel een steun onder en lift hem daarmee omhoog. Dat is hem dus geworden.

Boot in de 'verdomhoek' en een tent er omheen.



Stap 1 is het loshalen van de dubbeling. Hiervoor was een guts apparaat meegenomen. Dat was een combinatie tussen een lasapparaat en een compressor. Het gesmolten staal werd dmv hoge druk weggeblazen zodat de oude las werd verwijderd.



Terwijl ik aan de binnenkant de kiel schoon aan het maken was, was de lasser aan de buitenkant bezig met gutsen. Ik zag echter een spoor op 3 cm van de bodem terwijl de dubbeling toch echt 15 cm hoog was. Dus maar meteen een luikje maken. We hebben een schip met een dubbele bodem, meteen even kijken of er geen voorraad drugs in de bodem zat. We hadden de buit al verdeeld, maar helaas. Behalve een laag lood was er verder niets te vinden.



Betekend we dat er een nieuw plan gemaakt moet worden. In plaats van een dubbeling zagen we dat de kiel verlengd was. De originele kiel was in goede staat, met de balast die ik eruit gehaald had, had ik niet kunnen ontdekken waarom de boot gelekt zou hebben. De kielverlenging was dik genoeg, behalve op de hoekverbinding. Het simpelweg vernieuwen van de hoeklas zou geen structurele oplossing bieden. Uiteindelijk tot de volgende oplossing gekomen.

In plaats van een hoeklas gaan we een stalen hoekprofiel erop lassen. Op die manier krijgen we een sterke hoek en tegelijkertijd lassen we op die plek waar het materiaal dik genoeg was. We hebben een 5mm dikke hoek van 35 x 35 gebruikt waardoor we nu in plaats van 1 las op dun materiaal nu 2 lassen op dik materiaal krijgen.

Tot zover de theorie, nu nog proberen om een te lassen aan de kiel terwijl de boot op zijn kiel rust.

Met een krik de boot een paar milimeter liften. Beginpunt aanhechten en dan onder spanning vastlassen. Rechts is tijdelijk een koker vastgelast. op de strip is tijdelijk een ring vastgelast en dan met een spanband in de vorm zien te krijgen. Daarna met een 2e krik de hoeklijst goed aan laten sluiten en we zijn er.



Een paar hechtingen om te fixeren en daarna aflassen.



Uiteindelijk is hij zo weer te water gelaten.

mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 02:24 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 23 dec 2014 12:02 #581754

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Nogmaals, een hartstikke mooi stukje werk en je kunt er weer tegen voorlopig. Wat waren ongeveer de totale kosten van zo'n ingrijpend project ? B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 23 dec 2014 12:12 #581756

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Mijn vrouw leest mee...

In elk geval iets meer dan ik in eerste instantie gedacht had. Vooral omdat we er nu ook nog niet zijn. Qua schilderwerk moet alles boven de stootlijst nog gedaan worden. Ben nu bezig met het totaal vervangen van alle electra. Schoten en vallen moeten nog gedaan worden, behalve de bazaan mast. Die val brak tijdens de vakantie. Uiteindelijk wil ik nog wat met de zeilen en de kuiptent en zal ik de vloer nog moeten afwerken. We lopen nu op het multiplex.

Takelen en bokken inclusief dagen (29 jan eruit, 16 jun er weer in).
Lasser is 7 werkdagen bezig geweest. En dan heb ik het merendeel van het slijpwerk zelf gedaan, zowel het verwijderen als het weer pasmaken van de nieuwe stukken.
Alle afsluiters inclusief slangen en klemmen.
Alleen de verf was al meer dan EUR 1000
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 23 dec 2014 12:20 #581757

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6049
Indrukwekkend Marvin. Ik zie het mij zelf niet doen. Behalve geld zitten er vast ook veel uren in.

PS wat leuk je even te zien vorige weekeinde.
Laatst bewerkt: 23 dec 2014 12:21 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 23 dec 2014 14:13 #581771

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Knap werk Marvin!

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 23 dec 2014 14:27 #581774

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Mooi dat deze boot jou als eigenaar tegen kwam. Kan hij weer heerlijk herinneringen maken ;)
Anders had hij ergens liggen te verpieteren. Knap werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 23 dec 2014 14:47 #581779

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Goed werk Marvin!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 23 dec 2014 15:54 #581786

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12504
Marvin, als ik het goed begrijp ben je scheepsbouwer van beroep en beunhaas je, voor de broodnodige ontspanning, wat op kantoor. ;)
Klasse man! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 23 dec 2014 15:55 #581787

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Klasse werk Marvin! We spreken elkaar :)
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 23 dec 2014 17:19 #581799

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Volgende foto is de Avanti in Halifax B) ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 23 dec 2014 18:16 #581813

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Geert, heb toevallig komende week een afspraak met iemand die dit jaar een Seahawk 38 heeft gekocht. Die is 4 jaar jonger, iets grotere kuip en daardoor langer. Zij gaan komend jaar een verre reis maken.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 23 dec 2014 20:16 #581840

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
En jullie gaan in het kielzog mee ;)
Zoals jij het aanpakt kun je er nog heel lang een stoer schip aan hebben met een groot vaargebied.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 24 dec 2014 13:20 #581966

  • Garfield
  • Garfield's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Wauw, wat een verhaal, ik heb diep respect voor je werk !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Avanti 03 okt 2022 20:17 #1427513

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Zie dat de vorige foto's op wonderbaarlijke wijze verdwenen zijn. Zal eens kijken of die nog ergens te vinden zijn. Op dit moment is de Avanti voor deel 2 in onderhoud. Alles vanaf de stootlijsten en daarboven. Inclusief de kuipvloer, loospijpen en de gasbun.






mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 02:25 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl