De kiel.
Doordat de huid dun was, moest de boot uit het water. Tijdens het takelen liep er water uit de kiel, zie straaltje onder de hijsband. Niet echt iets wat je wilt zien wanneer je een probleem in het vlak verwacht.
Toen het schip op de blok werd gezet spoot het water op alle 4 de hoeken waar hij op de bok rust eruit. Ik kan erbij vermelden dat je op dat moment even niet meer weet wat te doen.
Eerste gedachte was dat de kiel lek was geweest en dat dit door een dubbeling rondom gemaakt was. Dat de dubbeling niet goed was gedaan en dat de kiel nu onder het gewicht begon te bezwijken. Meerdere lassers gesproken, sommige begonnen er niet eens aan, enkele wilden de boot binnen hebben staan op werkhoogte. Uiteindelijk sprak ik er een en die zei simpelweg ik las er wel een steun onder en lift hem daarmee omhoog. Dat is hem dus geworden.
Boot in de 'verdomhoek' en een tent er omheen.
Stap 1 is het loshalen van de dubbeling. Hiervoor was een guts apparaat meegenomen. Dat was een combinatie tussen een lasapparaat en een compressor. Het gesmolten staal werd dmv hoge druk weggeblazen zodat de oude las werd verwijderd.
Terwijl ik aan de binnenkant de kiel schoon aan het maken was, was de lasser aan de buitenkant bezig met gutsen. Ik zag echter een spoor op 3 cm van de bodem terwijl de dubbeling toch echt 15 cm hoog was. Dus maar meteen een luikje maken. We hebben een schip met een dubbele bodem, meteen even kijken of er geen voorraad drugs in de bodem zat. We hadden de buit al verdeeld, maar helaas. Behalve een laag lood was er verder niets te vinden.
Betekend we dat er een nieuw plan gemaakt moet worden. In plaats van een dubbeling zagen we dat de kiel verlengd was. De originele kiel was in goede staat, met de balast die ik eruit gehaald had, had ik niet kunnen ontdekken waarom de boot gelekt zou hebben. De kielverlenging was dik genoeg, behalve op de hoekverbinding. Het simpelweg vernieuwen van de hoeklas zou geen structurele oplossing bieden. Uiteindelijk tot de volgende oplossing gekomen.
In plaats van een hoeklas gaan we een stalen hoekprofiel erop lassen. Op die manier krijgen we een sterke hoek en tegelijkertijd lassen we op die plek waar het materiaal dik genoeg was. We hebben een 5mm dikke hoek van 35 x 35 gebruikt waardoor we nu in plaats van 1 las op dun materiaal nu 2 lassen op dik materiaal krijgen.
Tot zover de theorie, nu nog proberen om een te lassen aan de kiel terwijl de boot op zijn kiel rust.
Met een krik de boot een paar milimeter liften. Beginpunt aanhechten en dan onder spanning vastlassen. Rechts is tijdelijk een koker vastgelast. op de strip is tijdelijk een ring vastgelast en dan met een spanband in de vorm zien te krijgen. Daarna met een 2e krik de hoeklijst goed aan laten sluiten en we zijn er.
Een paar hechtingen om te fixeren en daarna aflassen.
Uiteindelijk is hij zo weer te water gelaten.