Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kosten van veranderingen aan schip

Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 13:18 #514301

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Hoi,

Nog steeds zoekende, nu kom ik af soms wat tegen wat in basis aan mijn wensen lijstje voldoet, maar dan veel onderhoud / verbetering behoeft al is de prijs daar dan ook naar. Enkel wat bepaalt dat de prijs?

Kan iemand mij richtprijzen , ideeen geven voor onderstaande punten...? Dit zijn de zaken die ik toch met regelmaat tegenkom op de oudere zeilschepen waar ik naar kijk.

-Romp verven/spuiten van een circa 30 voet polyester zeilschip?
-Nieuwe mast van circa 13 meter incl giek?
-Wat kost een nieuw kajuitraam geplaatst ongeveer?
-Plaatsing van een ankerlier? elektrisch of handmatig?
-Nieuwe motor (circa 20 a 25pk) incl schroefas e.d. kost al snel 7500? Meeste zeilschepen hebben motoren van eind of half jaren 90, er vanuit gaande dat ik toch zeker 10 jaar met het schip vooruit wil is dit niet ondenkelijk denk ik.

Benieuwd, ook naar andere ideeen of voor en nadelen eventueel.


Groeten,
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 14:41 #514330

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Vergeet de eventuele osmosebehandeling niet.

Al met al ben je beter uit met een oudere boot die een jonge motor, niet uitgeleefde zeilen en een goede uitrusting heeft. Die mast zal niet gauw versleten zijn en verstaging kost je de kop niet. Nieuwe ramen er in en op een 29/30 voeter is meestal niet zoveel ruimte voor een ankerlier. Hangt ook van je ankergebied af of je zwaar moet ankeren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 14:45 #514332

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Boten hebben een negatieve synergie, daarmee wil ik aangeven dat de losse onderdelen duurder zijn dan het geheel. Een wrak kopen en die aanpassen naar je wensen is nooit rendabel. Dan kan je beter verder zoeken naar een boot die alles heeft.

De uitzondering is in het geval dat je veel zelf kunt en overal je adresjes voor hebt. Maar dan zou je deze vraag hier niet stellen.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 15:10 #514338

Om met Penn Jillette te spreken: 'How much it costs? About 2.5 shitloads of money.'

Verder heb ik er niets nuttigs over te zeggen :->
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 15:13 #514339

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Snap jullie opmerkingen, echter heb ik een vrij lang wensenlijstje en om het aanbod te vergroten is doorzoeken niet altijd per definitie de beste oplossing.
Ik kijk naar zeilschepen in voornamelijk bouwjaar 1970 tot 1980.
Nu al enkele keren gehad dat het schip in basis voldoet (geen wrakken), afmeting/uitstraling maar dan altijd met 1 of meer van de opgenoemde punten.
Een versleten mast zou je niet snel verwachten, maar al 1x tegengekomen, echt versleten en een ander slecht gerepareerd..

Aan een ankerlier dacht ik aan zo een lage die je regelmatig ziet op zeilschepen.

Dat losse onderdelen bij elkaar duurder zijn dan een compleet schip is mij wel bekend inderdaad.
Maar om wat opties open te houden toch benieuwd naar richtprijzen hiervoor.
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 15:24 #514341

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Romp opnieuw in de lak: doe je dat zelf of wil je het uitbesteden? In het eerste geval kost het veel meer tijd dan geld, in het tweede geval kan het aardig in de papieren lopen.

Mast: voor een hele nieuwe zou je een offerte op kunnen vragen. Wellicht is er ook 2e hands wat te vinden.

Kajuitraam: afmetingen? Rubber, aluminium? Zelf doen of uitbesteden?

Geldt eigenlijk voor al je vragen: wat weinig details en hangt mede af van of je alles helemaal nieuw wilt, 2e hands ook OK zou zijn en of je zelf gaat klussen of alles laat doen?

Motor: 25PK in een 30 footer lijkt mij royaal (heb zelf 10PK, dat zou iets meer mogen zijn maar geen 25 ;)). Maar verder weer het zelfde verhaal: nieuwprijzen kun je zo opzoeken.

Osmose: Proost: pfft. Als een ouder schip nog steeds osmose-vrij is zal ze dat wel blijven ook. Als een schip (nog) geen osmose heeft hoef je het ook niet te behandelen. Als je een paar blaasjes tegen komt hoef je ook niet meteen het hele OW schip te behandelen ...
Laatst bewerkt: 12 mei 2014 15:27 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 15:32 #514343

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1607
Vaak loont het goed rond te kijken als je eenmaal 'de boot van je dromen' hebt gevonden. Duurste onderdelen zijn motor en zeilen, maar t ligt helemaal aan wat je te spenderen hebt welke keuze je maakt.
Je kunt goedkoop kopen en langzaam aan al je geld erin pompen met verbeteringen, of in 1 x al je geld erin pompen en de boot compleet en goed kopen. Net wat je leuk vind en hoe je budget wilt spreiden. (Maar geld kost t, hoe dan ook)
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 12 mei 2014 15:34 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 15:41 #514345

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
Espiritu schreef :
Osmose: Proost: pfft. Als een ouder schip nog steeds osmose-vrij is zal ze dat wel blijven ook. Als een schip (nog) geen osmose heeft hoef je het ook niet te behandelen. Als je een paar blaasjes tegen komt hoef je ook niet meteen het hele OW schip te behandelen ...

Er zijn er nochtans die een meester zijn in het verbergen/wegwerken van dit gebrek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 15:56 #514351

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6741
Laat het schip dat je op het oog hebt keuren ( bijvoorbeeld door onze sponsor of zijn collega die het boek schreef) en stel dan gelijk de vraag: hoeveel zou herstel van dit of dat gebrek kosten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 15:57 #514352

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Romp in de lak, wat is aan te raden? Verven of spuiten, ik denk dat de laatste afvalt ivm de kosten hiervan. Maar is mooi verven mogelijk? Stel dat ik een rood schip wit wil verven, kan dit echt strak worden?Aangezien dit wel groot deel van het aangezicht is moet dit echt goed zijn en ben ik geneigd te zeggen dit te laten doen.

Voor mast zou ik toch wel nieuw gaan, maar dit kan toch geen vermogen kosten? een paar 1000? Maar dan komt er verstaging bij, het laten doen.

Kajuitraam, aluminium, globaal 40x15cm, zie bedragen van 150 eur per raam..

Wat motor betreft ben ik met je eens, 25pk is inderdaad wel erg flink ;) En prijzen lopen hiervan erg uiteen (Merk afhankelijk, dus wat geeft de doorslag hierin?), en inbouw prijzen worden niet gegeven.

Ook osmose heb ik niet direct als een probleem ervaren bij bezichtingen, ze waren alle osmose vrij, dus dan denk ik ook dat dat voorlopig wel zo blijft.

De punten welke ik opgenoemd heb zijn vooral de punten die ik zou laten doen, al de andere heb ik niet benoemd.
Om steeds overal offertes voor op te vragen is wat omslachtig, dus als iemand ervaring heeft met 1 van de opgenoemde punten en deze heeft laten doen?
Espiritu schreef :
Romp opnieuw in de lak: doe je dat zelf of wil je het uitbesteden? In het eerste geval kost het veel meer tijd dan geld, in het tweede geval kan het aardig in de papieren lopen.

Mast: voor een hele nieuwe zou je een offerte op kunnen vragen. Wellicht is er ook 2e hands wat te vinden.

Kajuitraam: afmetingen? Rubber, aluminium? Zelf doen of uitbesteden?

Geldt eigenlijk voor al je vragen: wat weinig details en hangt mede af van of je alles helemaal nieuw wilt, 2e hands ook OK zou zijn en of je zelf gaat klussen of alles laat doen?

Motor: 25PK in een 30 footer lijkt mij royaal (heb zelf 10PK, dat zou iets meer mogen zijn maar geen 25 ;)). Maar verder weer het zelfde verhaal: nieuwprijzen kun je zo opzoeken.

Osmose: Proost: pfft. Als een ouder schip nog steeds osmose-vrij is zal ze dat wel blijven ook. Als een schip (nog) geen osmose heeft hoef je het ook niet te behandelen. Als je een paar blaasjes tegen komt hoef je ook niet meteen het hele OW schip te behandelen ...
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 15:58 #514353

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Osmose is leuk om de aankoopprijs te drukken, maar volgens mij is er door osmose nog geen schip gezonken.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 16:01 #514354

Als je het hebt over lakken/spuiten van een romp dan zijn er in mijn ervaring 2 smaken;

-De efficiënte vakman. Hij heeft alles bij de hand, takelt je boot, schuurt 'm goed en rolt/lakt hem direct strak. Plompt je boot er weer in en gaat geld verdienen met een nieuwe klus.

-De "yachtservice". Het is een heel gebeuren. Je ziet dat er veel werk in gaat en zo'n project duurt erg lang en kost een hoop. Al het geld moet in die tijd aan jouw boot verdient worden.

Als je er één van het eerste kaliber vind; ik ken ze die 't voor 800 euro snaarstrak afleverden, maar reken op zijn minst op het dubbele.
Tref je de laatste categorie, reken dan nog eens het dubbele.

Mast? Afhankelijk van uitvoering informeer eens bij neutmast. Zijn lieve mensen.

Motor? Niets met leeftijd te maken. Er zijn er zat uit de 70-er jaren die nog prima lopen en dat de komende 10 jaar nog doen. Er zijn er ook zat uit de 00's die aan vervanging toe zijn.

Kajuitramen (alleen het kunststof) voor mijn 32 voeter kost 800 euro.

Zoals al gezegd is het meeste geld te besparen met investeren van eigen tijd. 3-4 tientjes per uur! (er vanuit gaande dat jij het minder snel doet dan de 'vakman'
Laatst bewerkt: 12 mei 2014 16:02 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 16:05 #514355

  • Mistral
  • Mistral's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
Hebben de Poolse klussers nog geen intrede gedaan in de bootjeswereld?


:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 16:20 #514359

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
Ik heb net een nieuwe mast met 13m profiel lengte+ giek+verstaging+ profurl instalatie+ neerhouder en toebehoren(licht,kikkers,etc..) laten vervangen.Reken naargelang het merk tussen de 8500 en 12000 euro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 16:23 #514361

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5014
ja, zoals gewoonlijk in het werk wat eigenlijk niemand wil doen, het schillen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 16:27 #514362

TS, wat dacht je van Aernoudt zijn scheepje. Alles opgeknapt voor weinig. Zijn gelijk al je vragen beantwoord.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 16:28 #514363

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
rsv schreef :
Ik heb net een nieuwe mast met 13m profiel lengte+ giek+verstaging+ profurl instalatie+ neerhouder en toebehoren(licht,kikkers,etc..) laten vervangen.Reken naargelang het merk tussen de 8500 en 12000 euro.

Mmmm das een flink bedrag :unsure: Dus enkel de mast zonder profurl en de toebehoren moet ik toch wel op 5000eur rekenen?
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 16:35 #514366

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
Arthur76 schreef :
rsv schreef :
Ik heb net een nieuwe mast met 13m profiel lengte+ giek+verstaging+ profurl instalatie+ neerhouder en toebehoren(licht,kikkers,etc..) laten vervangen.Reken naargelang het merk tussen de 8500 en 12000 euro.

Mmmm das een flink bedrag :unsure: Dus enkel de mast zonder profurl en de toebehoren moet ik toch wel op 5000eur rekenen?

Ik heb hier niet mijn factuur bij de hand,maar voor 5000 euro heb je bij Z-Spar een mast en verstaging geplaatst.Bij bvb Selden heb je daarvoor enkel een kaal profiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 17:01 #514373

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Ja prima. Ik heb een Z-Spar mast, maar ik zou dolgraag een Seldenmast hebben.
Ik weet het, we zijn Nederlanders, dus goedkoper.....maar niet beter.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 12 mei 2014 17:02 #514374

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Arthur76 schreef :
De punten welke ik opgenoemd heb zijn vooral de punten die ik zou laten doen, al de andere heb ik niet benoemd.

In dat geval zou ik serieus overwegen om een schip aan te schaffen dat veel minder werk nodig heeft. Dat is een aanslag op het budget, maar dat is zo'n kluslijst uitbesteden ook. Zeker omdat een aantal klussen zelf goed te doen is, vooral een romp in de lak zetten, ramen vervangen e.d..

Maar goed, als je geen tijd (of twee linkerhanden) hebt dan houdt het gewoon op en zul wellicht wel moeten.

Als het allemaal klussen zijn die bij verschillende schepen horen: zoek eerst eens naar iets dat je serieus zou overwegen ...

Kijk dan wat daar echt aan gedaan moet worden, en maak (al dan niet mbv het forum) een raming van de kosten. Nog steeds enthousiast? Schip laten keuren door Olav (of wie dan ook je voorkeur heeft).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 13 mei 2014 04:50 #514521

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7848
Arthur,

Ik krijg een beetje een week gevoel als ik je posts hier lees. Volgens mij probeer je grip te krijgen op iets wat daar uitermate ongeschikt voor is.

Ik heb wel eens iemand horen vertellen dat alle boten even duur zijn. Bij de een nieuwe betaal je het in de aanschaf, bij een oude gaandeweg. Bij heel veel klussen is het zelf doen het devies. Om kosten te besparen, omdat je een eigen visie hebt op de uitvoering, en omdat je het leuk vindt.

Als dat laatste niet zo is, doe jezelf dan een plezier: koop een jongere boot, evt een kleinere.

Bij een boot moet je rekenen dat alle kosten ongeveer met het kwadraat van de lengte omhoog gaan. Ligplaats, onderhoud, reparaties.

Nu over de punten die je noemt.

Zoek een boot met een goede mast, romp en motor. Dat scheelt alweer een hele berg. Ankerlier op een 30 voeter? Als je een beetje fit bent: niet nodig. Ik heb er geen. Ik krijg mijn anker ook bij windkracht 6 nog prima uit de grond.

Stel niet te hoge eisen en smeer je kosten uit. Stel een jaarbudget en doe het daarvan. Van tevoren plannen heeft weinig zin heb ik gemerkt. Je hebt van alles verzonnen, maar gaandeweg kom je er achter dat iets anders veel belangrijker is. Daar gaan je plannen. Of het wordt plus plus plus, en je houdt ermee op voorje begonnen bent. Dat laatste is overigens, als je echt naar geld kijkt, de enige verantwoorde keuze.

Dan om indhoudelijk te worden: ik stel mezelf een jaar budget van 5000 euro inclusief alles. Dus ligplaats, verzekering, kaarten, documenten, cursussen, onderhoud, reparaties en projecten.

Daarvan heb ik in 7 jaar best een hoop kunnen doen: Nieuwe fok, gennaker installatie, nieuwe rolfok en verstaging, membraan van de saildrive, lijnen van de mast naar de kuip reorganiseren, 1-lijn reefsysteem en complete electronische navigatie, Marcom-B, Vaarbewijs2, TKN, seasurvival training, goede pakken en zwemvesten etc. De volgende zijn de kussens binnen en een nieuw reddindsvlot. Ook wil ik het koelcircuit van de motor eens van binnen zien.

Maar inderdaad: het houtwerk ziet er wat vermoeid uit, komt nog. De raampjes zijn gecraqueleerd en verbleekt, maakt me niet uit, De motor is uit 1978, en staat niet meer zo strak in de verf, jammer dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 13 mei 2014 05:38 #514531

Heb eind vorig jaar twee offertes opgevraagd voor het schilderen van de romp. (29 voet) Zaten beiden zo tegen de 2000 euro aan. Boot stond toen buiten dus dat was inclusief het zetten van een tent om het schip en wat plamuurwerk aan de kiel, het zal voor iets minder kunnen als het schip binnen staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 13 mei 2014 06:02 #514547

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Buiten kan je NOOIT nooit nooit écht goed schilderwerk afleveren. Laat je niks wijsmaken, tenzij je houdt van russische roulette natuurlijk.

Soit eigenlijk vind ik de vraag nogal dubbel.
Joop's manier is ook de manier dat wij 't aanpakken. Een vast budget per jaar en we zien wel of er van vorig jaar nog iets overschiet om het dit jaar of het jaar daarna te gebruiken.

Eerste regel bij de boot die we gekocht hebben, we weten wat er allemaal "mis" was. Bij ons een hele hoop (maar echt een HELE hoop) "kleine" dingen. Maar het eerste jaar doen we geen (of minimale) kosten en vaar eerst een jaar met je schip. Op die manier ga je een totaal ander beeld van het schip krijgen en weet je wat je wil aanpakken en vooral ook hoe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 13 mei 2014 08:45 #514588

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Evaluationcopy schreef :
Heb eind vorig jaar twee offertes opgevraagd voor het schilderen van de romp. (29 voet) Zaten beiden zo tegen de 2000 euro aan.

Wat een geld ... Zelf doen scheelt een 0 :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten van veranderingen aan schip 13 mei 2014 08:53 #514589

Als je zelf je openhartoperatie doet zul je ook wel een nul van je ziektekostenpremie af kunnen halen, wil nog niet zeggen dat het dan succes gaat hebben :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl