Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waarschip 570

Waarschip 570 22 mrt 2015 12:42 #608279

  • woonskip
  • woonskip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Hallo!

Ik ben afgelopen winter in het bezit gekomen van een Waarschip 570. Er moet nog wat werk aan gebeuren dus vandaar dat ik me aan heb gemeld op dit forum. De vorige eigenaar heeft het schip voor het oog gerestaureerd, wat hooguit een seizoen nog mee kan. De gehele romp zit is keihard en hoeft niet opnieuw in de lak o.i.d. Het is voornamelijk het dek en interieur wat aandacht nodig heeft. De boot heeft vorig seizoen tot eind herfst buiten gelegen, totdat ik hem onder heb gebracht in een schip-huis.

Momenteel zijn we bezig met het beslag van het dek te halen, om vervolgens met een verf-föhn de verf van het dek te verwijderen. Zo kunnen we de rotte stukken hout verwijderen en vervangen. Graag zou ik tips ontvangen over hoe ik dit het best kan aanpakken.

De onderstaande foto's zijn van voor de winterstalling, toen heb ik de rotte plekken zoveel mogelijk weggehaald zodat die konden drogen in de stalling:









Vervolgens heeft de boot een paar maand binnen gestaan (wel in het water) en nu ziet het er zo uit:










De witte platen die op de bankjes liggen hebben we er al af gehaald. Daaronder is het behoorlijk aan het rotten.

1/ Hebben jullie tips hoe ik de gaten kan dichten en het hout kan vervangen (wat voor soort hout etc.)

2/ Wat is de procedure om alles zo goed mogelijk te doen (bijv. beslag er weer opzetten, wat moet er absoluut gebeuren)


Alvast ontzettend bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 22 mrt 2015 13:29 #608286

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Gaten dichten? Dit zijn geen gaten maar luiken.

Compleet nieuw dek erop, of in ieder geval complete dek delen vervangen met Bruynzeel mahonie hechhout.

Maar of het al die moeite waard is? Naar mijn idee is dit schip afgeschreven, je gaat nog veel meer rotte delen tegenkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 22 mrt 2015 13:37 #608287

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Zelfde idee.
Gaat je héél veel werk en geld kosten.
En het zal niet bij het dek blijven. Wat met de kielophanging? De maststeun?
De fik erin!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 22 mrt 2015 14:19 #608297

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Ilex schreef :
De fik erin!

Rot hout fikt niet :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 22 mrt 2015 15:33 #608317

Hebben jullie de foto's wel bekeken?
Mag aannemen de woonskip eea eerst bekeken heeft voor er met ongeacht welke klus begonnen is.
Rendabel is het uiteraard nooit, maar 'de fik er in' pfffff
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 22 mrt 2015 15:35 #608319

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9760
Hoewel ik meestal een optimist ben, ik vrees dat de bovenkant als geheel verloren beschouwd moet worden. Als de romp goed is, is er nog geen man overboord, maar je zal dan wel de hele bovenkant (dek en kajuit) moeten gaan vervangen zo te zien. Klinkt als veel werk, maar als je alles nieuw opbouwt heb je vaak minder tijd nodig voor een beter resultaat en zijn kosten nog best te overzien. De meeste Waarschepen zijn van watervast mahonie of okumé gebouwd, met dat soort materiaal zou je weer aan de gang moeten. Waarom alles nieuw? Een reden hiervoor is dat Waarschepen zo getekend zijn dat de delen zo voordelig mogelijk uit de platen (van toen 244 x 122) gezaagd konden worden. Als je goede bouwtekeningen kan vinden kan je bouwwuitslagen maken om zo de delen op maat te maken. Maar je moet voor jezelf wel afvragen of je dit wilt. Ben je handig, heb je de tijd en geduld en vind je klussen met hout aan een boot leuk, zeker doen! Anders boot slopen, de verkoopbare delen verpatsen en iets zoeken wat in betere staat verkeerd.

Om even een idee te geven mijn project van twee jaar terug, het nieuwe dek van mijn Waarschip 870. Kajuit was nog helemaal goed, dek op vele plaatsen minder en op sommige plaatsen ook rot. Romp van mij was helemaal goed.

www.zeilersforum.nl/index.php/...38-een-nieuw-teakdek

Succes! En mocht je aan de slag gaan, houd ons dan op de hoogte van je voortgang!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 22 mrt 2015 20:01 #608397

  • FritzH
  • FritzH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
jouzers schreef :

Maar of het al die moeite waard is? Naar mijn idee is dit schip afgeschreven, je gaat nog veel meer rotte delen tegenkomen.

Ik denk niet dat je zo maar kan zeggen dat dit schip is afgeschreven. Persoonlijk vind ik dat dit een beslissing is die Woonskip zelf moet nemen.
Dat er veel werk aan is (lees dek vervangen en andere klussen) ziet iedereen. Maar misschien is dit juist de uitdaging voor Woonskip.
Ik sluit me dan ook volledig aan bij de mening van Wallaby. Ben je handig, heb je het nodige gereedschap, plaats, tijd en budget... Maak dan eens een volledige meetstaat van wat dit project je gaat kosten en hoe lang dit project kan gaan duren. Reken vooral niet te krap.
En als je dan zegt dat dit alles haalbaar is en je hiervoor wilt gaan... Doe het dan en maak er iets mooi van.

P.S. Hou ons wel op de hoogte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 22 mrt 2015 20:38 #608426

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Natuurlijk moet woonskip dat zelf weten, ik schrijf ook naar mijn idee en geef de optie's qua reparatie.
Heb zelf een 570 gehad die 100 keer beter was, maar na een jaar was ik flink klaar met de rotte plekken en ik kan TS verzekeren dat er in dit geval nog vele verborgen rotte plekken zullen zijn.
Ook de romp heb ik mijn twijfels over bij een dergelijk dek, wat voor schroeven heeft deze?
Al eens een magneetje langs de romp gehouden? Als het een oude uivoering met verzinkte schroeven is dan is daar ook veel werk, verder flink prikken overal voor rotte plekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 22 mrt 2015 20:46 #608428

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Bovendien schrijft TS dat hij graag zou horen hoe er aan te beginnen...
Ik kan me vergissen, maar dit wijst mogelijk op een eerder beperkte ervaring in houtbewerking of bootjesklussen. Foutief inschatten van het werk en de kosten zou zonde zijn en TS zijn enthousiasme fnuiken.
Als TS dit type boot leuk vindt, dan kan hij voor 1000 euro een veel beter exemplaar op de kop tikken (waar hij elk jaar nog voldoende aan zal moeten werken).

Een verwittigd(e) man (vrouw)...
Laatst bewerkt: 22 mrt 2015 20:47 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 22 mrt 2015 20:59 #608441

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Dat ziet er uit als een flinke klus. Als je zeker weet dat er niet meer rotte plekken in het dek zitten dan kun je op de betreffende plekken nieuw hout zetten. Ik heb dat destijds in mijn vorige schip ook op diverse plekken gedaan, zelfs de romp. Door met een schuine las te werken heb je een flik lijm oppervlak en zal het zeker stevig zijn.

Wel kost het een hele boel tijd en mijn ervaring leert dat je zeker nog andere 'problemen' gaat tegenkomen. Dus als je accepteert dat er een hoop tijd (en geld) in gaat zitten dan kan het een mooi project worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 22 mrt 2015 23:22 #608485

  • woonskip
  • woonskip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Wat een response en wat een verschillende meningen :cheer:

Ik zal nog even wat meer toelichten voor we verder gaan. Mijn vader heeft deze boot anderhalf jaar geleden gekocht. Op het eind van het seizoen, werden ze aangevaren door een of andere maniak. De verzekering heeft alles gedekt en alle schade aan de romp vergoed, dus die is tiptop in orde.

Omdat mijn padre geen tijd heeft voor deze klus, heeft hij de boot afgestaan aan mij (22 jarige student) en zijn vrienden. Wij gaan er nu voor zorgen dat deze boot een aantal seizoenen meekan, om er zoveel mogelijk plezier uit te halen.

Dit zijn alle rotte plekken die er aanwezig zijn. Het enige waar ik me echt zorgen over maak, is de achterkant van de boot. De bankjes zijn er niet goed aan toe en het 'kontje' van de boot ziet er aan de binnenkant niet zo goed meer uit.

Maar om weer even terug te komen. Hoe dicht ik de 'Luiken' (gaten) op het dek en op de banken het best. (e.g. plank eronder en erop lijmen o.i.d?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 23 mrt 2015 11:42 #608591

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7345
Woonskip, van de foto's word ik niet vrolijk. Ik kan mij voorstellen dat anderen op dit forum zeggen dat je er niet aan moet beginnen. Maar als je geen alternatief hebt (€1000 voor een andere boot) moet je er gewoon aan beginnen als je tenminste plezier hebt in het bewerken van hout. Als het mijn boot was zou ik het als volgt aanpakken.
1 al het rotte hout weghalen tot op het gezonde (harde) hout. Planken die er geheel of gedeeltelijk af komen bewaren, want die kun je gemakkelijk namaken.
2 als je niet rot bent geschrokken en je dan nog steeds wilt doorgaan zul je de gaten moeten dichten. Ik heb dat eerder als volgt gedaan: het gat fatsoeneren met de decoupeerzaag tot ongeveer een ovaal, rond of rechthoek. Dikte van het hout opmeten met de schuifmaat. Plaatje watervast multiplex ( Garantie multiplex, Okumé, geen Hechthout met mahoniefineer) zagen dat het gat rondom 3 cm overlapt. Dan een stuk nieuw multiplex met de goede dikte onder het gat houden en het gat aftekenen op het nieuwe hout. Met de decoupeerzaag uitzagen. Met verdikte epoxy het dunne plaatje onder het gat lijmen en met schroefjes vastzetten, daarna het nieuwe stuk inlijmen met verdikte epoxy. Dit is een simpeler methode dan die met de schuine randen.
3 al het beslag afnemen. Waarschijnlijk is het daar ook ingerot. Repareren als onder 2.
4 al het hout boven de romp kaal maken met de electrische föhn en scherpe krabbers. Schuren en met epoxy schilderen. Daarna aflakken in kleur of blank lakken met vernis.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ons op de hoogte wilt houden van de vorderingen.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2015 11:43 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 23 mrt 2015 16:03 #608712

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
De methode zoal Jerry beschrijft is inderdaad goed te doen, voorwaarde is wel dat je er aan de binnenkant overal goed bij kunt en ook een plaatje onder kunt zetten. Bij mijn vorige boot was dat niet altijd mogelijk en was afschuinen de enige goede optie.

Ik zou sowieso ook beginnen met al het beslag demonteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 23 mrt 2015 18:24 #608807

  • XX2
  • XX2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
Eens met de aanpak van Jerry. Op plaatsen waar je aan de onderkant niet bij kan, kan het als volgt: vanuit het gat van bovenaf de onderzijde schuren en schoonmaken. Plankje van 3 cm groter voorzien van een of meerdere oogjes waar je een lijntje doorheen trekt. Plankje insmeren met lijm of epoxy, diagonaal door het gat, met lijntjes aantrekken, evt. van bovenaf met schroefjes vastzetten, schroefpalen vullen mt epoxy wanneer je het passende plankje plaats en de kieren dichtsmeert.
It's My Life.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 24 mrt 2015 05:31 #608930

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 381
jerry schreef :
Woonskip, van de foto's word ik niet vrolijk. Ik kan mij voorstellen dat anderen op dit forum zeggen dat je er niet aan moet beginnen. Maar als je geen alternatief hebt (€1000 voor een andere boot) moet je er gewoon aan beginnen als je tenminste plezier hebt in het bewerken van hout. Als het mijn boot was zou ik het als volgt aanpakken.
1 al het rotte hout weghalen tot op het gezonde (harde) hout. Planken die er geheel of gedeeltelijk af komen bewaren, want die kun je gemakkelijk namaken.
2 als je niet rot bent geschrokken en je dan nog steeds wilt doorgaan zul je de gaten moeten dichten. Ik heb dat eerder als volgt gedaan: het gat fatsoeneren met de decoupeerzaag tot ongeveer een ovaal, rond of rechthoek. Dikte van het hout opmeten met de schuifmaat. Plaatje watervast multiplex ( Garantie multiplex, Okumé, geen Hechthout met mahoniefineer) zagen dat het gat rondom 3 cm overlapt. Dan een stuk nieuw multiplex met de goede dikte onder het gat houden en het gat aftekenen op het nieuwe hout. Met de decoupeerzaag uitzagen. Met verdikte epoxy het dunne plaatje onder het gat lijmen en met schroefjes vastzetten, daarna het nieuwe stuk inlijmen met verdikte epoxy. Dit is een simpeler methode dan die met de schuine randen.
3 al het beslag afnemen. Waarschijnlijk is het daar ook ingerot. Repareren als onder 2.
4 al het hout boven de romp kaal maken met de electrische föhn en scherpe krabbers. Schuren en met epoxy schilderen. Daarna aflakken in kleur of blank lakken met vernis.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ons op de hoogte wilt houden van de vorderingen.

Jerry, wil jij uitleggen wat er mis is met hechthout met mahoniefineer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 24 mrt 2015 07:11 #608942

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Als je niet wil/kan afschuinen is trapjes maken met behulp van een bovenfrees in zowel gat als vulstuk ook een goede optie. Door een overlap te houden en dan aan beide bijvoorbeeld de helft wegfrezen ter plaatse van die overlap. Bij dikker hout met meer stapjes.
Dat vind ik veel gemakkelijker dan afschuinen en het heeft hetzelfde resultaat: groter lijmoppervlak creëren. Voordeel ten opzichte van een extra plaat aan de onderzijde is dat het nagenoeg onzichtbaar wordt. Op veel plekken in je boot wel prettig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 24 mrt 2015 07:26 #608950

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6412
ik zou er niet aan beginnen
in de kuip zie ik teak, hou er rekening mee, dat alles eronder rot is, etc etc
al die reparatie materialen zijn tenslotte ook niet gratis
voor een paar honderd euro zijn er veel betere bootjes te koop
maak van 2 bootjes een betere
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 24 mrt 2015 07:53 #608959

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Ter vergelijk:

Mijn Kolibri 560 van ongeveer gelijke lengte en ook slechte staat heb ik destijds (2002) opgeknapt voor +/- €2000.

Houtwerk was 400 euro: Nieuwe kuip, deel van dek en stuk romp van Jumbo mahonie garantie plaat.
Epoxy en Verf 900 euro: geheel kaal gehaald in de epoxy en 2 componenten verf
En dan komt er nog van alles bij aan beslag, onderdeeltjes, raampjes, ijzerwaren, bekleden kussens etc.

Als ik het zo van die paar foto's kan inschatten zal je wel wat meer houtwerk moeten vernieuwen En inmiddels is hout ook duurder geworden. Epoxy kan wellicht wel goedkoper.

Mijn bootje heeft na een paar jaar zeilen (2009) weer €2500 opgebracht. Kostendekkend dus maar tegenwoordig gaan ook goede bootjes voor weinig geld weg. Economisch lijkt het dus een niet al te geweldig plan. Maar dat is een boot nooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 24 mrt 2015 07:58 #608960

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6605
Het nadeel is dat hij van je vader is geweest, dan heb je al direct een emotionele band. En dat moet je zien te voorkomen met een boot.

Indien je hem niet had gekregen maar zou moeten kopen. Dan had je hem laten liggen en was je gaan kijken naar een ander exemplaar.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 24 mrt 2015 08:01 #608963

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Nog een tipje:

Al het hout dat rot lijkt of waarvan een stuk rot is, is waarschijnlijk geheel aan vervanging toe. Met epoxy kun je een hoop oplappen maar het is meestal eenvoudiger, sneller, sterker en met een mooier resultaat als je hele delen vervangt. Wellicht wat duurder maar dat verdien je terug in tijd. Alleen is het soms er demotiverend als na een grondige sloopsessie er weinig over blijft.

Bij mijn huidige boot vonden veel mensen dat ik wel erg voortvarend ging slopen. Toen de kuip en de opbouw er naast lagen was er inderdaad weinig te herkennen van de boot die het ooit was. Toch waren dat de delen van de boot die het snelst gingen, het mooist zijn geworden en het gemakkelijkst waren in de afwerking. Ook hebben we daarmee heel wat verbeteringen aangebracht. Achteraf had ik eigenlijk het hele dek er ook af moeten rossen, daarvan is slechts ongeveer de helft vervangen. Duurde langer, resultaat is in principe minder sterk en van onderdeks kost de afwerking nu nog steeds veel tijd om mooi te krijgen.

Slopen kost ook nog eens weinig geld en als je daarmee klaar bent, heb je en redelijk overzicht hoeveel werk en nu echt gaat worden. En dan is het tijd om je projectje te heroverwegen.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2015 08:03 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 24 mrt 2015 08:11 #608968

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7345
CO2: het verschil in prijs tussen Garantie multiplex van Okumé en Hechthout van Bruynzeel met mahoniefineer in ongeveer 300%. Je moet wel heel erg ver willen gaan bij een restauratie wil dat prijsverschil verantwoord zijn. Niet alles aan een Kolibri is zichtwerk en moet blank blijven. Bovendien kun je vernis ook nog met kleurpasta bijkleuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 24 mrt 2015 08:19 #608972

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Dat is ook iets wat ik anders zou doen bij de Kolibri en bij mijn huidige boot gedaan heb:

Bij de kolibri wilde ik al het nieuwe hout blank laten en dus voor mahonie gekozen. Ook bankjes en zo. Een drama wat betreft onderhoud. Verticale delen had ik weinig werk aan maar alle horizontale vlakken was elk jaar weer raak. Maar ik kon het niet aan om dat mooie mahonie achter een verflaag te verstoppen.

Nu met de nieuwe boot alles in glas/epoxy en DD-lak op wat mahonie afwerk latjes na. Een stuk beter qua onderhoud. En dan kan je net zo goed Okoumé nemen. En dat dus gedaan. Maar nu denken veel mensen wel dat ik een polyester of stalen boot vaar :S :sick:

Een mooi compromis zou zijn om bij de kajuit zijkanten en wellicht een verticaal stukje kuip wel mahonie te nemen en dat blank af te lakken. En voor al het andere Okoumé nemen.

Ik zweer wel bij garantie plaat en niet waaibomen triplex. Voor interieur een stukje 'gewoon' multiplex (=maranti waar je lucht tegen komt als je gaat zagen) genomen omdat garantieplaat in die maat niet een poos leverbaar was. Nu nog spijt van.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2015 08:44 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 24 mrt 2015 08:31 #608975

Philip schreef :
Maar nu denken veel mensen wel dat ik een polyester of stalen boot vaar :S :sick:

bedoel je niet :laugh: :laugh: :laugh: ?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 mrt 2015 08:31 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 24 mrt 2015 09:29 #608995

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9760
Hoewel het uistukken zoals Jerry beschrijf kan, heb ik daar slechtere ervaringen mee, het blijft lapwerk. Zoals Philip aangeeft om gehele panelen te vervangen zou ik zelf liever voor kiezen. Je kan veel sneller werken, netter werken en beter afwerken. Bovendien verhoogd dat de waarde van de boot itt het uitstukken. Het lijkt meer werk, maar de ervaring leert dat dit minder werk is dan zaken pas te moeten maken met minder goed resultaat.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2015 09:30 door Wallaby.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 570 24 mrt 2015 09:36 #608997

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Baasklusje schreef :
bedoel je niet :laugh: :laugh: :laugh: ?
Nee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl