Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Project Kolibri 900

Project Kolibri 900 18 mrt 2015 21:05 #607044

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Beetje topic kapen, hopelijk vindt Huizerd het niet erg. Aangezien het ook een Kolibri 900 is, lijkt me het binnen het onderwerp passend.

Na zijn 900 was de mijne aan de beurt om door Kolibri onder handen genomen te worden. Het begin daarvan zag er zo uit:

In de kraan (de kiel ging op de trailer, de boot zelf op een platte wagen):



Ook hier kwam een nieuw stuk dek op de neus, want de ankerbak was bijzonder slecht in de epoxy en matten gezet:



Na heel veel kaal halen, schuren en plamuren kwam het op het punt om weer op te gaan bouwen:



En dan gaat het weer snel als er eenmaal geverfd kan worden:





Uiteindelijk komt ze dan zo de werf weer uit rollen:




Er zijn nog een hoop grotere en kleinere klusjes te doen, maar met 2 weken moet ze wel weer in het water liggen. Voornaamste klus is nog het installeren van een nieuwe schroef, as en lagers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 24 mrt 2015 20:04 #609263

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Mooi bootje geworden!
Ik herken de kolibri werf op de achtergrond? Heb je veel uitbesteed of zelf gekust? En coppercoat er onder?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 24 mrt 2015 20:34 #609271

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Eind 2012 besloten om zelf een zeewardig jacht te kopen. Na jaren boten weggebracht te hebben voor anderen in de zomer of met familie mee geweest te zijn. De 16m2 waarmee op de kralingse plas werd gevaren begon ook echt last te krijgen van zijn doodskleed en zou het niet lang meer volhouden.

Insteek was om een boot te vinden die op zichzelf goed genoeg was om mee te varen, maar nog genoeg werk nodig had om het naar eigen hand te zetten, voor uiteraard niet te veel geld. Na veel op de bekende sites gekeken te hebben, kwam de shortlist uit op een Victoire 822, Kalik 30 of een Kolibri 900. Van de Kolibri 900 stonden er toen 2 a 3 te koop, waarvan eentje in Lelystad en een ander in Antwerpen. Die in Lelystad beviel van niet qua inrichting en het hoofdwant leek problemen te hebben.

Dus op een ijskoude februari naar Antwerpen gereden om die te bekijken. Daar viel op dat de technische staat van de romp prima was, maar er erg veel gekloot is in het onderhoud. Zo lag er een epoxy-achtige laag op het teak-dek die tijdens het aanbrengen al was gaan uitharden. Dan krijg je belletjes in de epoxy en een aardig scherpe randjes als het uitgehard is. Dat ziet er zo uit:



De electriciteit was ook verre van netjes aangelegd:



De navigatie was grotendeels al van boord gehaald door de verkoper om de prijs te drukken, maar dat zou anders toch vervangen worden.

Aan de positieve kant, de zeilen waren nog geen 2 jaar oud, inclusief een doorgelat grootzeil (North Sails). Er kon ook direct mee gevaren worden zonder eerst al te grote klussen aan te pakken.

Na nog een keer gekeken te hebben, werd er tot aankoop over gegaan op voorwaarde dat de motor zou starten en dan bezit je opeens een jacht in Antwerpen op de linker-oever:



De eerste kluslijst bestond uit het aanbrengen van anti-fouling, anodes vervangen. Zodat die zo snel mogelijk het water in kon en naar de nieuwe thuishaven te gaan. Ze was toen inmiddels van naam verandert, La boheme deed het niet en dat is MeerKwadraat geworden (meer dan 16m2).

Wat meer achtergrond over de boot zelf. Het is Kolibri 900, romp nummer 3. Maar deze is aangepast in het achterschip waar de spiegel veel verticaler staat. Dat is bij de bouw van de romp al zo gedaan door Kolibri jachtbouw. Ook loopt de opbouw veel verder door naar voren, deze hoort veel schuiner af te lopen. De kiel is een IOR-achtige met een bulb eraan gelast. Het geheel is allemaal in dikker multiplex afgewerkt dan wat geadviseerd werd door de werf. Samen met de kleinere kuip, lijkt de bouwer vooral de binnenruimte te hebben willen maximaliseren.

De kluslijst begon toen te groeien....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 24 mrt 2015 20:39 #609274

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Klopt, dat is bij kolibri. Die hebben over de winter heen alles aan de buiten- en onderkant aangepakt en er een verse laag verf op gezet (bahama blue van AWLgrip, maar gemixed door de ijssel) en inderdaad coppercoat. Uiteindelijk bleek ook de schroef en af dusdanig slecht dat die ook nog meegenomen is. Dit is bijna allemaal door Kolibri jachtbouw gedaan. Zelf heb ik al het RVS aangepakt en de schroef+as eruit gehaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 25 mrt 2015 06:39 #609347

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Kijk, deze boot verdient gewoon eigen topic. Mooi hoor. Ik heb de Meerkwadraat met eigen ogen mogen aanschouwen op de werf in diverse stadia van renovatie.
Laat de foto's maar komen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 25 mrt 2015 07:14 #609350

Geweldig dat er nog mensen zijn die de moeite nemen deze prachtige houten schepen zo te onderhouden, wordt het water absoluut mooier van!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 28 mrt 2015 14:56 #610073

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Een paar detail foto's om een idee te geven van de staat van onderhoud.

Kompas + overleden windmeter:


Klein zonnepaneel:


Radio en draden voor navigatie/AIS apparatuur:


Klemmen:


Lier:


Motor (Sole mini-14):


Raam, met niet RVS-ringen:


Electriciteit naar de mast:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 28 apr 2015 20:06 #620551

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
En dan bezit je een boot die in Antwerpen op de linkeroever ligt. Op zich niet al te ver vanuit Rotterdam, maar toch wel onhandig. Dus snel het nodige onderhoud doen om weg te kunnen, voornamelijk het onderwaterschip in de anti-fouling zetten en de anodes vervangen. Jammer genoeg was het nog erg koud dat voorjaar...

Laagje primocon op de ergste plekken op de kiel:


International Micron op de onderkant:


En dan is die klaar (we mochten uiteraard de plekken van de stempels nog doen in de banden):


Paar dagen later dan echt te water:


En drijvend:


Het volgende weekend gebruikt om van Antwerpen naar Hellevoetsluis te varen, met een tussenstop in Wemeldinge. Wat nog een mooi plaatje op het eind gaf:




Tijd om te gaan zeilen! Daarmee kom je ook vanzelf achter dingen die wel of niet werken en waar de zwakke plekken zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 29 apr 2015 21:59 #620947

Wat mooi, Jappe!
Heel veel plezier hiermee

Hartelijke groet,
Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 02 mei 2015 20:29 #621600

  • WhizzMan
  • WhizzMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Had ik hem toch bijna gezien dit weekend. Hopelijk ga je binnenkort toch weer naar huis met je meerkwadraat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 01 juni 2015 19:19 #631618

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
En de rest van 2013 maar in 1 post doen....

Vooral kleine klussen aangepakt die met 1 dag te doen waren en het plezier snel verhoogde. Als grote klus is de mast van het dek gehaald en aangepakt, inclusief het vervangen van de meeste lijnen. Hiervoor een paar weken bij Rake-Rigging in Medemblik gelegen om het makkelijk te maken, aangezien er Lancelin-lijnen op gingen.

De simpele klussen:

Schoonmaken en smeren van lieren



Plaatsen van selftailing dek-lieren



En verder het plaatsen van een koeling, een poging tot vervangen van de wind-meter (later opgelost toen de mast er af was), verwijderen van een south-atlantic windvaan, vervangen van vulslang diesel, plaatsen van tankmeter, standaard motor-onderhoud, vervangen rubberen diesel-leidingen, vetkoord vervangen, verwijderen van paars folie op de ramen, nieuwe afdichting ramen, etc etc

Om naar Rake-Rigging te komen een tocht van 2 dagen gemaakt, eerst in 1 ruk naar van Hellevoetsluis naar Den Helder, daarna rustig van Den Helder, via Den Oever naar Medemblik. Daar is de mast eraf gegaan en de grote klus begonnen.



Werkzaamheden aan de mast bestonden uit:

Poetsen
Lijnen verwijderen en opmeten
Vervangen bedrading
Vervangen windmeter
Vervangen navigatieverlichting (plus het plaatsen van een 3-kleur+anker in de top, dat was alleen een anker-licht)
Spiboom-oog schilderen
Vervangen marifoon-antenne



Verder nog wat klusjes aan dek gedaan. Zoals het vervangen van dek-doorvoeren, plaatsen van klokje van de wind-meter, maar ook het plaatsen van nieuwe stoppers




Ondertussen had een zeilmaker een nieuwe huik gemaakt, de oude viel namelijk compleet uit elkaar.



Van het optuigen zijn verder geen foto's gemaakt. Op de terugweg zijn we eerst naar de Amsterdam Marina gegaan om daar tijdens de Hiswa te kunnen liggen als hotel. Een mislukte poging tot SMR doen, want de metro-bruggen bij de nieuwe meer wilden de nacht ervoor niet meer dicht en die nacht gingen ze het niet proberen, liet ons buiten langs gaan via Ijmuiden. Na eerst een noord-west 8 te hebben laten passeren, weer in 1 ruk terug gevaren naar Hellevoetsluis.

Die winter is ze in het water blijven liggen en verder geen echt onderhoud meer aan gedaan in 2013, wel netjes winterklaar gemaakt en begin maart 2014 uit de de winterslaap gehaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 01 juni 2015 19:49 #631630

Mooi verslag en veel foto´s. Ik ben wel benieuwd naar de binnenkant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 01 juni 2015 20:17 #631646

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Goed punt, Na 3 jaar heb ik eigenlijk alleen maar foto's van projecten en details binnen, ligt er een berg aan gereedschap of slapende mensen/hond.... Niet echt foto's waar je wat aan hebt voor het overzicht.

Nu was een vriendin er eens mee op stap en die stuurde toen deze foto




Indeling is aan bakboord kombuis bij de ingang, daarna deze hoekbank+tafel. Aan stuurboord is het eerst een WC en daarna de kaartentafel en bank. Achter de deur zitten 2 slaapplekken als je van voetje vrijen houdt met erg veel bergruimte daar onder. Aan beide kanten zitten ook nog de nodige kastjes.

Ik zal de volgende keer eens wat betere binnen-foto's maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 16 juli 2015 20:23 #644304

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Vanavond maar eens wat foto's van binnen gemaakt, rondje rechtsom...









Binnen wil ik vooral wat aan de keuken gaan doen, die tegeltjes zijn echt te jaren 80. Ook wil ik er een oven in hebben, maar moet bekeken worden hoe dat te combineren is met genoeg kastruimte/koelkast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 16 juli 2015 21:19 #644324

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Leuk om te zien! Toen ik de tegeltjes zag dacht ik even "hmm, hoe ga ik dat netjes zeggen", maar gelukkig werd ik gered door je eigen commentaar er onder...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 16 juli 2015 22:28 #644339

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 656
Je kan natuurlijk ook, ipv de keuken te moderniseren, er een vintage servies en pannenset in zetten. Dan wordt alles samen juist heel mooi en origineel.
Ik zie nog meer voordelen. Je vrouw krijgt er misschien lol in om in tweede hands winkeltjes goedkoop mooie spullen voor de keuken te verzamelen. Dat is goed voor je portemonnee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 17 juli 2015 06:12 #644363

Jaren '70 zelfs. En KEILEUK!!!! Past perfect bij de rest van het interieur, of bij welk decennia vind je dat precies passen? ;)

Sfeervol bootje geworden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 17 juli 2015 17:08 #644524

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Leuk zulke tegengestelde reacties ;-)

De boot is gemaakt van hout-fineer-epoxy, waar verder geen binnenschaal bij is. Dus het oogt direct heel bruin en daarmee jaren '70. De kussen kunnen in elke leeftijd boot zitten verder.

Nu moet ik er vooral zelf naar kijken, en hou ik van een wat modernere uitstraling. Maar hoe dat op te lossen ben ik nog niet over uit. Opties zijn de tegels vervangen met een stuk trespa/fineer met epoxy en het verder zo laten tot de keukenhoek er uit te halen en er nieuw in te bouwen.

De rest van het hout is vooral kaal halen en in een lichtere lak zetten, wat al vele tinten bruin moet schelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 17 juli 2015 19:54 #644550

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Waarom niet echt orgineel houden, dat heeft zeker zijn charme en idd met vintage erin.
Dat is wel geheel anders dan modern, maar de boot is ook anders en uit een ander tijdsmoment.
ik zeg origineel houden zo en knap maken.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 17 juli 2015 20:22 #644555

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Waarom niet echt orgineel houden, dat heeft zeker zijn charme en idd met vintage erin.
Dat is wel geheel anders dan modern, maar de boot is ook anders en uit een ander tijdsmoment.
ik zeg origineel houden zo en knap maken.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 17 juli 2015 22:52 #644575

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Ik zeg ook origineel houden!
Die oven ergens verstoppen + wat usb laadpunten en je bent klaar voor 2020!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 18 juli 2015 08:01 #644600

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Lekker die oubollige tegels eruit halen, zijn lang niet zo praktisch als een goed en modern blad. Iedereen weet het voor een andere altijd goed te vertellen dat alles origineel moet blijven, maar tegels zijn gewoon minder praktisch. Uiteindelijk maakt het voor de waarde van de boot niets uit en het geeft je, als je van een moderne uitstraling houdt, een beter gevoel aan boord. En daar gaat het tenslotte ook om.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 18 juli 2015 09:41 #644624

Wat is origineel aan een zelfbouwboot? Ik kan mij niet voorstellen dat de tegeltjes in het bouwpakket van de gebr. V.d.Brink zaten. Eruit met die rommel en lekker strak en fris maken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 18 juli 2015 15:55 #644674

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Scheelt ook een hoop vuil in de voegen kan ik me zo voorstellen...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Kolibri 900 25 juli 2015 16:19 #646394

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
De tegels gaan er sowieso uit, daar heb ik absoluut geen twijfels over.

De vraag is of dat dit jaar gaat gebeuren door het domweg te vervangen met Trespa of in de komende jaren door het om te bouwen naar iets met een oventje. Of misschien wel beide.

Binnenkort dit topic eens uitbreiden met het werk wat er begin 2014 allemaal gedaan is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.303 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl