En de rest van 2013 maar in 1 post doen....
Vooral kleine klussen aangepakt die met 1 dag te doen waren en het plezier snel verhoogde. Als grote klus is de mast van het dek gehaald en aangepakt, inclusief het vervangen van de meeste lijnen. Hiervoor een paar weken bij Rake-Rigging in Medemblik gelegen om het makkelijk te maken, aangezien er Lancelin-lijnen op gingen.
De simpele klussen:
Schoonmaken en smeren van lieren
Plaatsen van selftailing dek-lieren
En verder het plaatsen van een koeling, een poging tot vervangen van de wind-meter (later opgelost toen de mast er af was), verwijderen van een south-atlantic windvaan, vervangen van vulslang diesel, plaatsen van tankmeter, standaard motor-onderhoud, vervangen rubberen diesel-leidingen, vetkoord vervangen, verwijderen van paars folie op de ramen, nieuwe afdichting ramen, etc etc
Om naar Rake-Rigging te komen een tocht van 2 dagen gemaakt, eerst in 1 ruk naar van Hellevoetsluis naar Den Helder, daarna rustig van Den Helder, via Den Oever naar Medemblik. Daar is de mast eraf gegaan en de grote klus begonnen.
Werkzaamheden aan de mast bestonden uit:
Poetsen
Lijnen verwijderen en opmeten
Vervangen bedrading
Vervangen windmeter
Vervangen navigatieverlichting (plus het plaatsen van een 3-kleur+anker in de top, dat was alleen een anker-licht)
Spiboom-oog schilderen
Vervangen marifoon-antenne
Verder nog wat klusjes aan dek gedaan. Zoals het vervangen van dek-doorvoeren, plaatsen van klokje van de wind-meter, maar ook het plaatsen van nieuwe stoppers
Ondertussen had een zeilmaker een nieuwe huik gemaakt, de oude viel namelijk compleet uit elkaar.
Van het optuigen zijn verder geen foto's gemaakt. Op de terugweg zijn we eerst naar de Amsterdam Marina gegaan om daar tijdens de Hiswa te kunnen liggen als hotel. Een mislukte poging tot SMR doen, want de metro-bruggen bij de nieuwe meer wilden de nacht ervoor niet meer dicht en die nacht gingen ze het niet proberen, liet ons buiten langs gaan via Ijmuiden. Na eerst een noord-west 8 te hebben laten passeren, weer in 1 ruk terug gevaren naar Hellevoetsluis.
Die winter is ze in het water blijven liggen en verder geen echt onderhoud meer aan gedaan in 2013, wel netjes winterklaar gemaakt en begin maart 2014 uit de de winterslaap gehaald.