jerry schreef :
Het lijkt me, waar je schrijft over een knop om de motor te starten, dat er een contactslot op het paneel heeft gezeten en dat is vervangen door een schakelaar. Waren die gaatjes in het paneel voor een contactslot? Als je even aangeeft wat voor motor je hebt, zijn er vast wel forumleden die je aan een aansluitschema kunnen helpen.
Beste Jerry,
Ik ben bang dat dit niet meer te achterhalen valt. De boot is zo tweede hands gekocht.
Wat er op de gaatjes heeft gezeten durf ik niet te zeggen. Maar aan fransb zijn opmerking te lezen heeft dat er niet op gezeten haha.
Uit je verhaal maak ik op dat beide panels op een eigen accu moeten draaien?
Ook zou ik heel graag een schema willen hebben die mij duidelijk maakt hoe ik (nieuwe draden en apparaten (LED verlichting, NAV verlichting en Radio)) aan moet sluiten en op welke (accu's)
In de gauwigheid heb ik op internet gezien dat je een contactslot voor Diesel- en Benzinemotoren hebt.
Is dit correct? En ondanks de verhalen qua veiligheid en handigheid mbt vocht zou ik het toch dolgraag willen. Toch een klein beetje extra moeite doen om de boot mee te nemen. (uiteraard, als ze iets willen, dan nemen ze het er ook van....
ilCigno schreef :
De meeste contactsloten geven nauwelijks enige beveiliging (de meeste kan je met een schroevendraaier 'aan' zetten) en zijn gevoelig voor vocht.
Beste ilCigno,
You lost me met je "nauwelijks enige beveiliging" globaal gezien is een sleutel/slot toch veiliger dan geen slot en direct een drukknop om je motor te starten? Het enige wat er tussen zit is een draaiknop die naar boven gericht moet worden, maar twijfel nu zelfs of die er echt als veiligheid tussen zit).
Graag wil ik alsnog een contact met sleutel, de boot is geen zeilboot en kan niet eraf getrapt worden tijdens de capriolen die je uit kan halen tijdens het zeilen. Verder heb ik ook geen binnen maar is alles buiten (open sloep idee).
fransb schreef :
met betrekking tot het rechter paneel.
heb jij een renault?
zoja dan is het origineel:
- Witte knop motor uitzetten
- Switch voor stroom om te starten
- zwarte knop is de startknop
- leuk lampje- hier zat origineel de schakelaar om de dynamo uit/aan te zetten
- stroomcontrole lampje (groen)
- Benzine meter- hier zat origineel de water temperatuurmeter
contactslot is precies wat IlCigno zegt, liever niet buiten.
Check! Heb inderdaad een Renault Marine Couach rc16d.
Jammer dat de schakelaar van de Dynamo er niet meer opzit.
Wilde daar kijken of ik wat op kon zetten in de zin van LED verlichting of een radio.
Overigens loopt er nog wel een 12volt stekkertje, waar die precies vandaan komt heb ik nog niet onderzocht.
jerry schreef :
Is die Renault dan ook een benzinemotor? Dat verklaart ook de schakelaar voor "ventilator" op de linker paneel. Bij een benzinemotor moet voor de start goed geventileerd worden om eventuele ontplofbare dampen te verwijderen.
Beste Jerry,
De motor die er nu inzit betreft een Dieselmotor. Wat er daarvoor in heeft gezeten durf ik niet te zeggen.
Zou heel goed dus een benzinemotor zijn geweest.