rooiedirk schreef :
Met een dubbelschroever opzij is niet moeilijk wel oefenen. De manier van Alweereengijp kan, maar werkt ook met een enkelschroever.
Met een dubbelschroever,
de motor aan de zijde waar je naar toe wil in z'n achteruit, ander vooruit en roer ongeveer in de hoek.
zoveel roer geven dat de BB motor het schip nog naar BB wil laten draaien, en het resultaat is een overblijvende kracht naar SB. Het lastige is dat je drie dingen te bedienen hebt, en mijn brein is daar niet op ingericht.
Wat ik doe is de motor die achteruit slaat rustig z'n gang laten gaan, en met het roer en andere motor de koers en vaart (gaan we voor/achteruit of draait het schip nog) regelen.
Voor de enkelschroevers die meelezen, dit werkt ook met twee bootjes langszij vastgemaakt. Kan handig zijn als er bv op Terschelling iemand tussenuit wil. (Zou wel eerst even oefenen)
PS: Als je aan SB een linkse schroef hebt en aan BB een rechtse dan help het schroefeffect ook nog mee!
Ik ben benieuwd hoe Ameesing dit gaat ervaren , bij ons doet heeft het roer namelijk geen enkele invloed op de richting, integendeel zou ik bijna zeggen ? Als je het stuurwiel niet vastzet wordt het roer omgezet door het schroef water (naar SB of BB willekeurig) en heb je er alleen maar last van omdat het roer geheel maximaal uitklapt door het schroef water
Wij hebben echt voorwaartse beweging nodig om het roer iets te laten doen , stilliggend draaien of achteruit varen heb je eigenlijk alleen maar last vh het stuurwiel & roer
En itt wat we deden met onze mono , achteruit de haven invaren en achteruit de box in , varen we met de cat vooruit de haven in , met vastgezet roer , sturen met de motoren. Als we bij de/een box aankomen draaien we de boot om z’n eigen as door 1 motor vooruit en andere achteruit en zodra we goed liggen beide motoren achteruit en de box in , alles sturend met de motoren
En ook hier weer , zo langzaam en rustig als mogelijk , als je te snel vaart moet je met steeds meer motor geweld gaan corrigeren . Liever motoren constant in en uit de versnelling zodat je tergend langzaam gaat dan te snel