Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 01 jan 2017 19:11 #796311

Beste forumleden,

Inmiddels doe ik mijn naam geen eer meer aan want wij hebben onze vd Stadt Bries ingeruild tegen een groter schip. Het gaat om een 35ft kajuitzeiljacht uit de jaren 70 (10,50 x 3,50 x 1,20 a 7.5 ton). Volgens de vorige eigenaar is de boot gebouwd op een werf in Belgie en meer kon hij mij niet vertellen. Het is een lang (onduidelijk) verhaal, maar hij heeft de boot zelf slechts 1 jaar in bezit gehad.

Enfin, ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die het schip herkennen en misschien zelfs weten welke werf het schip heeft gebouwd. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de romp uniek is, het lijkt me dat er tijdens de bouw gebruik gemaakt is van een bestaande mal.

Alle informatie is welkom!







De foto's zijn gemaakt tijdens de aankoopinspectie. Ik ga het schip de komende maanden stallen en het onderwaterschip schoonmaken, schuren en opnieuw in epoxy/primer/AF zetten.
Laatst bewerkt: 01 jan 2017 19:18 door oneoff31ft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 01 jan 2017 19:39 #796317

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Van harte proficiat met deze aanschaf!
Wellicht helpt het om nog wat meer informatie te geven:
- materiaal romp en dek (polyester neem ik aan)
- interieurindeling
- zeilteken
- eventuele nummers of typeplaatjes
- kuipindeling
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 01 jan 2017 20:15 #796326

Lijkt mij een romp van een fellowship 32.
Gr René.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 01 jan 2017 20:21 #796329

Je kan je forumnaam aanpassen. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 01 jan 2017 20:44 #796331

Hi Rene,

De fellowship heeft inderdaad veel overeenkomsten en als ik naar de fellowship 33 kijk herken ik de lijn. Ook hebben beide ontwerpen een opvallend beperkte diepgang. Er zijn alleen ook veel verschillen: dit schip is 3,50 breed en de fellowship 33 is bijvoorbeeld 3,10 breed.

www.yachtfocus.com/boten-te-ko...tml#brand=fellowship

Zou het een voorloper kunnen zijn?

@ilCigno: ik heb nergens een typeplaatje o.i.d. kunnen vinden. Het materiaal is inderdaad polyester, zowel de romp als de opbouw. Het polyester is extreem dik aangebracht en er lopen meerdere langs- en dwarsscheepse balken ter versteviging door de romp. Op een van de balken zit ook een stalen oog bevestigd? Wellicht om tijdens de bouw de romp te verplaatsen?
Verder is het een langkieler met een doorgestoken roer van RVS en de boot heeft een dubbele voorstag.

De indeling is vrij klassiek: van voor naar achteren:

1 ankerbak;
2 twee persoonsbed;
3 BB pomptoilet en wasbak, SB kast voor kleding;
4 BB keuken en zithoek, SB lange bank en navigatiehoek (het is van binnen qua sfeer net een bruine kroeg);
5 Diepe middenkuip met luik naar motorruimte (oude Peugeot Indenor icm Verhey keerbare schroef);
6 Achterkajuit met SB en BB twee kooien en helemaal achterin de hennegatskoker waar een helmstok op zit.
Laatst bewerkt: 01 jan 2017 20:46 door oneoff31ft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 14 jan 2017 15:08 #800038

Even een korte update: ik heb nog steeds geen idee wat de achtergrond van het schip is, waar ze gebouwd is en om wat voor type het gaat. Als iemand een idee heeft dan hoor ik het graag!!! Gokken mag ook!

Daarnaast zit ik met een klein dilemma: wel of niet epoxy op het onderwaterschip smeren.

De boot staat sinds deze week op de kade en mijn plan is om medio april weer het water in te gaan. Nu heb ik een klein deel van het onderwaterschip kaal gekrabt om te kijken hoe dat er uit ziet (zie foto).



In principe ziet het er erg netjes uit en zitten er nergens blaasjes of grote beschadigingen. De witte onderlaag is de gelcoat (of plamuurlaag?) en de gele vlek is een oude coating, met daaroverheen de zwarte anti fouling.

Mijn oorspronkelijke plan was om alles kaal te halen, wellicht de doorvoeren vervangen, oneffenheden plamuren en dan vervolgens twee lagen 2K epoxy primer van Jotun jotamastic-90.
Hierna een 1K primer en daaroverheen een nieuwe laag anti-fouling.

Ik twijfel nu dus over de epoxy primer, want het polyester krijgt niet bepaald lang de tijd om uit te drogen (+- 3 maanden). Misschien creëer ik door de damp dichte laag alleen maar een probleem door eventueel vocht in het laminaat op te sluiten? En in feite is het onderwaterschip gewoon goed (geen osmose). Of is het altijd beter om toch de 2K onderlaag aan te brengen? Alternatief is gewoon licht kaal krabben, beetje schuren, 1K primer en dan AF.

Als iemand kan adviseren, graag!
Laatst bewerkt: 14 jan 2017 15:12 door oneoff31ft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 14 jan 2017 16:35 #800062

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Ben wel benieuwd naar de Indenor. Heb je er al mee gevaren? Hier een adres voor onderdelen, blokken komen voor als Peugeot (404,504) en als Volvo Penta, en DTP/DTN.

muldermotoren.nl/webshop/diver...enor-onderdelen.html
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 14 jan 2017 17:37 #800076

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Tja, wat goed is zou ik niet verwijderen, daar wordt alleen de watersportwinkel blij van. Ik zou wel even uitzoeken welk type die zwarte AF is, dat maakt nogal wat uit wat je er overheen smeert natuurlijk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 14 jan 2017 18:36 #800091

Hoi Jutter,

Ik ben ook erg benieuwd hoe de motor zich gaat gedragen. We hebben twee keer ongeveer een uur gevaren, waarbij ik ook een stuk vol vermogen heb gegeven. De motor liep zeer soepel, koelde goed, startte goed en leverde veel vermogen. Je moet wel eerst ongeveer 30 seconden voorgloeien, anders slaat de motor niet aan.
De watertemperatuur steeg tijdens de proefvaarten elke keer naar ongeveer 60 graden en bleef daar constant staan. Dit lijkt mij wat aan de lage kant, maar ik betwijfel of er überhaupt een thermostaat in de motor zit.

Op advies van een forumlid heb ik tijdens het draaien van de motor ook in het koelreservoir gekeken en daar kwamen geen luchtbellen oid vrij.... De motorolie was ook niet troebel of iets dergelijks, gewoon gitzwart. Fingers crossed dus en hopen dat die motor voorlopig nog blijft draaien!!

Dank voor de link in elk geval naar Mulder, als ik tegen problemen aanloop zal ik daar eens aan de bel trekken.

De Indenor zit overigens op een hele bijzondere manier aangesloten op de schroefas: het motorblok staat in feite OP de schroefas en de output as van de motor zit direct (zonder reductie) via een cardanas op een poeliesysteem met 6 v-snaren op de keerbare schroef aangesloten. De schroefas draait dus ALTIJD. Dit systeem lijkt zeer robuust gebouwd en allemaal mechanisch, dus ik vermoed dat ik hier zelf onderhoud/reparaties aan kan verrichten. Maar een totaal andere techniek dan mijn vorige boot (motor, keerkoppeling, vaste schroefas).

Geen suggesties nog voor een type/merk/werf?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 14 jan 2017 18:40 #800093

@ ilCigno:

Jij zou dus niet eens aan krabben beginnen? En gewoon een nieuwe laag AF over de bestaande laag heen?

Is het niet per definitie beter om een dampdichte laag aan te brengen op je onderwaterschip? Of is dat gewoon overbodig aangezien deze boot al enkele decennia in het water ligt en geen osmose vertoond?
Laatst bewerkt: 14 jan 2017 18:41 door oneoff31ft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 14 jan 2017 20:15 #800125

  • vriesjan
  • vriesjan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Hallo Ex-Bries,
Het zou mij niet verbazen als je boot een van oorsprong engels casco is (bijvoorbeeld van Colvic, die heel veel types casco's heeft gebouwd)dat met dekmal kaal werd geleverd en door werfjes en ook amateurs vervolgens werd afgebouwd. Kijk eens bij Seadog 35 of Colvic Countess 33 (die is het niet maar lijkt er wel op) en er zijn ook nog wat andere namen in omloop die me nu niet te binnen willen schieten. Mogelijk heeft het casco ergens verborgen een SSR nummer staan.Succes met zoeken.

Wat je tweede vraag betreft:
Uit eigen ervaring zou ik voorzichtig zijn met een epoxylaag opbrengen als je niet zeker weet dat de romp kurkdroog is. (meten met een Skipper vochtmeter en vergelijken met boven de waterlijn.) Toen ik destijds mijn boot (Westerly Centaur) kocht had die volgens de keuring osmose. Dat scheelde dus een stuk in de prijs. Ik heb toen zelf de romp kaalgehaald en bleek dat de osmose alleen tussen gelcoat en door de vorige eigenaar opgebrachte epoxylaag te zitten. Die laag was dus op een natte huid aangebracht. Het heeft toen wel nog 18 maanden gekost voordat de laag droog was en alsnog een epoxylaag is aangebracht. Sinds die tijd heb ik nergens last meer van.
Geniet van je boot, varensgroet van Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 14 jan 2017 20:41 #800133

Hoi Jan,

Dank voor je aanvulling. Ik denk dat je best eens gelijk zou kunnen hebben dat de romp uit Engeland komt en dat de boot vervolgens in België is afgebouwd. De Seadog 35 kan ik online niet vinden, alleen een 30 voeter. Dit is op hoofdlijnen wel een soortgelijk ontwerp maar een stuk kleiner, ketch getuigd en kimkieler.

Volgende week heb ik contact met een oud-eigenaresse van het schip, ik hoop dat zij meer weet! Als er iets interessants uitkomt zal ik het hier delen.

Wat betreft de epoxylaag: Ik ga eerst de oude AF laag er maar eens afhalen en toch maar eens vragen op de werf of ik een vochtmeter kan lenen.

Nogmaals dank voor het meedenken en balen dat je toen met de Westerly 18 maanden niet hebt kunnen varen..!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 21 jan 2017 10:03 #801814

Voor de geïnteresseerden:

Het schip is gebouwd in Antwerpen en ontworpen door Adolf Martens. Zegt mij verder niks, maar het gaat dus wel echt om een one-off romp. Ik twijfelde nog of het niet om een Seadog ging want het ontwerp is bijna gelijk aan de versie met één kiel (dus geen kimkielen), maar de breedte kwam niet overeen.

Overigens kloppen de maten ook niet helemaal zoals ik eerder had gepost. De boot is net geen 10 meter lang en de breedte is ongeveer 3,30.

----

Inmiddels ben ik gestart met het afkrabben van de oude anti-fouling en primer lagen (zie foto). Het is nog work-in-progress maar het schiet aardig op. Ik gebruik een gelcoatschraper met stofzuiger en een excentrische schuurmachine met P40.







Het lijkt alsof er een (zwarte) 2K laag over de (gele)gelcoat is aangebracht. Ik wil deze laag in principe laten zitten en dan begin april een keer of wat overschilderen met epoxyprimer, en dan 1K primer en nieuwe AF.

Aan de stuurboordzijde zaten een drietal blaasjes van ongeveer 1,5cm. Deze heb ik helemaal kaalgekrabt tot aan het laminaat en ga ik met expoxy insmeren en dan vervolgens daar de epoxyprimer et cetera nog overheen. Wel apart dat de bakboordzijde van de romp helemaal gaaf is, terwijl de stuurboordzijde wat ruwer lijkt. Wellicht invloed van UV?


Op de overige foto's zijn de doorvoeren+afsluiters zichtbaar. Ik twijfel nog of ik deze ook ga vervangen, en als ik het doe of ik dan kunststof of messing doorvoeren ga plaatsen. We varen 95% op zoet water.





















In principe lekken de doorvoeren/afsluiters niet, maar zoals je kunt zien is er wel sprake van corrosie en ik heb geen idee hoe lang het er al inzit. Kan iemand hier nog wat zinnigs over zeggen?

En als ik ze ga verwijderen, wat is dan de meest praktische methode? Haakse slijper aan de buitenkant? Schrobzaag met de hand van binnenuit in stukken zagen? Of eerst gewoon proberen te demonteren met een waterpomptang oid?
Laatst bewerkt: 21 jan 2017 10:05 door oneoff31ft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 21 jan 2017 10:54 #801824

Bries_bukh schreef :
Het lijkt alsof er een (zwarte) 2K laag over de (gele)gelcoat is aangebracht. Ik wil deze laag in principe laten zitten en dan begin april een keer of wat overschilderen met epoxyprimer, en dan 1K primer en nieuwe AF.

Een harde zwarte laag over de gelcoat zal, gezien de leeftijd van de boot, een laag expoyteer zijn. Dat was de gebruikelijke osmosebescherming. Laten zitten!

Waarom epoxyprimer eroverheen, beter gewoon een paar lagen epoxy (VCtar, Gelshield, of pantsercoat, etc). En da AF. Primers zijn alleen voor de handel, niet voor serieus gebruik.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 21 jan 2017 11:05 #801829

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Hier in de haven staan 2 boten die er heel erg op lijken, maar toch net iets anders zijn.
Mooi dat je er inmiddels meer over weet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 21 jan 2017 11:09 #801833

  • hyd
  • hyd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Laatst bewerkt: 21 jan 2017 11:15 door hyd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 21 jan 2017 15:17 #801899

@Baasklusje:

Epoxyteer zou inderdaad heel goed kunnen! Ik wil deze laag zoveel mogelijk laten zitten en tot nu heb ik het dus alleen weggehaald bij de blaasjes.

Het lijkt me goed om deze dampdichte laag zoveel mogelijk te versterken, daarom wil ik er epoxy overheen smeren. Ik dacht zelf aan Jotun Jotamastic 87. Heb jij hier ervaring mee? Levert dit een dampdichte laag op? De prijs is in elk geval erg aantrekkelijk en naar mijn weten is dit gewoon op epoxybasis en zou het dus waterdicht moeten worden, of in elk geval de vorige (teer)epoxylaag moeten versterken/verdichten?

Vervolgens AF direct op de expoxy lijkt me niet verstandig aangezien deze laag zo hard wordt dat de AF niet goed kan hechten, daarom na de Jotamastic 87 eerst nog een 1K primer (bijv Silvergrey 88 www.jotun.com/Datasheets/Downl...ey%2088__Dut__NL.pdf)

@hyd: dank voor de links, ik ga een mailtje sturen naar de eigenaar van de website
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 21 feb 2017 18:46 #811376

Update:

In de afgelopen weekenden zijn we verder gegaan met het weghalen van oude coatings op het onderwaterschip. Rondom de beschadigingen in de (gele) gelcoat zaten toch veel meer slechte plekken dan in eerste instantie verwacht. Zoals eerder gezegd is de ene kant van de romp vele malen slechter dan de andere kant. Er is hier duidelijk sprake van osmose.

Daarom heb ik besloten om toch de gehele oude gelcoat te verwijderen. In eerste instantie zijn we dapper begonnen met een vacuüm schraper, verfkrabbers en uiteindelijk P40 excentrische schuurmachine.
Met name het schuren had echt geen enkele zin en was een totale verspilling van tijd, energie en schuurpapier! Na 5 dagen hard werken waren we nog nergens. Daarom toch naar alternatieven gezocht en uiteindelijk terechtgekomen bij een combinatie van een haakse slijper met een P40 lamellenschijf. Dat schiet aardig op! Je moet wel oppassen dat je niet TE diep het laminaat inschiet, en het eindresultaat is niet 100% glad. Ik vind dat persoonlijk niet zo erg.

Doel is nu om het onderwaterschip helemaal kaal te halen tot het laminaat. Daarna wil ik eind april een nieuwe dampdichte laag aanbrengen. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover. Hieronder staan in elk geval een aantal vragen die ik nog heb:

1) Wat is de juiste volgorde van het opbouwen van de nieuwe dampdichte laag? Ik dacht zelf aan:
a. Injecteerepoxy over het gehele onderwaterschip rollen;
b. Voordat de injecteer epoxy droog is de slechte plekken opnieuw opbouwen met keperweefsel + reguliere epoxy. Dit gaat dus om plekken waar pakweg 5mm materiaal is verwijderd om beschadigd laminaat weg te halen;
c. Combinatie microbaloons met reguliere epoxy aanmaken om oppervlak nagenoeg vlak te krijgen;
d. Gehele onderwaterschip nog helemaal in reguliere epoxy rollen;
e. Epoxy verf 4 lagen (bijvoorbeeld Jotamastic 87? of is dat niet geschikt?)
f. 1 laag primer tbv AF;
g. Antifouling.

Is bovenstaand een goed verfsysteem?

2) Hoe kan ik testen of het laminaat droog genoeg is om verder te gaan met de volgende fase: het aanbrengen van een nieuwe dampdichte laag;
3) Wat is het risico als er toch nog vocht in het laminaat zit? Wat kan er hierdoor fout gaan?
4) Alternatief voor AF is kennelijk coppercoat. Ik zou er voor kunnen kiezen om na stap 1d verder te gaan met Coppercoat. Valt hier nog wat zinnigs over te zeggen?
5) Hoe kan ik het laminaat het best spoelen? Ik lees online adviezen over groene zeep en/of behanglijm? Kan iemand dat toelichten?

Dan hieronder nog wat tips voor andere mensen die hun gelcoat willen verwijderen:

1) Gebruik eerst een vacuumschraper om de AF te verwijderen, dat gaat mooi (relatief) stofvrij als je een stofzuiger gebruikt;
2) Gebruik daarna een haakseslijper i.c.m. een lamellenschijf om de oude (harde) coatings te verwijderen. Het is volstrekt zinloos om de harde lagen met een schuurmachine te lijf te gaan. Je kunt op een haakseslijper een stofafzuiging aansluiten, maar dan nog is het een stoffige bende. Zorg dus voor goede persoonlijke bescherming!
3) Bestel al je benodigdheden online, vermijd de bouwmarkt. Dat scheelt een boel geld. Wij hebben pakweg 30 lamellenschijven verbruikt op het onderwaterschip, en ik ben inmiddels ook zeker 20 stofkapjes verder. Inmiddels ben ik overgestapt op een halfgelaatmasker van 3M met verwisselbare filters. Heeft iemand tips waar je goedkoop filters kan bestellen?

Hieronder nog 3 foto’s. Je ziet hier ook de eerste provisorische aanzet tot stofaanzuiging op de haakse slijper. Bosch levert een opzetstuk dat beter werkt en dat gebruiken we nu. Ook zie je dat we begonnen zijn om het bovenwaterschip te schuren. Ik twijfel nog over het soort verf dat ik hier voor wil gebruiken. Jotun heeft een hardtop XP die erg goedkoop is, NELF heb ik zelf goede ervaringen mee maar dat was 1K en nu wil ik eigenlijk 2K gaan gebruiken. Verder lees ik online veel goede verhalen over DD lak, maar dat is dan weer redelijk prijzig spul.
Daarnaast heb ik nog steeds geen goede techniek bedacht voor het opnieuw aanbrengen van de waterlijn....... Een laserwaterpas? Tot nu toe heb ik de oude waterlijn nog gedeeltelijk laten staan, zodat ik in elk geval nog een referentie heb. Maar idealiter wil ik deze natuurlijk wegschuren zodat ik de boel mooi vlak kan maken..... Tips? graag!











Laatst bewerkt: 21 feb 2017 19:00 door oneoff31ft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 21 feb 2017 19:10 #811383

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Dat is best eng om je romp met een haakse slijper te "bewerken" waarom ben je niet voor een schaaf gegaan?

In ieder geval ben je goed op dreef, en tof dat je het goed aan gaat pakken.

Ik zou zelf alsnog gaan voor een laag eraf te schaven tot aan de waterlijn, en de romp te laten drogen.
Dan het hele onderwaterschip voorzien van een nieuw laagje weefsel, en dat dan weer opbouwen met een mooi systeem. Ik heb zelf gekozen om het op te bouwen met jotamastic 90, daarna hechtprimer, en dan antifouling (welke weet ik nog niet)

* Overigens neem mijn mening met een korreltje zout, ik kom net kijken. *

Wat betreft je huiddoorvoeren, als je nu toch zoveel moeite doet.
Dan zou ik die gewoon vervangen.

Wat betreft je verfkeuze, ik ga zelf voor de 2k PU verf van Jotun, tot nu toe erg te spreken over de kwaliteit van hun producten, en hoe simpel ze zijn in het verwerken.
Erg vergevingsgezind, die 2k PU verf kan je ook beneden de 10graden verven b.v.
Nadeel is wel dat de kleur keuze wat beperkt lijkt te zijn.

Linkje: www.nauticexpo.com/prod/jotun/...ct-31197-424733.html

Mooie boot, houd de moed erin, en hou je doelen duidelijk in het zicht.
Ik lees met plezier je vorderingen!
Laatst bewerkt: 21 feb 2017 19:20 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 21 feb 2017 19:29 #811387

Ha super mooie reactie, dank voor de bemoedigende woorden en de tips!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 16 apr 2017 13:22 #826646

Update #2

We zijn inmiddels wat weken verder en er is veel gebeurd aan het (onderwater)schip.
De oude gelcoat is volledig verwijderd met behulp van een haakseslijper in combinatie met een lamellenschijf. Dit proces staat hierboven beschreven. Het resultaat hieronder:



Vervolgens hebben we met een reguliere slijpschijf alle flenzen van de doorvoeren doorgesneden zodat we de doorvoeren + afsluiters kunnen vervangen. Het verwijderen ging erg makkelijk en we gaan hopelijk aankomende week nieuwe (messing) doorvoeren + kogelafsluiters plaatsen. We hebben ook de aanvoer van de motorkoeling verwijderd en moeten dus ook een nieuwe wierfilter monteren:





Voor het opbouwen van het onderwaterschip hebben we gekozen voor pure epoxy van Mr Boat. In totaal hebben we 22,5 KG gekocht, en dit rollen we (nat-in-nat) op het gescheurde en ontvette (St Marc en vervolgens aceton) onderwaterschip. Het helpt om tussen de lagen door wat zwart pigment toe te voegen zodat je kunt zien waar je nog moet rollen! Dit geeft wel een vreemd effect omdat we de hoeveelheid pigment niet nauwkeurig afmeten en er ook strepen lijken te ontstaan.



Na 3 lagen epoxy hebben we met behulp van microballoons een flinke hoeveelheid plamuur gemaakt om de ingeslepen delen weer opnieuw te vullen. Dit gaat redelijk vlot en het geheel laten we nu drie dagen uitharden. Daarna is het weer schuren zoals vanouds, en dan is het plan om nog 1 a 2 lagen epoxy aan te brengen. De laatste laag wordt een expoy primer van Jotun (Jotamastic 90) in grijze kleur gemengd. Terwijl deze uithard wil ik er een 1 K antifouling overheen smeren.



Boven de waterlijn hebben we alle 1K verf weggeschuurd en vervolgens een epoxyprimer aangebracht (Jotamastic 90).



TIP!!: Gebruik altijd een fijne schuimroller!!! Dit hebben wij de eerste laag namelijk niet gedaan, waardoor de primer veel te dik werd aangebracht. Hierdoor ontstond een flink sinnasappeleffect wat uiteindelijk weer veel schuurwerk opleverde. Het is dus beter om meerdere dunne lagen aan te brengen aangezien dit veel strakker wordt.
De primer hebben we vervolgens weer teruggeschuurd met P240 en daarna DD lak aangebracht. Dit gaan we nog een keer (nat?) met P400 schuren en dan nog een laatste laklaag. Wel lastig aangezien de boot buiten staat en we dus afhankelijk zijn van het weer!!



PS Als iemand nog een goede wierpot heeft liggen dan houd ik me warm aanbevolen!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 16 apr 2017 15:26 #826673

Zal even kijken, ligt er geloof ik nog een onder de werkbank... Waar moet ie eigenlijk heen?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 16 apr 2017 15:30 #826676

Tot aankomende zaterdag: leeuwarden

Morgen: zeist of amersfoort, of ergens op de route vanaf Leeuwarden.

Daarna: Amsterdam... hoor het graag!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 16 apr 2017 15:34 #826677

We zoeken ook nog een huik B) uit mn hoofd is de giek 4.40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaren 70 one-off 35ft polyester kajuitzeiljacht 16 apr 2017 16:47 #826689

Mooie klus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl