@Tricolor,S Nauta, De Optimaal, Ratman:
Bedankt voor het kritisch kijken naar de constructie, er is duidelijk kennis en ervaring bij jullie aanwezig. Maar zoals ik al eerder zei, wat je op de foto ziet was tijdelijk, zonder enig laswerk en zonder dwarsverbinding. Het staal kwam vers van de lasercutter en ik had het tijdelijk met hoekijzers aan elkaar gebout, vnl voor uitlijnen van de V-schijven, bepaling lengte V-snaar, etc. Bij proefdraaien zonder belasting viel het trillen me nog mee, maar helemaal mee eens dat meer maatregelen nodig zijn. Omdat het moeilijk meten is, had ik de steunonderdelen eerst van hardboard gemaakt en dat als template afgegeven aan het laser cutting bedrijf, dat mooi en exact werk heeft geleverd (alles 5 mm). Inmiddels verstevigingen aangebracht en ik ben nog bezig met een dwarsverbinding naar de motor. Bij proefdraaien zijn de trillingen nu al goed onderdrukt. Alleen bij stationair draaien op ong 600 toeren nog wat teveel, maar de dwarsverbinding zal hier hopelijk nog verbetering geven. Bij 1000 toeren en hoger, is de construktie bijna trillingvrij. De definitieve uitvoering zal ik in gebruik filmen. Suggesties altijd welkom!
@noballast:
Adders onder het gras? Plenty! Niet bij het uiteindelijk resultaat, maar bij het bouwen. Maar het is uiterst bevredigend om na voltooing een goed, vrijwel onderhouds en kostenvrij systeem te hebben dat 80 liter zuiver drinkwater per uur levert. Ook brak en zoet water kan in drinkwater worden omgezet.