Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project koolstof Beams bouwen.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 19:40 #1028432

F32thriller schreef :
ik denk dat er een heel hoop kracht nodig is om over het dode punt te komen.

Daar ben ik ook bang voor. Opklappen kan een val nog helpen om over het dode punt heen te komen, uitklappen is lastiger.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 19:41 #1028433

Ja en die kracht komt ook op je draaipunt... Ik begrijp het toch wel goed? Het zwaartepunt van die 100 kg zit bij die stippelijn?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 10 mrt 2019 19:42 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 19:44 #1028435

steef ton schreef :
Ja en die kracht komt ook op je draaipunt... Ik begrijp het toch wel goed? Het zwaartepunt van die 100 kg zit bij die stippelijn?

Zwaartepunt zit verder weg. 100kg is zwaartepunt van beam en 200kg die van de drijver
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 19:48 #1028442

Noballast schreef :
F32thriller schreef :
ik denk dat er een heel hoop kracht nodig is om over het dode punt te komen.

Daar ben ik ook bang voor. Opklappen kan een val nog helpen om over het dode punt heen te komen, uitklappen is lastiger.

Heb je al bij andere F39 eigenaren nagevraagd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 19:49 #1028443

Ja, maar die drijver blijft toch grotendeels drijven? Dus dat gewicht wordt dan door het water gedragen, lijkt me? Ik zie alleen nu, nadat ik iets beter naar je tekening heb gekeken ( :blush: ), dat de drijver idd ook enigszins uit het water getild wordt. Dan komt een deel van het gewicht van de drijver er nog bij. Ik denk trouwens dat dit alleen bij één drijver is. De andere drijver zal wellicht iets makkelijker gaan. Bij inklappen de tweede drijver en bij uitklappen juist de eerste.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 10 mrt 2019 19:49 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 19:59 #1028453

F32thriller schreef :
Heb je al bij andere F39 eigenaren nagevraagd?

Was begin Januari in NY en heb Gary van de Yellow Fish ontmoet. Die deed het moeizaam met blokken en lijnen in de kuip.

@Steef de drijver drijft nauwelijks. Maar die hoeft ook niet verder getild te worden, beweegd vooral horizontaal en kantelt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 20:03 #1028458

Ok. Het lijkt of dat bij inklappen je vooral het gewicht van de beam moet optillen en bij uitklappen vooral het gewicht van de drijver. Dat zou, voor mij, ook verklaren waarom je telkens over een "dood punt" heen moet. Klopt het dat het telkens bij één drijver erger is dan bij de tweede (of andersom dus)?

Och sorry, ik begreep je niet goed. je bedoelt dat de drijver ook aan de beam hangt. Moet ik even goed voor mezelf uittekenen. Kan zijn dat het moment dan sneller kleiner wordt, maar begint met idd een groter moment. Of je daar wat aan hebt?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 10 mrt 2019 20:08 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 20:06 #1028461

Dat weet ik niet. Tot nu toe heb ik alleen nog maar geklapt met behulp van een kettingtakel of kraan.
Bij de kleinere tri’s is dat wel het geval iig.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 10 mrt 2019 20:07 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 20:19 #1028469

Hoi,
omdat het toch een wat gecompliceerde beweging is, zou ik eigenlijk het moeten doorrekenen met een spreadsheetje (bijvoorbeeld). dat gaat wel, maar dan moet ik weten of je tekening op maat is (neem aan van wel?). Ik denk trouwens dat de orde van grootte (meer dan 10kN wel in de richting zit).
Hmm, ik ga nu eerst weer wat pw's nakijken (dat moet helaas ook weer gebeuren).
Stuur anders even pb-tje als je wil dat ik dat ff doe?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 20:38 #1028474

Zo te zien deden ze bij deze F39 het ook gewoon met lijnen, scheelt je heelhoop extra gewicht voor de enkele keer dat je zult inklappen.
www.adrenalex.us/page2.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 20:42 #1028475

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Misschien een domme vraag.

Maar veranderd er nog wat als de verstaging erop zit?
Als het goed is, blijft dat toch op spanning staan, maar kan mij voorstellen dat door de spanning het 1 en ander wel iets veranderd. Of is het schip zo stijf dat het niet vervormt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 21:01 #1028484

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6447
Lijkt me nog redelijk gecompliceerd worden.
Op iedere beam een actuator, maar die moeten dan wel gelijk lopen en gesynchroniseerd worden. Kan wel maar met prijskaartje.
HIER hebben ze actuators tot 1000kg en in RVS en waterdicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 21:04 #1028486

Nee, niet op iedere beam, alleen de voorste. De boel is stijf genoeg, als de voorste draait gaat de achterste ook mee.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 21:22 #1028489

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hydraulische cilinder drukt dat makkelijk maar dan heb je weer een hydrauliekpomp nodig die je een plek moet geven en je moet oppassen want dat is zo sterk dat kan de hele boot wel kapot drukken.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 10 mrt 2019 22:03 #1028508

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3229
Meten is weten! Pak het punt waar de UFS op de beam scharniert, leg daar een lijn omheen en trek vanaf de kade. Meet hoeveen kracht je nodig hebt voor hij begint uit te vouwen. Met de armlengte kun je dan eenvoudig afschatten wat je nodig hebt.

Ik vermoed overigens dat de berekening nog lastiger is dan al genoemd: waarschijnlijk is het probleem dat je door de geometrie de drijver een klein beetje het water in drukt, waardoor je effectief de boot een klein stukje moet optillen. Afhankelijk van hoeveel (en dat kan ik onmogelijk schatten uit de tekening ...) kan dat dus een hoop kracht kosten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 12 mrt 2019 10:22 #1028963

Inmiddels weet ik de kracht die nodig is om om de beam op het scharnierpunt van de UFS omhoog te drukken en in te klappen. Een collega bouwer was nog in de gelegenheid om dit te meten. Initieel 141kg incl. de overwinning van de wrijvingsweerstand op de compressie pads en dan terug naar 120kg voor de verdere beweging.

De lengte van de hefboom binnen is niet 200 maar 185mm. Bij een lengte van 1163mm van de UFS moet er dus aan het hefboompje met 141x1163/185=886 afgerond 1000kg getrokken of geduwd worden. Steef Ton had dat dus al goed ingeschat.

De koppeling van het hefboompje met de UFS is met zes bouten 12mm en even zovele spies en heeft een doorsnede van 80mm.

Het schot waar e.e.a. op wordt vastgebout heeft ter plekke een kern van 15mm watervast multiplex en moet aan weerszijden nog versterkt worden met carbon.

Het valt mij tegen, die benodigde 1000kg. Ik schat nu dat de benodigde kracht voor het weer uitklappen ongeveer hetzelfde zal zijn.

Als 1000kg benodigd is, moet ik dan een actuator van 1000kg aanschaffen (met ruim 100kg reserve) of nog een maatje groter gaan?



Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 10:25 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 12 mrt 2019 10:32 #1028967

Sonador schreef :
Misschien een domme vraag.

Maar veranderd er nog wat als de verstaging erop zit?
Als het goed is, blijft dat toch op spanning staan, maar kan mij voorstellen dat door de spanning het 1 en ander wel iets veranderd. Of is het schip zo stijf dat het niet vervormt?

Geen domme vraag. De geometrie is (schijnt) zodanig te zijn dat de verstaging de mast overeind blijft houden. Wel de spanning eraf denk ik zo. Hoe dat nog van invloed is weet ik niet.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 12 mrt 2019 11:24 #1028990

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16277
Als 1000kg benodigd is, moet ik dan een actuator van 1000kg aanschaffen (met ruim 100kg reserve) of nog een maatje groter gaan?
Zou je dat niet ruimer nemen?
De gemeten boot is niet jouw boot, misschien met een hoop vakantiezooi (sorry, spullen) in de romp, een flinke bries van opzij enz, enz?
Wat extra is misschien niet gek?
Je kunt beter een max powerveiligheidje inbouwen dan dat je tekort komt?
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 11:25 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 12 mrt 2019 11:55 #1029000

Ken je deze actuators?

Werken heel erg mooi met de bijgelerde controllers. Gelijkloop in te programmeren, te nullen, calibreren en bijv stroombeperking etc...

Mij viel destijds de prijs erg mee.

Je kunt natuurlijk ook de aliexpress dingen die pelagic gebruikt proberen, zijn blijkbaar veel tevreden gebruikers..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 12 mrt 2019 16:22 #1029079

Heel mooi spul, echter gaan die “maar” tot 10 kN: weinig reserve en ik denk ook erg kostbaar. Is dit geen toepassing die zich leent voor hydrauliek? Pomp wellicht op de hoofdmotor om zware kabels en accu’s te vermijden. Cilinders kun je relatief voordelig op maat laten maken in 316 en Duplex.

Wat is de slaglengte en hoeveel tijd mag het duren voordat die slag gemaakt is? Dat bepaalt het benodigd vermogen.

Deze hebben werkdruk van 200 barg: jij kunt dus met een kleinere diameter uit, je hebt 5 cm2 (en een beetje) zuigeroppervlak nodig. Kost ~eur 600 pst.

Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 16:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 12 mrt 2019 16:27 #1029080

Vergeet niet dat het koppel bepaald wordt door de afstand tot het draaipunt haaks op de kracht. De hefboom van de linear actuator maakt een slag van 90 graden en op maar 1 stand zal deze effectieve de maximum lengte hebben van 185mm.

De slag is zo te zien bijna 90gr, 45gr elke kant op. Minimale hefboom lengte komt dan uit op 131 (185*0.707) dat de benodigde kracht in de uiterste stand 1250kgf (141*1163/131). Dit kan je nog een beetje sturen door te zorgen dat de actuator en de arm een hoek van 90gr maken wanneer de meeste kracht nodig is.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 16:30 door Christiaan 676.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 12 mrt 2019 16:28 #1029081

Zoals ik zei, ze zijn verrassend betaalbaar....

Ik kan uit iegen ervaring getuigen dat die dingen echt wel wat meer kunnen hebben dan de specs, zeker voor die paar keer dat je ze gebruikt.

Grote probleem met hydrauliek is dat gelijkloop een hele toer is. Het voordeel is dan weer dat je een handpomp in serie kan zetten in geval van stroomuitval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 12 mrt 2019 16:39 #1029087

Hoe betaalbaar? Eenvoud en controleerbare gelijkloop is idd een groot voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 12 mrt 2019 16:50 #1029097

De slag is ca. 150mm. Vervelend is dat bij opklappen er eerst een wrijvingsweerstand moet worden overwonnen. Ja inderdaad, heb het strak gebouwd. Tegelijkertijd denk ik dat er een klein design foutje zit in de hoek van het compressiepad. Snelheid speelt geen rol, wel spanningsloos maken aan de einden. Om excessieve krachten te vermijden gaan de laatste 5cm bij het uitklappen prima door op het eind van de beam te gaan staan en een hupje te doen. Gelijkloop is niet aan de orde, de actuator zit alleen op de voorbeam. De achterste huppelt wel mee.

De link van Boarderbass (dank) is erg mooi. Compact en licht, maar inderdaad, net aan de grens. Als dat een probleem blijkt kun je er twee naast elkaar maken. Een tweede spoor dat ik inmiddels ook al heb uitstaan is elektrisch/hydraulisch.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 12 mrt 2019 17:20 #1029114

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Bij deze zou je ze zelf kunnen samenstellen: www.mparts.nl/producten/machin...eigen-actuator-samen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.337 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl