Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrische aandrijving ombouw Tapas!

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 16 mrt 2018 12:47 #926414

Druk met het vooronderzoek bezig geweest. Met als resultaat:
- besteld:
1x Motor HPM5000 van golden motor, 72 volt. (600 euro incl verzending)

De voeding blijft 48 volt. Dan lever ik wel wat in, maar is het toerental van de motor lager, zodat ik met een 2:1 naar de as kan. Tevens wordt deze motor dan minder warm.
Ik moet onder de 50 graden blijven, omdat hoger slecht is voor de motor.

1x Controller, HBL1660 150 ampere (350 euro). Met seriele poort, wordt interface naar multiview
1x acculader Noco GX4820. 48 volt, 20 ampere (539 euro). geschikt voor lithium ook.

Batterijen:

Ik was in eerste instantie van plan was bij ev-power 16 stuks LiFePo cellen te kopen maar dat is toch een hele investering ( 1700 euro voor 48V 100Ah).
Via Jeroen (bedankt!) ben ik terecht gekomen bij ecaraccu.nl
Deze verkopen tweedehandse accupakketten.
Hij heeft helaas geen passende lifepo beschikbaar, maar wel LMO-NMC lithium ion batterijen.
ik neem nu 7 stuks 8S. Die kan ik omschroeven naar 14S4P , bij een nieuw pakket heb ik dan 7.7 KWh, maar het zal plus minus 10% minder zijn in de praktijk. hoeveel werkelijk minder is afwachten. Ben nu voor 700 euro klaar. Vandaar toch de gok maar genomen.
De bijpassende BMS ontwerp ik zelf. ( monitor & management). goed letten op over- en onderspanning per cel en pakket en temperatuur.

Deze cellen zijn wel gevaarlijker, en gevoeliger dan LiFePo. Ze moeten wel in een ontplof beschermde behuizing volgens de leverancier. Iemand ideeen?

Nu als eerste de motor eruit. Daarvoor moet ook het keukenblok eruit. Maar die was er ook uit voor het plaatsen, dus dat moet te doen zijn.
Voordat de motor eruit gaat, halen we zoveel mogelijk eraf. Om het gewicht te verlagen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 mrt 2018 13:08 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 16 mrt 2018 13:50 #926444

Een stalenkist om je accu’s in op te slaan? Het lijkt me vooral verstandig om je monitoring en beveiliging dubbel uit te voeren.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 16 mrt 2018 13:51 #926448

Hoeveel KWh heb je nu voor 700e gekocht?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 16 mrt 2018 13:57 #926450

tussen de 7.7 en 6.5
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 16 mrt 2018 14:01 #926453

Dat is een mooie capaciteit voor een prima prijsje! Daarmee kom je ook wel een eindje.

Ga je ook zonnepanelen monteren?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 16 mrt 2018 14:04 #926455

maar refurbished dus he. garantie tot de voordeur.
Je kan ook accupakketten kopen via partners maar dan betaal je heel wat meer hoor.
komt dan met bms en garantie.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 16 mrt 2018 14:11 #926456

Ik heb voor ongeveer 700e via China 4 lifepo cellen van 200Ah gehaald. Samen een setje van 12V. Ook via die route heb je beperkte garantie.. Dan is een setje refurbished niet gek.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 16 mrt 2018 14:53 #926467

Tja, en dan moet Chris nog afwachten of hij zo veel "plezier" krijgt als wij :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 16 mrt 2018 15:11 #926473

voorlopig is duizend euro uitsparen al heel veel plezier! Het kost nu allemaal al genoeg.
Wordt het dan toch volgend jaar vervangen dan zien we dat dan wel weer.
En dan hebik ook wat meer inzicht in de benodigde kWh.

Bovendien heb ik nu dan 7 - 6,5 kWh, ipv 5 kWh.

Ik hoorde ook dat de evpower cellen wel eens defect zijn bij aankomst?
Dat is ook niet fijn als dat echt zo is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 16 mrt 2018 18:14 #926505

boarderbas schreef :
Tja, en dan moet Chris nog afwachten of hij zo veel "plezier" krijgt als wij :woohoo:

3x is scheepsrecht.!
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 16 mrt 2018 18:20 #926506

?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 16 mrt 2018 18:26 #926507

rooiedirk schreef :
Bij een E-motor is het toerental niet zo kritisch. Of de motor nu 2000 of 3000 rpm maakt, hij kan gewoon altijd het volle vermogen leveren.
Ik heb het nog nooit gemeten bij mij aanboord, maar ik schat dat de motor iets meer dan 2000 rpm max maakt.
En omdat het max. toerental van de schroef niet precies vast ligt, is de exacte pitch ook wat minder interressant.
De waarden kan je gerust 10-20% variëren, kwestie van tijdens de proefvaart je motortoerental wat aanpassen.
Wel is het zo dat hoe groter de schroef(met bijbehorend lager rpm en hoge pitch) hoe beter het rendement. Maar dat gaat ook op voor een diesel.

PS
Waarom zou je voor een dure max/vari/klap schroef kiezen als je wilt gaan regenereren??


Word je niet beperkt door het maximale koppel dan?
En het vermogen is uiteindelijk koppel x rpm (maar dan in secondes)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 16 mrt 2018 18:27 #926508

Met 4 man bestelling gedaan van die lifepo cellen dirdct in China. Niet alle cellen deden het naar behoren. Bij 3e poging gelukkig wel.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 16 mrt 2018 18:33 #926510

ah ok
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 16 mrt 2018 23:26 #926573

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3680
Even 2 zaken uit nieuwsgierigheid.

_ Een aluminium "plofkist" bouwen? Of van dat materiaal waar ze tegenwoordig
bagage bakken voor de luchtvaart van maken, twaron oid ?

- Waar ik ook nieuwsgierig naar ben is het gewicht van de complete elektrische installatie,
hoe verhoudt die zich tov van de diesel motor?

Grt A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 mrt 2018 04:38 #926575

Je moet absoluut geen afgesloten plofkist willen maken! Hierin zal (bij ontploffen batterijen) een extreme drukopbouw plaatsvinden tot ook deze schil ontploft. Een behuizing maken die drukgolf kan absorberen kun je niet zelf ontwerpen laat staan bouwen.

Je wilt juist iets wat een gecontroleerde drukaflaat geeft. Verdiep je eens in het ontwerp en certificering van ATEX Ex-d behuizingen: dan zie je wat daar bij komt kijken. Dit gaat weliswaar om ontsteking van een explosieve omgeving binnen én buiten de behuizing te voorkomen (waarvan aan boord geen sprake is), maar heeft ook elementen in zich betreft een gecontroleerde drukafbouw/onstapping van gassen ontstaan bij een explosie in de behuizing.

www.cortemgroup.com/sites/defa..._the_flame_paths.pdf

Waar ik aan zit te denken, is een behuizing maken (zo sterk als je kunt - dat is subjectief) met zeer grote ventilatieopening naar buiten de boot. Ook hier valt weinig aan te engineeren als dit je vak niet is, maar drukkpbouw zal lager zijn want wordt meteen naar buiten afgevoerd. De kans dat je onbewust een fragmentatiebom gebouwd hebt is dan kleiner (maar nog wel aanwezig). Eigenlijk zou je de batterijen buiten willen neerzetten, in een bun met losse deksel.

Ik zou niets doen en m’n energie richten op een zo goed mogelijke electrische beveiliging om te voorkómen dat het mis gaat. Kun je bv twee van elkaar onafhankelijke lagen realiseren? Een controlerende laag (de lader, balancer etc) met daaronder een beschermende laag die op celniveau kan loskoppelen indien de controlerende laag faalt?
Onafhankelijk betekent dat beide lagen niet van dezelfde elementen gebruik mogen maken en de monitoring in de beveiligingslaag onafhankelijke sensoren én actuatoren heeft. Dus niet alles op één printje maken, aparte sensing en dedicated "normally open" relais gebruiken. Je wilt zogenaamde "common mode faillures" (waardoor beide lagen tegelijkertijd kunnen falen) voorkomen.

Ik wil geen paniek zaaien, maar de risico's zouden wel eens groter kunnen zijn dan bij "gas aan boord", zeker aangezien dit relatief onbekend gebied is. Ik zou doen wat je kunt in ieder geval en dit niet onderschatten.

Gaaf project trouwens!
Laatst bewerkt: 17 mrt 2018 06:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 mrt 2018 07:24 #926588

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Een behuizing maken die drukgolf kan absorberen kun je niet zelf ontwerpen laat staan bouwen.
Maak er een soort carbitbus voor....met een voetbal erin als safety valve.. :laugh:
Meteen een auditief signaal als het fout gaat... :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 mrt 2018 07:38 #926592

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
Nou niet overdijven. Die accu's komen uit een elektro auto die goedegekeurd is/was zonder kisten etc.
Je moet volgens mij ook meer denken aan in de fik vliegen dan ontploffen. (Vergelijk de GSM accu's waarvan sommige in de brand vlogen)(En dat kwam door te weinig/geen koeling/ventilatie))
Ik zou een sterke bak maken met heel veel ventilatie en daarin de losse cellen dusdanig gemonteerd dat er ook ventilatie tussen de cellen door kan. (De losse cellen dus niet tegen elkaar aan)
En dan wel een temperatuur voeler per cel, maar dat is Roos wel toevertrouwd.

Mijn aanpak zou zijn om het motortje met aandrijving in te bouwen en dan aansluiten op de accuset die nog niet ingebouwd is. Dan de motor op vol vermogen een uurtje laten draaien terwijl je van alle onderdelen de temperatuur in de gaten houdt. Dan heb je een idee hoeveel ventilatie/koeling je waar moet hebben.

PS
Loodaccu's ontploffen ook min of meer regelmatig zonder dat we daar panisch over doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 mrt 2018 07:45 #926594

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Ik geloof dat de elektro brandjes zoals in de Boeing Dreamliner niet zozeer explosief zijn, maar het gevolg van ongecontroleerd hoge stroomsterktes door defecte onderdelen in het stroomcircuit rond de accu's. Een vervolgbrand, explosie of zelfs detonatie zal pas onder strikte voorwaarden plaatsvinden bij een brandbare substantie of gasmengsel in de directe omgeving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 mrt 2018 08:50 #926606

Accupakket is 70 kilo. motor 11 controller 2 lader 1= 83 kilo.
nog steeds lichtewr dan een 100 kilo yanmar en dieseltank
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 mrt 2018 08:58 #926610

Maandag ga ik de accu's ophalen.
Ik zal dan nog even met Jasper overleggen over de behuizing.
Ben ook wel beniewd hoeveel ze uitzetten of krimpen.

De elctronische beveiliging ben ik het zeker mee eens. Ook om te voorkomen dat ze slechter worden door over en onderspanning, niet eens zozeer voor ontploffen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 mrt 2018 09:25 #926619

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
roozeboos schreef :
Accupakket is 70 kilo. motor 11 controller 2 lader 1= 83 kilo.
nog steeds lichtewr dan een 100 kilo yanmar en dieseltank

plus de besparing van het gewicht van de dieseltank met inhoud
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 mrt 2018 09:36 #926625

oh die dieseltank was meestal leeg bij mij hoor.

ik zal m zelf maar maken..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 mrt 2018 09:39 #926627

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Netjes hoor. Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt. Wat me verbaast: waarom moet je nu loadbalancers en beveiliging implementeren terwijl de accu's uit een auto kwamen? Zit al die balancing dan nog in de auto en pluggen ze er "kale" accu's in? Ik had verwacht dat zo'n accupak de bescherming ingebouwd zou hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 mrt 2018 09:45 #926630

ik koop ze zonder BMS. Ze verkopen via dealers wel pakketten met BMS. maar die zijn echt een heel stuk duurder.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.287 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl