Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Refit Waarschip 570

Refit Waarschip 570 18 aug 2018 18:48 #969740

Hallo Allemaal

Een aantal maanden terug ben ik in bezit gekomen van dit Waarschip 570. Ik heb samen met mijn vriendin besloten om deze boot helemaal in orde te maken.





Na de boot via de slipway uit het water te halen heb ik hem met hulp van een maat vervoerd naar een stuk weiland tegenover mijn huis waar ik aan de boot kan werken. Ik heb hier gelukkig ook stroom dus elektrisch gereedschap gebruiken is geen enkel probleem.

Ik ben meteen begonnen met al het dekbeslag en dergelijke te demonteren. Ik heb ook de kiel gedemonteerd (die maar met 4 van de 7 bouten vast zat) zodat ik de boot wat lager bij de grond kon zetten om er makkelijker aan te werken.

De volgende stap is de stap waar ik nu midden in zit. Het verwijderen van alle verf en hierbij ook ontdekken waar de rotte plekken en slechte herstellingen uit het verleden zitten. De verf op de romp ging vrij vlot met een verfafbrander. Op het onderwaterschip zit een laag teer. Deze gaat er ook nog redelijk goed af na warm stoken maar de verf op het dek bezorgt me de meeste moeilijkheden. Bij verwarmen wordt het een soort plakkerige brij.

De volgende stappen zijn dan: Alle plekken herstellen, Dingen aanpassen zo als we ze willen hebben, De romp in epoxy zetten, verven, alles terug monteren en dan heel veel varen!

Ik wil onder andere een maststrijkinstallatie en een dekluik toevoegen maar dit zijn dingen voor later.

Hieronder zie je nog enkele foto's van de voortgang die ik al heb geboekt.

Een van de eerste dingen die ik heb weg gedaan was de motorbun. De motor komt uiteindelijk gewoon achterop.


De romp zonder verf. Het wit wat je nog zit is denk ik restanten van een laagje plamuur. Deze schuurt er zonder veel moeite af.


De andere kant van de romp. De lichter gekleurde plank is ooit al eens vervangen. Dit ziet er wel heel vakkundig uit.


Ik hoop dat ik hier tips, advies en antwoorden op mijn vragen kan krijgen.
Veel plezier met het volgen van dit project!

Edit: Ik ben even aan het uitzoeken hoe ik de foto's correct kan weergeven. De links die er nu staan copy pasten kan als je de foto's al wil zien. In dit album staan alle foto's en nog meer verzameld. album
Bezig aan de refit van Waarschip 570 Ikapa
Laatst bewerkt: 18 aug 2018 19:51 door MarnikBongers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 18 aug 2018 18:50 #969741

Welkom en succes
(de foto's zien we nog wel verschijnen :- )
Laatst bewerkt: 18 aug 2018 20:17 door Noorman Txl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 18 aug 2018 18:51 #969743

Ik ben wat aan te proberen met de Foto's. De links copy pasten zou moeten werken.
Bezig aan de refit van Waarschip 570 Ikapa
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 18 aug 2018 19:26 #969760

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
succes, plaatjes kun je plaatsen door de URL ervan te kopieren in "afbeeldingslinks"(5. icoontje van rechts) dan komt hij tussen image tags in het bericht te staan.



Er staat ook een handleiding in de help.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 18 aug 2018 19:28 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 18 aug 2018 19:38 #969762

Zo heb ik het gedaan. In die handleiding staat niet veel meer dan wat jij zegt. moet ik bij Grootte iets ingeven?
Bezig aan de refit van Waarschip 570 Ikapa
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 18 aug 2018 19:41 #969768

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
MarnikBongers schreef :
Zo heb ik het gedaan.
:unsure: ja, ik zie het. Ik denk dat Google iets doet met de beveiliging van de plaatjes maar ik weet het niet.

Alternatief kun je "bijlage invoegen" dan worden ze op het forum gehost...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 18 aug 2018 19:43 #969771

Marnik,
welkom op het forum.
Het is moedig van je om aan een restauratie te beginnen. Met eerste zeilschip waaraan ik begon was een waarschip 570 uit Groningen Ik kan mij nog herinneren dat de romp van het schip gemaakt was van hechthout van Bruynzeel. Samen met mijn neef heb ik destijds ruim veertig jaar geleden in een oude timmerwerkplaats in enkele jaren dit schip opgebouwd.
Over de verf van het dek waarover je opmerkt dat deze papperig wordt als je dit warm stookt heb ik het vermoeden dat dit wel eens een vorm van epoxy zou kunnen zijn die zich niet met een verfbrander laat verwijderen.
Uit jouw bericht lees ik dat van de kielbouten drie stuks niet meer aanwezig waren. Ik kan mij nog herinneren dat wij destijds bij de nieuwbouw ook problemen hadden met het goed vastzetten van deze kielbouten. Wij hebben de kiel redelijk vast kunnen zetten omdat een familielid, constructiebankwerker van zijn vak, een grote plaat van ongeveer 5 mm. dik als contraplaat aan de binnenkant op de vloer van het schip monteerde waardoor er meer stevigheid ontstond. Ik vrees echter dat het nog een lastige klus kan worden wanneer je de vier moeren van de draadeinden moet losmaken zodat je het romp van de kiel kunt scheiden.
Als je zo ver bent met de restauratie bent laat het maar weten; zal ik je vertellen hoe we dat gedaan hebben.
Veel succes en vooral doorzettigsvermogen wens ik je toe.
Vriendelijke groet,
Alphons B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 18 aug 2018 19:45 #969773

Juist. met tinypic lukt het wel. Ik dacht even handig te zijn met mijn google photos omdat ze daar terecht komen als ik ze maak. Dan maar wat meer werk. De link naar het album onderaan het eerste bericht blijft wel bestaan voor fanatiekelingen die echt elke foto willen zien.

@alphons Alle draadeinden waren aanwezig. 4 moeren gingen los met een beetje WD40. Op een andere zat de moer compleet vast geroest en bij de twee zonder moer was de draad helemaal weggeroest of gestript bij een vorige poging de moeren te vervangen.
Bezig aan de refit van Waarschip 570 Ikapa
Laatst bewerkt: 18 aug 2018 19:55 door MarnikBongers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 18 aug 2018 19:59 #969777

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Kan een deel van de foto's niet zien, maar ik hoop dat je wel binnen kan werken ? Dat is voor (lijm-)reparaties aan hechthout en later in epoxy zetten cruciaal: dat lukt niet als het hout niet door en door droog genoeg is en daarvoor moet je binnen staan.

Heb zelf in een grijs verleden een Waarschip 900 gerestaureerd en ben daar wel zo'n beetje alle Waarschip-specifieke ellende tegengekomen (en toch was het leuk), dus als je vragen hebt ben je altijd welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 18 aug 2018 22:05 #969801

Beste Marnik,
met de draadeinden zonder schroefdraad vrees ik dat je nog veel werk krijgt om deze er uit te krijgen. Deze zullen uit de kiel geboord moeten worden.
Dan heb je in ieder geval twee nieuwe draadeinden nodig en de vraag is of deze maat nog verkrijgbaar is. Ik heb begrepen dat de werf in Groningen door andere eigenaren is overgenomen. Het is zeer de vraag of er nog reserveondelen te koop zijn. Het is wel een beetje onverantwoord van de vorige eigenaar om met een ondeugdelijke kielkonstruktie te zeilen wanneer je weet dat de ballastkiel niet goed is bevestigd.
Ik ben nieuwsgierig hoe je het probleem van de bevestiging van de kiel oplost.
Vriendelijke groet,
Alphons B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 18 aug 2018 22:13 #969802

@holrobert. Normaal kan ik voor de epoxy en verf werken wel een betere plaats regelen.

@alphons. Het draadeinde waar de moer op zat vast geroest is uit de kiel geschroefd en de schroefdraad in de kiel ziet er nog goed uit. Ik hoop dat de rest van de draadeindes er ook zo uit gaan.

Heeft er iemand nog bouwtekeningen van een 570? Ik ga wel een aantal delen moeten hermaken. Vooral aan het kajuitdak. Dan kunnen de originele tekeningen nog wel van pas komen.

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Bezig aan de refit van Waarschip 570 Ikapa
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 01 sept 2018 21:18 #974731

  • ikimalu
  • ikimalu's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
altijd leuk om een W570 te zien waar de eigenaar weer een nieuw leven aan wil geven. onze eerste boot was ook een 570. Ons dek was slecht, schroeven in de romp kwamen zichtbaar. gegalvaniseerde schroeven zetten met de tijd uit. Dus koppen verwijderd, romp opnieuw in de verf. Dek destijds de platen teak kaalgeschuurd, teaklaag verwijderd en met verfsysteem net gemaakt. Destijds alles in de mono u van epifanes en het houtwerk in de coelan.

Als je toch bezig bent, zou ik een scope overwegen. Geeft wat meer waterlijn, minder last van gewicht achter, als je achter in de kuip zit of tegen het kajuitschot scheelde bij ons op sommige rakken toch een halve knoop.

Zelf destijds niet gedaan door overstap op een catamaran.

Veel succes met de refit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 02 sept 2018 06:20 #974751

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Succes. Altijd leuk dat oud zeilend hout.

Geen ervaring met waarschip maar vaar al hele leven in houten boten echter hoofdzakelijk van dat andere Nederlandse merk.
Wat ik wel weet van horen en zeggen is dat er stalen schroeven in kunnen zitten zo ja en als je hem voor langer dan een jaar of twee wil varen, die eruit anders krijg je eigenlijk gegarandeerd dat de epoxy of wat dan ook waarmee je dat probeert af te vlakken eruit word geduwd door de roestende schroeven.
Er zijn schroefverwijderaars die in de schroefboormachine kunnen waarmee je schroeven kan verwijderen heb ik ook gebruikt en boel lol van gehad het ging daar niet om staal maar om te hoog zittende rvs schroeven met afgeschuurde koppen vol verf.
Hetgeen je aan gaat beginnen is wel echt een project ik heb ditzelfde met mijn boot gedaan en was 350 uur kwijt aan werk voor alles weer in de verf zat dat zijn heel wat weekeinden als je dat er voor over hebt is het geen probleem. Als vriendin nu en dan mee helpt is dat gezellig en bekort dat de tijd natuurlijk wel en word de kans van slagen groter. Verder ben je aan het eind van de rit ook minimaal duizend euro aan materiaal (epoxy, dd lak enz) kwijt maar denk dat je dat al wel bedacht had.
Als je een (tweedehands) festool ro150 schuurmachine op de kop kan tikken doen! Zijn ook andere merken professionele machines mirka rupes maar dat is dus als je niet festool wil wel het soort die je vriend zijn. Die blijven goed heb je de hele rit lol van en dus is het een lange termijn investering.
Je krijgt je dek bijv in een of twee dagen goed met zo'n machine die vreet die laag er gewoon af terwijl het met een ander merk / niet profesionele machine klooien blijft en tien dagen kost.
Stofafzuiging kan wel met een topcraft stofzuiger dat hoeft niet zo duur maar de tor (schuurmachine) is erg fijn dat die goed (lees proffesioneel) is en dat het een excenter machine is. (met een bandschuurmachine sloop je de hele boot krijg je hem pokdalig en nooit weer goed).
Verder kun je heel fijn schuren met sia blueline schuurpapier heb er geen aandelen in maar ik vind het top spul.
Als je op dat weiland mag blijven staan zou het bouwen van een tent een idee kunnen zijn dat zou je gemak kunnen geven. Een loodsje waarin je kan werken is uiteraard nog beter.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 02 sept 2018 06:36 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 02 sept 2018 06:35 #974754

Leuk, weer eens een Waarschip.
Heb zelf vroeger een 740 gebouwd. Bij de verkoop daarvan moest ik een 570 inruilen. Gelukkig was ik die ook zo weer kwijt, moest alleen een nieuw luikje maken, dat bleek rot en was ik doorheen gezakt.
Ik heb de bouwtekeningen van de 740 nog. Details zullen niet veel anders zijn dan de 570. Heb je vragen, stel ze gerust.
Ik wens je veel plezier en heel veel doorzettingsvermogen toe.

Mbt fotos, een linkje naar een plek op internet (moet wel blijvend zijn) of als bijlage invoegen, zoals onderstaande foto. Niet vergeten de button "voeg in" in te drukken. En de fotos niet te groot. Weet eigenlijk niet precies de max grootte maar weet wel als de foto te groot is het niet gepubliceerd wordt. Ik zet mijn cameraatje op de kleinste maat (2,4M) Of met een progje verkleinen.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 02 sept 2018 06:53 door Noballast. Reden: Foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 02 sept 2018 06:49 #974758

Ik zag op een van de foto's dat je de boot stevig ingepakt had met een dekzeil.
Bij een houten boot , zeker als de verf eraf is , geen goed idee omdat je boot op die manier erg nat wordt en blijft door condens wat natuurlijk voor hout niet zo best is . Bovendien duurt het daarnba weer goed drogen erg lang.
Beter is een dekzijl er ruim omheen, dus niet direct op de boot.
Nog veel beter is een ruime tent er omheen , bijv. een goedkope partytent zodat de boot in een geventileerde ruimte staat.
Zo duur is zo'n tent ook weer niet bijv. www.profitent24.nl/Partytenten...m601oDxoCN3YQAvD_BwE
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 02 sept 2018 07:00 #974760

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ad,

Ja dat is zo ik suggereerde ook al een tent. Bij strak om de boot zetten van een kleed kan eigenlijk alleen katoen en zelfs dan leg ik er nog de mast over de boot heen en daarover dat kleed. Hij droogt dan wel. Als je de boot met epoxy wil behandelen wat wel aan te raden is om het onderhoud na de refit te minimaliseren moet je voor zo ver ik weet, naar een vochtgehalte onder de 12% dus drogen is key. Je krijgt de boot dit jaar buiten niet meer in die epoxy daar word het nu snel te vochtig voor, in een verwarmde loods wel, je kan wel nu nog wel buiten alle dingen aan de boot repareren en nieuwe onderdelen maken en kaal schuren. Het is handig een workshop eppoxy te volgen (polyservice toerzeilers? enz).

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 02 sept 2018 07:05 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 02 sept 2018 07:11 #974761

Ben niet overtuigd dat epoxy "the way to go" is. Dat moet je feitelijk vanaf nieuwbouw doen om de voordelen te benutten. Dit bootje heeft het met convenrionele coatings ook al 30+ jaar uitgehouden. Verwerkingsomstandigheden voor epoxy dienen optimaal te zijn. Voor conventionele primers ed steekt dat allemaal wat minder nauw. Ik zou het wel weten (zegt deze epoxy adept)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 02 sept 2018 07:22 #974763

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Noballast,

Nou met gewone verf blijft ie inderdaad ook drijven maar dan mag je wel na drie jaar weer schilderen epoxy/dd lak mits goed toegepast en ow afgewerkt met coppercoat ben je voor 10+ jaar klaar.
Wat ik wel (zeker in eerste instantie) niet zou doen is de binnenkant in de epoxy zetten.
Dat heb ik met de kolibri ook niet zo.
Bij nieuwbouw doe je dat wel.
De bilge kun je wel kaal halen in de epoxy zetten daar staat vaak wat water en epoxy heeft daar meerwaarde.
Toch ook bij conventioneel verfsysteem lijkt het me handig voor MarnikBongers om wat van epoxy te leren.
Want er zijn buiten de afwerklaag heel veel dingen die je gewoon simpelweg het best met epoxy doet (waarvan ik niet eens weet hoe je ze op een andere manier zonder epoxy goed voor elkaar krijgt).
Dit omdat die gele bruislijm wel watervast is maar dat daar water in kan trekken en dus daar de boot weer gaat rotten.

En dan denk ik aan:

-nieuwe onderdelen maken en lijmen.
-fillets om dingen te verstevigen.
-plamuren op zo een manier dat de plamuur niet vol water gaat zitten (epoxy plamuur trekt geen water aan dus de boot blijft droog en de plamuur blijft zitten).

Buiten dat zou ik zelfs nu nog als ik hem was, even keer rustig na gaan denken of ie echt alle moeite in dit bootje wil steken. Het is een leuke hobby maar als je wilt zeilen zijn er met de huidige nogal gare tweedehands zeilboten markt makkelijkere manieren voor paar duizend euro koop je een min of meer zeilklare polyester Etap22. Gebruik je deze als aanmaakhout voor de kachel.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 02 sept 2018 07:27 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 02 sept 2018 07:26 #974765

Laat ik nou een West epoxy Waarschip gebouwd hebben zonder fillets. Zo slim was ik toen nog niet ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 02 sept 2018 07:33 #974769

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Noballast,

Ik ben het zeker met je eens dat epoxy niet een wondermiddel is.
Met het conserveren van bestaande boten gemaakt van massief hout lees planken/gangen pakt het lang niet altijd goed uit ik zou het daar ook zeker niet gebruiken.
Multiplex en plakhouten boten, ook bestaande bouw, laten zich er goed mee conserveren maar het vraagt inderdaad wel kennis van het materiaal.
Ik werk zelf via de simpele manier die kolibri heb ik van buiten met epoxy gelakt dus geen toestanden met geweven doeken lamineren. Mogelijk werkt dat voor een waarschip niet\lekt ie dan bij de knikken dan kun je i.d.d. beter conventioneel want geweven doek leggen is veel moeilijker dan lakken. Ik zou als TS ook zeker bij zo'n waarschip club/waarschip werf gaan neuzen voor kennis omtrent dit.
Conventioneel materiaal weet ik momenteel zelf niet wat je onder de waterlijn gebruikt direct op het hout want ben ik niet mee bekend, primocon? Je dient daar een verf te hebben die niet verkrijt.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 02 sept 2018 07:43 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 02 sept 2018 08:41 #974783

Leuk dat je de boot gaat opknappen, Marnik. Ik ben net een Waarschip 570 aan het slopen, het kan verkeren.
Het meeste aan beslag, zeilen en verstaging is inmiddels verkocht maar ik heb nog behoorlijk wat spullen over. Als je interesse hebt, stuur dan maar een bericht.
In elk geval ligt de boot nog vol met alle denkbare aflegplankjes, de platen voor de zitbanken en voorpunt en dat soort. Alles helemaal gaaf. Ook de kiel, roer met beslag, stootlijsten, etc.

Het gaat binnenkort allemaal op de brandstapel, nadat er een shovel overheen is gereden. Dus mocht je nog snel iets willen scoren: gratis af te halen in Dronten
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 22 okt 2018 17:53 #990278

Hallo allemaal

Sorry voor deze veel te late update. maar er is een tijdje weinig gebeurd maar de laatste twee weken in het een stuk vlotter gegaan omdat ik nu een betere werkplek heb en als het kouder wordt zal ik minder zondagen op het water zitten en meer op en rond het Waarschip.

Allereerst even antwoorden op de opmerkingen die jullie al hadden.
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de boot uiteindelijk ga behandelen maar naar wat ik tot nu toe heb gelezen is epoxy toch een van de betere manieren om het hout lang goed en onderhoudsvriendelijk te houden. Over of dit enkel buiten of ook binnen moet zijn de reacties gemengd. Ik heb een aantal rotte plekken op plaatsen waar water binnen in de boot kan blijven staan. Op deze plekken heeft het vocht dus van binnen ingewerkt en lijkt epoxy aan de binnenkant dus ook nuttig. het is natuurlijk ook wel de bedoeling om de boot vanbinnen zo droog mogelijk te houden.

Ik krijg hier verbazend weinig opmerkingen dat de refit meer geld gaat kosten dan de boot uiteindelijk waard zal zijn. Ik weet wel dat ik er een degelijke boot voor terug krijg en beschouw de refit als een hobby. Die kosten altijd te veel. ;)

De plastiek die er over lag was voornamelijk tegen het volregenen van de boot. bij droog en zonnig weer haalde ik de plastiek er van af en als er regen mogelijk was ging hij er terug op. Maar je zal zo zien dat de plastiek niet meer nodig is.

Het grootste nieuws is toch wel de nieuwe werkplek. Ik kan nu droog en verwarmd werken aan de boot werken. Zeker nu het vroeg donker en kouder wordt heeft dit het werken serieus doen opschieten.





Omdat de zijkanten van de kajuit (de planken waat het raam in zit) er slecht aan toe weren en het dak ook wel wat aandacht nodig heeft heb ik besloten om dit dak er af te halen. Zo kan ik ook makkelijk aan de binnenkant werken.



er zijn een aantal plaatsen op het dek waar oude verf heeft losgelaten. Daaronder is de bovenste laag van het hout beschadigd. Is er een manier om dit te herstellen of moet ik ook hier hele stukken hout vervangen?







Doordat ik nu regelmatiger aan de boot kan werken zal ik ook vaker met een update of vragen komen. Er staan meer foto's in dit album photos.app.goo.gl/nk78naA1Nv2PD7Lq7
Bezig aan de refit van Waarschip 570 Ikapa
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 22 okt 2018 20:45 #990338

Je maakt er werk van, gaaf, daarmee raak je helemaal vetrouwd met je Waarschip 570. Ken je het boek 'Vier Zomers Zeilen' van Henk Bezemer? Een bijzondere rol voor een 570 is daarin weggelegd. Blijf je refit volgen. Succes!
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 23 okt 2018 07:12 #990387

Ik raad de flex aan met grove korrel schuurschijf (korrel 18 of 20; die buurt). Alkes blank schuren, dan zie je wat eronder vandaan komt. Ik heb de laatste lagen van de opbouw weggeschuurd en de blanke mahonie in de epoxy. Epoxy verhoogt de druksterkte van hout. Als nieuw.
Hans Schilder
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 23 okt 2018 07:14 door 4x4offroad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Waarschip 570 23 okt 2018 09:19 #990422

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Veel waarschepen zijn met verzinkte schroeven ipv rvs of koper in elkaar gezet in de jaren 70/80.
Het beste is voordat je verder gaat om te kijken wat hier toegepast is.
Veel van die scheepjes werden indertijd waardeloos omdat de schroeven compleet wegroesten waardoor (een deel) de integriteit van de romp weg valt.
Schroeven vervangen is een aardig karwei, uitboren met een holboor en ernaast nieuwe rvs schroeven plaatsen.
Heel werk maar zeker te doen, en het zou zonde zijn als je de hele romp strak hebt en er achter komt dat alle schroeven weggerot zijn.
Succes met je waarschip.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl