Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Restaureren Kolibri 560

Restaureren Kolibri 560 08 nov 2018 19:57 #994961

  • Jorne560
  • Jorne560's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
goedenavond allen.

ik ben bezig met mijn kolibri bootje flink onderhanden te nemen.
ik wou eigenlijk alleen mijn spiegel vervangen maar kwam er helaas achter dat een groot deel van mijn romp rot was en moest een hoop slopen en bikken om het oude hout er uit te halen.
ik heb de bankjes buiten er uit moeten slopen en ook de vloer van de kuip heb ik er uit gehaald.
kwam het bekende piepschuim tegen dat mijn bootje onzinkbaar zou moeten maken..

nou vroeg ik me een paar dingen af.
zal ik dit oude piepschuim terug plaatsen als ik alles weer dicht maak of zal ik een andere methode gebruiken?
verder las ik dat sommige boten zo gemaakt zijn dat je door kan zeilen als je boot vol met water staat.
zou dit voor een kolibri ook een optie zijn en zo ja hoeveel PU schuim zou ik daar voor nodig hebben?
en wat zou de beste plek zijn om eventueel schuim of luchtzakken te plaatsen in de boot?

voor de liefhebbers heb ik ook een foto toegevoegd met mijn restauratie zo ver.
ik bouw de romp van binnenuit opnieuw op met 3.6 mm okume multiplex samen met epoxy en katoenvezel. dit is mogenlijk omdat er een dikke mat glasvezel om mijn bootje heen ligt (vorige eigenaar heeft dat heel netjes gedaan) de waterschade kwam door dat mijn roer niet meer goed bevestigd zat aan de spiegel en hierdoor water heeft gemaakt.
Bijlagen:
Waarschip 725.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 08 nov 2018 21:10 #994997

Leuk, een Kolibrie 560 restauratie! Als voormalig Kolibri 560zeiler zou ik het als drijfvermogen bedoelde schuim weglaten, tenzij je heel ‘avontuurlijke reizen wilt maken’ waarbij ‘onzinkbaarheid’ een pre is. Uit de praktijk blijkt dat vocht zich op kan hopen tussen de huid en het schuim wat bij menig Kolibri verzwakking heeft veroorzaakt. Daarom dit advies. Heb je meer foto’s van de restauratie?
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 08 nov 2018 22:15 #995014

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3296
Freek1975 heeft zijn kolibri dit jaar van waterdichte schotten voorzien. Kan je misschien helpen met restauratietips?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 08 nov 2018 22:28 #995016

Leuk, 20 jaar terug heb ik ook mijn Kolibri 560 (nummer 462) gerestaureerd. Er is toen een nieuwe kuip ingekomen, nieuw voordek, nieuwe kiel ophanging en nieuwe tuigage.
Ik heb indertijd het schuim weggelaten en een inspectieluik in de kuipvloer gemaakt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 09 nov 2018 07:36 #995043

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7790
Schuim terug plaatsen of vervangen is niet zo belangrijk. Ervoor zorgen dat er geen vocht in die ruimte kan komen is belangrijker. Dan maakt het niet meer uit of er wel of geen schuim zit. Oorspronkelijk zitten de langschotten die de zijkanten vormen van die doos, niet of nauwelijks vast aan de romp. Die met mooie fillets vast zetten aan de romp doet al veel en zorgt ook voor meer stijfheid in de boot. Dan nog die ruimte goed in de epoxy.

Inspectie deksel kan ook vanuit de 'groentelade', her eerste deel van die bak onder de kuip die wel open is.

Bij mijn Kolibri (nr. 889) heb ik destijds wel het schuim terug gelegd op een paar latjes zodat het niet direct tegen de romp aan lag. Ik heb wel overwogen om er één groot blok van te maken met een laagje glas er over heen. Maar door andere prioriteiten niet meer gedaan.

Voor dat niet goed bevestigd roer: De werf verkoop beter roerbeslag dat oorspronkelijk voor de 660 is bedoelt maar inmiddels ook veel in 560 zijn plekje heeft gevonden.

Succes met de klus! Zijn leuke bootjes en ik mis de mijne nog wel eens!
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 07:37 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 09 nov 2018 08:00 #995048

Philip schreef :
Zijn leuke bootjes en ik mis de mijne nog wel eens!

Je bent niet de enige, maar ja, gedane zaken ... :(
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 09 nov 2018 08:05 #995049

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7790
Nouja, bijna alles is terug te draaien :)
Zeker nu er wel eens een betaalbare Kolibri 660 langs komt, kriebelt het nog wel eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 09 nov 2018 10:01 #995081

  • Jorne560
  • Jorne560's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
bedankt voor de reactie's.

Ik ga er zeker over nadenken om lucht/water dichte schotten te maken. heb is een erg oude kolibri (uit 64) met een negatieve spiegel. de bankjes zijn wat minder lang dan de latere kolibri's en daardoor heb ik bij de spiegel een erg grote bun/berging.
daar zou ik zeker een aantal lucht kamers kunnen maken. maar dan kun je het niet in de gaten houden tenzij je ze openmaakt, dus ik leun naar schuim of luchtzakken.

ik zou de boot toch graag drijvend willen houden als hij water maakt. misschien voor een reisje naar Engeland. trouwens van halverwege het markermeer naar de kant zwemmen lijkt me ook niet zo leuk.

de boot weegt ongeveer denk ik 1000kg misschien 1200 met twee personen en reisuitrusting.

ik heb aan de punt onder het bed ook een hoop ruimte waar ik evt lucht kamers of lucht zakken kan plaatsen wellicht schuim blokken.

hoeveel m3 lucht zou ik nodig hebben om dit enigszins drijvend te maken? en dan boedel ik niet zweven aan het water oppervlak
weet iemand hoe ik de m3 lucht die ik nodig heb kan berekenen?
Waarschip 725.
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 10:03 door Jorne560.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 09 nov 2018 10:28 #995082

Jorne560 schreef :
weet iemand hoe ik de m3 lucht die ik nodig heb kan berekenen?

Heel makkelijk uit te rekenen hoor.
Rompgewicht zonder de kiel hoef je eigenlijk helemaal niet te beveiligen want dat is lichter dan water bij een houten boot.
Kielgewicht(=250kg , zie sailboatdata.com/sailboat/kolibri-560 ) wel en theoretisch 7/8 maal het gewicht in kilo's oftewel een luchtkast van 7/8 * 250= 218 liter.
Als je dat zou doen zal de romp ( weegt 495kg) nog zo'n 20% van de romp boven water blijven ( nl. het verschil van het soortelijk gewicht van hout en van water) .
Afhankelijk van het veelvoud van die hoeveelheid lucht wordt dat dus evenredig meer wat boven water blijft.
Zou je willen dat er 50% van de romp ( van het houtvolume ) boven water blijft heb je dus theoretisch nog eens 50% van 80% van 500kg nodig oftewel maar 200 liter bovenop die 215 liter voor de kiel.
Aangezien er echter ook nog een mast en andere zware spullen aan de boot vast zitten en ook om wat veiligheid in te bouwen zal 415, hooguit 500 liter luchtkast zeker voldoende zijn.
Met dank aan Archimedes nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Archimedes :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 10:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 09 nov 2018 11:34 #995101

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7986
En (hopelijk is je dat duidelijk) zo diep mogelijk in de romp plaatsen.
500 liter onder het dek is niet handig...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 09 nov 2018 13:39 #995131

  • Jorne560
  • Jorne560's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Bedankt! dat was een goede uitleg.
verbaast me dat ik maar zo 0.5m3 nodig heb om mijn bootje goed drijvend te houden.
ik ga denk ik met PU-schuim blokken maken die ik op 'spannende tochten' kan bevestigen.

in de punt onder het bed twee grote en twee aan de achterkant in de bun.
misschien nog twee onder de bankjes binnen.
daar mee moet het wel lukken denk ik.
Waarschip 725.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 09 nov 2018 13:50 #995133

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Het is al geopperd maar een waterdichte kast maken met inspectiedeksel is net als Freek dat heeft gedaan volgens mij ook de beste oplossing, ik zien niet in wat schuim er aan toevoegt.


Wel een erg leuk scheepje die kolibrie, mijn eerste keuze en ik had er een gehad als de T7 niet voorbij kwam.


Ik vind ze bijzonder leuk en het zijn prima zeilers die op de Noordzee over de golvend dansen.
Veel plezier met je refit,
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 13:57 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 09 nov 2018 13:55 #995135

Jorne560 schreef :
Bedankt! dat was een goede uitleg.
verbaast me dat ik maar zo 0.5m3 nodig heb om mijn bootje goed drijvend te houden.
ik ga denk ik met PU-schuim blokken maken die ik op 'spannende tochten' kan bevestigen.

in de punt onder het bed twee grote en twee aan de achterkant in de bun.
misschien nog twee onder de bankjes binnen.
daar mee moet het wel lukken denk ik.

Ik zou in ieder geval geen PU schuim gebruiken.
PU schuim kan nl op den duur water opnemen wat dan in de winter kan bevriezen. Daardoor vriezen de (gesloten)luchtbelletjes kapot wat op den duur het schuim vol met water laat zuigen omdat er steeds meer luchtbelletjes kapot gaan.
Dat is ook een van de redenen dat met schuim onzinkbaar gemaakte boten vaak steeds zwaarder worden omdat het schuim steeds natter wordt.
Identieke problemen treden vaak op met schuim gevulde roeren.
Beter is het de luchtkasten gewoon leeg te maken en te voorzien van inspectieluikjes zodat je ze kunt inspecteren en eventueel droog maken en ook eventueel kunt gebruiken voor het opslaan van (niet te zware) voorwerpen.
Wel moet je dan de holle ruimtes opdelen in meerdere afzonderlijk zodat een lekke luchtkast geen zinken kan veroorzaken.
Eventueel zou je de luchtkasten ook kunnen voorzien van luchtzakken zodat een gat in de romp niet direct problemen kan veroorzaken.

ps. Om e.e.a. nog duidelijker te maken zou je eens een aparte schaalproefjes kunnen doen.
Gewoon een stuk metaal en een stuk multiplex in een verhouding 250/500 ( net als de boot) bijv. 25 gram ijzer en 50 gram multiplex in het water gooien en daarna ook een keer met in de zelfde verhouding een stukje schuimplaat erop geplakt van 50cm3.
Je zult zien hoeveel er boven blijft.
Nog mooier is het om zoiets te doen in de ruwe vorm van een bootje.
Ad
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 14:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 09 nov 2018 18:42 #995217

Jorne560 schreef :
verbaast me dat ik maar zo 0.5m3 nodig heb om mijn bootje goed drijvend te houden.
Dat klinkt weinig, maar het zal nog vies tegenvallen om die 500 liter kwijt te kunnen op de kolibri. Je moet ook bedenken dat je die luchtkasten moet verdelen over de lengte van de boot, anders gaat deze in een heel onnatuurlijke positie drijven als deze volloopt. Het komt er feitelijk op neer dat je de achterbun, onder de kuip en alles onder het voorste bed luchtdicht moet maken om die 50 liter kwijt de kunnen. Je bent dan gelijk 60% van je bergruimten kwijt. Zeker voor een tochtje naar Engeland ga je die bergruimten nog nodig hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 09 nov 2018 20:48 #995289

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Het lijkt me eenvoudiger om te investeren in een klein reddingsvlot voor grotere zeetochten. En vervolgens eens goed kijken of je de waterdichtheid van de boot in 't algemeen kunt opschroeven. Het eerste helpt als de pleuris echt uitbreekt, het tweede voorkomt dat de pleuris uitbreekt.

Een waterdicht schot voorin tegen aanvaringen is natuurlijk wel een overweging, maar ik weet niet of je daarin een Kolibri ruimte voor hebt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 09 nov 2018 21:05 #995302

Naast de waarde van een reddingvlot zou bij een Kolibri 560 ook dit een optie kunnen zijn: www.kuipersnautic.nl/zeilboot-onderdelen/luchtzakken .
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 09 nov 2018 21:47 #995316

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Leuk een kolibri restaureren.
Een halve achterkant opnieuw in elkaar plakken is best wel moedig.
Met dat dunne triplex ben je goed bezig een andere wijze is met fineer zou je ook wat kunnen de romp is origineel van fineer.
Mijn boot is van dezelfde lichting dus ook een oer kolibri.
De motor zit zoals bij de meeste van die oudjes al lang niet meer in de bun.
Ik heb trouwens wel de motor lift vervangen door een exemplaar die eigenlijk voor een 20 pk buitenboordmotor is laatste SSR stond de motor heen en weer te zwiepen op de spiegel en dat stond me niet zo aan zeker niet omdat we op de terugweg het roer verloren (hadden we daarna ook nog de motor verloren dan was het al nodig geweest een MAYDAY uit te brengen omdat we dan niet meer op eigen kracht konden varen gelukkig kwam het niet zo ver).
Een sterke roer bevestiging, deugdelijke verstaging en een stevige motorlift (indien motor achterop de boot en niet in de bun) is dus belangrijker dan de luchtdichte compartimenten.
Ik wil daarmee niet zeggen dat luchtdichte compartimenten niet belangrijk zijn voor een tochtje naar Engeland is het misschien wat overdone het aan te leggen maar ga je vaker op groot water levert het wel meerwaarde op. De kolibri 560 is niet echt ontworpen voor groot water waarmee ik eigenlijk doel op het voorschip haal je alles eruit is dat een grote slappe bak. Ga je die compartimenteren word het een stijve monocoque achtige constructie en dus is je voorschip sterker en beter bestand tegen varen door de golven. Omdat dit met 6 a 7 mm dik multiplex gebeurt word het schip er amper zwaarder van want je voegt maar een paar spanten toe en inspectieluiken toe en bedplanken zaten er toch al.
Je kan, achterin goed schuim op latjes vrij van de bodem in het achterschip leggen dat gaat goed alhoewel veel kolibri zeilers je voor gek zullen verklaren als je het doet, door de problemen met schuim dat direct op de bodem ligt is er veel vrees voor rot. Maar ik heb zelf schuim 2 cm vrij van de bodem liggen waar epoxy onder zit en dan is het geen probleem volgens mij. En schuim is wel de beste garantie dat de boot blijft drijven zie ook het boek Sopranino waarin met een net iets grotere boot van 6 meter een oceaanoversteek word gemaakt die zit vol soort rubberachtig schuim ook mini's 650 zitten vol schuim.
Onder de bedden kun je ook nog compartimenten maken. Je komt op die manier wel tot zodanige lift dat de boot onzinkbaar is. Maar spullen opbergen op die plekken is er niet meer bij.
Een en ander houd dan wel in, dat je nog maar net een reddingsvlot en alle kleding voor twee man kan houden voor een tripje naar Engeland (of nog verder want er zijn kolibri's in Schotland en Noorwegen geweest alhoewel die in Noorwegen naar Denemarken getrailerd is).

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 21:48 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 13 nov 2018 17:35 #996499

  • Jorne560
  • Jorne560's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
bedankt allemaal.

ik ga zeker kijken of ik roer beslag voor een 660 kan bemachtigen!
ik heb besloten om inderdaad lucht compartimenten te maken
en ik ga de structuur van de boot verstevigen.
door schotten te plaatsen in de punt.

ik hoop dat ik op deze manier aan de 500 liter kom.
ik vind t niet erg om dit aan opslag ruimte kwijt te raken.
de kolibri heeft zat opberg ruimte en zeker wat ruimtes die ik niet benut vooral on het bed in de punt.

dit is mijn plan tot nu toe. (zie plaatje)
zwart-- is de indeling die de boot oorspronkelijk heeft.
blauw-- de schotten die ik ga toevoegen
grijs-- de lucht compartimenten die ik ga maken
Bijlagen:
Waarschip 725.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 13 nov 2018 19:57 #996571

Op een bouwtekening van ‘onze’ 560 meet de ruimte onder de kuip van 0,90 bij 0,45 bij gemiddeld 0,20 meter, dan kom ik op een volume 0,081 m3 (81 Ltr) Onder de voorkooien ongeveer 1 bij 0,3 bij gemiddeld 0,3 meter maakt 0,09 m3 (90 Ltr). 170 liter drijfvermogen ongeveer.

Op onze eerste Kolibri 560 bevond zich schuim onder het voordek tussen de dakbalken. Wij hebben dat destijds weggehaald, onduidelijk of dit als ‘warmteisolatie’ ’ of als ‘drijfvermogen’ was bedoeld.

Hoeveel volume zou er haalbaar zijn onder de kuipbanken? Ik schat twee maal 25 Liter? Dan kom je op 220 liter in totaal. Ergens denk ik dat de ruimten onder de slaapbanken nodig zijn om de 500 liter te halen.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 14 nov 2018 08:32 #996691

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
ik heb een waarschip 570 gehad
daar zit beduidend meer ruimte in als een kolibrie 560
ik had op mijn waarschip niet geweten waar ik 500 liter moest laten
dat zijn dus 20 jerrycans van 25 liter
de meerwaarde van het onzinkbaar maken ontgaat mij trouwens
praktisch alle boten zinken als ze vollopen

mijn sportina 680 zit gedeeltelijk volgeschuimd en zou onzinkbaar zijn
zo zijn de voorpunt en de zitbanken in de kajuit dubbelschalig en gedeeltelijk volgeschuimd, ik kom die ruimte tekort(of ik moet mss eens minder zooi meeslepen :S )
eigenlijk alleen al vanwege de gewichtsverdeling van de boot, er zit nu te veel gewicht achterin

in mijn waarschip had ik meer bergruimte
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 14 nov 2018 09:28 #996714

Hurleyzeiler schreef :
Op een bouwtekening van ‘onze’ 560 meet de ruimte onder de kuip van 0,90 bij 0,45 bij gemiddeld 0,20 meter, dan kom ik op een volume 0,081 m3 (81 Ltr) Onder de voorkooien ongeveer 1 bij 0,3 bij gemiddeld 0,3 meter maakt 0,09 m3 (90 Ltr). 170 liter drijfvermogen ongeveer.

Op onze eerste Kolibri 560 bevond zich schuim onder het voordek tussen de dakbalken. Wij hebben dat destijds weggehaald, onduidelijk of dit als ‘warmteisolatie’ ’ of als ‘drijfvermogen’ was bedoeld.

Hoeveel volume zou er haalbaar zijn onder de kuipbanken? Ik schat twee maal 25 Liter? Dan kom je op 220 liter in totaal. Ergens denk ik dat de ruimten onder de slaapbanken nodig zijn om de 500 liter te halen.

Houdt er wel rekening mee dat die 500 liter gebaseerd was op de vraag om 50% van de boot boven water te houden Voor 20% boven water houden is theoretisch 218 liter al voldoende. zie:https://zeilersforum.nl/index.php/forum-hoofdmenu-37/projecten/581103-restaureren-kolibri-560#995082 Met die 170 liter zul je waarschijnlijk net niet zinken maar zo precies kan ik het uiteraard niet uitrekenen , dan zou ik precies alle gewichten en soortelijk gewichten , ook van de inventaris moeten weten .
Ad
Laatst bewerkt: 14 nov 2018 09:28 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 14 nov 2018 09:31 #996716

TonMitz schreef :
de meerwaarde van het onzinkbaar maken ontgaat mij trouwens
praktisch alle boten zinken als ze vollopen

Een klein bootje is al snel gevuld met teveel water.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 14 nov 2018 09:54 #996727

Noballast schreef :
TonMitz schreef :
de meerwaarde van het onzinkbaar maken ontgaat mij trouwens
praktisch alle boten zinken als ze vollopen

Een klein bootje is al snel gevuld met teveel water.

Hangt wel ook sterk af van het ballastpercentage en het materiaal waarvan de boot is gebouwd. Een volledig houten boot zal nooit zinken ( uitgezonder houten boten van hout wat zwaarder dan water si natuurlijk) , zelfs niet als er nog zo'n 10% zwaardere materialen op zitten.
Een boot , ook een kleine , zinkt niet door het water wat erin zit maar door het verschil van het gewicht van dat water en van de hele boot , gecorrigeerd voor het soortelijk gewicht van alle onderdelen ervan.
Daarom is precies berekenen ook niet zo simpel.

En omdat het gewicht van een boot sneller omhoog gaat dan de lengte ( een 10 meter boot weegt al gauw meer dan 5 keer zoveel als een 6 meter boot) wordt onzinkbaar maken van een grote boot meestal vrijwel onmogelijk.
Een grote boot heeft dus ook relatief minder water nodig om te zinken dan een kleine .
Dus.... kleine boten zijn eigenlijk veiliger dan grote :huh: :laugh:
Ad
Laatst bewerkt: 14 nov 2018 10:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 14 nov 2018 11:32 #996760

Wat de ballast van een Kolibri 560 betreft, er was een kiel van 200 en van 300 kg mogelijk.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restaureren Kolibri 560 14 nov 2018 15:47 #996854

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
Yellow Boat schreef :
Noballast schreef :
TonMitz schreef :
de meerwaarde van het onzinkbaar maken ontgaat mij trouwens
praktisch alle boten zinken als ze vollopen

Een klein bootje is al snel gevuld met teveel water.

Hangt wel ook sterk af van het ballastpercentage en het materiaal waarvan de boot is gebouwd. Een volledig houten boot zal nooit zinken ( uitgezonder houten boten van hout wat zwaarder dan water si natuurlijk) , zelfs niet als er nog zo'n 10% zwaardere materialen op zitten.
Een boot , ook een kleine , zinkt niet door het water wat erin zit maar door het verschil van het gewicht van dat water en van de hele boot , gecorrigeerd voor het soortelijk gewicht van alle onderdelen ervan.
Daarom is precies berekenen ook niet zo simpel.

En omdat het gewicht van een boot sneller omhoog gaat dan de lengte ( een 10 meter boot weegt al gauw meer dan 5 keer zoveel als een 6 meter boot) wordt onzinkbaar maken van een grote boot meestal vrijwel onmogelijk.
Een grote boot heeft dus ook relatief minder water nodig om te zinken dan een kleine .
Dus.... kleine boten zijn eigenlijk veiliger dan grote :huh: :laugh:
Ad

Dat is niet helemaal waar. Wel als je naar de uiteindelijke conditie kijkt als de boot helemaal onder water ligt, maar als je jaargenoten water in een houten boot pompt gaat ie ook naar onder (er kan meer weter in dan het opdrijvend vermogen van het hout kan compenseren. Dan staat het water in de boot dus hogen dan buiten!

En in de praktijk gaat dit al helemaal niet op voor (houten) kajuitboten, want die hebben eigenlijk allemaal ballast!




Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.250 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl