Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hurley 700 project

Hurley 700 project 22 mrt 2019 21:06 #1031633

  • Stoic
  • Stoic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Mooi project, hou ons op de hoogte van de vorderingen! :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 24 mrt 2019 01:29 #1031970

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Ja dat zal ik zeker doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project-Video Update 24 mrt 2019 01:31 #1031971

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Wat beelden van vorige keer klussen aan de boot heb ik achterelkaar gezet....ook best een klus...en staat nu op youtube.

Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 01:39 door scope.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project-Video Update 24 mrt 2019 21:02 #1032230

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4510
Wow! Nice work!
Ga het project veel aandachtiger volgen!
Leer er van bij...
Vita est tempus optimum hominis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project-Video Update 24 mrt 2019 21:25 #1032236

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Dank je Ilex,
Ik leer ik zelf ook elke dag:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project-Video Update 25 mrt 2019 06:17 #1032282

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3366
zo jij bent wel erg handig zeg, en wat een lef om zo een refit te maken, das geen half werk
intressant schip zo een Hurley, heb erg moeten lachen om de schrijfwijze in de brief.
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2019 06:18 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project-Video Update 25 mrt 2019 06:49 #1032289

Auw, rond 1.00... 's nie' helemaal arbeidstechnisch verantwoord geloof ik :-)
Wel mooi om te zien allemaal.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2019 06:50 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 26 mrt 2019 11:47 #1032764

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
@Peter1: dank! hahaha, ehm en lef......zou ik meer benoemen als noodzaak....wil ik nog in de wind op het water kunnen dobberen.
Maar als ik het voor me zie kan ik het meestal wel maken. En dat duurt soms wel een tijdje hoor:) heb nog duizend vragen:)

@It Paradyske, haha. Ik heb het van mensen bij de NOB, die in een minuut een kruk of tafel in elkaar zetten. Werkt zo heel goed en stabiel hoor. Ook met het stuk in de hand en de zaag aan de onderzijde houden wat met de lange modellen zaag erg goed kan.
Hey ik reed van Groningen naar Friesland en door je naam vandaag:).... komt je daar vandaan? zag het ineens op een houthandel staan.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2019 20:53 door scope.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project update: Een lucifer in mn skeg 12 apr 2019 20:08 #1036889

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Hey Hoi,
Weer even geleden sinds mij laatste update. Een beetje een mixed periode.
Na supertrots op mijzelf te zijn de impeller van mijn buitenboord vervangen te hebben, bleek bij het staartstuk olie verversen de olie crème kleurig....maw water in de olie. Na wat hier op het forum een vraag gesteld en wat wat videos die CeesS op YT voor me had gevonden en de boel muur vast zit, besloten toch maar een service man te bellen. Hij is gelukkig bereid om samen de reparatie te gaan doen.

De Skeg.
De skeg kon ik niet afnemen met de Gelplane en heb ik met de haakse slijper en een schuurschijf moeten doen. Na een dag niet bij de boot geweest te zijn bemerkte ik dat aan de onderzijde dat kleine plekken vochtig waren :(
Dat was wel even slikken.

Om me maar even te focussen op iets anders ben ik met de oude gaten in het kajuitschot bezig gegaan.



280 grams glasweefsel aan de binnenzijde, en lagen opbouw aan de buitenkant. Het is zo sterker maar achteraf bezien levert het veel meer werk op de buitenzijde op goede laaghoogte te krijgen. Toch vind het niet erg. Het is een stuk dat altijd in het zicht zit, dus zal ik wel heel erg moeten:)




Met als laatste laag de peel-ply om verder werken zonder schuren mogelijk te maken.

De Rib. Nee niet die rubberboot, en de gekneusde is inmiddels weer ok. Maar die van de boot. Ik had gezien dat het gelamineerde deel van achterste schotje in de achterste bak van de hondenkooi los was van de romp.
Precies op de plek waar de steun van de bok aan de buitenzijde tegen staat. Ik had hem al lager gezet omdat ik hem te veel gewicht vond dragen en is immers bedoelt om slechts licht te dragen en meer om omdonderen te voorkomen.


Losfrezen en met een stuiftroep de bilgepaint/gelcoat eraf schuren en opschonen. Op deze plekken is de powerfile wel echt een fijn ding.


Met aerosil verdikte epoxy de ruimte tussen schot en romp opgevuld en een fillet aangebracht. Daarna glasweefsel erop.


Als laatste weer peel-ply erop om verder te kunnen werken, met of coating of als na goed uitharden ik het resultaat nog wat te zwak vind nog wat bij te kunnen leggen.

Om nog naar even niet aan de skeg te hoeven denken....denk :silly: denk :silly: denk :blink: ... met een op marktplaats gekochte stoomreiniger voor een on-marine-prijs van maar liefst 25 euro, een een test gedaan oude de kap en onder het kajuitluik.
Ja ok, ik had het ook met een lap en emmers water kunnen doen maar nu zonder geklieder meteen wegzuigen en... "Wie Neu"! Niet overal werkt het zo goed hoor. Maar met al het polyester geschuur is het met water opzuigen wel echt helemaal weg. En zo had ik me bedacht er ook de romp mee te kunnen reinigen.



In de volgende post dan toch maar de Skeg...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 12 apr 2019 20:21 #1036893

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3232
:woohoo:
Laatst bewerkt: 12 apr 2019 22:27 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 12 apr 2019 21:05 #1036904

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Na wat kleine gaatjes gemaakt te hebben op de plekken waar het vocht uit kwam, wat verder open geschuurd en het hout blootgelegd.



Dat is gewoon vurenhout, een luciferhoutje en zo waar in goede staat, in tegenstelling met sommige plekken in het dek waar multiplex gebruikt is. Misschien omdat het zelf ook harshoudend is?


Wat wel opvalt is dat het er scheef in staat. Aan bakboord komt het al door de laag heen en aan stuurboord zit het verstopt onder 1,5 cm hars. Tja vast lastig geweest dat houtje er recht in te zetten in de mal.

Wat ook opvalt is dat de hars, waar de onderste twee gaten inzitten tot onder het houtje van een andere kleur lijkt, en een verdere mechanische verbinding tussen de hardsoorten ontbreekt.
Iets dat logisch zou zijn als het onderste deel van de skeg een keer afgebroken zou zijn geweest.

Een fijne bijkomstigheid van de gelcoat erafhalen is dat alles doorzichtig wordt en met licht erachter nieuwe informatie oplevert.
Dus hurley bezitters... dit zit er in je skeg.....een grote lucifer :woohoo:


Dan wordt ook een barst is de hars zichtbaar van een van de gaten van de roerbevestiging.



Maar die bouten zaten in de kit en de ophanging is een rvs strip die ook weer in de kit gelegd was.
dat zou in theorie voldoende waterweerstand moet hebben kunnen bieden.

Zo veel dat ik niet meteen wil uitgaan dat dit de enige reden van vocht in de skeg is en mogelijk het ook hoger en van bovenuit is gekomen of van de kant van de roer pakking die er dicht tegenaan zit.

Het lastige is dat de bovenzijde van skeg onbereikbaar is. Van binnen zit er, een ruimte tussen de kuipvloer bovenzijde en een polyester vorm, de onderzijde. Daar onder zit de bilgeruimte. en daar onder de bovenzijde van de skeg.
Om bij de bovenzijde van de skeg te kunnen zal er flink wat weg gezaagd moeten worden.....

Wat is wijsheid denken jullie? Toch zagen en het controleerbaar maken qua water en constructie, en later weer dicht maken of van buitenzijde naar boven werken?

De Watertank.
De watertank is een deel van een plaat waarin de banken en toiletbak gemaakt is, en word afgedekt met een trapezium vorige deksel. Omdat je hier niet bij kunt....en wel "drink" water in gaat heb ik twee gaten gemaakt voor twee inspectieluiken.
Zwart was het daarbinnen en maar goed dat ik dat gedaan heb.
Echter de inspectieluiken liggen best hoog op de plaat en daar lig je uiteindelijk wel op.


en zoiets moet het worden:




Omdat deze plaat een dikte heeft van 12 mm was dit een mooie kan om mijn nieuwe freesmachientje een uit te testen.


Dat gaat nauwkeurig genoeg, zeker met de kit, om uit de hand een lijn te volgen.

En bijna rond tot mijn oog viel op het niet bruin zijn van hout maar geel van polyester.....



Die plank loopt helemaal niet door......grrrr.........
Té bezig met de instellingen van de nieuwe frees helemaal niet opgelet. Jemig...met een hand door inmiddels fijne grote gaten had ik het zo kunnen voelen.
Dat betekent 45 schroeven loshalen om de deksel te verwijderen en te herstellen.
En daarmee een begin gemaakt.




De constructie wijze van de watertank zo als vorm in een plaat die in de romp ligt is niet ideaal omdat je noot meer bij ruimten eronder kunt.
Ook de ankerbak heeft dit. Het is deel van de dekplaat maar maakt daarmee een belangrijk deel de boegpunt onbereikbaar.

Wat de watertank betreft denk ik erover om deze er uit te zagen. Mede omdat het laminaat van de romp aan de voorzijde al dun was in vergelijking met de meer rondere delen, en daar best wel wat extra matten op mogen. Aan de muitende kan dit maar om de romp weer glad in een vorm te krijgen zal met meer lagen dan op de rest niet makkelijk zijn.
Aan de binnenzijde kan ik zoveel erop leggen als ik wil.

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening of ik die watertank wel terug moet gaan plaatsen. Hij hangt ook op delen 10 en op delen 20 cm van de romp en kan qua capaciteit groter, of door een losse tank/zak vervangen worden.

Ik hoor het graag.

Tot zover weer. Morgen weer eens wat verder klussen....
Als de andere rib controleren.
De skeg wat verder blootleggen om te drogen.
De schuifsteuntjes van aluminium waar het kajuitsluik op rust en heen en weer schuift zijn versleten en moet iets nieuws op bedacht worden. En natuurlijk nog weer een meter of meer schuurwerk aan de romp:)
Tot later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 12 apr 2019 21:14 #1036908

Mooi werk hoe dit project wordt aangepakt! Zo leer je deze Hurley werkelijk kennen. Lees graag mee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 12 apr 2019 21:25 #1036910

flinke klus, wordt weer als nieuw! goed de vaart er in houden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 13 apr 2019 06:46 #1036934

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3366
Je pakt het grondig aan zo, maar een ding is zeker en dat is de kennis van dit scheepje wat ze je nooit meer afnemen
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project Update 17 mei 2019 17:53 #1046958

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Bedankt voor jullie support!

Ik had het afgelopen tijd ook wel een beetje nodig.

Ik had gedacht dat de skeg met de onderzijde wel uit zou drogen, maar de vochtmeter zij van niet.
En bij het schuren van de kiel, spoot er water onder de schijf uit :woohoo: :angry:

Een ding van dit alles heb ik al wel geleerd.
Het drogen van een romp, zoals vaak benoemd bij beschrijvingen van osmose behandelingen is met een hele flinke korrel zout te nemen.
Mijn hurley ligt al maanden op het droge, en in holle ruimten staat gewoon cm's water. Kan ook niet anders. Een natte washand in een vuilniszak droogt ook niet. Open maken en ventileren dus.
Zowel mijn Ali cheapo vochtmeter als zo'n dure skipper pikte de centimeters water in de kiel niet op, en de ballast zit er 70 cm vandaan. Bij de skeg deden ze het beide wel.

Als enige voordeel heb ik nu wel een vermoeden waar het water vandaan komt. Fijn, want dan kan ik er ook wat aan doen.
Onderstaand in de tekening van de Hurley.




Omdat bij een Hurley de bun, een bak is die in de romp gelegd/gelamineerd is kan bij de opening als de verbinding met de romp niet goed is water binnendringen.
Dat komt dan voor de hoogte van de roerpakking te staan.
Daarop volgende punt is de roerpakking zelf die kan lekken.
Dat water komt in een verlaging te staan voor de dwars versteviging van de skeg.
Achter de skeg duikt het laminaat naar beneden tot de achterste punt van de ingelegde "vloer" van de bilge ruimte.

Onderstaande foto maakt de volgorde duidelijk.



Bij de kiel blijken de matten er wel heel erg slordig ingepropt te zijn waardoor meerdere holle ruimten zijn ontstaan waarlangs water kan en in kan ophopen.



Tijd om me in ruimte onder de kuip te proppen en daar aan het werk te gaan.



De locatie van de roerpakking en de kuil voor de versteviging van de skeg.
De gelcoat/witte bilge verf is hier al verwijderd. Na een nachtje is goed te zien hoe nat alles is.
enige optie-open maken.


Een extra gat gemaakt om er iets beter bij te kunnen.
Met de opbouw zal ik een groter deel eruit moeten halen :( om goed de skeg weer te kunnen verstevigen.



Dan is de versteviging zelf aan de beurt.
Die versteviging blijkt niet meer dan een inkeping in het verticale vuren latje, en daarin weer een latje.
Al die latjes zijn in een soort waspapier gewikkeld. waarschijnlijk bedoelt om te voorkomen dat het hout polyester wegzuigt, maar zorgt voor een prima waterdoorlaat.
Dan zie ik ook hier het water uit de zaagsnede lopen. grrrrr***F***grrrr*****





Best een tegenslag dit alles.
En dat zal vast aan mij te zien zijn geweest toen ik over het jachthaventerrein liep voor een bak nodige koffie.
Spreekt een zeiler mij aan die dag ervoor zijn boot weer in het water heeft gelegd en ik wat geholpen had met de motor, "hey Luc, heb je zin om morgen samen de boot naar Delfzijl te varen?"
Jaaaaaaaaaa super, graag!!,
Een beter excuus om even niet wit van de polyestersneeuw te zijn of met pijn in mn nek van het de hele tijd dwarsliggen kon er niet zijn. Met een koude wind en 21 bruggen en een sluis was het motoren maar leerzaam en heerlijk.

Ik moet echt meer van deze heerlijke kluspauzes vinden.........(tip:)



Afgelopen week heeft de boel kunnen drogen en ga volgende week weer aan de bak.

Tot zover weer.
Laatst bewerkt: 17 mei 2019 17:55 door scope.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project Update 18 mei 2019 19:24 #1047199

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2123
Sterkte met de klus, en laat je niet uit het veld slaan. Nu je de boel open hebt ben je al heel ver. Weer opbouwen van laminaat is eigenlijk heel eenvoudig (in vergelijking met een zaag of schaaf in je boot zetten). Vind ik, tenminste ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project Update 19 mei 2019 08:25 #1047279

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Dank je, ben inmiddels weer onderweg naar de boot:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 20 mei 2019 09:05 #1047581

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1218
Hoi,

Misschien een optie om een luchtdroger in de boot te zetten en de boel goed af te sluiten (als je niet aan het werkt bent), dat haalt snel veel vocht uit de boot en waarschijnlijk ook uit de constructie als je hem een tijdje op 40% lucht vochtigheid laat draaien.

Success!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 20 mei 2019 09:38 #1047587

fer2nand schreef :
Hoi,

Misschien een optie om een luchtdroger in de boot te zetten en de boel goed af te sluiten (als je niet aan het werkt bent), dat haalt snel veel vocht uit de boot en waarschijnlijk ook uit de constructie als je hem een tijdje op 40% lucht vochtigheid laat draaien.

Success!!

Precies hetzelfde bereik je als je de boot binnenin opwarmt met 15 graden t.o.v. de buitentemperatuur.
Alleen moet je dan ook een beetje ventileren om het evrdampte vocht naar buiten te werken. Dan hoef je dus de boot niet eprfect luchdicht te amken , in tegendeel zelfs.
Op die manier kun je ( maar dat zal helaas niet helemaal lukken) in theorie 160 gram water per uur afvoeren wat een ventilatiedebiet zou betekenen van minimaal 100M3/uur wat ongeveer de capaciteit is van een paddestoelventilator voor een boot met zonnecellen .

En nee, dat heb ik niet effe uit het hoofd berekend , da's me teveel werk, maar m.b.v. dit programma:
www.lenntech.nl/calculatoren/v...ieve-vochtigheid.htm
Ad
Laatst bewerkt: 20 mei 2019 09:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 20 mei 2019 21:58 #1047835

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Dank fer2nand en Yellow boat voor jullie tips.
Het drogen van de natte plekken gaat eigelijk best goed.
De hele dwars versteviging van de skeg was ingepakt in laminaat en aan de romp geplakt waaronder het water en vocht zat.
en de skeg is tot 15 cm van de onderkant gevuld met een soort constructie poeder. Echter op de plek bovenin is het rubberachtig.

Al het laminaat over de dwarsversteviging en het dwarshoutje heb ik weg gehaald tot op de romp.
En 5 cm diep van bovenaf in de skeg. Tip: houd scherpe bijtels uit de buurt van dun geworden laminaat.... :woohoo:
Als ik even niet aan het werk was heb ik er een elektrische ventilator verwarming op standje laag op laten blazen.

Ik zal morgen een fotootje maken en plaatsen.

Bij aankomst was het in de boot redelijk vochtig, en moet ik wel wat beter gaan ventileren.
en ga ik eens kijken hoe ik dat, liefst permanent met jullie tips kan doen.
Misschien zonder verwarming wel actief ventileren want de jachthaven staat het, om begrijpelijke reden, niet toe dat verwarmingstoestellen bij afwezigheid aan staan.

Het grootste probleem nu, is dat het helemaal achterin onder de kuipvloer, liggend op een plaat boven de bilgeruimte zit, aan de zijkanten ingesloten door de bakkisten en hondenkooien, ik er nu al zo moeilijk bij kan. Mijn hoofd past er niet rest alleen liggen in :sick:

Er uithalen is een ding maar peins een beetje over hoe ik straks de lagen glasweefsel daar goed en strak op krijg. En misschien moet ik toch meer wegzagen om er beter bij te kunnen. Waar de zaagsnedes moet komen om het na de klus gedaan is het vanaf eenzijde weer te kunnen herstellen.

Een ander ding is dat ik twijfel over het gebruik van Glasweefsel en glaslegsel.
in glasweefsel gaat meer epoxy. rafelt meer..... tijdens het werken krijg ik al snel engelenhaar:))
In glaslegsel gaat minder epoxy voor het zelfde resultaat, levert een egaler eindresultaat ook met peelply erop. En rafelt niet in hogere diktes, maar de plooibaarheid is misschien minder, wellicht te weinig.
Ik heb wel ervaring met biaxiaal legsel band wat ik erg prettig vond werken.

Wat zijn jullie ervaringen met glasweefsel vs legsel?
Zou ik legsel ook op de skeg, roer, romp kunnen gebruiken? Want dan kan ik het in wat grotere hoeveelheden kopen.

Andere vraag is, in de bovenkant van de skeg zit dus een wat rubber achtige vulling. Op zich geen slecht idee want alle trillingen van het roer worden aan de skeg en weer door aan de romp doorgegeven.
Als ik de verstevigingen in de skeg van rvs maak en de bovenkant van de skeg invul met epoxy is deze heel star.
zou dat kunnen of vergt dit aanpassingen?

Morgen meer,
Tot morgen:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project-wat zit er in een skeg 21 mei 2019 21:27 #1048225

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Als gezegd nog wat foto's ter verduidelijking aka mijn "dagverblijf":)
De ingang.....


De sfeervolle inrichting onder de kuipvloer


Bovenaanzicht, met de "brug waar ik over schreef, in het midden en aan bovenzijde de opening voor de roerpakking


Dit "maatwerk" houtje was ingelamineerd. Wel met een soort fillets maar het laminaat zat er ruim overheen zonder hechting en waar zicht het vocht kon ophopen.


Hierop is goed te zien dat ik tot zo'n 5 cm in de skeg zit en alles erboven, laminaat en vulling) weggehaald is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project-wat zit er in een skeg 21 mei 2019 21:46 #1048228

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Als gezegd nog wat foto's ter verduidelijking aka mijn "dagverblijf":)
De ingang.....


De sfeervolle inrichting onder de kuipvloer


Bovenaanzicht, met de "brug waar ik over schreef, in het midden en aan bovenzijde de opening voor de roerpakking


Dit "maatwerk" houtje was ingelamineerd. Wel met een soort fillets maar het laminaat zat er ruim overheen zonder hechting en waar zicht het vocht kon ophopen.


Hierop is goed te zien dat ik tot zo'n 5 cm in de skeg zit en alles erboven, laminaat en vulling) weggehaald is.


Buitenzijde bakboord, de nummers zijn wat meetwaarden van de vochtmeter.



Het plan is; een rvs plaat aan de boven binnenzijde zijde en vanuit de buitenzijde een rvs draadeind met plaatje tot onder de boutgaten van de beugel waar het roer aan hangt komt. Alles opvullen, en inlamineren.
Dat lijkt me nu de beste optie alles weer optie bouwen maar ook te verstevigen.
Als ik iets vergeet dan hoor ik het graag. Ik doe dit ook maar voor het eerst:)

Ik twijfel nog een beetje over het juiste vulmiddel voor de epoxy. Aerosil? Iets flexibelers?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 21 mei 2019 21:51 #1048230

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6774
45/45 legsel van bijv. 450 gram is netjes verwerkbaar en prima plooibaar. Ook met 600 gram zelfs nog mooi te doen. Schiet lekker op kwa laagdikte.

Hier een voorbeeldje, 600 grams 45/45 legsel uit één stuk in de spiegel en traptreden van mijn bootje, met geduld en een nat kwastje geplooid, zonder knipjes.
Foto 1 = voor, foto 2 = na en foto 3 = afgewerkt.





It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 21 mei 2019 22:06 door Noballast. Reden: Fotos toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 23 mei 2019 22:36 #1048707

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Dat ziet er goed uit zeg @ Nobalast!
En plooit inderdaad nog goed zo te zien maar daar zal wel wat duw werk inzitten:) Dank voor je foto's.

Vandaag heb ik het gat in de kiel gedicht. Yeah! Eens weer iets opbouwen is heerlijk.

Met de voorbereiding kwam ik onder het grote gat de multiplex plank tegen die de bodem is van de bilge.
Op die plank ligt een laag van 3cm van dat grijze constructie spul. Verdikt polyester.
Goed om te weten want aan de voorzijde zit naar mijn idee een holle en lege onbereikbare ruimte.

Het gat dichten...
Eerst alles "ingeweekt" in epoxy, daarna verdikte epoxy in de naden geduwd.
De boorgaten aan binnenzijde en het gat naar de bilge dat ontstaan was met matjes gedicht.
En met een mat de weggehaalde en scheerzittende plooi hersteld met een nieuwe goedzittende mat.
Daarna een mix van glasvezel snippers en verdikte epoxy het gat gevuld en de grove vorm weer opgebouwd.







Het is nog niet helemaal vlak maar was voor nu voldoende. Het is is puur om het gat te dichten.
Hierover komen nog de lagen om de romp weer op dikte te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 24 mei 2019 20:11 #1048883

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4510
Amai, stevige klus!
Ik vind het altijd fijn als een boot wordt gered/opgemaakt ipv afgeschreven en weggegooid.
Het kost wel veel werk, uren gepruts en veel energie...

Veel moed!
Vita est tempus optimum hominis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.377 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl