Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hurley 700 project

Hurley 700 project 24 mei 2019 20:26 #1048888

de boot wordt opgeknapt, maar de eigenaar gesloopt :(
succes met de laatste loodjes, het minste werk heb je gehad.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 26 mei 2019 18:55 #1049322

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
helmsman 38 schreef :
de boot wordt opgeknapt, maar de eigenaar gesloopt :(
succes met de laatste loodjes, het minste werk heb je gehad.


haha, lol, ja en de portemonnee ook. Maar.....Ik heb het afgelopen half jaar zo ontzettend veel nieuwe materialen, technieken en dingen geleerd en mensen ontmoet, Geweldig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 26 mei 2019 18:56 #1049324

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Jullie lopen iets voor op mijn video edit kunsten, maar hier is de nieuwe video:


allemaal wel liken an abonneren natuurlijk:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 26 mei 2019 20:58 #1049347

Cool! Mijn duimpje heb je!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 26 mei 2019 21:06 #1049350

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Leuk filmpje :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 26 mei 2019 21:09 #1049352

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Geabonneerd, en duimpje omhoog.
Erg fraai gedaan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 27 mei 2019 04:50 #1049365

Mooi gedaan. Leuk, dat koffiemoment :ohmy:
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 27 mei 2019 07:13 #1049383

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Hurleyzeiler schreef :
Mooi gedaan. Leuk, dat koffiemoment :ohmy:

Koffie?

Ik dacht dat ie gewoon epoxy aan het drinken was, wel toepasselijk gezien alle werkzaamheden.
Je bent wat je doet ... toch?

:laugh:

Ook leuk dat je ook a boat called wanda volgt, die man pakt het net zo methodisch aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 27 mei 2019 09:40 #1049411

Heb je dat wel eens geproefd Sonador ?
Te hete koffie is er niets bij, laat staan doorslikken :sick:
Overigens is koffie perfect voor de voortgang, in tegenstelling tot een zonnetje.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 27 mei 2019 21:33 #1049652

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Dank voor jullie leuke reacties, Sailingcamelot, zapp, Sonador, Hurleyzeiler, en Noballast en de support!
Super :woohoo: !!

@Sonador, mooi je video op het Ketelmeer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 13 juni 2019 09:27 #1054249

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Hoi Allen,
Een update:
Afgelopen tijd bezig geweest met een boel kleine kusjes, onderdelen en materialen uitzoeken...en een beetje van de zon genieten.....(lees maar; gewoon vluchtgedrag :ohmy:



Garnwerd, waar de jongens heerlijk van de brug af kunnen springen, bootje, molen en brug en onderdeel is van de staande mastroute en ook zonder boot :blink: een prima plek om op een kleed een fles witte wijn soldaat te maken en wolken te kijken.
En om aan te geven dat ik nog net niet dronken of door hitte bevangen was, hoewel Baudelaire dat wel voorschrijft in zijn mooiste gedicht, zowaar een echte sneeuwbalwolk zag! Om niet meteen van sterke schippers verhalen beschuldigd te worden heb ik er maar een foto van gemaakt :))



Tijdens het klussen heeft camera helaas de geest gegeven, en elk uur met aceton de epoxy van mn iPhone vegen is niet goed voor die dingen. Sowieso is epoxy een wonderlijk goedje. Het verspreid zich zelf wonderbaarlijke wijze.
Zo vond ik het de volgende dag in mijn haar, in mn kleren als je naïf nog denkt even wat eten geknoeid te hebben en je denkt weg te komen om nog even zonder om te kleden wat te doen resulteert dit in deels permanent waterdichte schoenen :blink:

En fin; De skeg: die is droog. Maar het herstel me nog wat zorgen/gedachten.
Ik heb een 16mm rvs draadeind geregeld die ik van de buitenzijde omhoog erin wil steken.

De situatie nu:
Op enkele foto's terug, is te zien dat de gaten voor de roerophanging eigenlijk alleen in de hars zitten. Daar zitten dan ook barsten in. Dat zal vervangen moeten worden.
Het houtje, dat er nu inzit loopt niet in het midden en niet geheel naar beneden en geeft geen support aan de ophanging die het hele gewicht +30 kg van het roer draagt.

- Ik twijfel of ik dit houtje geheel uit zal halen, of gewoon laten zitten en het draadeind ernaast zet. het draadeind komt dan iets rechter te staan. Het loopt onderaan door tot onder de gaten waar ik een rvs plaatje maak
- Als ik het onderste deel van de skeg eraf haal heb ik geen referentie meer qua vorm en de positie van de gaten.
Ik denk dat ik iets van een mal hiervoor zal moeten maken. Maar welke materialen het meest geschikt hiervoor zijn weet ik niet. Iets van mallen rubber met een steunmal van gips en latten? Hebben jullie nog tips?

Het schetsje maakt e.a. duidelijk hoop ik.



Het andere punt van "wat" gedachten is de bovenzijde binnen in.
De oude situatie was dat het houten dwarslatje in een uitsparing zat van de verticale lat en alles ingegoten en ingelamineerd. was ook naar beide zijden aan de romp. Op zich prima maar omdat dit zonder fillets maar glasmatten erover gelegd waren waren er openingen en holle ruimten en is er water in gekomen.

Ook hier in kan een rvs plaat in met een moer in vast gezet.



Echter een strip is té flexibel denk ik, en zal overgelamineerd te weinig hoogte hebben om voldoende stijfheid te creëren.
Een hoek of koker is al beter.
Misschien kunnen jullie mij hierbij helpen;
Een koker van rvs die minimaal 40x 40 moet zijn rvs zal ik in vorm moeten slijpen.
De holle ruimte van de koker zou ik ook moeten vullen om holle ruimten te voorkomen.
Maar ik kan ook iets...een passen vormstuk... maken van glasvezel en epoxy en dat verder overlamineren.
Iets als dit:



Verder iets over de moeren.
Ik had bedacht om onderaan en bovenin op het draadeind te zetten. Maar.....Als het draadeind en plaat onderaan, etc ingelamineerd zitten kan het geen kant op. Heeft het "aantrekken" of zogenaamd op "spanning houden" met een moer dan nog nog zin. het is geen kiel die los is en eraan gezet moet worden maar alles wordt een geheel.

Ik hoor graag jullie visie en tips.

Ondertussen ben ik met twee andere klussen begonnen.
1. De kap over het kajuitsluik.
2. Het kajuitluik dat zwaar loopt op de rails en los zit.

Dit was de originele situatie.


De mast is er blijkbaar een keer opgeknald.
Hoewel het dak sterk en beloopbaar is, en het kajuitsluik ook, is de kap eroverheen veel te slap om op te staan. Zo dicht bij de mast is een onbeloopbaar dekdeel onlogisch en nogal stom.
Verder is de afwatering onder de kap in Hurley 22 en 700 land al meerdere keren in ontwerp gewijzigd en immer nog niet goed.

Het makkelijkste zou zijn de kap flink oplamineren aan de binnenzijde zijn met ribben erin. Maar aan stuurboordzijde loopt het schuifluik al bijna tegen de binnenzijde aan en gaat dit niet lukken.
Een combinatie van binnen en buiten zal het moeten worden. Gelcoat eraf dus......



Ik vraag me overigens af of die gelcoat eraf halen altijd nodig is. Dat spul zit waar het niet gebarsten is zo hard en vast dat opschuren me voldoende lijkt om er epoxy en matten overheen te leggen.
Wat denken jullie?

Ik wil de plaats op de kap ook kunnen gebruiken voor opslag van een tas, of opblaasbare kajak als bijbootje bijvoorbeeld.
Daarvoor moeten ook bevestigingen gemaakt worden.
Ook moet ik nog eens goed kijken naar de veiligheidslijnen en waar deze moeten/kunnen lopen en bevestigingspunten moeten komen.
Het dekje is niet groot, en deels belegd met blokken en straks lijnen en vallen. Veilig heen en weer kunnen lopen en goede handsteunen is wel een dingetje op zo'n klein wiebelbootje.

Onderstaand een voorbeeld van stresscracks, opstaan door op de slappe kap te staan.
Ik vraag me overigens af of die gelcoat eraf halen altijd nodig is. Dat spul zit waar het niet gebarsten is zo hard en vast dat opschuren me voldoende lijkt om er epoxy en matten overheen te leggen.
Wat denken jullie?

Ik wil de plaats op de kap ook kunnen gebruiken voor opslag van een tas, of opblaasbare kajak als bijbootje bijvoorbeeld.
Daarvoor moeten ook bevestigingen gemaakt worden.
Ook moet ik nog eens goed kijken naar de veiligheidslijnen en waar deze moeten/kunnen lopen en bevestigingspunten moeten komen.
Het dekje is niet groot, en deels belegd met blokken en straks lijnen en vallen. Veilig heen en weer kunnen lopen en goede handsteunen is wel een dingetje op zo'n klein wiebelbootje.

Onderstaand een voorbeeld van stresscracks, opstaan door op de slappe kap te staan.


Die lijken niet zo erg maar eenmaal kaal geschuurd is goed te zien dat in dit geval die cracks hebben geleid tot inwatering en laminaat schade.



Van buitenaf zijn dit soort barstjes lastig in te schatten vind ik en er zitten nog wel wat meer cracks in mn boot :S Ik ga maar uit van hoeveel kracht het deel te verduren heeft, of het het werk van kaal maken en opbouwen waard is.
Alleen maar de barst uitfrezen, dat je ook wel eens ziet lijkt me op belaste delen niet voldoende.

Ik begin met het bij lamineren van de rib, die het geheel stevigheid geeft, en waar ook de sprayhood aan bevestigd was....en nog wat gaten zitten.



Om later wat te hebben om in te schroeven zonder waterlekkage vulde ik deze rib, en lamineerde het over met matten.



Volgende post verder...
Laatst bewerkt: 13 juni 2019 10:15 door scope.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 13 juni 2019 10:12 #1054280

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
....
De voorzijde van de kap aan de buitenzijde heb ik bijgewerkt, helaas vanwege de camera geen beelden van.
De binnenzijde krijgt ook wat versteviging met glasvezel en daarvoor werk ik de hoeken bij met een fillet met mijn fillet toverstokje:) (grote ronde kraal van 25mm met een satéprikker)


En dan een natte mat erop.


Het kajuitluik:
Dit is gemaakt van een buitenschaal en een binnenschaal.
Helaas kon ik niet beide delen van elkaar krijgen, zonder dat ik de boel helemaal zou slopen.
Iets wat volgens de jongens op de jachthaven me vrij goed afgaat, en hebben het er al over dat ik van mijn boot een schemerlamp maak...snik.... :blink:

Dus maar een deel van de binnenschaal eruitgezaagd.


Om de boel in deze situatie...half vast weer aan elkaar te krijgen en stevig genoeg te maken heb ik een pot Epoxyschuim gekocht.
Epoxyschuim leek mij vanwege de waterdichtheid en sterkte de voorkeur hebben boven PU schuim.
Ook wilde ik graag eens ervaring opdoen met dit materiaal voor toekomstige klussen als de spat rigel waar zonder enige afweking door de holle ruimte de lijnen en vallen doorgevoerd zijn.

De hars van epoxyschuim is vrij dik. Met de verdeling 100:30 hars en harder komt er niet veel dunne harder bij.
Om te zorgen dat het toch in de kleine randen ook plakt heb ik eerst wat gewone epoxy erin gegoten en naar die plekken geleid. Daarna het epoxyschuim gegoten.



het schuim zou 6 x in volume vermeerderen, en omdat ik geen zand had heb ik een grove berekening gemaakt en dit klopt aardig. Dus die 6 keer is aan te nemen.



De schuimepoxy is traag, heel traag en is het lastig te bepalen of er nog wat bij moet. Het werkt echt uren. voordat het zich een beetje stabiliseert.

Daarna nog eens uren voordat het de volledige hardheid bereikt.
Ik heb het de middag laten liggen en de volgende dag was het nog met een nagel in te duwen. Ik heb het luik even in de zon gezet om het wat "na te bakken" en dat maakte veel uit. Binnen een uurtje was het keihard en kon het overtollige afgeschuurd worden.



Ik zal het nog iets lager moeten gaan afschuren dan vlak om er nog een mat in te kunnen leggen en het geheel af te sluiten.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 project 13 juni 2019 17:54 #1054463

Wat een mooi maar bovenal grondig werk, mijn waardering heb je ten volle! Maar hoe de scheg verstevigen? Eerst bedacht ik één of twee schotten er van bovenaf er in te laten zakken, maar ik realiseer mij ook dat de bovenzijde zo goed als dicht is. De optie van een ingelamineerde RVS koker zie ik ook voor me. Op de website www.hurleyownersassociation.co...pages/h22gallery.htm zie ik ook een geheel nieuwe polyester scheg met bouten aan de romp vastgezet. Andere optie is een massief houten scheg verpakt in gewapend materiaal, vastgezet met bouten door het vlak. Met belangstelling volg ik je aanpak, zou het je zomaar niet nadoen!

De optie van één of twee schotten:
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl