Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Groot onderhoud voortstuwing Spark (Dufour2800)

Groot onderhoud voortstuwing Spark (Dufour2800) 04 jan 2019 11:02 #1009832

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Afgelopen jaar heb ik mijn Dufour 2800 gekocht met een defecte Md7a.
Na cilinderkoprevisie bij de vorige eigenaar was de motor (bijna) niet meer aan de gang te krijgen.
Alleen met startspray of een slok olie in de inlaat wilde de md7 met veel protest overgaan tot lopen, en eenmaal lopend was het vermogen ook niet voldoende.
Na de aankoop meteen gaan zoeken naar de oorzaak aangezien ik de boot in noordschans had gekocht, ik in Weesp woon, en ondertussen de accu’s al gestolen waren wilde ik de boot zsm terugvaren.

Het grootste probleem bleek relatief makkelijk op te lossen, de nieuw ingeslepen kleppen zijn te diep in de kop ingeslepen waardoor de kleppen iets open blijven staan tegen de decompressie as. Eerst een poging gedaan met een extra pakking, maar dat bleek lang niet genoeg. Asje losgehaald en meegenomen om in de freesbank even wat af te halen.

De kleppen sluiten nu weer goed, starten gaat beter maar is nog lang niet wat het moet zijn.
Ook lekt de motor op allerlei plaatsen kleine hoeveelheden olie, gasolie en water waardoor er eigenlijk min of meer permanent een kleine hoeveelheid smurrie in de Blige staat.
Ook blijkt de motor niet goed in lijn te staan, dit is meteen ook de oorzaak van het totaal versleten buitenste schroefaslager.

Dus, een deze dagen gaat de motor eruit, op de testbank om even uitgebreid te kunnen meten(oliedrukmeter, compressie, verstuivers controleren).
Afhankelijk van de uitkomst zal ik kijken of ik de Md7 weer nieuw leven in ga blazen. Ik verwacht dan in ieder geval de cilinders te moeten honen, nieuwe zuigerveren te moeten plaatsen en de kop na te moeten kijken.
Hoewel ik de kop nog niet losgehaald heb en dus niet zeker weet hoe alles eruit ziet, heb ik het vermoeden dat de te diep ingeslepen kleppen ook voor een deel verantwoordelijk zijn voor de matige compressie, de verbrandingsruimte wordt tenslotte groter.
Als blijkt dat de oliedrukmeter erg matig is, of dat de zuigers of cilinderbussen versleten zijn zal ik opzoek gaan naar een andere motor, aangezien onderdelen voor de Md7 lastig aan te komen zijn, en ik van mening ben dat een 40 jaar oude motor die investering niet meer waard is.

Ik ben dus al met een schuin oog aan het kijken naar een alternatief, zeker als ik iets tegenkom voor een interessante prijs denk ik dat ik niet eens de moeite ga nemen om de Md7 op te knappen.

Mijn oog is tot nu toe (wat betreft model) gevallen op een Beta of een Volvo Md2020. Vetus valt eigenlijk af in verband met de bereikbaarheid van de filters in mijn boot.
Als er nog suggesties zijn dan hoor ik dat graag!

Als de motor uit de boot is zal de boot ook een paar dagen de kant op gaan om het schroefaslager te vervangen, en dan wil ik eigenlijk meteen de roerlagers vervangen waar een klein beetje speling op zit.
Als ik dan toch bezig ben zal ik de oude schroefasafdichting vervangen door een watergesmeerd binnenlager. Ik wil ook meteen de motorruimte een beetje netjes maken, en de olieopvangbak onder de motor weer vloeistofdicht maken, zodat als er wat lekt het niet meteen door de hele boot gaat.

Ook hoog op het prioriteitenlijstje staat het maken van een mangat in de RVS gasolie tank, en het veranderen van het diesel voorfilter. Ik heb dit seizoen 2 maal stilgelegen door een verstopt filter door vervuiling dus de tank moet schoongemaakt worden. Helaas gaat dat alleen niet met de tank ingebouwd. Uitbouwen dus, en dan meteen voorzien van een mangat waar ik ook goed bij kan als de tank weer in de boot zit.
Filter (296)aanpassen (stroomrichting omdraaien) zodat vuil eerst kan bezinken in het glas onder het filter en niet al het vuil meteen het filter in geduwd wordt.

Zodra de motor eruit gaat zal ik ook wat foto’s plaatsen!
Laatst bewerkt: 04 jan 2019 18:02 door yannick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud voortstuwing Spark (Dufour2800) 04 jan 2019 11:45 #1009850

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
In 2010 een Dufour 2800 gekocht met een iets betere motor, maar die na een jaar toch vervangen.
Wisselstukken moeilijk te krijgen, starten ging zeker koud moeilijk, maar vooral ik wou minder vervuilen. Motor lekte via het koelwater altijd iets olie.

Na wat zoeken op een Vetus M2O2 uitgekomen.
12 Pk i.p.v. de 13 Pk dat een goede M7DA zou moeten leveren.
Motor zelf is in orde, maar alternator regelde niet goed, en dat is tot op heden door Vetus niet opgelost. (Blijkbaar is Vetus niet goed in het oplossen van problemen, want dat het niet opgelost zou worden werd me al snel door enkelen op het forum voorspeld).
( alterantor bleef stroom leveren tot 15,4V i.p.v. 14,6V ) Waardoor de accu overladen zou worden.

Vetus M2O6 is hezelfde blok maar 16 i,p.v. 12 Pk.

Ook naar Beta gekeken, maar afgesprongen omdat de installateur wenste dat ik de motor vooraf zou betalen. Daar had ik geen zin in.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud voortstuwing Spark (Dufour2800) 04 jan 2019 18:08 #1009931

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Tony2920 schreef :
In 2010 een Dufour 2800 gekocht met een iets betere motor, maar die na een jaar toch vervangen.
Wisselstukken moeilijk te krijgen, starten ging zeker koud moeilijk, maar vooral ik wou minder vervuilen. Motor lekte via het koelwater altijd iets olie.

Na wat zoeken op een Vetus M2O2 uitgekomen.
12 Pk i.p.v. de 13 Pk dat een goede M7DA zou moeten leveren.
Motor zelf is in orde, maar alternator regelde niet goed, en dat is tot op heden door Vetus niet opgelost. (Blijkbaar is Vetus niet goed in het oplossen van problemen, want dat het niet opgelost zou worden werd me al snel door enkelen op het forum voorspeld).
( alterantor bleef stroom leveren tot 15,4V i.p.v. 14,6V ) Waardoor de accu overladen zou worden.

Vetus M2O6 is hezelfde blok maar 16 i,p.v. 12 Pk.

Ook naar Beta gekeken, maar afgesprongen omdat de installateur wenste dat ik de motor vooraf zou betalen. Daar had ik geen zin in.

Het liefst zou ik ook meteen een nieuwe motor erin zetten, maar op dit moment heb ik helaas het budget niet om een fabrieksnieuwe motor aan te schaffen, zeker als ik ook nog een nieuwe genua wil.
Het is dus op dit moment ogen open houden naar een nette, niet al te oude, motor op de 2e hands markt.

De reden om (voorlopig) niet voor een vetus te gaan is dat de filters aan de rechterkant zitten. Hoe zijn die bij jou bereikbaar? En nog erger dan de filters, de impeller. Dat is al een ding als je goed naast de motor kan....

Eind van de maand in dusseldorf ook maar kijken, wie weet is er ergens nog een beursaanbieding los te peuteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud voortstuwing Spark (Dufour2800) 04 jan 2019 18:19 #1009932

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Wat is je budget? Er staat wel het een en ander op marktplaats.

Yanmar 2gm20 (2x)
Nanni M2.10
VP MD2020B
VP D1-20

Ik heb geen idee hoe kritisch het qua ruimte en pk's, maar daar zitten wel wat nieuwere modellen tussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud voortstuwing Spark (Dufour2800) 04 jan 2019 18:52 #1009942

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
yannick schreef :
Tony2920 schreef :
In 2010 een Dufour 2800 gekocht met een iets betere motor, maar die na een jaar toch vervangen.
Wisselstukken moeilijk te krijgen, starten ging zeker koud moeilijk, maar vooral ik wou minder vervuilen. Motor lekte via het koelwater altijd iets olie.

Na wat zoeken op een Vetus M2O2 uitgekomen.
12 Pk i.p.v. de 13 Pk dat een goede M7DA zou moeten leveren.
Motor zelf is in orde, maar alternator regelde niet goed, en dat is tot op heden door Vetus niet opgelost. (Blijkbaar is Vetus niet goed in het oplossen van problemen, want dat het niet opgelost zou worden werd me al snel door enkelen op het forum voorspeld).
( alterantor bleef stroom leveren tot 15,4V i.p.v. 14,6V ) Waardoor de accu overladen zou worden.

Vetus M2O6 is hezelfde blok maar 16 i,p.v. 12 Pk.

Ook naar Beta gekeken, maar afgesprongen omdat de installateur wenste dat ik de motor vooraf zou betalen. Daar had ik geen zin in.

Het liefst zou ik ook meteen een nieuwe motor erin zetten, maar op dit moment heb ik helaas het budget niet om een fabrieksnieuwe motor aan te schaffen, zeker als ik ook nog een nieuwe genua wil.
Het is dus op dit moment ogen open houden naar een nette, niet al te oude, motor op de 2e hands markt.

De reden om (voorlopig) niet voor een vetus te gaan is dat de filters aan de rechterkant zitten. Hoe zijn die bij jou bereikbaar? En nog erger dan de filters, de impeller. Dat is al een ding als je goed naast de motor kan....

Eind van de maand in dusseldorf ook maar kijken, wie weet is er ergens nog een beursaanbieding los te peuteren.

Tja als je er een Vetus in legt zul je net al ik een luik in de hondekooi moeten maken om aan de filters te kunnen. Maar dat is bij de Beta niet anders. ( want zelfde blok ).
Gemakkelijk gaat het vervangen van de filters niet, maar het kan. Impellor is nog iets lastiger.
Maar het schijnt mogelijk te zijn om de buitenwaterpomp te verplaatsen naar de voorkant van de motor, dan kan je er erg makkelijk bij.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud voortstuwing Spark (Dufour2800) 04 jan 2019 19:12 #1009945

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Tony2920 schreef :
yannick schreef :
Tony2920 schreef :
In 2010 een Dufour 2800 gekocht met een iets betere motor, maar die na een jaar toch vervangen.
Wisselstukken moeilijk te krijgen, starten ging zeker koud moeilijk, maar vooral ik wou minder vervuilen. Motor lekte via het koelwater altijd iets olie.

Na wat zoeken op een Vetus M2O2 uitgekomen.
12 Pk i.p.v. de 13 Pk dat een goede M7DA zou moeten leveren.
Motor zelf is in orde, maar alternator regelde niet goed, en dat is tot op heden door Vetus niet opgelost. (Blijkbaar is Vetus niet goed in het oplossen van problemen, want dat het niet opgelost zou worden werd me al snel door enkelen op het forum voorspeld).
( alterantor bleef stroom leveren tot 15,4V i.p.v. 14,6V ) Waardoor de accu overladen zou worden.

Vetus M2O6 is hezelfde blok maar 16 i,p.v. 12 Pk.

Ook naar Beta gekeken, maar afgesprongen omdat de installateur wenste dat ik de motor vooraf zou betalen. Daar had ik geen zin in.

Het liefst zou ik ook meteen een nieuwe motor erin zetten, maar op dit moment heb ik helaas het budget niet om een fabrieksnieuwe motor aan te schaffen, zeker als ik ook nog een nieuwe genua wil.
Het is dus op dit moment ogen open houden naar een nette, niet al te oude, motor op de 2e hands markt.

De reden om (voorlopig) niet voor een vetus te gaan is dat de filters aan de rechterkant zitten. Hoe zijn die bij jou bereikbaar? En nog erger dan de filters, de impeller. Dat is al een ding als je goed naast de motor kan....

Eind van de maand in dusseldorf ook maar kijken, wie weet is er ergens nog een beursaanbieding los te peuteren.

Tja als je er een Vetus in legt zul je net al ik een luik in de hondekooi moeten maken om aan de filters te kunnen. Maar dat is bij de Beta niet anders. ( want zelfde blok ).
Gemakkelijk gaat het vervangen van de filters niet, maar het kan. Impellor is nog iets lastiger.
Maar het schijnt mogelijk te zijn om de buitenwaterpomp te verplaatsen naar de voorkant van de motor, dan kan je er erg makkelijk bij.

Vetus en beta zijn zeker niet hetzelfde. Vetus gebruikt Mitsubishi en beta gebruikt Kubota.
De beta 14 (bz482) heeft het oliefilter bakboord vooraan zitten en het dieselfilter en impellerpomp rechts voorop. Als het een vetus of andere Mitsubishi zou worden dan ga ik in ieder geval filter verzetstukken maken of bestellen. No way dat er een motor in mijn boot komt waar je nergens bij kan of een Luik moet zagen om er fatsoenlijk bij te kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud voortstuwing Spark (Dufour2800) 04 jan 2019 19:18 #1009946

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Ja, budget. Ik hoop voor max €2500 wel wat te kunnen doen. Dan blijft er nog wat geld over om nog wat andere dingetjes te kunnen doen. En dan ben ik nog een 'zeikerd' ook wat betreft motoren. Maar ik heb geen haast, het is nog geen april, en als het écht moet kan hopelijk de Md7 ook nog een jaar of wat langer mee. Maar omdat hij er wel nu uit gaat om wat aan te doen, overweeg ik de vervanging. Als er over 2 of 3 jaar weer wat aan mankeert zijn er waarschijnlijk helemaal geen delen meer voor te krijgen.

Een yanmar 2gm vindt ik geen fijne motor, is direct gekoeld en een luidruchtige onrustige loper (als ie nog in goede staat is. Als ze ouder en meer versleten raken gaan ze soepeler lopen).
Nanni M2.10, Te weinig vermogen en een Mitsubishi basis, dus veel werk aan de filters.
VP MD2020B, Zeker een optie, had ik zien staan!
VP D1-20, Staan er 2, 1 veel te duur en de andere zonder koppeling en ook nog flink aan de prijs.

@Tony, hoeveel ruimte heb jij tussen het vlak en het vliegwielhuis, en tussen het vlak en de carterpan ongeveer?
Laatst bewerkt: 04 jan 2019 19:25 door yannick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud voortstuwing Spark (Dufour2800) 04 jan 2019 22:24 #1009974

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
yannick schreef :
snip 8--

@Tony, hoeveel ruimte heb jij tussen het vlak en het vliegwielhuis, en tussen het vlak en de carterpan ongeveer?

Van buiten weet ik dit niet.
De motor staat schuin achterover, en het vlak onder de motor loopt op.
Aan de voorkant een 10 cm, achter iets van 2cm.
Als je het juist wil weten meet ik het een volgende keer na.
Vliegwielhuis zit achter de motor op mijn Vetus M2O2 en heb ik niet naar gekeken.
In principe ga ik volgende week weer eens werken en kan dan meten en foto's maken.
Laat maar weten als je dat wil.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud voortstuwing Spark (Dufour2800) 04 jan 2019 22:33 #1009977

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
yannick schreef :
Tony2920 schreef :
yannick schreef :
Tony2920 schreef :
In 2010 een Dufour 2800 gekocht met een iets betere motor, maar die na een jaar toch vervangen.
Wisselstukken moeilijk te krijgen, starten ging zeker koud moeilijk, maar vooral ik wou minder vervuilen. Motor lekte via het koelwater altijd iets olie.

Na wat zoeken op een Vetus M2O2 uitgekomen.
12 Pk i.p.v. de 13 Pk dat een goede M7DA zou moeten leveren.
Motor zelf is in orde, maar alternator regelde niet goed, en dat is tot op heden door Vetus niet opgelost. (Blijkbaar is Vetus niet goed in het oplossen van problemen, want dat het niet opgelost zou worden werd me al snel door enkelen op het forum voorspeld).
( alterantor bleef stroom leveren tot 15,4V i.p.v. 14,6V ) Waardoor de accu overladen zou worden.

Vetus M2O6 is hezelfde blok maar 16 i,p.v. 12 Pk.

Ook naar Beta gekeken, maar afgesprongen omdat de installateur wenste dat ik de motor vooraf zou betalen. Daar had ik geen zin in.

Het liefst zou ik ook meteen een nieuwe motor erin zetten, maar op dit moment heb ik helaas het budget niet om een fabrieksnieuwe motor aan te schaffen, zeker als ik ook nog een nieuwe genua wil.
Het is dus op dit moment ogen open houden naar een nette, niet al te oude, motor op de 2e hands markt.

De reden om (voorlopig) niet voor een vetus te gaan is dat de filters aan de rechterkant zitten. Hoe zijn die bij jou bereikbaar? En nog erger dan de filters, de impeller. Dat is al een ding als je goed naast de motor kan....

Eind van de maand in dusseldorf ook maar kijken, wie weet is er ergens nog een beursaanbieding los te peuteren.

Tja als je er een Vetus in legt zul je net al ik een luik in de hondekooi moeten maken om aan de filters te kunnen. Maar dat is bij de Beta niet anders. ( want zelfde blok ).
Gemakkelijk gaat het vervangen van de filters niet, maar het kan. Impellor is nog iets lastiger.
Maar het schijnt mogelijk te zijn om de buitenwaterpomp te verplaatsen naar de voorkant van de motor, dan kan je er erg makkelijk bij.

Vetus en beta zijn zeker niet hetzelfde. Vetus gebruikt Mitsubishi en beta gebruikt Kubota.
De beta 14 (bz482) heeft het oliefilter bakboord vooraan zitten en het dieselfilter en impellerpomp rechts voorop. Als het een vetus of andere Mitsubishi zou worden dan ga ik in ieder geval filter verzetstukken maken of bestellen. No way dat er een motor in mijn boot komt waar je nergens bij kan of een Luik moet zagen om er fatsoenlijk bij te kunnen.

Kan het zijn dat dit in 2010 anders was ?
En dat Beta toen ook op de basis van een Mitsubishi werkte ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud voortstuwing Spark (Dufour2800) 15 jan 2019 21:27 #1012955

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Kleine update:

Afgelopen weekend de Md7 eruit gehaald. Viel gelukkig allemaal erg mee. Had alles al losgemaakt en in minder dan een uur stond de Md7 op een pallet naast de boot.

Deze week als ik tijd heb de motorruimte maar eens helemaal schoonmaken en de oude fundatie weghalen. Ik ga de boel in ieder geval schilderen. Ik weet nog niet helemaal welke kleur, maar de voorkeur gaat uit naar lichtgrijs. Goede verlichting erin zodat ik de toekomst werken aan de motor geen werk in een donker hol is. Als ik ergens een hekel aan heb is het niet kunnen zien wat je doet.

Inmiddels heb ik ook een MD2020 gekocht welke de Md7 gaat vervangen. In de lengte, breedte en hoogte gaat dat prima maar de diepte (ruimte onder het Carter) zal erg spannend worden. Mocht dat net niet uitkomen heb ik als optie om de Volvo ms2 koppeling te vervangen voor een TMC40, die trap is 14,5mm groter en dan past het zeker. Maar eerst maar eens passen met de ms2 koppeling.

Aanstaand weekend ben ik er niet, dus dan gaat er niks gebeuren. Maar volgende week neem ik een dagje vrij om de motor te passen, en als dat voorspoedig gaat zal ik ook meteen een fundatie maken.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud voortstuwing Spark (Dufour2800) 24 jan 2019 18:42 #1015809

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Weer een kleine update
Wegens tijdgebrek niet zo heel veel kunnen doen, maar een van de belangrijkste dingen wel.
Ik heb de koppeling met aanbouwplaat van de motor afgehaald om deze als handzaam geheel te kunnen passen. Het vliegwielhuis en de aanbouwplaat zouden de eerste punten zijn waar ruimtegebrek ontstaat, mooi om makkelijk even te passen dus.

Helaas, te weinig ruimte. Een MS2B-A koppeling gaat niet passen.....
Omdat een MS2B-L koppeling (met rechte uitgaande as) moeilijk te vinden en vaak nogal prijzig is, gaan zoeken naar alternatieven.

Een aanbouwplaat met sleutelgat verbinding en een oude hbw35 koppeling boden het nieuwe setje om mee te gaan passen. Vanmiddag na werktijd even wezen passen, en dat geeft een speling van precies 1mm tussen aanbouwplaat op het vliegwielhuis en het vlak.

Nu is 1mm te weinig om betrouwbaar te draaien, door het bewegen van de motor is het waarschijnlijk dat het vliegwielhuis dan regelmatig het vlak gaat raken.

Op zoek dus naar een andere koppeling, die heb ik gevonden in de TMC40, welke een uit mijn hoofd, 6mm grotere trap heeft. Dat brengt de vrije ruimte op 7mm. Nog niet heel royaal, maar volgens mij voldoende om goed te kunnen draaien.
Zaterdag even een tmc40 opzoeken en een passende flens op de as. Dan kan ik voor proef even de motor ervoor zetten en kijken of het echt past zoals ik in gedachte heb.
Als alles past ga ik een demperplaat laten maken, een koppeling bestellen en beginnen aan de fundatie.

Wordt vervolgd....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud voortstuwing Spark (Dufour2800) 24 jan 2019 21:38 #1015893

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
Moest je voor het passen nog tijd vinden om een paar foto's te maken van de bevestiging van de waterlock ? Ik moet de waterlock bij mij eens duchtig onder handen nemen en vermoedelijk moet ik iets doen aan de bevestiging.

Ook een paar foto's van de vetkoord schroefasafdichting lijken me wel interessant om na te gaan wat bij mij origineel is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud voortstuwing Spark (Dufour2800) 26 jan 2019 16:58 #1016546

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Na veel passen nu tot de conclusie gekomen dat een TMC40 net aan gaat passen. Er zit dan een millimeter of 3 tussen vliewielhuis en motorfundatie. Erg weinig, maar net genoeg.
Nog geprobeerd een stuk uit de polyester fundatie te zagen, maar die is behoorlijk massief, en dat heb ik dus vrij snel opgegeven.
Motor voorzien van 2 nieuwe oren voor de achterste steunen, omdat die origineel op de aanbouwplaat zitten en de aanbouwplaat wordt vervangen.
Zitten rekenen hoeveel hoger of lager de fundatie moet komen, en het blijkt dat als ik de huidige fundatie 25mm breder en 200mm langer maak dat de motor er zo op past.
Volgende week na werktijd eens een fundatie in elkaar lassen dus.
Maandag meteen koppeling, demperplaat en aanbouwplaat bestellen.
Als het een beetje meezit kan ik volgende week alles klaar maken en over een week of 2 de motor in de boot zetten. Er zal dan ongetwijfeld nog een en ander aangepast moeten worden, maar het voelt goed als de motor heeft gestaan en ik zeker weet dat alles past.
In ieder geval moet de dieseltank nog uit de boot om voorzien te worden van een mangat, zodat ik hem ook schoon kan maken. Afgelopen seizoen meerdere malen met dichte filters gezeten.

@Tony. Ik heb wat foto’s toegevoegd
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 26 jan 2019 17:34 door yannick. Reden: Foto’s
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud voortstuwing Spark (Dufour2800) 31 jan 2019 19:15 #1017949

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
Bedankt voor de foto.

Waterlock en vetkoordafdichting zijn identiek als bij mij.

Verwijderen van de tank, hebben ze bij mij via de bakskist gedaan.
Eerst zo veel mogelijk leeg gemaakt, probeer het niet via de aanvoerleiding, want dat duurt veel te lang. Als er niet veel meer inzit lijkt het me nog het verstandigst om een hevelleiding via de vulopening of de opening van de inhoudsmeter onderin de tank te krijgen.
Dan de hevelleiding vullen door met een handoliepompje de diesel uit de tank op te pompen, en in een 5liter of 10 liter kan die in de bakskist plaatst laten lopen.
Een paar stoppen op de openingen voor het uithalen voorkomt de diesel in de bakskist die ik toen wel had.
Als de tank er toch uit is, is dat een prima kans om er ten minste een aftapkraantje onderin in te maken. Of nog beter een waterputje/bezinkputje met aftapmogelijkheid.
Bij mij zat er ook veel troep in 7 jaar geleden. Nu tap ik 2 maal per jaar 5 liter via dat aftapkraantje af in de 5 ltr plastiek kan. Kan ik nakijken of er algen of iets dergelijks te zien zijn. 2 jaar geleden sporen van algen gezien en gelijk middel in de tank. Daarna niets meer gezien.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 31 jan 2019 19:18 door Tony2920. Reden: info bijgevoegd/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud voortstuwing Spark (Dufour2800) 31 jan 2019 21:59 #1018037

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Voor het uitbouwen van mijn tank heb ik hem leeggepompt met een handig en goedkoop pompje van Hornbach. Kan je zo aansluiten op je accuboor. Werkt perfect.

zie hier: www.hornbach.nl/shop/WOLFCRAFT...5EAQYAiABEgKgcPD_BwE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud voortstuwing Spark (Dufour2800) 01 feb 2019 10:46 #1018143

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
yannick schreef :
Na veel passen nu tot de conclusie gekomen dat een TMC40 net aan gaat passen. Er zit dan een millimeter of 3 tussen vliewielhuis en motorfundatie. Erg weinig, maar net genoeg.

Dat is te krap en gaat bonken als de motor op zijn rubbers staat te dansen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud voortstuwing Spark (Dufour2800) 01 feb 2019 11:16 #1018150

Denk ook dat het te krap is, 3 mm. Mijn Yanmar beweegt ook meer in de rubbers dan dat.

Mbt dat accuboor pompje: heb ik ook gebruikt om dieseltank leeg te maken. Is voor 1 malig gebruik, Impeller lost op in diesel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.267 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl