Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 08 juli 2019 15:25 #1061853

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6307
Welke kruishoek heb je op de gps met wel 95 procent van je polar aan snelheid op vlak water met vlees in de rail? Hoeveel graden kom je nog tekort? Per boeg zeg maar en wat is daarvan je verlies in VMG?
Onze beauty vaar je nose down. Geen match tegen nieuwe schepen qua hoogte. Bij de bovenboei ben ik er echtter weer.

Stel je ware kruishoek is 90, met drift kom je op zeg 105. Waar zit je nu?
Laatst bewerkt: 08 juli 2019 15:26 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 08 juli 2019 15:25 #1061854

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
De HA zit op de genuarails, die in het gangboord ligt. Bas heeft ook gelijk natuurlijk; de keerfok wordt meer tegen het midden van het schip geschoot dan de HA die op de rails zit. Next step in dit project; infuckers dus. En dan hopen dat het beter wordt. De rare 'vouw' die soms optreedt (vooral bij wat ruimere en harde wind) zal er niet van verdwijnen.

Foto's van de HA omhoog genomen heb ik wel, maar leveren vlgs mij niet heel veel nieuwe inzichten op. De diepte is prima naar voren te krijgen met valspanning en de doorhang en dus totale diepte van het zeil kan ik prima beinvloeden met de achterstag. Ik zie de trim goed terug in het zeil. Zie foto's.



FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 08 juli 2019 18:31 #1061916

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2184
Zo'n infucker kun je aardig improviseren met een low friction ring en een extra lijntje. Misschien gewoon een keer uitproberen. En wees niet verrast als het gewoon een tijdje duurt: nieuwe (laminaat) zeilen vergen wat gewenning met trim. Bij die van ons (ik schat ook zo'n 100-110%) komt de positie van het lei-oog HEEL nauwkeurig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 08 juli 2019 19:03 #1061927

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6884
Vreemd. Met infuckers wordt het plooienprobleem alleen maar groter.
Outfuckers moeten er m.i. op.
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 08 juli 2019 19:07 #1061929

  • Tien-10
  • Tien-10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 991
Hallo mystudio,
Ik heb niet het hele onderwerp doorgelezen en daarom is mijn vraag mogelijk overbodig: heb je een nieuwe meetbrief/VPP gekregen nadat je de nieuwe zeilen hebt gekregen? Als je nog op de oude meetbrief/VPP gaat varen krijg je namelijke sowieso verkeerde data en ben je de spreekwoordelijke appels met peren aan het vergelijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 10 juli 2019 06:24 #1062336

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Tja, daar heb je natuurlijk wel een punt. Nóg niet. Dus dat ik halve wind en meer z'n polar aantik kan ik dan ook wel begrijpen. Maar, het verschil hoog aan de wind? Het zal toch niet zo zijn dat hij met de HA trager is geworden op hoog aan de windse koersen?
Nou ja, eerst maar eens met infuckers aan de slag. Da's ook nog kritisch. Doordat je zijwaarts zoveel wegtrekt, wordt de kracht naar onderen ook minder en krijg je veel meer twist in je HA. Is dat altijd het geval met infuckers of moet ik meer spelen met de positie van de infuckers?

FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 10 juli 2019 07:01 #1062346

  • Tien-10
  • Tien-10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 991
Mijn advies is om eerst een aangepaste meetbrief te regelen voordat je verder gaat testen. Dat de upwindhoek anders is, is volstrekt begrijpelijk, want je schoothoek zit op een heel ander punt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 10 juli 2019 07:14 #1062349

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7095
HA is trager dan een G2 of groter, je kan er wel hoger mee varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 10 juli 2019 07:26 #1062355

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2770
Zeil raakt je zaling? Correct? je zalingen zijn een vrij harde grens :lol: :laugh:

Overigens is in de box testen niet hoe het echt gaat staan wanneer je zeilt.
Laatst bewerkt: 10 juli 2019 07:28 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 10 juli 2019 07:58 #1062362

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Origineel is een keerfok van 95%. dus geen G2. De HA is 106%. Raakt overigens niet de zalingen. Ik kan niet voor iedere modificatie een aangepaste meetbrief vragen; dat is per keer 100 euro, dan gaat het snel in de papieren lopen. Mijn idee is als ik echt klaar ben met alles, om dat in 1 keer een nwe meting aan te vragen voor alles, dus ook van de declared af te stappen. Hoe doen jullie dat dan?
We gaan het vanavond weer eens onderzoeken, mét een provisorische infucker. Maar, de verwachtging was toch echt wel dat de HA van 106%, wat ook nog eens een membraam is, beter performt aan de wind dan de 10 jaar oude North keerfok van 95%. Ondanks dat die meer naar binnen geschoot kan worden. Misschien dat de infuckers het gaan fixen.
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 10 juli 2019 07:59 #1062363

mystudio schreef :
Tja, daar heb je natuurlijk wel een punt. Nóg niet. Dus dat ik halve wind en meer z'n polar aantik kan ik dan ook wel begrijpen. Maar, het verschil hoog aan de wind? Het zal toch niet zo zijn dat hij met de HA trager is geworden op hoog aan de windse koersen?
Nou ja, eerst maar eens met infuckers aan de slag. Da's ook nog kritisch. Doordat je zijwaarts zoveel wegtrekt, wordt de kracht naar onderen ook minder en krijg je veel meer twist in je HA. Is dat altijd het geval met infuckers of moet ik meer spelen met de positie van de infuckers?


Je moet je genuablok iets verder naar voren zetten inderdaad. Een tandje naar voren, dan is de twist ok én krijg je iets meer profiel in je zeil.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 10 juli 2019 09:19 #1062383

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4339
Ik denk dat je niet de eerste bent die deze modificaties maakt. De ANWB heeft een botenbestand met polar gegevens. Heb je daar al eens in gekeken? Je zou ook op het MyHanse-forum de vraag kunnen stellen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 10 juli 2019 09:23 #1062388

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Polar is er wel. Topic gaat over iets anders ;-)
Gregor schreef :
Ik denk dat je niet de eerste bent die deze modificaties maakt. De ANWB heeft een botenbestand met polar gegevens. Heb je daar al eens in gekeken? Je zou ook op het MyHanse-forum de vraag kunnen stellen.
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 10 juli 2019 10:11 #1062398

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4339
mystudio schreef :
Polar is er wel. Topic gaat over iets anders ;-)
Gregor schreef :
Ik denk dat je niet de eerste bent die deze modificaties maakt. De ANWB heeft een botenbestand met polar gegevens. Heb je daar al eens in gekeken? Je zou ook op het MyHanse-forum de vraag kunnen stellen.
Naar ik begrijp wordt er naar referenties gevraagd, daar gaat mijn antwoord over :)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 10 juli 2019 11:29 #1062407

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7095
mystudio schreef :
Origineel is een keerfok van 95%. dus geen G2. De HA is 106%. Raakt overigens niet de zalingen. Ik kan niet voor iedere modificatie een aangepaste meetbrief vragen; dat is per keer 100 euro, dan gaat het snel in de papieren lopen. Mijn idee is als ik echt klaar ben met alles, om dat in 1 keer een nwe meting aan te vragen voor alles, dus ook van de declared af te stappen. Hoe doen jullie dat dan?
We gaan het vanavond weer eens onderzoeken, mét een provisorische infucker. Maar, de verwachtging was toch echt wel dat de HA van 106%, wat ook nog eens een membraam is, beter performt aan de wind dan de 10 jaar oude North keerfok van 95%. Ondanks dat die meer naar binnen geschoot kan worden. Misschien dat de infuckers het gaan fixen.

Ik moest mijn nieuwe HA van Hagoort laminaat eerst goed leren kennen, dat kwam eigenlijk pas echt een volgend seizoen.
De samenwerking van de zeilen verandert ook.
De groove is ook een stuk kleiner, ik vaar hem aan de wind met de loef teltales sterk naar boven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 29 aug 2019 12:44 #1078225

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
In het begin van dit topic heb ik gevraagd of het idee was dat een 25mm rail op de mast voldoende sterk zou zijn voor een 32 voeter met spinnaker. Uiteindelijk dus voor een Pfeiffer 25mm rail met Pfeiffer verplaatsbaar oog gekozen. En het antwoord kan ik inmiddels zelf geven. De rails is sterk zat. Maar het Pfeiffer oog niet. De constructie waarmee het oog aan de slede is vastgemaakt is dubieus en zeker niet geschikt om een spinnakerboom te houden. Gisteravond zei die dus ook *pop* en was het spinnakerfeest over. Slechts drie keer heeft ie het volgehouden, alle keren overigens met weinig wind (en een spi van 85m2).

Nu op zoek naar een verplaatsbaar oog wat wat serieuzer is opgebouwd en past op de bestaande rail.


FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Laatst bewerkt: 29 aug 2019 12:45 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl