Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 25 feb 2019 20:03 #1024575

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Vorig jaar de noodzakelijke technische verbeteringen en aanpassingen aan mijn nieuwe Hanse 320 uitgevoerd. Dit jaar is het de beurt aan performance. De boot moet geschikt worden voor wedstrijdzeilen.

Dat betekent wel wat voor een Hanse. De keerfok gaat in de kast en een nieuwe voorzeil is besteld. Gelukkig heeft mijn uitvoering wél genuarails en extra lieren. Maar, voor de rest; zoek het maar uit beste zeiler. De schoten kunnen namelijk niet rechtstreeks naar de lieren worden gevoerd vanwege de opbouw. Een keerblok bijplaatsen achterop is een drama in verband met de binnenschaal (wel lekker droog in de winter). Nu zijn er wel mogelijkheden, waarbij bijgaande mogelijkheid van de foto mij de meest waarschijnlijke lijkt, want, eenvoud! Ter hoogte waar de voetrail een onderbreking heeft plaats ik een webbing of een dyneema lijntje en daaraan bevestig ik een blok met een hondsvot of wellicht zelfs een low friction ring. However, gezien de krachten die op de schoten komen, vraag ik me af of low friction rings niet teveel weerstand bieden bij dat soort krachten en dat het sowieso een blok moet worden van bv. 60 of 72 mm. Wat denken jullie?

Volgende vragen voor tips gaat over beslag voor een spinnaker, een boegsprietje, trimlijnen voor infuckers etc.
Bijlagen:
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 25 feb 2019 20:47 #1024603

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
Op zich een prima en elegante oplossing. Bij ons liep de genua rail door en zat er kort voor de lier (zeg 1 m) nog een tweede blok op de rail wat die functie overnam. Qua geometrie lijkt het aardig op wat je nu maakt. Als je een keerblok gebruikt ergens bij de voetrail, loopt de schoot dan nog beter?

Ik denk wel dat je goed moet kijken naar de krachten die er op komen. Zoals je het nu doet valt het misschien nog mee, maar met een keerblok zou het snel te groot kunnen worden. Een keerblok fatsoenlijk op het dek bouten is misschien toch wel de beste optie.

Hanse een keer bellen en vragen hoe zij dat aan zouden pakken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 25 feb 2019 21:05 #1024610

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6860
Ik zou niet gauw van die struikeldraden in het gangpad leggen.
Probeer het op te lossen met geleide ogen die je tegen de opbouw schroeft.
Op zich is de hoek in de lijn groot dus dat gaat prima met lowfriction ringen.
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 26 feb 2019 07:56 #1024692

Dit topic al gezien: www.myhanse.com/genoatracks_topic3593_page1.html ? Hier loopt de schoot gewoon langs de opbouw, is fijner voor de doorloop naar voren en voor de mensen die in het gangboord mogen zitten tijdens de wedstrijd.
J24 - Jacqueline
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 26 feb 2019 08:25 #1024703

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Thx. Ja, dat topic ken ik. Ook overwogen en als laatste redmiddel onderaan de lijst gezet. Het grote nadeel van die oplossing is dat je de keerblokken niet zo kunt plaatsen. Daar waar ze zitten zit er geen versteviging in het polyester. Dat is daar ter plekke ongeveer 8 a 9 mm dik. Dat betekent dat je aan de binnenkant best een stuk van de binnenschaal moet wegzagen om erbij te komen. En uiteraard weer netjes moet zien dicht te krijgen. Tweede grote nadeel is dat de hoek die het blok maakt nog steeds verre van ideaal is. En nou heeft deze gebruiker ook al een composiet blok gefabriceerd waar het keerblok opstaat, zonder verhoging is de hoek helemaal niet ideaal. Maar zelfs met verhoging vind ik de hoek tussen keerblok en lier vrij groot.


Struikellijnen moet je misschien inderdaad ook niet willen in je gangpad. Misschien is mijn oplossing toch ook niet ideaal. Er bestaat wellicht nog een goede oplossing. De genuaschoot doorvoeren naar achteren, een keerblok zwevend ophangen aan de achterkikker met dyneema of een webbing. Net zoals je een keerblok voor een spinnaker zou ophangen. Misschien moet ik die optie even verder onderzoeken.
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 26 feb 2019 09:09 #1024715

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6860
Een smal gangpad is fijn voor de binnenruimte maar een goede wedstrijdboot heeft rolstoel-toegankelijke fietspaden links en rechts :laugh:
Ik zou daar zeker geen obstakels maken die je in zeegang gaat vervloeken. Veiligheid / looplijnen worden b.v. al heel lastig!

Waarom niet iets met twee of meer van deze dekringen:
www.antal.it/eng/54_hardware_on_deck_en
Verder zou je een omkeerblok kunnen zetten op een verhoging die wat breder uitloopt. Het idee wat veel boten hebben in de vorm van een teakhouten klos maar zelf zou ik dat natuurlijk maken van carbon B)
9 mm laminaat is meer dan dik genoeg voor een keerblok maar met een wat bredere onderzetter die meteen de hoek corrigeert naar je lier kun je die krachten nog uitstekend spreiden.
Even links en recht informeren hoe je best een bout schroeft in een dubbele schaal.
Je gaf de oplossing zelf al aan en die lijkt me goed!
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Laatst bewerkt: 26 feb 2019 09:11 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 26 feb 2019 09:12 #1024716

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6174
Sturgeon22 schreef :
Dit topic al gezien: www.myhanse.com/genoatracks_topic3593_page1.html ? Hier loopt de schoot gewoon langs de opbouw, is fijner voor de doorloop naar voren en voor de mensen die in het gangboord mogen zitten tijdens de wedstrijd.
The more I work on the boat, the more I sail it - the more I understand it is not designed for sailing...

Het zal maar van je boot gezegd worden ...

Maar kun je niet beter investeren in een gennaker i.p.v. een genua?
instructeur RYA/CWO zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries, stuurman zeilvaart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 26 feb 2019 09:16 #1024719

Goed plan, wedstrijdvaren!

Punt één; buiskap weg!

Punt twee; boegsprietje én spinnaker? Moet je niet willen. Véél te veel ratingstraf. Óf gennaker varen, óf spinnaker. Voor een waterverplaatser is een spinnaker in 98% van de gevallen beter.

Voor de infuckers; experimenteer eerst voor je gaat boren!! Het verschil tussen onwerkbare klotedingen en een toevoeging is klein. Mijn voorkeur voor een 32 voeter zou zijn een oog vlak onder je mast met één blokje er aan. Je knoopt een kaal dyneema lijntje aan dat oog, haalt dat door een ring (waar je HA schoot doorheen gaat en voer de lijn terug naar het oog, waar je een blokje aan hangt. Dat blokje kun je voor beide links én rechts gebruiken, want ze staan nooit tegelijk onder spanning. Na het blokje knoop je de twee lijntjes aan een vioolblokje (Harken 29 voldoet). Ergens bij je stoppers plaats je een oogje met een enkelblokje met hondsvot. Zo maak je een vierloper op je roef. Valstopper niet nodig, een harken micro camcleat is voldoende. Je infucker is nu 1:8 vertraagd en je portemonnee is niet al te leeg.

Vwb je genuaschoot zou ik voor echte keerblokken gaan. Minder binnenschaal scheelt gewicht! Overigens heb ik (afhankelijk hie het allemaal zit) goede ervaring met dik wit plakfolie over het gat. Mits goed geplaatst werkt het mooi af en je kunt er altijd weer bij.

Alternatief is een rvs strip op je kuiprand schroeven en een standup blok vlak naast je roef op het dek zetten, maar ik weet niet of je dat ook lukt bij de bakboordlier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 26 feb 2019 09:18 #1024720

En is op de rand van de opbouw geen optie? Je hebt dan als voordeel dat de schoot in een rechte lijn naar achteren kan en dat je de genua verder dicht kan lieren. Het is meerdere keren toegepast op de 350's, zie bijvoorbeeld www.myhanse.com/tracks-on-roof...5-jib_topic5094.html. Volgens mij zit Coriolis2 ook op zeilersforum, dus die kan misschien toelichten hoe hij dit heeft gedaan.
J24 - Jacqueline
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 26 feb 2019 10:03 #1024737

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Veel tips, dank! Wat antwoorden op de gestelde vragen:
Geen gennaker, want een spinnaker. En een nieuw/beter voorzeil is in alle gevallen verstandig, de keerfok is echt een beperking.

Rail op het kajuitdak: ja, was ook een overweging. Ga ik vandaag nog eens nader onderzoeken of dat bij de 320 net zo eenvoudig is. Vlgs mij heb ik minder ruimte in de breedte daarvoor. Bij de 350 is er naast de handreling nog zat plek. Ik zal een foto maken.

Boegsprietje is echt voor het cruisen met code 0. Een code 0 komt niet op de meetbrief, maar voor lichtweer met touren wel fijn. Daar is de boegspriet dus voor.
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 26 feb 2019 20:10 #1024853

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Rails op het dak, het kán. Maar het houdt niet over bij de 320. Dónderdag eens met de zeilmaker overleggen als ie aan boord is. Overigens blijft de optie om de sheet helemaal naar achteren te leiden en daar op een zwevend keerblok naar de lier te brengen eigenlijk ook niet zo'n gekke:





FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 26 feb 2019 20:13 #1024854

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3731
Het keerblok idee, lijkt mij het minst ingrijpende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 26 feb 2019 21:22 #1024874

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7093
Waarom niet gewoon een (keer)blok met een dyneema loop aan de voetrail bevestigen?
Als de voetrail doorgebout alu profiel is (en dat lijkt het), is het stevig zat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 26 feb 2019 21:25 #1024876

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Ja, da's ook nog een goeie. Moet ik even boren in de voetrail weliswaar, maar, da's te doen. En daarna heul erg goed ontbramen en soevereinen.
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 27 feb 2019 08:12 #1024947

Keerblok via de achterkant lijkt ook een goed idee, maar zit die dan niet in de weg voor de blok van de spinnaker? Overigens staan op het Hanse forum diverse mensen die met een dergelijk blok de hekstoel uit het dek hebben getrokken en daarna de bevestiging hebben versterkt. Misschien dus even kijken of bij jouw Hanse al een extra contraplaat is aangebracht onder de hekstoel om de krachten beter te verdelen.
J24 - Jacqueline
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 27 feb 2019 08:47 #1024955

Hekstoel is idd niet zwaar genoeg voor een genua. Bedenk dat het blok 2x de schootkracht moet doorstaan. Ik zou voor een SWL van minimaal 3000Kgf, gaan.

(kom er maar in BK!)

Ga je de spi met 2 of met 4 schoten varen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 27 feb 2019 09:00 #1024960

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Hekstoel bij de Hanse is wel zwaar versterkt, want de trimbare achterstagbevestiging zit er aan. Maar inderdaad, ik bevestig het keerblok daar niet aan. Zonde, en de versterking is vooral gericht op opwaartse krachten, niet op krachten die de hekstoel naar voren gaan trekken. Hij gaat dan dus gewoon aan de kikker achterop. Die kan die krachten makkelijk verdragen.

Spi in eerste instantie met 2 schoten denk ik. Maar, nog niet helemaal zeker van mijn zaak.

Ik probeer je infucker uit te tekenen Boarderbas, maar, ik ben er nog niet helemaal achter. Hij klinkt erg goed namelijk :-) Ik denk er nog even over na en als ik er dan nog niet uit ben, dan kom ik graag nog even bij je in de lucht.

Ik denk dat het past Sturgeon22. Het keerblok voor de genuaschoot komt wat meer naar voren te zitten en het keerblok voor de spi kan dan maximaal naar achteren.
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 27 feb 2019 09:10 #1024965

Ik kan geen tekening vinden met de onderdekse verstevigingen van de Hanse 320, maar zie hier het plan van de 350: www.wesailhanse.se/355_documents/H355-3040-010-02.pdf . Er zit wel een versteviging bij de hekstoel op de plek waar je achterstag zit bevestigd, maar niet bij de poten aan de voorkant waar jij eventueel een blok aan wilt maken voor de spi. Zou het toch even controleren en anders zelf een contraplaat eronder zetten. Onder de kikkers zit volgens de tekening gek genoeg ook geen versteviging, dus dat misschien ook even controleren voordat je daar je keerblok aan bevestigd.
J24 - Jacqueline
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 27 feb 2019 09:42 #1024972

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3369
waarom niet "gewoon" een geleideoog monteren (www.sailsupply.nl/spinlock-zel...-mm-lijn-2-schroeven) en/of een RVS slijtstrip?

Is veel makkelijker te monteren, veel minder krachten op de componenten en geen struikeldraden in de kuip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 27 feb 2019 09:43 #1024973

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 488
Ik kon zelf wel dicht bij de dekrand een keerblok plaatsen op onze hanse 370 omdat er in het interieur wat ruimte zit tussen de romp en de binnendekmal.
Hier kon ik precies langs met mijn vingers en steeksleutels om een contra plaat er tussennte schuiven met daaronder moeren waardoor ik boven op het dek een keerblok kon bevestigen.
Ik weet echter niet hoe strak jou binnenmal tegen de romp zit.
Te veel kracht op de voetlijst zou ik persoonlijk niet zetten, deze zit namelijk alleen met parkers vast in het polyester, niet met schroeven ringen en moeren.
Gr Marcel
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 27 feb 2019 18:42 #1025071

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
@Blommie: heb jij de gewone genuarails ook in gebruik genomen? Of gebruik je die keerblokken voor een spi? Waar heb jij de ruimte bij jouw 350 gevonden tussen binnenschaal- en buitenschaal? Hoe komt je erbij? die langwerpige plafondplaat in de achterkajuit eruit gesneden?

De voetlijst heb ik kunnen bekijken aan de binnenkant. Dat zicht écht wel serieus vast. Met 6mm zelftappers, maar, om de 10cm en in ongeveer 12mm dik polyester. Dat kan heel wat hebben, maar het is niet nodig. Beste optie blijft m.i. keerblok met een webbing aan de achterkikker of rechtstreeks met lijngeleiders zo proberen te leiden dat hij vrij blijft van de opbouw en ook niet teveel hoek maakt met die lijngeleiders, anders trekt hij die eruit. Mocht beide niet werken dan toch binnenschaal eruit slijpen en keerblokken op de opbouw.

Ik heb wel de tekening van de 320 met verstevigingen. Zie bijlage, handig voor een andere 320 bezitter in de toekomst. De versterking net voor de ankerbak voor de neerhouder spiboom zit echter net niet helemaal zoals ze hem getekend hebben. Bagger. Nu heb ik twee gaten weg te werken, want, ondanks herhaaldelijk meten met een leidingzoeker hebben die dingen toch nog teveel afwijking om exact de plek te bepalen. Want hoewel hij meermalen volle bak uitsloeg op de geboorde gaten, was er bij 2 toch geen alu te bekennen, hoewel de plaat daar ook volgens de tekening moest zitten. Niet mijn dag vandaag.

Boegsprietje is helaas niet meer leverbaar volgens Hanse, dus, dat wordt zelf een laten maken. Vierkant stukje RVS van ongeveer 60x45 van 25 cm lang, dat zal wel loslopen.

Ik zie trouwens veel Hanse's (niet alleen 320's) die de keerblokjes voor de spischoten aan de ogen van de hekstoel hebben. Daar zijn die ogen ook voor bedoeld. Waar heb jij gezien dat dat misgaat Sturgeon22?

Bijlage:

Bestandsnaam: H320-3040-000-00.pdf
Bestandsgrootte:608 KB
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Laatst bewerkt: 27 feb 2019 18:42 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 27 feb 2019 20:18 #1025108

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 488

Ik heb een volle kunststof binnenschaal , geen plafondplaat .ik kan letterlijk mijn dek zien tuusen ronp en de binnenmal, daar zit ca. 5 cm ruimte.
Het is trouwens een 370 uit 2006 die zitten denk ik nogal wat anders in elkaar als de 350 en 320.
Hekstoel oog gebruik ik zeker niet, ik heb 120 mtr spi en die trekt echt dat oogje er gewoon af.
Ik heb zware ogen op het dek gezet.
Er zijn ook speciale ogen die je op de voetlijst kunt klemmen, die zijn van pfeiffer.
hanse 370 together
Laatst bewerkt: 27 feb 2019 20:21 door blommie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 28 feb 2019 08:37 #1025187

Oa. Hier: www.myhanse.com/gennaker-sheets_topic7156.html
As for the welded eyes...we have them on our 320 as well, but I slightly bent one of them in a gust, so stoped to use them...they do not look trustworthy, besides I use one to attach a block with stopper to furl the jib...works perfectly...

Not quite sire how your eyes are formed but are you aware that the pushpit is only held by 6mm stud welded to the bottom of the upright
It would not take much to shear this off


www.myhanse.com/pushpit-moorin...ment_topic10739.html
Having had my pulpit come loose (others on the forum have had this happen I believe)whilst i was leaning against the guard rail at the helm I examined the fixings.
You may find the same on your pushpit. It is a piece of 6mm studding spot welded to a plate on the bottom of the post. so I would suggest checking-- it may not be as secure as one thinks.


I have had the front mounting on my 341 fail, as it was manufactured in the same way that Samuel described. There is only one post fitting at the bow on the 341,so it was not well designed to withstand side-way forces from people who forget to push on the toe-rail, rather than on the guardrail/pulpit. Sideways force on the front of the push-pit are also not very good as Samuel has found. Because of its shape, the push-pit is better able to withstand fore-aft loads, hence why Bruno gets away with it.

Er zijn ook mensen die wel positieve ervaring hebben met gebruik van de ringen op de hekstoel, dus misschien kan het wel. Ik zou als ik jou was alleen wel controleren of er een fatsoenlijke contraplaat onder de poot van de hekstoel zit en die anders zelf toevoegen. Met wedstrijdzeilen zul je de spi met meer wind gebruiken dan de gemiddelde cruiser en zijn de krachten (zeker bij koersen richting halve wind) significant hoger.
J24 - Jacqueline
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 28 feb 2019 10:33 #1025218

Op een lekkere spireach met een bak wind moet je bij mij net zo veel danoontje meebrengen op de loefschootlier als dat je dat met de genua moet, dus verkijk je niet op het geweld!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project en tips: Hanse tunen voor wedstrijdzeilen 28 feb 2019 20:08 #1025381

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
Ik ga geen risico nemen. Bevestig ze lekker aan de kikker achterop. Die moet het kunnen hebben.

Vandaag de zeilmaker aan boord voor het inmeten. Die zag geen meerwaarde van genuatracks op het dak van de kajuit. 'Gewoon' een systeempje met infuckers volgens hem. Dat zij Boarderbas ook al, dus dat gaan we doen.

Die Pfeiffer ogen die je aan de voetrail bevestigd overigens heb ik reeds aan boord. Maar, die zijn niet geschikt voor het bevestigen van blokken. Het kan wel, maar, ik lees meerdere verhalen dat juist die dingen snel buigen en vervormen.
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Laatst bewerkt: 28 feb 2019 21:12 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.383 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl