Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Nieuw roer voor een Trintella 1.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 19 mei 2019 19:43 #1047459

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Keper en vierkant hebben dezelfde vezelrichting, schering en inslag zijn dezelfde.....oftewel 50% horizontaal en 50% verticaal van de vezel. Vertel mij het verschil?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 19 mei 2019 19:46 #1047460

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Overigens zou ik voor zo'n lang roer hetzelfde recept volgen als dat Helmsman gedaan heeft bij het roer van Sonador. Gewoon met 45 gr. legsel, dan heb je de torsiestijfheid ook te pakken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 19 mei 2019 20:13 #1047475

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
*pas op boerelul*


Torsie stijfheid is iets wat voor een vrij hangend roer veel meer van belang is dan voor zo'n roer die tig keer gelagerd is?

Waar je kritisch naar mag kijken is net onder de roerkop, en daar waar de vingerlingen in het roer zitten. Daar komen de meeste krachten op??

Dat gezegd hebbende, mijn nieuwe roer is wel een stuk stijver dan het oude roer, en dat merk je.

Toen de boot net weer in elkaar zat, heb ik het geprobeerd kapot te krijgen ...
Dat heb ik gedaan door met flink wat druk in de bolle zeilen, de vlagen van 6,6bft op te vangen. Geen centje pijn, dat had die Helmsman goed gedaan was mijn conclusie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 21 mei 2019 15:40 #1048034

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Het argument van Watermaat heeft mij doen besluiten om het roer te bekleden met keperweefsel. Ik heb een stukje van het oude roer uitgezaagd en wat er tevoorschijn kwam was prachtig multiplex. Moet haast wel het Suprahecht van Bruynzeel zijn. Inderdaad veel vaster dan het mooie wbp Garantie Multiplex dat ik heb gekocht. Er komt dus 80 grs glasweefsel op na het profileren en met epoxy verzadigen van het kopse hout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 21 mei 2019 16:50 #1048056

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Verstandig maar pak rustig wat dikker als 160 gram b.v. en nog liever dat 45/45 legsel.
Gratis advies!

Ik kan me vergissen maar dan komt er wel een correctie.
Garantieplex is misschien wel watervast verlijmd. Dat is mooi maar slechts een deel van het verhaal!
Supra hechthout is echter niet alleen watervast verlijmd maar ook foutloos gefineerd. Dat betekent dat er geen stuiknaadjes in de tussenliggende lagen zitten en de plaat dus ook een gegarandeerde sterkte heeft. Voor zo'n roer niet helemaal onbelangrijk en een glasmanteltje kan dan nooit kwaad om een en ander aan stijfheid maar ook aan sterkte toe te voegen. Supra hechthout was ook reteduur en werd spaarzaam gebruikt voor edele delen B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 21 mei 2019 17:08 #1048063

In aanvulling, supra is door en door mahonie, duurzaam klasse II. Okoume is weinig duurzaam klasse IV. Maakt allemaal niet veel uit als je het in de epoxy inpakt. Supra is wel sterker maar ook flink zwaarder. Het eerste wil je wel het tweede juist weer niet. Zou zelf voor okoume kiezen.

Nog een tip. Inwatering kan vooral plaats vinden bij de vingerlingen. Daar staat veel kracht op met risico op insnoering en beschadiging van de epoxy conservering. Bout en schroefgaten daarom flink ruimer nemen, vullen met verdikte epoxy en opnieuw van de juiste boutmaat voorzien.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 21 mei 2019 17:11 #1048064

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Zo ver ik weet is okoumé garantieplaat ook gegarandeerd 'dicht'. En dat heb ik dan ook gebruikt voor mijn roer. Helemaal dicht en foutloos:

Uiteraard zijn er nog betere (en onbetaalbare) (mahonie) alternatieven maar ook ik vond het goed genoeg om er mijn halve boot van te bouwen.
Wel voorzien van een paar laagjes glas.
Laatst bewerkt: 21 mei 2019 17:13 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 21 mei 2019 17:49 #1048082

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Zoals ik al eerder schreef zitten de vingerlingen in het roer en niet met bouten vastgeschroefd. Neemt niet weg dat ik daar waar ze uit het hout steken de naad ga opvullen met epoxy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 21 mei 2019 19:09 #1048132

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Heten die dingen geen roerhaken en zijn de vingerlingen die bussen aan de boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 21 mei 2019 19:42 #1048160

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
www.vaartips.nl/tipv.htm#vingerling

De pennen/haken kunnen zowel aan het roerblad als aan de boot zitten, het is maar net hoe de ontwerper het bedacht heeft.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 23 mei 2019 16:34 #1048654

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
De kop van het roer, daar waar de helmstok wordt bevestigd, moet dikker zijn dan het roer zelf. Ik heb het aan beide zijden opgedikt met een plaat multiplex van 8 mm.


Als alles morgen is uitgehard ga ik de achterzijde van het roer in profiel schaven.Het roer moet nu snel af want zondag ga ik mijn "nieuwe""Victoire25 overvaren naar onze haven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 23 mei 2019 17:08 #1048660

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Mooi werk!

Heel veel plezier toegewenst met overvaren van je victoire.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 24 mei 2019 16:20 #1048847

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Vandaag het roer aan éen zijde in profiel gebeiteld, geschaafd, gevijld en geschuurd en tenslotte voorzien van 1 laag epoxy. Morgen de andere zijde en maandag de kopse kanten.Het multiplex is opgebouwd uit vele lagen foutloos Oukumé. Het roer weegt nu al zo'n 35 kilo, schat ik (zonder de helmstok.)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 27 mei 2019 15:09 #1049510

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Vandaag begonnen met het weer aanbrengen van de zwemtraptreden. De zwem- of reddingstrap bestaat uit een opstapje van massief mahonie en (onder water ) een drietal treden. Dit model had ik nog nooit ergens gezien.


Voor het aanbrengen van de drie treden zal ik het profiel van het roer nog wat moeten bijschaven.
Op de kop van het roer zaten ook nog drie bevestigingspunten voor iets waarvan we niet weten wat. :S
Ik heb ze maar weer ingelaten in het hout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 31 mei 2019 14:16 #1050710

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Het roer krijgt een bekleding met 80 grs/m2 glaskeperweefsel. Vandaag aan 1 kant het weefsel aangebracht met epoxy. Het weefsel verdwijnt vrijwel geheel in de epoxy, er blijft een heel lichte weefsel structuur zichtbaar. Die verdwijnt later onder alle lagen pantsercoat ( onderwater) en de vernis (boven water).
Morgen doe ik de andere kant van het roer.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 02 juni 2019 19:17 #1051198

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7580
Mooi werk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 02 juni 2019 20:23 #1051216

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Nu nog een paar lagen Pantsercoat en dan maar hopen dat het roer past.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 03 juni 2019 14:25 #1051420

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
jerry schreef :
Het roer krijgt een bekleding met 80 grs/m2 glaskeperweefsel. Vandaag aan 1 kant het weefsel aangebracht met epoxy. Het weefsel verdwijnt vrijwel geheel in de epoxy, er blijft een heel lichte weefsel structuur zichtbaar. Die verdwijnt later onder alle lagen pantsercoat

1 laag weefsel van 80 gr/m2 is wel een beetje weinig voor een roer als dit.
Waarom heb je voor zulk licht weefsel gekozen? Ik gebruik zelf altijd 160 gr/m2 keperweefsel. Dat plooit zich nog prima om ronde en bolle vormen (eventueel met een beetje inknippen als het nat is).
Voor een roer zou ik altijd meerdere lagen weefsel aanbrengen. Om het gewicht hoef je het niet te laten (het roer zal in onbehandelde vorm al nauwelijks te tillen zijn) en voor een dergelijke toepassing staat bescherming en duurzaamheid toch op de eerste plaats, lijkt me.

Ik heb zelf destijds, op het roer dat ik voor mijn Victoire 22 heb gemaakt, 2 of 3 lagen 160 grs. weefsel aangebracht.

Bij het aanbrengen van het weefsel is het de bedoeling dat de weefselstructuur goed zichtbaar blijft als reliëf. Na het verzadigen (als het weefsel volledig transparant is geworden) ga ik met een squeegee over het oppervlak om de luchtbellen, maar ook de overtollige hars eruit te drukken. Er blijft dan een volledig doorzichtig oppervlak over, maar wel met het reliëf van het weefsel zichtbaar. Op deze manier zuigt het weefsel zich als het ware tegen het hout aan en gaat het niet 'drijven' op teveel hars.
Die zichtbare weave dek je inderdaad met volgende lagen hars toe, liefst meteen als de laag met het weefsel nog niet volledig uitgehard is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 03 juni 2019 14:49 #1051431

Het is wel weer typisch ZF hier hoor.

Eerste plan is alleen een epoxy coating aan te brengen. In principe is dat ook voldoende, het gaat immers alleen om een conserverende coating.

Dan worden er argumenten aangedragen om een laagje glasvezel aan te brengen. Niet nodig, maar vooruit, Jerry gaat overstag, geeft immers ook iets meer weerstand tegen mechanische beschadigingen, dat is een goed argument.

Nee nu is het te dun, er moeten wel 3 lagen glasvezel op. Die 5 kg extra gewicht speelt ook geen rol want het roer is immers toch al niet meer te tillen.

Mooi hè hoe dat hier gaat.

Nog een serieuze noot dan. Kritisch is alles wat er in, op en aan gebouwd wordt mbt het risico van inwatering. Daar zou ik veel aandacht aan besteden want dat is belangrijker dan wel of geen laagje glas, laat staan meerdere laagjes.

Dat roer overleeft die Trintella wel.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 03 juni 2019 15:06 #1051434

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Noballast schreef :
Het is wel weer typisch ZF hier hoor.

Eerste plan is alleen een epoxy coating aan te brengen. In principe is dat ook voldoende, het gaat immers alleen om een conserverende coating.

Dan worden er argumenten aangedragen om een laagje glasvezel aan te brengen. Niet nodig, maar vooruit, Jerry gaat overstag, geeft immers ook iets meer weerstand tegen mechanische beschadigingen, dat is een goed argument.

Nee nu is het te dun, er moeten wel 3 lagen glasvezel op. Die 5 kg extra gewicht speelt ook geen rol want het roer is immers toch al niet meer te tillen.

Mooi hè hoe dat hier gaat.

Waarom stond jouw advies er eigenlijk nog niet bij?
Wat anderen adviseren is hun zaak. Ik heb m'n eigen ideeën, wat dit betreft en ik heb ook nooit beweerd dat 1 laagje 80 grs. weefsel voor een roer wel voldoende is..

Als je toch met glasweefsel aan de gang gaat, doe het dan goed.

Op een woodcore-romp gaat ook wel wat meer dan 1 laagje 80 grs. weefsel, laat staan dat men daar volstaat met een beetje epoxy smeren onder het motto "het gaat in principe slechts over een conserverende coating".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 03 juni 2019 16:14 #1051446

Wadloper schreef :

Waarom stond jouw advies er eigenlijk nog niet bij?
Hoezo niet? Ik had niets toe te voegen op het originele plan, behalve zeilersforum.nl/index.php/foru...a-1?start=25#1048063
Op een woodcore-romp gaat ook wel wat meer dan 1 laagje 80 grs. weefsel, laat staan dat men daar volstaat met een beetje epoxy smeren onder het motto "het gaat in principe slechts over een conserverende coating".
Appels met peren. Met woodcore heeft het glas een constructieve functie.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 03 juni 2019 16:16 door Noballast. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 03 juni 2019 16:30 #1051450

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Noballast schreef :
Appels met peren. Met woodcore heeft het glas een constructieve functie.

Dat is zo. Maar je zult het met me eens zijn dat mechanische beschadiging van een woodcore-romp ook vrij vervelend is. Dat glasweefsel breng je aan als bescherming tegen beschadiging van de epoxy-huid.
Eén laagje 80 grs. weefsel heeft voor dat doel weinig zin.

Je creëert met het aanbrengen van profiel in een roer enorme lappen kopshout. En omdat je injecteer-epoxy ook al niks vindt, zou ik dat opengeschaafde multiplex fijn afdekken met een paar lagen glasweefsel.
Laatst bewerkt: 03 juni 2019 16:31 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 03 juni 2019 16:50 #1051459

Ach, het kan ook geen kwaad, alleen extra werk, geld en gewicht. Mijn punt was eigenlijk dat de tendens op ZF goed altijd nog beter moet.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 03 juni 2019 20:08 #1051519

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Leuke discussie heren. Inmiddels ben ik bezig met 4 lagen Pantsercoat. Op het roer zit danuiteindelijk: een eerste laag epoxy, een tweede laag epoxy met glasweefsel, vier lagen Pantsercoat. Moet toch voldoende zijn nietwaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw roer voor een Trintella 1. 03 juni 2019 20:25 #1051524

jerry schreef :
Leuke discussie heren. Inmiddels ben ik bezig met 4 lagen Pantsercoat. Op het roer zit danuiteindelijk: een eerste laag epoxy, een tweede laag epoxy met glasweefsel, vier lagen Pantsercoat. Moet toch voldoende zijn nietwaar?

B)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.327 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl