Nou we zijn weer een stukje verder.
Na het lamineren van de romp, heb ik het stukje doodhout op maat gemaakt. Daarna nog op de kiel gelegd in een bedje van ingedikte epoxy zodat ie nog precieser de kiel volgt. En het doodhout ook van een laminaatje voorzien.
Net als de romp 2x UD 45 graden, 430gr en 2x 400gr kepelweefsel plus een peel-ply. Eerste keer dat ik peel-ply gebruikt maar wat heerlijk! Zelfs met een 400gr weefsel krijg je nu een veel minder wafel waardoor de boel na één laagje epoxy al weer strak is. Vroeger deed ik een dun laagje glas als laatste laag, nu niet meer nodig. En minder schuurwerk natuurlijk. Na een paar weken vooral boven je hoofd werken voel ik bepaalde spiergroepen behoorlijk, dus minder schuren is wel zo fijn.
Dat zag er zo uit:
Toen de gaten in de boot vergroten voor de buisjes en daarbij opgelijnd houden met die van de kiel. Was nog aardig lastig om het oude gat over zo'n 100-120mm hoogte aan hout netjes cocentrisch op te boren maar met wat aangepaste tools is ook dat redelijk gelukt. Vervelend was dat de draadeinden niet helemaal parallel aan elkaar in de kiel getap zijn. Daardoor kan ik niet de buisjes al in het doodhout lijmen voor ik het geheel in de romp lijm maar kunnen ze er pas in als de blok aan de boot zit.
Dan komt het grote moment. Boot opgehangen in de loods dmv 4 kettingtakels, bok er onder uit en de kiel er onder in:
Even passen zonder doodhout en de kiel goed positioneren:
Er was nog een kleine aanpassing nodig bij een gat in de boot waarbij de vergroting niet helemaal cocentrisch was met het oude gat maar ook dat werd opgelost.
En dan flink wat epoxy lijm maken, doodhout op de kiel met lijm, boot laten zakken en gebruiken als één grote lijmklem met de buisjes van Noballast om de bouten:
Gisteren weer omhoog gehesen mét doodhout. Nieuwe kielbouten op goede lengte gemaakt en vast gezet met een hoop vet op de draden. vervolgens kiel gekit en de boot weer laten zaken. Gaat best wat kit op zo'n flens...
Er is natuurlijk nog een hoop afwerking te doen (fillet maken tussen doodhout en kiel, ruimte rondom de buisjes volgieten, kit afwerken, pantsercoat en coppercoat weer bijwerken) maar we kunnen weer zeggen: we hebben weer een kiel
En de vakantie lijkt ook gewoon door te kunnen gaan. Hetzij een weekje korter wat dit grapje heeft me wel wat vrije dagen gekost.