Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project kiel

Project kiel 03 juni 2019 10:06 #1051339

Philip schreef :
Dan ga ik maar voor electrolytisch verzinkt 10.9......

Nee, doe maar liever niet. Koezt schreef het al (volkomen terecht): bij 10.9 en hoger is de kans op waterstofbrosheid groot, indien gegalvaniseerd.
Waterstofbrosheid geeft een sterk vergroot risico op brosse breuk en vermoeiïngsbreuk.
Zelfs bij 8.8 is dat risico al aanwezig, maar wel aanzienlijk minder.
Trouwens, die zinklaag bij standaard verzinkt draadeind stelt niks voor.

Kies liever voor onbehandeld blank draadeind (8.8 is een mooi compromis tussen treksterkte en elasticiteit), sop dat lekker in het vet (geen schroefaskokervet, want dat is te zepig) en het gaat tientallen jaren mee.

Probeer het "gat" zo schoon mogelijk te maken, ook met perslucht, en geef het draadeind een ruime keep zoals je wel bij zelftappende schroefjes ziet, om het achtergebleven vuil weg te schrapen.

Trouwens: respect dat je die hufters er uit gekregen hebt!

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 03 juni 2019 11:16 #1051369

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Bedankt voor de info Wim. Geeft zeker te denken. Dick Zaal geeft in een artiekeltje ook 8.8 als beste materiaalsoort (maar wel >10 voor de moeren). Blijkbaar loont het niet altijd om voor de theoretisch sterkste optie te gaan ivm vermoeiing.

Voldoet dit als vet?

Gebruik ik voor bij het sleutelen aan auto's, fietsen etc. en heb ik dus al staan.

Berghout-2 schreef :
Trouwens: respect dat je die hufters er uit gekregen hebt!
Ik heb er vanavond nog twee te gaan...
Laatst bewerkt: 03 juni 2019 11:18 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 03 juni 2019 11:21 #1051371

Philip schreef :

Voldoet dit als vet?

Ja.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 04 juni 2019 14:10 #1051677

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Hmm, het voelt nog verkeerd om voor zowat de goedkoopste optie te gaan: 8.8 blank staal. Het virtuele winkelwagentje is gevuld maar toch...

Is 10,9 blank staal niet toch beter qua sterkte? Nu kan een 8.8 M27 boutje al behoorlijk veel aan maar toch. Wat reserve voor deels weggeroeste bouten te compenseren is wel prettig. Kan ik bij de oude bouten op de een of andere manier checken wat dit was?

Het doodhout is red cedar. Dat schijnt corrosie te bevorderen en in de bouten is ook te zien dat daar de corrosie het hardst is gegaan. Is verzinkt 8.8 dan niet toch beter? Niet bij hogere sterkten is me wel duidelijk maar bij 8.8?

In de bouwtekingen staat behalve de tapdiepte bij loden kiel en de diameter niks omschreven.

Kan ik voor de moeren wel beter 10.9 gebruiken?
Laatst bewerkt: 04 juni 2019 14:11 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 04 juni 2019 14:46 #1051681

Qua treksterkte zit je al goed met 4.6. Er hoeft geen kudde olifanten aan te hangen.
Qua vermoeiïng en kans op brosse breuken zit je ongunstiger naarmate de treksterkte hoger is.


Als je gelukkiger wordt van "hardere' moeren, dan kun je dat gewoon doen, no problem.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 04 juni 2019 18:26 #1051748

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Wanneer je te maken hebt met wisselende conditie's zoals hoge en lage temeratuurwisselingen of wisselende belasting, moet je kijken naar bouten die dit aan kunnen. Hier praat je over statische belasting en stabiele temperatuur en dan volstaat een standaard bout. Niet moeilijker maken dan het is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 04 juni 2019 19:12 #1051765

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Airgead schreef :
Helemaal eens met de schrijvers die waarschuwen voor hard spots in het gietsel.
Kijk eerst dit maar eens:
Een pure professional en groot vakman.
(en dan heb je het nog over een professionele setting)

Dus: absolute afrader, niet doen!!!!

Wat is nu het vakmanschap???
Geen smering of koeling.
Geen kobalt boor?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 04 juni 2019 19:19 #1051768

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Waarom moeten die draadeinden door een passend gat in hout??
Op zijn minst is een kunststof bus en vet een betere bescherming dan in vochtig of nat hout?
Als je de lengte door het hout exact weet, kan je de bouten ook inpakken in krimpkous met lijmvoering, dan weet je zeker dat er geen vocht bij komt.
De gaten kan je passend maken op de nieuwe diameter. Tenslotten moet de trekkracht het doen, niet de passing van de gaten.

Ik vind je foto's best alarmerend, zeker als je je zelf als doorsnee schip beschouwd. Er zullen betere zijn, maar dus ook veel slechtere.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 juni 2019 19:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 04 juni 2019 19:41 #1051781

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Koezt schreef :
Naast het feit dat thermisch verzinkt draad niet te gebruiken is met standaard moeren. Dan moet je ook nog eens gebruik maken van overmaatse moeren (om de extra dikke zinklaag).

Je hebt themisch verzinkt iso passend, daar gaat gewoon een standaard moer op.
Je verwart het met een overmaats uitvoering.
Laatst bewerkt: 04 juni 2019 20:28 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 04 juni 2019 20:16 #1051793

Pfoeh! De vergrijzing slaat wel toe hier zeg! Vroegâh toen je je bouten bij de smit op de hoek haalde was dat allemaal heel erg.

Er zijn firma's die nagenoeg iedere vorm van waterstofbrosheid uit het proces hebben gehaald. Umbrako bijvoorbeeld. Ik heb daar diepgravend onderzoek gedaan naar waterstofbrosheid inclusief een kwaliteitsaudit en de conclusie was dat ze inderdaad ruim binnen de marges zaten qua foutkans. Dat heet: de kans was dermate laag andere mogelijke faalwijzen aannemelijker waren dan waterstofbrosheid.

Umbrako is daar niet de enige in.

Verder prima bouten. Zonde om ze los te halen. Dat insnoeren is vrijwel 100% zeker bij het losnemen gebeurt. Die zat dus al tegen het afbreken aan tijdens het losdraaien (en dus door het losraaien!). Mazzel gehad! Beter laat je de rest gewoon zitten.
Laatst bewerkt: 04 juni 2019 20:18 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 05 juni 2019 04:39 #1051836

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
WADnWIND schreef :
Airgead schreef :
Helemaal eens met de schrijvers die waarschuwen voor hard spots in het gietsel.
Kijk eerst dit maar eens:
Een pure professional en groot vakman.
(en dan heb je het nog over een professionele setting)

Dus: absolute afrader, niet doen!!!!

Wat is nu het vakmanschap???
Geen smering of koeling.
Geen kobalt boor?

Hij slijpt bijna achteloos een 14mm boor, in de US waar hij woont is 14mm niet standaard natuurlijk.
Verder als je er echt verstand hebt weet je wanneer koeling en smering belangrijk is er wannneer niet. Blijkbaar heb jij die kennis niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 05 juni 2019 05:35 #1051837

@Philip: Knap en moedig van je dat je de kielbouten toch vervangt!
Laatst bewerkt: 05 juni 2019 05:38 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 05 juni 2019 06:19 #1051845

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Airgead schreef :

Hij slijpt bijna achteloos een 14mm boor, in de US waar hij woont is 14mm niet standaard natuurlijk.
Verder als je er echt verstand hebt weet je wanneer koeling en smering belangrijk is er wannneer niet. Blijkbaar heb jij die kennis niet.

Als hij rept over hard-spots en bang is zijn boor te verknallen dan vraag ik me af wat voor materiaal de boor is, vermoedelijk HSS.
Het feit dat zijn vingerfrees er doorheen zakt als boter, zegt meer over de boren.
Verder maakt hij inerdaad een mooi stuk werk.

Verder sta ik al 40 jaar niet meer achter een draai- of freesbank, behalve mijn eigen draaibank, dus als er elementaire zaken veranderd zijn mag je het vertellen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 juni 2019 06:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 05 juni 2019 06:59 #1051856

WADnWIND schreef :
...vermoedelijk HSS.

Da's wat ie zegt...de vingerfrees is geen frees maar een carbide boor met rechte flanken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 05 juni 2019 15:39 #1052001

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Airgead schreef :
Blijkbaar heb jij die kennis niet.

Over carbide boor met rechte flanken inderdaad niet.
Behalve printboren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 05 juni 2019 19:30 #1052062

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
WADnWIND schreef :
Airgead schreef :

Hij slijpt bijna achteloos een 14mm boor, in de US waar hij woont is 14mm niet standaard natuurlijk.
Verder als je er echt verstand hebt weet je wanneer koeling en smering belangrijk is er wannneer niet. Blijkbaar heb jij die kennis niet.

Als hij rept over hard-spots en bang is zijn boor te verknallen dan vraag ik me af wat voor materiaal de boor is, vermoedelijk HSS.
Het feit dat zijn vingerfrees er doorheen zakt als boter, zegt meer over de boren.
Verder maakt hij inerdaad een mooi stuk werk.

Verder sta ik al 40 jaar niet meer achter een draai- of freesbank, behalve mijn eigen draaibank, dus als er elementaire zaken veranderd zijn mag je het vertellen.

Ha! Hier staat een draaibank en een kleine freesbank.

Zou best kunnen dat het HSS is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 05 juni 2019 21:24 #1052123

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
spannend draadje!:)
@Philip, geweldig dat het gelukt is ze heel eruit te krijgen.

Vraagje uit interesse:
Als een bout voor best een deel weggeroest is, geldt dat dan ook voor de draad in de kiel/gietijzer?
maw; een nieuwe gelijke maat bout zit die dan niet eigenlijke te ruim/los?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 06 juni 2019 07:19 #1052157

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
scope schreef :
Vraagje uit interesse:
Als een bout voor best een deel weggeroest is, geldt dat dan ook voor de draad in de kiel/gietijzer?
maw; een nieuwe gelijke maat bout zit die dan niet eigenlijke te ruim/los?
Nee, zoals je ziet op de foto's is het deel IN de kiel juist het meest gave en ongschonden deel van de bout. Dat stukje komt er glimmend uit en ik verwacht daar geen problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 06 juni 2019 07:20 #1052159

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
boarderbas schreef :
Er zijn firma's die nagenoeg iedere vorm van waterstofbrosheid uit het proces hebben gehaald. Umbrako bijvoorbeeld. Ik heb daar diepgravend onderzoek gedaan naar waterstofbrosheid inclusief een kwaliteitsaudit en de conclusie was dat ze inderdaad ruim binnen de marges zaten qua foutkans. Dat heet: de kans was dermate laag andere mogelijke faalwijzen aannemelijker waren dan waterstofbrosheid.
Bedoel je hiermee dat je bij bepaalde merken wel prima verzonken bouten kunt gebruiken zonder bang te zijn voor die waterstofbroosheid?

Overigens is er een extra reden bij gekomen om de hele handel los te halen maar daar over later meer :whistle:
Dat heeft niks met de bouten zelf te maken.
Laatst bewerkt: 06 juni 2019 07:34 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 06 juni 2019 09:11 #1052204

Ja, dat bedoel ik precies. Constructeurs zijn (vaak terecht) behoudend, maar daardoor ook erg vatbaar voor "vuistregels" en "wetmatigheden", terwijl het pas écht een interessant vak Word als je precies wéét hoe ver je kunt gaan.
Overigens worden constructeurs regelmatig vervelende hoeken in gedrukt door stokoude normen.

Dat is de reden dat een imoca, mini of vo65 het vele malen zwaarder te verduren kan hebben dan iedere schuit hier op het forum, tegen een fractie van het gewicht.
Daar zijn de kantlijnwijsheden aan de kant gegooid en is er écht gerekend.

Ga je er een motorboot van maken?
Laatst bewerkt: 06 juni 2019 09:12 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 08 juni 2019 19:37 #1052942

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Voor iedereen die vond dat ik overdreef en vooral de boel moest laten zitten: soms ben ik blij met mijn eigenwijsheid,:





Deze bout heb ik door gebrek aan een goede moer niet kunnen aandraaien. Die insnoering onderaan bij de kiel komt dus niet door (mijn) aandraaien...

Nu de bouten er uit zijn blijken ze ook niet m27 te zijn maar unf 1" draad. Ondanks dat de sleutelmaat 41mm was? Anyway, het beperkt het aanbod en leveranciers nogal. Is 8.8 elektrolytisch verzinkt van Kramp toch een goede optie? Ik lees vooral problemen bij het verzinken bij hardere bouten.
Laatst bewerkt: 08 juni 2019 19:41 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 09 juni 2019 05:10 #1052992

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
andere optie is stalen pen in de kiel plaatsen en daar draad op snijden,
deze zet je dan vast met een chemisch anker.
voordeel is dat er nooit vocht kan bijkomen.

wellicht een optie bij montage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 09 juni 2019 05:51 #1052996







Een Grinde met structurele schade. Zware grondberoering wellicht? Enkele rij bouten (constatering geen waardeoordeel). Bouten zijn goed bereikbaar...
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 09 juni 2019 05:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 09 juni 2019 06:56 #1053000

Philip schreef :
Nu de bouten er uit zijn blijken ze ook niet m27 te zijn maar unf 1" draad. Ondanks dat de sleutelmaat 41mm was?

Klopt wel , 1 inch is ( o.a. , kunnen drie maten zijn, www.technicon.nl/uploads/downl...stabel_mm_-_inch.pdf ) sleutelmaat 13/8 inch en dt is vrijwel exact 41 mm ( 41,275mm)
Ad
Laatst bewerkt: 09 juni 2019 06:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project kiel 11 juni 2019 08:54 #1053575

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
WADnWIND schreef :
Waarom moeten die draadeinden door een passend gat in hout??
Op zijn minst is een kunststof bus en vet een betere bescherming dan in vochtig of nat hout?
Als je de lengte door het hout exact weet, kan je de bouten ook inpakken in krimpkous met lijmvoering, dan weet je zeker dat er geen vocht bij komt.
De gaten kan je passend maken op de nieuwe diameter. Tenslotten moet de trekkracht het doen, niet de passing van de gaten.
Ik zit inderdaad kunstof buisjes te overwegen waar de bouten invallen. Dan hebben de bouten geen last meer van eventueel vocht in hout (en andersom).

Echter kan ik glasvezelbuisjes niet vinden in de goede binnenmaat. Carbon wel. Maar dat geeft weer galvanische corrosie met de stalen kielbouten?
Een goede passende maat buis lijkt me wel beter ter voorkoming van een buigend moment in de bouten.

Andere optie is bestaande gaten opboren, vol laten lopen met epoxy en weer opnieuw boren. Maar die buisjes kan ik ook mooi gebruiken als paspen voor het nieuwe stukje doodhout en het lijkt me lastig om dat gat op exact dezelfde plek én hoek te boren als de oude. Bij een kleine afwijking, past de kiel er straks niet meer onder.
Laatst bewerkt: 11 juni 2019 09:03 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.318 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl