Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Restauratie oude kajak

Restauratie oude kajak 28 mei 2020 10:55 #1165983

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
voor een goede kennis knap ik een oude kajak op. Het bootje moet in de jaren 60 in Engeland zijn gebouwd en is een paar jaar geleden in nederland beland. Het is gebouwd uit een bouwpakket met de methode Stitch-and-Glue. De huid en het dek zijn van 3 mm triplex, met een dubbeling onder de zitplaats.Het gewicht van de boot is minimaal; ik schat plm 15 kg. Alle naden zijn aan binnen- en buitenzijde afgedekt met strookjes glasmat, terwijl ook de naden waarmee de delen in de lengterichting zijn gekoppeld zijn afgewerkt met een strookje glasmat.De naden hebben geen fillets. Dat het een bouwpakket was is af te leiden uit een paar teksten aan de binnenzijde, zoals "shear"en "bow". Het dek is aan de romp bevestigd met kleine koperen spijkertjes van 10 mm lengte aan een latje van 10x15 mm. Een halfrond schuurlijstje van 15 mm dekt de naad af.

De kuip is voorzien van een opstaande rand die is samengesteld uit stroken 3 mm triplex.
Het bootje lekte op de naad tussen dek en romp en had bovendien twee flinke beschadigingen die ik zal repareren door aan de achterzijde een dubbeling aan te brengen. Afschuinen en inlijmen lukt niet in 3 mm triplex.
Ik ben begonnen met het losnemen van het dek om aan de binnenzijde bij het gat in de romp te kunnen en ook om alle naden te kunnen voorzien van een nieuw strookje glasweefsel en epoxy. Ik ga de buitenkant ontdoen van de oude vernislaag en daarna voorzien van een dun glasweefsel, waardoor de boot stijver en sterker wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 28 mei 2020 11:47 #1166006

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Je bent een dappere dodo Jerry!
Benieuwd naar je eindresultaat B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 28 mei 2020 13:49 #1166036

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Bij het schoonmaken van de boot ontdek ik de restanten van de draadjes waarmee de huiddelen aan elkaar waren genaaid: dunne nylon draad of vislijn. Je zou verwachten dat de draadjes op inchenmaat zouden zitten, bijv. 4 inch, maar het is 10,5 cm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 28 mei 2020 13:56 #1166037

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Leuk project, Jerry. Blijf ik volgen.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 28 mei 2020 21:25 #1166275

jerry schreef :
Bij het schoonmaken van de boot ontdek ik de restanten van de draadjes waarmee de huiddelen aan elkaar waren genaaid: dunne nylon draad of vislijn. Je zou verwachten dat de draadjes op inchenmaat zouden zitten, bijv. 4 inch, maar het is 10,5 cm.

wat een rare maat. kan het zijn dat het toch vier inch is maar dat de bouwer elke keer 4 inch heeft gemeten tegen het vorige gaatje aan? Dat zou de 0.2mm verschil ongeveer verklaren.
Heel benieuwd wat je er van gaat maken,het zal wel weer schitterend zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 29 mei 2020 07:55 #1166358

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
Thijsnoort schreef :
jerry schreef :
Bij het schoonmaken van de boot ontdek ik de restanten van de draadjes waarmee de huiddelen aan elkaar waren genaaid: dunne nylon draad of vislijn. Je zou verwachten dat de draadjes op inchenmaat zouden zitten, bijv. 4 inch, maar het is 10,5 cm.

wat een rare maat. kan het zijn dat het toch vier inch is maar dat de bouwer elke keer 4 inch heeft gemeten tegen het vorige gaatje aan? Dat zou de 0.2mm verschil ongeveer verklaren.

Of er lag nog een blokje in de rommelbak van 10,5cm wat als aftekenmal is gebruikt.
Klinkt misschien niet zo sexy, maar het is wel de praktijk ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 29 mei 2020 09:17 #1166392

Ach , misschien heeft hij steeds vanaf de laatste vislijn gemeten en de volgende daar tegenaan gezet. Bij vislijn van 0,5mm zit je al snel aan de 5mm hoor.
Bekend foutje trouwens bij afstand van bijv. de afstand van de bevestigingslatten voor gipsplaat van 60cm breed. Niet hart op hart meten maar tussen de latten en de breedte daarvan vergeten :ohmy: . Dan zit je heel snel mis hoor en kun je opnieuw beginnen.
Ad
Laatst bewerkt: 29 mei 2020 09:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 29 mei 2020 10:38 #1166416

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Ik schreef al eerder dat het een bouwpakket moet zijn geweest. Ik vond naast een paar teksten aan de binnenkant ook een aantal lijntjes evenwijdig aan de langsnaden. Als het bouwpakket goed was voorbereid, stonden de plaatsen waar genaaid moest worden ook al aangegeven. De verdeling was misschien wel regelmatig, dus verdeeld over de lengte en niet in inches. Merkwaardig dat er geen fillets zijn gebruikt en de strookjes glasband kaal op het hout zijn gelijmd. Ik denk dat er polyester is gebruikt en geen epoxy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 30 mei 2020 08:23 #1166714

Mooi project Jerry! Brengt herinneringen terug :)
De structurele 'fouten' zie/zag je ook bij 'professioneel' gebouwde kajaks van deze leeftijd /dit ontwerp hoor Jerry, een vlakwater kajak moe(s)t niet zoveel kracht kunnen verdragen, en als het buigt dan breekt het niet... :whistle:

De eerste 'revolutionaire' full carbon wedstrijdkajaks heb ik nog zien komen begin-half jaren 90, tot dan was het polyester met een laagje pir isolatie van de rol, en voor de high end race boten aramide (kevlar) voor een lager gewicht (wat in wedstrijden niet mocht) of voor een grotere scheursterkte voor wildwaterafdalingen.
Een traditionele toerkajak was toen nog steeds vol polyester en niet te tillen. Waarschijnlijk omdat het model waar jij nu aan werkt te snel stuk ging voor de wat minder ervaren vaarder die al een de betonnen muur ramt of bij het dragen al eens de boot uit de handen laat glippen...
Laatst bewerkt: 30 mei 2020 08:24 door GT-sailor. Reden: Tiepvout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 30 mei 2020 11:10 #1166749

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Ik denk dat dit bouwpakket in dezelfde tijd is bedacht als de Mirror zeilboot. Die boot werd begin jaren zestig door The Daily Mirror gepromoot. De wijze van bouwen was ook Stitch-and-Glue. Minstens twee leden van dit forum hebben er een opgeknapt en mee gezeild.
Laatst bewerkt: 30 mei 2020 11:16 door jerry. Reden: Correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 30 mei 2020 16:25 #1166835

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Voortgang van de laatste twee dagen: twee van de drie naden afgewerkt met fillets en glasweefselband. Ook is het gat in de romp gedicht en is een deel van de romp aan de binnenzijde met epoxy bestreken.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 09 juni 2020 08:27 #1171287

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
De afgelopen week heb ik het dek opgeknapt. De buitenkant kaal geschraapt en ontdaan van de vernislaag en de binnenkant schoongemaakt en in de epoxy gezet. De twee verstijvingsspantjes weer vastgezet met epoxy, waardoor het dek veel stijver is geworden.

De oude reparatie in het dek heb ik opnieuw gedaan. De oude reparatie was waarschijnlijk met een soort polyesterplamuur gedaan. De reparatie heb ik gedaan met een dubbeling van 3 mm multiplex, gelijmd met iets ingedikte epoxy. Drie plaatjes: oud, nieuw en binnenkant. Onzichtbaar zal het niet worden. Ik denk het dek te vernissen met iets getinte bootvernis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 09 juni 2020 17:43 #1171548

Mooi werk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 29 juni 2020 14:20 #1179889

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Omdat het vandaag weer wat koeler is en de verwerkingstijd van epoxy dus langer. heb ik de boot bekleed met glasweefsel van 160 gr/m2. Op deze foto ligt het doek los op de boot.

Op deze foto is het doek met epoxy op de huid aangebracht. Het weefsel is vrijwel onzichtbaar geworden in de epoxy.

De volgende stap zal zijn het vernissen van zowel het dek als de romp met bootvernis. Mijn verfleverancier heeft de blanke vernis van Epifanes iets getint naar een transparante kleur van de beitswaaier van Sikkens.
Ik hoop dat met een paar lagen vernis het hout er niet meer zo bont uit ziet. Wordt vervolgd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 10 juli 2020 09:16 #1183933

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
De kajak is klaar om weer het Pikmeer onveilig te maken. De romp is over de bekleding met 160 grs glasweefsel met twee lagen getinte bootvernis afgewerkt en het dek (zonder glasweefsel ) met 7 lagen getinte bootvernis. Tot slot heb ik de rode striping er weer op geschilderd.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 10 juli 2020 09:44 #1183938

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
Vakwerk!
Ben wel benieuwd of de vernis goed houdt op de epoxy op den duur.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 10 juli 2020 10:03 #1183948

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Ooit heb ik een Olympiajol uit 1939 gerestaureerd en daarbij de mahoniehouten romp bekleed met epoxy en hetzelfde weefsel en gevernist met bootvernis. Nooit problemen mee gekregen. Kun je dus rustig doen: epoxy afwerken met bootvernis met UV blokker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 10 juli 2020 10:49 #1183961

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
Dat is handig om te weten.
Ik Had verwacht dat het niet goed zou hechten.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 10 juli 2020 10:51 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 10 juli 2020 23:14 #1184120

Mooi werk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 11 juli 2020 05:49 #1184127

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Jerry,

Mooie boot geworden!

Roblisto schreef
Dat is handig om te weten.
Ik Had verwacht dat het niet goed zou hechten.

Volgens wat ik er van geleerd heb van advies de kolibri werf tijdens renoveren van mijn boot:
Normaliter hecht een eencomponent vernis niet op epoxy.
Dus hoor je dit af te werken met een tweecomponent vernis die hecht wel.
Maar dan nog kun je beste binnen de 24 uur tussen de lagen het schilderen om chemische hechting te bereiken.
Anders goed schuren en schoonmaken tussen de lagen.
Ik weet niet of die epifanes een 2C of een 1C lak was.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 11 juli 2020 05:51 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 11 juli 2020 07:11 #1184136

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Mijn verfleverancier adviseerde me destijds om over epoxy de monourethaan lak van Epifanes te gebruiken. Op de Optimisten die ik toen bouwde hield dat goed; nooit klachten gehad. Ook de bootvernis van Epifanes is éen component en hecht prima. Er zit ook nog een UV blokker in. Ik denk dat ze bij de Kolibri werf het zekere voor het onzekere namen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 11 juli 2020 12:20 #1184195

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Jerry,

Dat kan hoor. Vaak gaat het goed maar mogelijk dus alleen met die epifanes en niet met alle jachtlak over epoxy. Hechtings problemen zijn nou wel net zowat de vervelendste problemen bij het renoveren van een bootje vandaar dat ik het wel even vermeld. Je moet ook altijd een week wachten en dan even goed die amine laag weg halen van de epoxy met een ontvetter als thinner of aceton voor je met de opbouw van een verfsysteem kan beginnen. Buiten dat werd mij geadviseerd het "indien je niet wil schuren binnen 24 uur volgende laag i.v.m. chemische hechting" Er is/was overigens ook een tussenlaag (polygrond) die tussen epoxy en eencomponent kan.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 11 juli 2020 12:21 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 11 juli 2020 12:44 #1184200

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Freek, over epoxy schuur ik licht met korrel 220. Niet ontvetten; waarom zou er vet op de epoxy zitten na een paar dagen? Naast Epifanes heb ik ook wel eens een blik Ruwa bootvernis gebruikt. Heb je zelf de adviezen van de Kolibri werf opgevolgd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 11 juli 2020 13:36 #1184208

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
jerry schreef :
waarom zou er vet op de epoxy zitten na een paar dagen?

Amine blush van de chemische reactie met het vocht in de lucht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie oude kajak 11 juli 2020 16:27 #1184245

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Jromkes schreef
Amine blush van de chemische reactie met het vocht in de lucht?

Juist, verse epoxy altijd een week uit laten harden en schoon maken met thinner of aceton of een dergelijke ontvetter vanwege die amine blush.
Die adviezen van vakmensen volg ik uiteraard nauwgezet op om tot een goed restauratie of bouw resultaat te komen en teleurstellingen van loslatende verflagen of zachte 2 componenten plamuur te voorkomen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.294 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl