Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Waarschip 870

Waarschip 870 31 aug 2020 18:50 #1201655

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
wwwillem schreef :
Lijkt me een behoorlijke klus inderdaad. Misschien valt het allemaal heel erg mee, maar het lijkt me niet onverstandig om de boot eerst zo veel mogelijk te strippen / kaal te halen en dan eerst (eventueel met hulp van een expert / iemand die er neutraal in staat) een inschatting van de kosten te maken voor je begint met opknappen / geld uitgeven?

Hoe meer je er in steekt hoe moeilijker het wordt om er een punt achter te zetten als het een bodemloze put blijkt.

Daarnaast, ik weet niet of je op de kralingse plas wil blijven, maar ik denk dat je daar met een maatje kleiner meer plezier hebt eigenlijk.

Maar ben heel benieuwd, zijn in basis wel mooie boten!

Ben ik het erg mee eens. Heb de foto's wat nader bestudeerd en bij een aantal gaan bij mij (die ooit een W900 heeft gerestaureerd) wel wat alarmbellen af. Een voorzichtige inschatting is dat je zomaar 1000 uur en 10.000 euro aan materiaal en stalling verder bent als je zo'n schip weer piekfijn wil maken. Tijd en geld wat je nooit meer terugziet en je dus moet consumeren door de lol van de restauratie en het zeilen erna.

Blijft een mooie boot en een mooi project, maar vraag je voor je begint terdege af of je dit echt wilt na een goede inspectie en analyse van wat er over de kop moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 31 aug 2020 18:55 #1201659

Ik zie een meerjaren project dat naast tijd ook de nodige financiële middelen gaat opslokken. Je schoonvader weet wel wat die weg geeft B) (althans ik hoop dat je er niks voor betaald hebt...)
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 18:57 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 31 aug 2020 19:50 #1201697

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Iwan schreef
Ik ga hier alle foto's van het project plaatsen

Die kajuit heeft ook beter tijden gekend, en ziet eruit als rijp voor de open haard? Of is het alleen de zijkant van de kajuit (uitzoeken!).
Zoals al gezegd is hier (maar dat is eigenlijk altijd zo bij renovatie aan houten boten) een inschatting nodig of de kosten (vierkante meters oekume multiplex, liters epoxyhars, dd lak, rvs scrhoeven en wat al niet meer) en uren die er mee gemoeid zijn opwegen tegen de baten. Als de romp nog goed is dus echt niet meer dan paar kleine plekjes bij wijze van spreken) is een reparatie nog wel haalbaar maar kost dus wel heel veel tijd en materiaal. Maak ook de overweging of je er zoveel tijd in wil steken 1000 uur aan een boot werken betekend snel drie jaar enorm veel vrije tijd erin steken.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 31 aug 2020 21:44 #1201742

Nou, Iwan begon zijn draadje met: "trotse eigenaar". Die trots is er wel stelselmatig uitgejast, vrees ik...

Als ik jou was (Iwan), zou ik me beperken tot het hoognodige. Dus de slechte delen eruit zagen en vervangen door simpel multiplex plaatwerk. Ook niet de duurste waterbestendige soort gaan aanschaffen. En dan netjes behandelen, goed verven, afkitten, etc. Of meteen in een sterke laag glasmat met epoxy zetten.
Niet gaan nadenken over teak, kurk of nep-teak dek, maar gewoon rechttoe, rechtaan geverfd hout.
Dan zou je met wat beperkte kosten er best een goed bootje van kunnen maken.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 21:45 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 01 sept 2020 05:37 #1201762

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
bertilbeumer schreef :
Nou, Iwan begon zijn draadje met: "trotse eigenaar". Die trots is er wel stelselmatig uitgejast, vrees ik...

Als ik jou was (Iwan), zou ik me beperken tot het hoognodige. Dus de slechte delen eruit zagen en vervangen door simpel multiplex plaatwerk. Ook niet de duurste waterbestendige soort gaan aanschaffen. En dan netjes behandelen, goed verven, afkitten, etc. Of meteen in een sterke laag glasmat met epoxy zetten.
Niet gaan nadenken over teak, kurk of nep-teak dek, maar gewoon rechttoe, rechtaan geverfd hout.
Dan zou je met wat beperkte kosten er best een goed bootje van kunnen maken.

Daarom moet je ook vooraf goed nadenken: wat wil ik, en wat moet er dan allemaal gebeuren, en hoeveel tijd en geld kost dat. Als je alleen de boot voorop waterdicht wil maken om lekker te kunnen zeilen ben je veel sneller klaar dan wanneer je heel het schip weer strak wil maken. Dat is uiteindelijk een keuze voor TS.

Mijn advies is niet ontmoedigend bedoeld, heb het zelf ook ooit gedaan, was ontzettend leuk en leerzaam, maar weet waar je aan begint.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 01 sept 2020 07:47 #1201784

  • Iwan
  • Iwan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Dank jullie wel allemaal. Ik heb heel veel aan jullie tips. We gaan als eerste proberen de boot ergens in de buurt binnen te krijgen. We hebben te horen gekregen dat we de ligplaats niet over kunnen nemen en dat er een wachtlijst is. Hij kan ook daar niet op de kant. Wel een beetje vreemde gang van zaken. Je moet eerst lid worden van de RZV (rotterdamse zeil vereniging) en moet bij een ballotage commisie langs. Wij hebben alles ingepland en nog voordat we uberhaupt op gesprek zijn geweest heeft de havenmeester al besloten dat we geen ligplaats krijgen. Ach het is wat het is.

We zijn nu dan op zoek naar een loods o.i.d. waar ik kan knustelen aan de boot. Tips zijn van harte welkom. We wonen in Rotterdam.

We gaan eerst aan de slag met het dek en tot nu toe is het alleen rot op het voordek net voor de kajuit en het opstaande hout in de kuip waar je stuurt .

Ik hou jullie op de hoogte

Iwan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 01 sept 2020 08:42 #1201804

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Laat ik mijn ervaring met de restauratiepoging van mijn kwarttonner delen. Ik hoop dat het voor jouw boot heel anders blijkt te zijn.
Ik was aan de bovenkant begonnen omdat je daar op staat en het probleem daar hebt ontdekt. Rotte dekdelen en dergelijke geïdentificeerd en gesloopt. Kwam toen al veel meer tegen dan ik had verwacht. Leidde tot een aantal gaten. Het zat zo ver onder de kajuit rot te wezen, dat de kajuitopbouw er af zou moeten (was veel erger dan bij Wallaby).

In de spiegel leek een plekje te zitten. Bleek ook veel meer; lokaal repareren had geen zin meer, met als voordeel dat een hele spiegel vervangen eigenlijk minder werk is en een beter resultaat oplevert.

Ik bleef bezig aan de bovenkant, tot iemand in de loods zei dat ik eerst maar eens naar de onderkant moest kijken. Dat had ik uitgesteld; een beetje niet willen zien, het bovenwaterschip zag er zo goed uit (en was ook goed op 2 plekjes na) en ik had zo fijn met dat bootje gevaren.

Toch maar gedaan, kiel er onder uit en toen bleek niet alleen een stuk van de eerste huidgangen aan beide zijden naast de kiel rot (leken kleine plekjes, maar was natuurlijk groter), maar bleken ook de binnenkielbalk en een aantal wrangen ernstig aangetast, tot op sommige punten bijna de helft van de houtdoorsnede. De buitenkielbalk bleek vervangen en daaronder waren reparaties uitgevoerd maar was een rottingsproces doorgegaan. Je hebt de boot van je schoonvader, hij zal wel eerlijk zijn over wat er met de boot is gedaan. Maar je hoeft niet alles te zien.
Aan de kielbalk hangt wel een kiel aan van 550+ kg. Dan wordt het ander werk. Ook dat kun je goed repareren, ik ben aan een poging begonnen maar heb dat na te veel tijd opgegeven en de romp gesloopt. Daar heb ik soms nog spijt van.

Voor mij is de les: onderzoek eerst echt alles van de boot (afkloppen, vocht in hout meten, prikken, verdachte plekken kaal halen) voordat je een keuze maakt die tijdelijk op te lappen of echt te restaureren. En kijk of je dat technisch kunt (ik kan redelijk wat met hout, had veel over houten boten gelezen en zou het technisch gekund hebben) en qua tijd en geld kunt volhouden. Ik kon het qua tijd niet. Er is meer in een leven met een gezin en werk dan een boot. Ik kon de boot thuis niet kwijt, de loods kostte ook geld. Een restauratie als deze uitbesteden is gezien de uren heel erg duur.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 01 sept 2020 20:28 #1202056

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Minim schreef
Voor mij is de les: onderzoek eerst echt alles van de boot (afkloppen, vocht in hout meten, prikken, verdachte plekken kaal halen) voordat je een keuze maakt die tijdelijk op te lappen of echt te restaureren.

Ja dat is eigenlijk precies wat ik ook al probeerde te zeggen met "is alleen de zijkant van de kajuit verrot of is de hele kajuit verrot -> uitzoeken.
Echt het is slim gewoon de hele boot af te kloppen en dan daarna de balans op te maken of hij renoveerbaar is. Ik heb dat zelf met mijn kolibri ook gedaan voor ik begon, de balans pakte daar positief uit ik had maar een paar reparaties en was na 350 uur klaar (hele boot aan de buitenkant kaal gehad in epoxy en de reparaties uitgevoerd). Ik heb voor deze kolibri ook een andere kolibri gerenoveerd die er veel slechter aan toe was en dat was een eindeloze zware klus met een matig eindresultaat. Moraal van het verhaal maak de balans op. Het klinkt hard maar sommige boten kun je beter opruimen dan renoveren.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 01 sept 2020 20:34 #1202060

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Als je op de kant wilt in Rotterdam, ga dan eens langs bij het bedrijf/ jachthaven Valkenburg aan de Boezembocht, tussen de Rotte en de Kralingse Plas. Ik heb daar ooit een seizoen gelegen en een houten boot opgeknapt.
Heb je aan de Kralingse Plas de andere zeilverenigingen al geprobeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 02 sept 2020 18:06 #1202361

  • Iwan
  • Iwan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Hi allemaal,

Onwijs bedankt allemaal voor jullie reacties wat ik zeer waardeer :woohoo: :woohoo: . We hebben besloten om eerst een deskundige te laten kijken naar de boot zoals hij nu is. Als er nog vraagtekens zijn, dan gaat hij uit het water en kijken dan verder.

Ik vind het echt wel heel erg leuk om dit project te gaan doen maar niet tegen beter weten in.

Ik hou jullie op de hoogte.

Iwan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 02 sept 2020 18:45 #1202380

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Wees realistisch maar laat je ook niet de put in praten. Een waarschip 870 is de moeite van het redden waard, er zijn er niet zoveel van zoals de kwarttonner. Maar een gebed zonder end is ook zonde van de tijd moeite en kosten. Succes met het project!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 02 sept 2020 19:52 #1202398

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Je zou eens info kunnen vergaren bij Peter Rijnhart van ijsselmeerzeilers.nl
Die heeft veel waarschepen in de verhuur en doet verschillende restauratie's
Waaronder de eerste 870 ooit gebouwd,
Hij heeft mij ook al eens van een miskoop weerhouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 02 sept 2020 20:01 #1202404

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Iwan schreef
Onwijs bedankt allemaal voor jullie reacties wat ik zeer waardeer :woohoo: :woohoo: . We hebben besloten om eerst een deskundige te laten kijken naar de boot zoals hij nu is. Als er nog vraagtekens zijn, dan gaat hij uit het water en kijken dan verder.

Ik vind het echt wel heel erg leuk om dit project te gaan doen maar niet tegen beter weten in.

Oprecht veel succes gewenst, als de romp nog goed is, de balans de juiste kant uit slaat na die inspectie, kun je natuurlijk er weer bovenop komen en het renoveren is ook een hele leuke hobby. Je kan kiezen voor simpel dus gewoon watervaste jumbo multiplex plaat voor dek met antislip erop dus geen duur teak terug, en ook voor die kajuit. Steek je licht op bij fijnhouthandel en jachtwerf voor multiplexplaat dan heb je de juiste kwaliteit.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 02 sept 2020 20:03 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 02 sept 2020 20:14 #1202414

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Iwan schreef :
Hi allemaal,

Onwijs bedankt allemaal voor jullie reacties wat ik zeer waardeer :woohoo: :woohoo: . We hebben besloten om eerst een deskundige te laten kijken naar de boot zoals hij nu is. Als er nog vraagtekens zijn, dan gaat hij uit het water en kijken dan verder.

Ik vind het echt wel heel erg leuk om dit project te gaan doen maar niet tegen beter weten in.

Ik hou jullie op de hoogte.

Iwan

Verstandig! Als de romp goed is dan moet je bedenken of je verder wilt, maar als de romp ook niet meer goed is dan zou ik verder lopen. Het zijn unieke scheepjes, er zijn maar ongeveer 100 van gebouwd en er zijn al een heel aantal niet meer bestaand. Dus als het de moeite waard is om te restaureren dan zeker doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 03 sept 2020 05:58 #1202465

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Stuur gerust een PB als je vragen hebt: weet aardig wat van Waarschepen, hun typische problemen, en de mogelijke oplossingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 10 sept 2020 11:29 #1204959

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Iwan schreef :
Weten jullie of er software bestaat om de interieur van de boot te ontwerpen?
Mogelijkheden te over. Eén van de forumleden op boatdesign.net is helemaal los met het ontwerpen van bootjes in Blender 3D.
Daar kun je uiteraard ook interieurs mee ontwerpen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 16 sept 2020 08:24 #1206984

  • Iwan
  • Iwan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Daar is ik weer met een korte update. We hebben inmiddels een plek gevonden om de boot aan de nodige TLC te helpen. Helaas niet binnen maar wel op een locatie vlak bij mijn huis. Nu is het even afwachten op de datum dat ze uit het water gehaald worden. Nu met het mooie weer nog wel even lekker zeilen en voorbereiding treffen.

Ik heb wel nwat vragen aan jullie. Met welk soort hout moet ik het dek vervangen en hoe dik en welke epoxy gebruiken jullie?

Iwan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 16 sept 2020 18:27 #1207169

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Ik denk een goede kwaliteit okumé watervast verlijmde multiplex. 12 mm zou voldoende moeten zijn. Ik heb zelf hoofdzakelijk ervaring met de epoxy van Polyservice. Ik gebruik de "universele 500" variant om het hout in te soppen en de "lijm pasta 700" variant voor het lijmen van het hout. Dat bevalt mij goed, maar er zijn hier forum leden met veel meer ervaring en kennis van verschillende merken en varianten epoxy.

Met een waarschip groet.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 16 sept 2020 20:35 #1207198

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Kijk eerst even hoe dik het huidige dek is. Zaag er een stukje uit. Meer dan 10 mm zal het niet zijn. Kijk ook even hoe in het dek de naden tussen de delen van het dek zijn gemaakt. Foto’s van de diverse stadia van de sloop zijn nuttig. Okumé Garantie Multiplex lijkt mij een goede keuze, net zoals de epoxy en de vulmiddelen van Polyservice. Ook onze sponsor Polyestershoppen kan je met adviezen bijstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 17 sept 2020 07:30 #1207255

  • Iwan
  • Iwan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Dank jullie wel. Gaan we eerst een stuk verwijderen als hij op de kant ligt en foto's maken. En mij een verdiepen in de Epoxy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 27 sept 2020 19:26 #1211498

  • Iwan
  • Iwan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Daar is ik weer met een korte update. Ik ben er achter gekomen dat er nog een kachel aan boord zit. Een wallast 2400. Dus ik heb de grote peutroleum kachel en oven eruit gehaald. En heb besloten om het hele teakdek eraf te gaan halen om te kijken wat er eventueel nog meer slecht is. Teakdek komt niet terug. 10 oktober gaat hij uit het water en dan kunnen jullie weer foto's van mij ontvangen.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 28 sept 2020 07:14 #1211584

  • wwwillem
  • wwwillem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 164
twee kachels aan boord! Daar kom je de winter wel mee door :laugh:
En mooi dat je blijkbaar toch een plekje gevonden hebt waar je de kant op kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 28 sept 2020 11:39 #1211692

  • Iwan
  • Iwan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Ja gelukkig een plekje gevonden bij de rottemeren, :lol:wwwillem schreef :
twee kachels aan boord! Daar kom je de winter wel mee door :laugh:
En mooi dat je blijkbaar toch een plekje gevonden hebt waar je de kant op kan.
Laatst bewerkt: 28 sept 2020 11:39 door Iwan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 01 okt 2020 16:49 #1212963

Waar bij de Rottemeren mag je hem de kant ophalen? Ik ben ook nog opzoek ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 01 okt 2020 17:39 #1212986

Iwan schreef :
Daar is ik weer met een korte update. We hebben inmiddels een plek gevonden om de boot aan de nodige TLC te helpen. Helaas niet binnen maar wel op een locatie vlak bij mijn huis. Nu is het even afwachten op de datum dat ze uit het water gehaald worden. Nu met het mooie weer nog wel even lekker zeilen en voorbereiding treffen.

Ik heb wel nwat vragen aan jullie. Met welk soort hout moet ik het dek vervangen en hoe dik en welke epoxy gebruiken jullie?

Iwan

Ik heb even wat fotos opgezocht mbt het dek. Gemaakt tijdens de bouw van mijn W740, wat kleiner dan de 870 maar geeft een idee wat er bij komt kijken om het dek te vervangen. Meer info en plaatjes hier.



Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl