Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Waarschip 870

Waarschip 870 13 okt 2020 15:44 #1217415

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik zou ze erbij bewaren, dat zijn stuk voor stuk waardevolle dingen.
Vooral de windvaan!

Ook al denk je het nu niet nodig te hebben, als jee eenmaal het "virus" goed te pakken hebt, dan ga je jezelf voor de kop slaan dat je het niet bewaard hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 14 okt 2020 07:35 #1217598

  • Iwan
  • Iwan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
De windvaan gaan we dan nog even bewaren. De kachel en oven zijn wel overbodig geworden. We hebben nog een kachel Wallas 2400 aan boord zitten die we gaan gebruiken.

Hebben jullie enig indicatie?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 14 okt 2020 07:42 door Iwan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 14 okt 2020 12:10 #1217692

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1205
Dekzeilen:
Onze hele werf is in de ban van doorzichtige dekzeilen, ik weet niet hoe ze heten, maar je vind ze zo op internet. Even googlen.
Doorzichtig dekzeil met witte verstevigings-grid erin. Prijs valt mee, levensduur nog onbekend. De mijne gaan nu al vier winters mee zonder enig probleem.

grote voordeel: Licht onder je dekzeil en je kunt ze op ieder punt vastbinden. (zelf gaatjes in de band prikken op de plek waar je dat nodig acht)
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 14 okt 2020 12:47 #1217706

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Iwan schreef :
Hebben jullie enig indicatie?

Lastig inschatten van een afstand maar nieuw zijn die spullen van Taylor ontzettend prijzig: in de orde van 3000 euro voor het fornuis, en 1500 tot 2000 euro voor zo'n kachel.

Wat dat dan 2e hands opbrengt is erg afhankelijk van werking en conditie en dat is op een foto niet te boordelen maar doe eens een gooi: tussen de 15% en 50% van de nieuwwaarde ?

Zo'n ST2000 van Raymarine brengt wel 250 euro op.

Voor de windvaan is het erg afhankelijk van fabrikant en type: goed werkend zal deze zo 500 euro op kunnen brengen (mits geen zelfbouw, maar een fabrieksproduct van een bekende producent)

Ik denk trouwens dat je eerder de ST2000 en de kachel zult gebruiken (fijnere warmte dan van zo'n Wallas) dan de windvaan, tenzij je ambities hebt om lange/meerdaagse tochten te gaan varen ?
Laatst bewerkt: 14 okt 2020 12:50 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 20 okt 2020 11:58 #1219720

  • Iwan
  • Iwan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Dank jullie wel weer. En @holrobert dank je wel voor je uitleg. Kan ik zeker wel iets mee.

Gisteren heb ik het dekbeslag aan de voorkant verwijder en heb ik de ramen eruit gehaald. Volgende week ben ik een weekje vrij en ga dan het teak verwijderen. Stapje voor stapje hahahaha
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 02 nov 2020 14:21 #1223890

  • Iwan
  • Iwan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
En we zijn weer een stap verder. Nu de spanten namaken.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 02 nov 2020 14:35 #1223901

ZO!!! Je hebt er goed de sokken in. Slim om geen halve maatregelen te nemen, stinkende heelmeesters leiden tot geitenkool.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 02 nov 2020 16:05 #1223947

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4685
Iwan schreef :
Gaan we maar eens een masker kopen en ons psychisch voorbereiden om de boel schoon te maken. En uiteraard heb ik weer eens een aantal vragen. Ik heb wat apparatuur van boord gehaald en ik weet niet wat de verkoopwaarde is van deze spullen aangezien ik ze niet meer ga gebruiken aan boord. Kunnen jullie mij een beetje in de juiste richting helpen?

Volgens mij is het een stuurinrichting die achter op de boot zit.


In ieder geval een incomplete stuurinrichting ik mis de vaan.

Je kunt alles op marktplaats plemben, er is altijd en overal een koper voor, als je maar de juiste bedragen vraagt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 02 nov 2020 17:04 #1223983

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Sonador schreef
Ik zou ze erbij bewaren, dat zijn stuk voor stuk waardevolle dingen.
Vooral de windvaan!

Ook al denk je het nu niet nodig te hebben, als jee eenmaal het "virus" goed te pakken hebt, dan ga je jezelf voor de kop slaan dat je het niet bewaard hebt.

Yep die spullen apparatuur die je er nou bij deze "niet veel waarde hebbende romp" krijgt is nou net de icing on the cake als je dit nieuw moet kopen kost het flink knaken zeker de st2000 bewaren. Dat schip is indien volledig en goed hersteld, oceaanwaardig en mocht je ver weg willen komt dit van pas en zonder die st2000 of vergelijkbare helmstokstuurautomaat is alleen zeilen op kleiner water erg lastig. Hier kun je een boel gemak van krijgen zou dit bewaren! Die windvaan is incompleet maar mogelijk weer compleet te krijgen lijkt me een oud model windpilot nl Atlantic, correct me if I'am wrong.
Verder mooi dat je flink progressie maakt dat voordek ligt er netjes af en de romp daaronder ziet er op de foto nog goed uit.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 17:12 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 02 nov 2020 19:40 #1224034

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Ziet er voortvarend uit!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 02 nov 2020 19:43 #1224035

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Ik vind waarschepen echt heel erg mooi. Vooral alles wat groter is dan de 725. Heel veel success met het project!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 03 nov 2020 09:10 #1224114

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Let wel op dat je de boot in verband houdt door niet teveel wegers weg te nemen. Je zal niet de eerste zijn waar de romp zijn verband verliest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 03 nov 2020 12:24 #1224155

  • Iwan
  • Iwan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Jazeker. Ik haal geen wegers weg en laat alles staan wat maar enigzins op een constructie lijkt. Volgende stap is de spanten lamineren. Leuk klusje hahahaha
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 03 nov 2020 13:48 #1224167

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Lekker bezig Iwan. Toch raad ik je aan een of twee verstevigingsbalkjes aan te brengen op dekhoogte opdat de boot ook zonder spanten of schotten zijn vorm behoudt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 03 nov 2020 20:32 #1224269

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Het eerste wat je ziet bij de bouw van een houten romp als die van de mal afgaat is voldoende tijdelijke balken die later door de dekbalken vervangen gaan worden om de vorm te fixeren.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschip 870 03 nov 2020 21:09 #1224274

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Beste Iwan, je bent lekker bezig voor zover ik dat aan de plaatjes kon zien. Heb je het bouwnummer al ontdekt van de romp? Dat kan behalve achterop ook voor in de boeg staan. Je hebt het dek gesloopt daar, dus zou het tevoorschijn kunnen komen.
Ik heb zelf halftonner 503, dus de derde romp die gebouwd is. Pieter Reinhart heeft bouwnummer 501 onder een zeiltje staan, of 502 nog bestaat weet ik niet.
Ik heb een aantal jaren terug mijn 870 intensief onder handen gehad, waarbij het hele dek vervangen is en de opbouw opgeknapt. Hieronder wat plaatjes. Er zat ook een teak dek op, en zelfs geschroefd, wat een garantie is voor een verrot onderdek. Volledig hernieuwen van voor tot achter is de snelste en de meest degelijke oplossing. Dan kan je het dek makkelijk weer goed waterdicht en duurzaam maken. Als je delen denkt te kunnen sparen leidt dat tot plak en prutswerk wat de bron van toekomstige ellende zal zijn.

De halftonner die je hebt is verre van origineel uitgevoerd, het zal een zelfbouwer zijn geweest die alleen de romp heeft afgenomen, plus de korte kiel en verder alles zelf heeft bedacht.
Het berghout in de vorm van een teakhouten plank baart me zorgen (behalve dat ik het lelijk vind). Als je het dek daarop laat aansluiten maak je een binnenhoek op de natste plek van het schip. De juiste, originele oplossing van dit detail is een berghouten mahonie lat van ongeveer 35mm dik, die langs de bovenste gang loopt en daar gelijk mee is afgeschaafd. Het nieuw dek loopt daar weer overheen, en wordt aan de buitenzijde gelijk geschaafd met het berghout. Glasje aan de buitenkant en je hebt een duurzaam waterdichte overgang dek/romp.
De originele afwerking met mahonie voetlijsten, die onderbroken zijn, zorgt voor een goede afwatering van het dek. De plaatsing van de sceptervoeten, en de bijbehorende openingen is van belang, er moet zeker een opening op het breedste punt - die ook het laagste punt is. Anders blijft daar water staan.
Ik zie dat de scepters iets naar binnen staan, en waarschijnlijk vast zitten door het dek en waarschijnlijk een dubbeling daaronder. De scepters horen eigen tegen de buitenrand aan. De normale bevestiging zorgt vaak voor schade aan het dek, als de scepter naar binnen wordt gedrukt. Ik heb zelf een zeer degelijke bevestiging gemaakt, door in het berghout boutjes op hun kop vast te lijmen met epoxy, waar de sceptervoeten mee zijn vastgezet.

Een tip voor de binnenafwerking van je nieuwe dek: je kan de onderkant van het dek vóór dat je die platen aanbrengt al schilderen (behalve waar je ze vastlijmt), en kitten aan de steunbalkjes, met name in het boegdeel. Dat scheelt heel veel gekruip en geklieder onderdeks!

Je opbouw is niet origineel, dus kan ik er weinig van zeggen.

Er hoort een hoofdschot te zitten iets boegwaarts van de mast, en een tweede schot een zestig cm daarvoor. In de kajuit een maststeun ( die weer iets naar achteren staat tov de mast). Ik heb zelf een verstijving gemaakt van het dek tussen hoofdschot en de spanten waarop de wantputtingen zitten, om de 'knijpende' krachten die de verstaging op de romp zet, enigszins naar het hoofdschot af te leiden.
Een ontwerpfout van de 870 is dat het gangboord ahw aan de zijkant van de opbouw 'hangt'. Tussen hoofdschot en keukenschot zweeft het dek. Vaak wordt de naad tussen opbouw en dek dan ook lek getrapt. Dit vraagt dus aandacht.

Je roer is niet origineel, een echte deur. Ik heb nog wel tekeningen liggen van een goed balansroer, in whaletail vorm.

Ik heb zelf de restauratie van het dek en de opbouw in een half jaar gedaan. Maar fulltime werkend dus, ik schat tegen de 1500 manuur.

Waar staat je project ergens? Als het niet te ver van Amsterdam is, kan ik wel eens komen kijken. Succes!
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 03 nov 2020 22:14 door samvh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.326 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl