samvh schreef :
Daar is DD lak van Polyservice over een gefineerde opbouw gezet waar eerst een glasje op gezet was, met epoxyhars van PS. Toen dat na een jaar er zó afgetrokken kon worden, als een film, was de verklaring van PS: epoxy was nog te jong, pas na plus 2w mag je er DD op zetten.
Dus alles weer ontvet, opgeschuurd enz en er DD op gezet. Na twee jaar kwam het weer als film los.
Nu 2K vernis van Epifanes, met herhaling van gewone Epifanes jachtlak van tijd tot tijd.
Jaja.. daarna vernis. Dan was de DD-lak zeker ook transparant?
Mijn twee cent: ik heb in de loop der jaren vele epoxy-oppervlakken met DD-lak geschilderd. Mijn vaste buiskap, een steuntje voor AP, een blokje in de ankerkuil waar de kettingstopper op zit, een bijbootje, etc. Dit met dekkende lak. Sommige van de laklagen zitten er al 20 jaar op. Geen enkel probleem.
Op mijn vorige boot had ik wat ook epoxy-oppervlakken die ik met blanke DD-lak heb afgewerkt. O.a. de bakskisten, die ik in de kuipbanken van mijn V22 had gemaakt. Die laklagen hielden geen stand. De lak kwam plaatselijk los en ontstonden blazen. Sindsdien nooit blanke DD-lak meer gebruikt en ook nooit meer problemen met DD-lak op epoxy gehad.
Dat er altijd een primer over een epoxylaag moet, voor dat er DD-lak op kan, is onzin. Er wordt in deze draad gesproken over Pantsercoat en HB-coating. Dat zijn ook epoxies, dus waar hebben we hier nu eigenlijk over?
Er is wel wat aan de hand met het even laten uitharden van een laag lamineer-epoxy voor je er DD-lak overheen zet. Ik zou inderdaad een weekje wachten. Lakken na 24 uur is vragen om problemen.