Als het om het (fjn)filter gaat wat om de motor zelf zit kan zoiets gebeuren als er een hele kleine luchtbelletjs ergens binnen komen . Eigenlijk kan dat alleen in de aanzuig van de opvoerpomp want daarna staat alles onder druk.
Als het maar heel kleine luchtbelletjes zijn worden die onder de hoge druk na de HD pomp verwaarloosbaar klein en gaan die we mee naar de verstuiver en worden deels de motor in gespoten en deels verdwijnen ze via de lekleiding van de verstuiver en van de hogedrukpomp waar de geen hoge druk meer hebben en dus weer groter worden. En daar zit hem de crux. Bij deze motoren gaat de lekdiesel niet terug naar de tank maar naar het fijnflter en blijft dus in het systeem en zamelt zich langzaam op in dat filter met precies het gevolg wat TS beschrijft.Zie schema
www.marinepartseurope.com/nl/v...742080-23-13643.aspx.
Ik zou de slang tussen groffilter en opvoerpomp eens tijdelijk( is niet lang bestendig tegen diesel) vervangen dor een doorzichtige slang en kijken of de diesel helemaal helder blijft. Zo niet , dan zitten er heel kleine luchtbelletjes in en moet je gaan zoeken aan de gefiletrde kant van het rgoffilter en de aansluitinegn op dat filter , de slang en de aansluiting op de opvoerpomp . Ook de pomp zef zou een heel klein beetje lucht kunnen lekken langs de afdichtingen van het pomphuis. Ook moet je in ieder egval het filter regelmatig weer vullen en ontluchten want er komt altijd wel een heel verwaarlosbaar klein beetje fijn verdelde lucht mee met de diesel wat dus echter wel opzameld in het filterhuis.
Definitieve oplossing is het verleggen van de retourleiding naar de tank . dat kan in dit geval probleemloos omdat de tank hoger staat dn de motor. De retour dan wel met een dippijp in de tank invoeren tot een paar cm van de bodem en ver genoeg af van de aanvoerleiding naar de motor.
In feite de constructie zoals alle motoren tegenwoordig hebben.
Ad